Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    .....så... opera har jeg funnet ut passer av og til å ha som "bakgrunnsmusikk" når en skal jobbe med diverse forberedelser (kopiering, transponering, bearbeiding av noter)
    Så da ble jeg fristet av noen innlegg for noen dager siden, til å finne frem denne ffss-slægeren fra Decca.
    Wagner; Parsifal.
    Vienna Philharm. - Solti

    Og jadda, det spilles på "live-volum" tenkt på rad 10....

    Wagner Parsifal Wiener Solti.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trøsten her er at naboen gjorde seg ferdig i går. Rundballene er nå pakket i sort plast, en lang pølse nedover gutua, kortere etter som vinteren går og fyringsanlegget til kyllinghuset gjør gule nøster til chicken curry på middagstallerkenen deres.
    Det kaller på Haydns Jahreszeiten (vedder uspesifiserte summer på at du tenkte det samme).
    Slike kall treffer meg, og jeg hiver meg (og pusten) etter McCreesh og the combined forces.
    Hark, Hear the Sounds!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kaller på Haydns Jahreszeiten (vedder uspesifiserte summer på at du tenkte det samme).
    Slike kall treffer meg, og jeg hiver meg (og pusten) etter McCreesh og the combined forces.
    Hark, Hear the Sounds!
    Gikk på resonansjakt med Kraftwerk: Elektro Kardiogramm fra Tour de France Soundtracks. Sommernostalgi, echt! Er jeg uspesifisert rik nå?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Her ble det mer Bartók. André Gertler på Supraphon:
    1663191726151.png



    Gamle Supraphonopptak med topp lyd - opptak fra midt på 60-tallet. En av de beste innspillingene av den 2. fiolinkonserten jeg har hørt, men med Czech P.O. og Ančerl som ledsagere er ikke det så veldig rart.

    Gertler kjente forøvrig Bartók og spilte konserter sammen med ham, så dette er vel så autentisk som det kan få blitt.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men... Jeg måtte ha en opera i kveld/ natt også. Sutherlands stemme er kanhende like vanskelig å forholde seg til som Callas'? Dog er det vel for Pavarottis 8(?) høye C-er på rad man hører på denne? Strålende!
    folder.jpg

    Edit: Det er intet å utsette på Sutherland her.
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Makrokosmos
    Artur Schnabel i Mozarts pianokvartett K.478. Inspelad 31 Januari 1934, och detta är första utgåvan är från 1958 på LP.
    20220915_201853.jpg

    Det följer även med ett häfte med info för den riktigt musikintresserade.
    20220915_202150.jpg

    Till trots för mycket knaster är detta mycket givande att lyssna på. Schnabel som inte brydde sig särskilt mycket om teknisk virtuositet, mästrar däremot frasering och har ett lyriskt spel. Schnabel är en personlig favorit.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her falt vi tilfeldig inn i Mozart K 546 igjen.
    Den forunderlige besnærende Adagio og Fuge i c-moll. Begynte med Hagen-kvartetten, via Karajan og så denne
    Screenshot 2022-09-15 at 23.02.29.png

    Scottish Chamber Orchestra med Sir Charles Mackerras lyder flott på Qobuz 24/96 fra Linn Records.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Åh. Den er det lenge siden jeg har hørt, men nå må jeg sove, for jeg skal lodde internkabel på to tonearmer i morgen tidlig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På langtidsferie i mesteparten av september stort sett i Italia følger jeg av og til tråden for å få et lite klassisk kick, men det eneste jeg kan bidra med er dette bildet tatt i Venezia for et par dager siden:

    IMG_20220913_100549.jpg


    Og så tilbrakte jeg en halv dag i Gonzaga palasset i Mantova for en drøy uke siden, stedet der Monteverdis Orfeo og mesteparten av hans madrigaler ble uroppført. Hardt liv uten musikk, men greit med litt perspektiver. Og sol og varme. Neste uke tilbringes i Cinque Terre og Liguria før måneden avsluttes i Provence.

    PS Fikk en liten introduksjon til fiolinbyggerkunsten i Cremona. 😀
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... for jeg skal lodde internkabel på to tonearmer i morgen tidlig.
    Gledens arbeid, selv om det krever nerver av stål. Signe arbeidet. Her arbeides også tidlig, da jeg venter nytt piano levert idag. Har funnet frem et nesten ubrukt hefte med Carl Czerny øvelser. Ubrukt kanskje fordi mennesker nær meg hatet å høre på. Moderne teknologi muliggjør hensynsfull fysisk fostring på klaviatur. Og ambisjoner skal man fortsatt ha i voksen alder.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ravel har vel egentlig vært en favoritt så lenge jeg kan huske. Fantastiske stykker. Grenser til jazz noe av det.

    Vis vedlegget 848950

    Hadde gledet meg til en fin lytteøkt denne morgenen, men selvfølgelig skal parkvesenet beskjære busker og hekker i området. Da blir støygulvet for høyt til at du kan kose deg med klassisk musikk. Headphones it is, then.
    @Sluket ga en Wow-reaksjon. Hvis det var til det jeg skrev om parkvesenet og støygulvet, så må jeg presisere at det dreier seg om en gjeng med motoriserte hekketrimmere og løvblåsere. Samme når de skal klippe gresset rundt her. De sender åtte-ni stykker med bensindrevne kantklippere. Selv om vi bor i sjuende etasje og jeg holder vinduer lukket, er det HØYT. De første ti minuttene av Bolero blir litt bortkastet. Kan like gjerne gå rett på crescendoet :ROFLMAO:
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Så denne oversikten over Ravel sin Daphnis et Cloe;
    http://musicweb-international.com/classrev/2022/Aug/Ravel-Daphnis-survey.htm
    og måtte sjekke hva jeg hadde. Bare denne på CD/SACD;
    ravel3.jpg

    men den får bare måtelig kritikk, så ut på nettet for å sjekke hva som er tilgjengelig av de høyest anbefalte (Munch '55 og Monteux '59).
    Men før nett kjøp, hva har jeg nå i vinyl hyllene?, og joda;
    ravel1.jpg
    Munch '55 gjenutgitt på Chesky. Noen som husker de?
    ravel2.jpg
    Audiofilt nok? står riktignok ikke noe om det er "all analogue", men uansett lyder det helt ok dette her.
    Får kanskje høre på SACD'en også snart.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Polakken jeg kjøpte denne av påsto at den er NM... Vel, vi får se/ høre. Eska er ihvertfall fin. Arrau er kanskje ikke den man først får i tankene mht Liszt; det får ikke hjelpe. EDIT: Jepp, utmerket kvalitet hittil; 3 av 7 plater spilt, og var det ikke for at boksen var åpnet ville jeg ha kalt tilstanden full Mint.
    folder2.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke utbenet Mozart som Hagen-kvartettens versjon av dette fantastiske musikkstykket, men absolutt verd å låne øre til, og avslutningen er jeg ikke helt sikker på om havner utfor stupet eller ei. Tøft.


    ...

    FONOKO har dirigentkonferanse i Hamar denne helgen, og et tilbud var å overvære åpen øvelse og minikonsert med Defrost Youth Choir. 40 kordirigenter med varierende grad av hakeslepp over arbeidsmetoder, refleksjonsevne, modenhet og musikalske resultater.
    - Så hvorfor får dere det til?
    - Vi øver to ganger i uken.
    Rart at det er så sensasjonelt. 10-åringer har fotballtrening to ganger i uken pluss kamp goddammit. Man kan jo undre seg over hva det er med kordirigenter, for det er jo de som styrer hvor mange øvelser et kor skal ha i uken. Jeg tror det har med penger å gjøre, at jo flere kor du "har", jo mer penger tjener du. Føkka system.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Så lenge Mozart spilles av kompetente utøvere med så mye øre for musisering, så kan slik musikk aldri havne utfor stupet, og når bassrekka for spille som violinister, så blir det ofte moro. Hagen har jeg ikke hørt, dessverre kan det virke som. :)
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg mente ikke at musiseringen holdt på å gå over kanten, det var en kommentar til tolkningen.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Så denne oversikten over Ravel sin Daphnis et Cloe;
    http://musicweb-international.com/classrev/2022/Aug/Ravel-Daphnis-survey.htm
    og måtte sjekke hva jeg hadde. Bare denne på CD/SACD;
    Vis vedlegget 849621
    men den får bare måtelig kritikk, så ut på nettet for å sjekke hva som er tilgjengelig av de høyest anbefalte (Munch '55 og Monteux '59).
    Men før nett kjøp, hva har jeg nå i vinyl hyllene?, og joda;
    Vis vedlegget 849622
    Munch '55 gjenutgitt på Chesky. Noen som husker de?
    Vis vedlegget 849624
    Audiofilt nok? står riktignok ikke noe om det er "all analogue", men uansett lyder det helt ok dette her.
    Får kanskje høre på SACD'en også snart.
    Måtte sjekke da det ringte en bjelle. Har den på denne fra Classic Records, 4 x 45 rpm one sided med Bernie Grundman signatur i run out. Vi kan sikkert mene mye om akkurat det men det låter nydelig. Dette er den samme som den Chesky plata di? Flott musikk er det uansett.

    Analogue Production har også gitt den ut med en ny mastring i forhold til Classic sin på 200 gr. De har også gitt den ut på tape men dollar kursen sucks for tiden. Kommer på SACD gjør den også ser jeg.


    IMG_1087.jpeg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Makrokosmos
    Live inspelningar från 195-1951 i ledning av Victor De sabata, i varierande tillstånd och skick. Men en sak är säker, detta var underhållande!
    20220917_163148.jpg

    Rubinstein var för en gång skull inte 90 år gammal vid inspelning och spelar med fart och flärd i Rachmaninov. Arrau gör sällan någon besviken med sin eleganta briljans, publiken är till och med så ivrig att dem applåderar efter första satsen i Schumann!

    De Sabata för ett härligt driv i Beethoven 5&8. Trist att 1:a satsen får all uppmärksamhet i 5:e symfonin till vardags, 2:a och 3:e satsen är ju minst lika bra..

    Låter som att dem använder sig av riktiga fåglar i Respighi 🐦, kvittrar med fenomenal taktkänsla.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Er ikke noen ekspert på klassisk, men følger godt med denne tråden og Googler og "test"lytter. Ifm referansen på De Sabata, og Daphnis og Chloe, ovenfor fant jeg en webside, archive.org, der man legger ut "digitalisert" eldre LP. Nok av peiskos og kanskje ikke helt Hi-Fi, men morsomt..
    feks
    https://archive.org/details/78_lux-...the-eiar-mozart-victor-de-sabata_gbia7004340b
    https://archive.org/details/lp_daphnis-chloe_maurice-ravel-charles-munch-boston-symphon

    For lytting og nedlasting.. herlig å spille peiskos på DAC... ref andre tråder der kvalitet på vinyl vs digital diskuteres. Dette er nok den ultimate komboen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på hakk og knepp og My Fair Lady Original Cast Recording. Julie Andrews og greier.

    AB44A780-03B4-4A87-8334-205FC53DBF0C.jpeg

    Kneppet gav seg midt i The Rain in Spain, omtrent samtidig som cockneyen og noen må tørke støvet av Thorensen sin. Dette er ikke holdbart.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes mye interessant på archive.org men innspillinger som foreligger i bedre utgivelser er ikke så attraktivt.
    Jeg spiller mye klassisk på vinyl, mange grunner til å trives med det, selv om jeg spiller enda mer fra digitalt. Hvis støynivået på vinyl blir betydelig vasker jeg platene, og hvis det ikke blir akseptabelt bedre fjerner jeg eksemplaret fra markedet. De går i søpla, med andre ord. Unntak kan være hvis opptaket ikke finnes tilgjengelig for kjøp eller strømming. Lydklippet av Daphnis&Chloe har et slikt støynivå.
    Nevnte innspilling finnes på CD, SACD og strømmetjenester, og låter glimrende. Da velger jeg vekk knitring og skraping ved første anledning.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Ref. de Sabata nevnt over, ble det Tosca fra 1953 i mine Jabra, mens jeg ryddet ute og gjorde klar til mørkere tider. Spotify og små øredingser klarer ikke å ta knekken på verdens beste operainnspilling.
    Steen
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Makrokosmos
    Arrau er kanskje ikke den man først får i tankene mht Liszt; det får ikke hjelpe.
    Jag har alltid sett Arrau som en av dem allra främsta att tolka Liszt. Faktum är att unge Claudio studerade för Martin Krause, som själv varit elev till Liszt. Kortare kunskapsled till virtuos mästare får man leta efter. Kan starkt rekommendera Arraus inspelningar av Liszts "Transcendental Etudes", H-moll sonaten samt pianokonserterna till att börja med.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    5801AA60-0B34-448B-9D80-AD27093172C3.jpeg

    Høres ut for meg som at Casals forsto Haydn. 10000 konsertvolt dette her. Og jeg som trodde at han bare kunne spille Bach på cello!
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff de der gule Ranum-etikettene... Høgg hakke umulig å få vekk uten å rive opp pappen. Det ble bedre etterhvert, da de kopierte Rian (eller omvendt) med hvite, runde lapper som kan fjernes med lighterbensin.
    Grisevær ute, så trist musikk. Blå Supraphon her også; Dvoraks Stabat Mater; dirigert av Smetacek. Jeg tror Dvoraks er den største/ lengste utsettingen av Stabat Mater, og som så meget annet av Dvorak, alt for lite spilt.
    folder.jpg
    PS: Jeg glemte å nevne at bassolisten er Kim Borg.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig med deg, disse etikettene er djevelens verk!
    Neste i spillebunken her er faktisk Stabat Mater også, men det er først etter at jeg har tøffet meg ferdig overfor naboen med Mussorgsky (blå Supraphon) og volumkontrollen på 11. Satser på litt tilgivelse med Pergolesi på lavere volum - og ødeleggende prislapp på coveret...
    _DSF2984.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Da ble det denne i dag:

    1663509971546.png


    Her har du sangerne midt i fanget, og uttrykket "piano" tror jeg ikke de har hørt om, men det kan jo være fordi de er mikset så utrolig langt fram i lydbildet. På scenen hadde nok balansen vært bedre.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Både Ranum og Rian var flinke til å ta inn Supraphon-plater. Jeg har en del som ble kjøpt der i sin tid, men etter 1979 er det meste av det jeg har av Supraphon kjøpt i Praha.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn