Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner til oppsettet ditt, så det burde jeg ha tenkt på. Som sagt, jeg har eksterne DACer som kan testes, men først får jeg se på prosesseringen. Jonis Heijira i High Res på Qobuz lyder aldeles fortreffelig (fabelaktig album, verdt pengene bare for Jaco Pastorius), men andre album stusser jeg litt mer på. Burde kanskje testet mot egne CDer.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Her er der mye særdeles fin cello musikk i utmerket lyd.
    isserlis.jpeg
    CD.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nylig ble jeg på nytt gjort oppmerksom på Gabriel Fauré sin pianomusikk, delvis NRK sin skyld. Det er noe som mangler i hyllene hos meg, og jeg må på strømming for å finne noen gode. Første som dukker opp på Qobuz er Eric Le Sage, med Nocturnes.
    Screenshot 2022-11-27 at 23.32.28.png

    Det lover godt, låter fint, og kona bryter ut "ja men den CDen vil jeg gjerne ha".
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har spilt en fysisk cd nå. Egentlig bare som et eksperiment; jeg har ikke lenger noen dedikert cd-spiller, så jeg koblet opp en gammel Panasonic DVD-spiller som sender digitalsignalet optisk til DAC-en i Transporteren. Bare tøv, selvsagt, men jeg ville prøve og se hvorvidt resultatet ble brukbart. Jepp. Dog kommer jeg nok ikke til å hente inn noen av flytteeskene fulle av cd-er som står ute i bua... Dette er en av de svært få cd-ene som er her inne i varmen, og en flott en er det også; forresten er det en dobbel-cd:
    folder.jpg

    folder1.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Den Faure - Le Sage cd'en har jeg. Fin den, anbefales. Le Sage er en god pianist, har ham på flere kammermusikk cd'er fra Alpha.
    Til morgen kaffen i dag, Brahms 2 herfra;
    bd.jpeg
    Dette er virkelig bra, både Brahms symfonien og Dvorak'en.
    Meget god lyd (SACD 2 kanal her), såpass at en legger merke til det.
    Kjøpt til dels pga denne anmeldelsen (har disse i andre innspillinger - trenger man en til? - i dette tilfellet ja)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller CDer fremdeles, og kjøper noen innimellom. Litt for gleden av å åpne en pakke og lese dokumentasjonen, og litt for å vise at det er et marked for CDer fremdeles. Og min erfaring med min bruk av streaming er at jeg har en tendens til å hoppe rundt og ikke klare å konsentrere meg om musikken på den samme måten som når jeg spiller en CD - en CD blir (stort sett) spilt fra start til slutt.

    Streaming bruker jeg for å gjenhøre pop/rock fra min ungdom. Jeg hører gjerne et kutt med Quicksilver Messenger Service eller Quatermass, men jeg kjøper ikke en CD (selv om de skulle være tilgjengelige). Og også kanskje for å høre nye ting jeg blir oppmerksom på, men der jeg ikke er interessert i å ha en hel CD. Hvem kjøper f.eks. en CD med musikk av Oscar Borg (med mindre man er en marsjnerd)? Men det kan jo være morsomt (og nyttig i rebus-sammenheng) å høre noe av ham innimellom. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    Poulenc har skrevet noen av de vakreste små musikkstykker som tenkes kan..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eric Heidsieck ble min referanse i Faure. Hadde i flere år Collard sine vel ansette innspillinger, men det ble Heidsieck som brøt isen. Og ja, han tilhører champagne slekten.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Litt Haydn i dag også fra et selskap jeg ikke har hørt om før, Cobra Records. Kan lastes ned i diverse formater: Binaural, stereo og multikanal samt velge mellom DSD (64,128 og 256) PCM (44.1, 96 og 192) og mp3. Fås også på cd, men ikke SACD. Den lavest kvaliteten i lossless (44.1/16) ligger på Qobuz men det høres veldig bra ut hos meg, både lyd og musikk. For de som er opptatt av DSD så gjøres opptakene fra Cobra i DSD.



    1669655286940.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og det blir litt Poulenc i kveld også, det blir vel hele denne, tenker jeg:
    folder.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldi vokser stadig hos meg. Så mye mer enn de fire årstider. Som er helt nydelig, men overspilt. Tenk på all den flotte sakrale musikken. Oppdager stadig nye perler fra Vivaldi.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nå Bartok.



    1669663735634.png



    Ser ut til at Channel Classics har droppet multikanals sacd ogstort sett gir ut cd på fysisk format nå (unntak er Ivan Fischer og Rachel Podger). Dropper også cder på flere og flere utgivelser, men har nå begynt med DSD1024 nedlasting! 328.5 X 60 = 19,710 nesten 20GB for en time musikk i stereo. Mine to dacer klarer max DSD64 DoP og selv den nye million stabelen til DCS klar ikke mer en DSD128 :)


    1669665505770.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.382
    Antall liker
    20.785
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ga opp FV. Anna gang.

    A24DCA9D-A895-4CBE-B4EB-70DBBE9190F9.jpeg

    Nå Veronica og Gutta i et liveopptak fra 08. Kvintene. Mer min greie dette her nå ja, og det blir ikke verre av at de følger opp med et utvalg fra Dvoraks Sypresser.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Var på tide å oppdatere min gamle iphone da den var blitt treg og ikke fikk siste IOS 16 oppdatering, kjøpte også med et sett airpods for å teste ut hvordan musikk i atoms fungerer med headset. Førsteinntrykket er at Apple music i atmos er bedre en samme album fra Qobuz over bluetooth til airpods. Må teste litt mer før jeg vurderer å legge ut 119 ekstra i måneden for enda en streaming tjeneste.

    Er jo begrenset hvor mye som er i atoms, men denne nye Vilde Frang var det.

    0190296677403-2.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tirsdag ble det en av Chandus platene med 3 fiolinkonserter av Bacewitz, en CD med orkester sanger av Koechlin i Holligers fine serie på Hanssler, og samme komponists 2 strykekvartetter med Ardeokvartetten. Samt mye Joni Mitchell katalog på Qobuz.

    Onsdag mye Kate Bush bla hele The dreaming, samt et album av Solveig Slettahjell.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.382
    Antall liker
    20.785
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sant?
    Skulle noen her bare har hørt klarinettkonserten har dere noe å glede dere til.

    Her noe annet. CD1, den som ikke har Viola d’amore-konsertene. Fine ting:
    1CC9248C-1812-46CD-9040-84C240066737.jpeg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sant?
    Skulle noen her bare har hørt klarinettkonserten har dere noe å glede dere til.

    Her noe annet. CD1, den som ikke har Viola d’amore-konsertene. Fine ting:
    Vis vedlegget 873383
    Ja den der er også fin, har den i hylla Og jeg finner alltid noe å spore av på i dine innlegg.
    Legg merke til dirigenten. Ottavio Dantone. Han skal dirigere meg i Juleoratoriet neste uke.
    Dienet dem Höchsten mit herrlichen Chören !!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn