Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De bladsang Pentatonix' Run to You med Defrost. Annenbassene deres gikk alltid en oktav ned der basstemmen var skrevet opp. Kjellerbass. Enorm dynamikk og presisjon, og samtidig groovy, rettet mot publikum. Men altså: For en lyd!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha kommet hjem fra tannlegen (null hull siden 2002) tenkte jeg at tiden var moden for å høre igjennom denne innspillingen av Bruckner 4. LSO-Rattle

    Bruckner 4 Rattle LSO.jpeg


    Hmmmm....vetta søren hva jeg skal tenke om den.
    Adiovisuelt låter det smooth (på godt norsk) men tamt og hvor er messingen gjemt?
    Musikalsk er jeg åpen for nye impulser..... og her finnes de jo i fleng.
    De som "kan sin Bruckner" skjønner muligens noe av hva jeg sikter til, når de hører gjennom...)
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg har en boks med Bruckner symfoniene.
    Eugen Jochum og Staatskapelle Dresden.
    Mener det var etter et tips i denne tråden - for lenge, lenge siden.
    Det er flott musisering og lyd.

    1663762625732.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bruckner 4 er min store favoritt blant hans symfonier, og innspillingen som fikk meg inn på den var Karajan med Berlinerne på EMI tildig 70-tall. Jeg har mange innspillinger av alle symfoniene, men den rager høyest hos meg. Jeg hadde den på LP, tror den kan skaffes på CD. Ihvertfall bør den kunne strømmes.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    William Walton er litt spennende. Andre Previn har to innspillinger av første symfoni. Jeg har hørt begge. Synes den eldste med London Symphony er bedre enn den nyeste med Royal Philharmonic.
    FDD00DCA-BFAD-4D67-9878-EF96C23E0437.jpeg
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    Hei!!
    Noen her inne som har noen Elektra innspillinger å anbefale. Gjerne som er å få tak i på vinyl, men cd er også ok!
    😊☀
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da capo Stravinsky. Ble så distrahert av pausene ved avspilling fra Tidal, at jeg måtte ha den på CD.

    IMG_20220922_082844606.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da capo Stravinsky. Ble så distrahert av pausene ved avspilling fra Tidal, at jeg måtte ha den på CD.

    Vis vedlegget 851081
    Veldig god lyd på denne! Spor 11 er skikkelig bra. Voldsom dynamikk, fra det helt stille til kraftige paukeslag stortrommeslag.

    Edit: Får nesten litt vondt av naboene her. Noen crescendoer som tar helt av :ROFLMAO:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Richard Strauss - Solti*, Vienna Philharmonic* - Nilsson*, Resnik*, Collier*, Krause* – Elektra
    Har denne og Salome på LP (og har ikkje høyrt andre utgåver). Skilsetjande oppleving då eg høyrde dei fyrste gongen. Kom fyrst og fremst av at eg, den gongen, trudde at Richard Strauss hadde noko med wienervalsar og nyttårskonserten å gjera.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei!!
    Noen her inne som har noen Elektra innspillinger å anbefale. Gjerne som er å få tak i på vinyl, men cd er også ok!
    😊☀
    I tillegg til klassikeren som Valentino anbefaler - og som mange inkl. undertegnede har på LP og også har som en av favorittene, vil jeg anbefale Böhm - Staatskapelle Dresden 1961
    Hvorfor? Fordi jeg aldri har hatt sansen for platte og perfekte opera-innspillinger. 🤫

    Elektra sitter fremdeles i - etter at jeg som ungdom reiste alene til storbyen Oslo i 1983 og hørte den i operaen.OG fikk med meg den tids store diva 😈
    Kjente nå igjen den merkelige følelsen av - som ung tidligere punkebassist, å skulle mingle i foajeen med et glass muserende i hånden......
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når vi først er inne på operaer;
    Denne begynte jeg på sent i går kveld - og fullførte i morges;
    Mascagni; Cavalleria Rusticna
    Muti - CSO
    2020


    Mange år siden jeg hørte hele operaen sist.

    Mascagni cavalleria Ruticana Muti CSO.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der har jeg et hull. Tror bare jeg har hørt den alle har hørt derfra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Elgar ja. Alt fra det vakreste til det kleineste.
    Enigma, Sea Pictures og cellokonserten er fine, mens mye av det andre er engelsk imperial kvalme. Proceed with caution.
    :)
    Få tak i Testament-utgivelsen (gjort puristisk AAA) av Sea Pictures og cellokonserten (Baker/ Du Pré/Barbirolli) på LP om du ikke har den allerede. Jeg er veldig glad i min.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Elgar ja. Alt fra det vakreste til det kleineste.
    Enigma, Sea Pictures og cellokonserten er fine, mens mye av det andre er engelsk imperial kvalme. Proceed with caution.
    :)
    Få tak i Testament-utgivelsen (gjort puristisk AAA) av Sea Pictures og cellokonserten (Baker/ Du Pré/Barbirolli) på LP om du ikke har den allerede. Jeg er veldig glad i min.
    Plata var egentlig et feilkjøp. Jeg blandet med Ralph Vaughan Williams (ekstremt like navn :rolleyes:).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RVW har også fine ting. Er spent på denne doble LPen som er på vei i posten:
    Little, Tasmin / Bbc Symphony Orchestra / Andrew Davis · Vaughan Williams: the Lark Ascending/ / Symphony No. 6 (LP) (2022)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er særlig Fantasia on Theme by Thomas Tallis jeg er ute etter.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Grunnen til at jeg er interessert i akkurat den, er at den blant annet skal ha vært inspirasjonskilden til filmmusikken til The Princess Bride, skrevet av Mark Knopfler.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har så sansen for at flere utvider horisonten sin - også innen det stooooooore universet "klassisk musikk, parafinoksen (y)
    Så får vi som ikke har noe liv utenom - og har hørt" det meste" pøse på med ideer 😇😂
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Elgar skrev noen marsjer til kongelige anledninger, og andre satte en tekst på, som har blitt mye brukt til både nasjonalsang og til høytidelige anledninger. Jeg klandrer ikke Elgar for det, heller ikke for tiden han levde i. Han har omfattende produksjon av stor og vakker musikk, symfonier, overtyrer, store oratorier og kantater, i tillegg til kammermusikk og sanger.
    Kanskje jeg må ta frem denne boksen igjen og repetere litt for meg selv.
    1663851466031.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Elgar skrev noen marsjer til kongelige anledninger, og andre satte en tekst på, som har blitt mye brukt til både nasjonalsang og til høytidelige anledninger. Jeg klandrer ikke Elgar for det, heller ikke for tiden han levde i. Han har omfattende produksjon av stor og vakker musikk, symfonier, overtyrer, store oratorier og kantater, i tillegg til kammermusikk og sanger.
    Kanskje jeg må ta frem denne boksen igjen og repetere litt for meg selv.
    Vis vedlegget 851176
    Av det jeg hørte på CD-en over, var det veldig mye fint, men mye av det høres ganske så «ordinært» ut. Musikk til en litt daff søndagsmatiné på NRK. Også en del pompøse greier. Men nå har jeg altså tygd en del på Stravinsky (holdt på å skrive Stroganoff) de siste dagene, og da ble overgangen rimelig stor he-he
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...mye av det høres ganske så «ordinært» ut. Musikk til en litt daff søndagsmatiné på NRK. Også en del pompøse greier.....
    Jeg kjenner flere som mener det om all klassisk musikk. Uten sammenlikning forøvrig. Men jeg skjønner godt hva du mener.
    Det litt forsiktige uttrykket opplever jeg som typisk engelsk/britisk, litt hyggelig men samtidig stilig og underfundig. Jeg har alltid likt det, og har tilbragt mye tid i England og med briter, det påvirker også over tid.
    Musikk med moderat uttrykk og virkemidler fungerer alltid best med utøvere som tar musikken på alvor og som kjenner og liker komponisten. Det skjer ofte med utøvere fra samme land som komponisten, man kan høre en intensitet og mening. Franske orkestre låter ofte bra med fransk musikk, Elgar og Vaughan Williams tilsvarende med britiske orkestre, fordi man merker at de kjenner og føler for musikken.
    Stort og spennende tema egentlig. Men flott at flere her kommer med anbefalinger, da slipper man å kaste bort tid på ubetydelige og likegyldige innspillinger.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg kjenner flere som mener det om all klassisk musikk. Uten sammenlikning forøvrig. Men jeg skjønner godt hva du mener.
    Det litt forsiktige uttrykket opplever jeg som typisk engelsk/britisk, litt hyggelig men samtidig stilig og underfundig. Jeg har alltid likt det, og har tilbragt mye tid i England og med briter, det påvirker også over tid.
    Musikk med moderat uttrykk og virkemidler fungerer alltid best med utøvere som tar musikken på alvor og som kjenner og liker komponisten. Det skjer ofte med utøvere fra samme land som komponisten, man kan høre en intensitet og mening. Franske orkestre låter ofte bra med fransk musikk, Elgar og Vaughan Williams tilsvarende med britiske orkestre, fordi man merker at de kjenner og føler for musikken.
    Stort og spennende tema egentlig. Men flott at flere her kommer med anbefalinger, da slipper man å kaste bort tid på ubetydelige og likegyldige innspillinger.
    Klassisk musikk er jo egentlig noe en må lære å lytte til for å få skikkelig utbytte av det. En god del er jo nettopp som nevnt over, litt bakgrunnsmusikkaktig. Dare I say muzak? Så når en skal ta fatt på det, kan det være greit å begynne med litt kortere stykker, f.eks. ouverturene til Rossini, hvor det skjer litt. Hadde med guttene mine på 8 og 9 på en fremførelse av musikk av Debussy, og de mistet interessen fort he-he

    Jeg har alltid likt og vært interessert i klassisk, men på en veldig lite systematisk måte. Har plukket etter koldtbordmetoden helt siden tenårene. Nå som både informasjon og musikk er så lett tilgjengelig på nettet, kunne jeg hatt lyst til å sette meg inn i de ulike periodene og både kjente og mindre kjente komponister. Og som nevnt over her, er det ekstra artig når anlegget og oppsettet gjør det mulig å få et ordentlig vindu inn i musikken og en virkelig kan følge hvordan fokus flytter seg mellom de ulike instrumentgruppene, kjenne på dynamikken, føle bassen osv. Jeg har også drevet med musikk størsteparten av livet, så det å kunne følge akkordprogresjoner, basslinjer, kontrapunkt osv. tilfører jo musikkopplevelsen noe ekstra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1663872217736.png


    Denne her altså. Det er viktig musikk, et paradigmeskifte, og framføringen med kun 28 musikere (som ved premieren) er What?! Det finnes mange flotte Eroicaer i katalogen, men denne er kanskje den mest radikale jeg har hørt.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg har nevnt denne før. I alle fall er det vidunderlig musikk. Frank Bridge var ny for meg og et meget hyggelig bekjentskap.
    058668C5-91B0-4D6C-A9A7-4F526A027367.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 851250

    Denne her altså. Det er viktig musikk, et paradigmeskifte, og framføringen med kun 28 musikere (som ved premieren) er What?! Det finnes mange flotte Eroicaer i katalogen, men denne er kanskje den mest radikale jeg har hørt.


    Må inrømme at dette er den eneste Beethoven symfonien jeg ikke får tak på....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fikk denne i forgårs. Må si at jeg er litt skuffet etter de panegyriske anmeldelser denne har fått både på fremførelse og lyd. Generelt har jeg alltid vært begeistret for Haitink (fabelaktig Debussy og Vaughan Williams f.eks), men etter å ha hørt tre disker, riktignok bare en gang, er jeg ikke spesielt betatt. Mulig det bedrer seg med gjentagende lytting.
    Når det gjelder lyden skjønner jeg ikke hvorfor den beskrives som spesielt god. Jeg synes det mangler oppløsning; man kan ikke akkurat telle antall strykere i orkesteret. Synes også at det mangler luft og klang. Jeg har både en Sibelius symfoni og Elgar symfoni i denne LSO live serien på SACD og ingen av dem vil jeg si låter særlig bra.....
    Men det er sikkert meg det er noe galt med - jeg synes Karajans 80-talls Beethoven symfoni innspillinger på DG er utmerkede når det gjelder fremførelse.....


    beet.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn