Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Ny ladning med noen Audite utgivelser i posten i går (salg på Presto).
    Denne passer til morgen kaffen;

    grieg.jpeg
    Har ikke noe sammenlignings grunnlag, men dette høres svært så bra ut. Vanlig Audite kvalitet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23

    Kjøper ikke så mye musikk lenger, men denne måtte jeg ha i dag..
    En av mine nyere favorittpianister.
    Sjekk også hans Brahms Piano Suite #3

    20220525_195748.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    I går ble det Matthäuspasjonen av Johann Sebastiani fra denne boksen:

    1653563653607.png


    Nå endte jeg opp med Bach-motetter fra denne boksen:

    1653563933394.png


    Deretter musikk av Johann Ernst Bach, Johann Christoph Friedrich Bach, Wilhelm Friedmann Bach, Johann Christian Bach og Johann Ludwig Bach fra den samme boksen.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Da ble det en økt med Starker her. Dette er så bra som det kan bli, tror ikke engang man trenger å ha et forhold til klassisk musikk for å sette pris på dette, være glad i god musikk og sette pris på fantastisk utførelse holder. Min er en 33 RPM utgivelse fra Speakers Corner, Analogue Prod. har gitt den ut på 45 RPM, den har jeg ikke hørt men er den bedre så kan det umulig være mye. Disse boksene koster litt men til gjengjeld så er de verdt pengene.


    Vis vedlegget 820373
    Speaker Corner er fra en tidligere mix, mens AP er en ny mix fra 3-kanals orginal tapene av Ryan Smith.
    Visstnok med mindre bakgrunnsstøy og uten EQ eller komprimering.

    Det er også en nye enkel LP versjon med bare #2 og #5 som er såkalt half speed mastered i Abby Road Studioes. Dvs. digitalisert og tilbake igjen. Har ikke hørt den.

    Et annet alternativ er Anner Bijlsma sin 1979-tolking som i mine ører låter helt fantastisk.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121
    Speaker Corner er fra en tidligere mix, mens AP er en ny mix fra 3-kanals orginal tapene av Ryan Smith.
    Visstnok med mindre bakgrunnsstøy og uten EQ eller komprimering.

    Det er også en nye enkel LP versjon med bare #2 og #5 som er såkalt half speed mastered i Abby Road Studioes. Dvs. digitalisert og tilbake igjen. Har ikke hørt den.

    Et annet alternativ er Anner Bijlsma sin 1979-tolking som i mine ører låter helt fantastisk.
    Speakers sin kom ut i 2004 og er visstnok slik;

    Cut by Willem Makkee at Universal's Berliner facility in Hanover, from Harold Lawrence's original three-track mastertapes.
    The updated annotation includes new notes by the 80-year-old Starker.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin plate på en rolig morgen:

    Crusell.jpg


    Og til en pågående debatt: Mahler og Bruckner lyttes best til live. Da kommer den storslagne gloriøsiteten (er det et ord) til sin rett. Tror det har mye med det visuelle i å faktisk se orkesteret spille å gjøre. Det gir på en mystisk måte kontinuitet i musikken og får "tonehaugene" til å henge sammen.

    Ellers: Skal i Grieghallen og se Andsnes/Hamelin gjøre Vårofferet til uken - det er faktisk 2 gang jeg ser de gjøre dette, første gang var i Rosendal i 2019.

    Noen dager senere BFO i "the real thing", fulgt av Paul Lewis i Griegs a-moll.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Og til en pågående debatt: Mahler og Bruckner lyttes best til live. Da kommer den storslagne gloriøsiteten (er det et ord) til sin rett. Tror det har mye med det visuelle i å faktisk se orkesteret spille å gjøre. Det gir på en mystisk måte kontinuitet i musikken og får "tonehaugene" til å henge sammen.

    Ellers: Skal i Grieghallen og se Andsnes/Hamelin gjøre Vårofferet til uken - det er faktisk 2 gang jeg ser de gjøre dette, første gang var i Rosendal i 2019.

    Noen dager senere BFO i "the real thing", fulgt av Paul Lewis i Griegs a-moll.
    @erato : Der tror jeg du har et godt poeng. Jeg er veldig glad i opera. Men når jeg hører innspillinger av verk jeg aldri har sett, oppleves de på en helt annen måte enn når jeg hører innspillinger av de jeg har opplevd live. Det er ikke slik at jeg ser for meg noen av de oppsetningene der jeg har vært i salen - mer slik at verkene har satt seg i hjernen/kroppen på en annen måte.

    To operaer jeg hadde hørt mange ganger, men aldri helt klart å få et forhold til, er nå - etter å ha opplevd dem live - blant mine favoritter (Andrea Chenier som jeg så for et par år siden med Roberto Alagna i Covent Garden og Verdis Nabucco, gjort i en forrykende oppsetning i Budapest)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den romlige opplevelsen i en god konsertsal som ingen stereoanlegg kan gjenskape skaper også en struktur i klangmassene av betydning. Det er lett å glemme at hjemmelytting er et annet konsept enn det dette ble skrevet for. Men for all del, det er fullt mulig å oppleve dette som litt ustrukturert live også. Men sånn opplever jeg det.

    Har aldri problemer med dette live. Men hjemme har hodet en tendens til å vandre, senest i M9 som jeg lyttet til med Haitink for få uker siden. Siste satsen er jo et fabelaktig høydepunkt, men verket som helhet er krevende. Men det er sjeldent ting som dette dette blir satt på hjemme, har jeg en sjanse på en livekonsert imidlertid har det høy prioritet.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Den romlige opplevelsen i en god konsertsal som ingen stereoanlegg kan gjenskape skaper også en struktur i klangmassene av betydning.
    Enig. Live er helt klart annerledes og bedre enn musikken hjemme, og jo mer kompleks musikken er, jo større forskjell til fordel live.

    Du nevner Mahler og Bruckner, jeg er enig, og i tillegg er min erfaring at spesielt moderne klassisk bør høres live før en gjør seg opp en mening om en komposisjon.
    Kona og jeg har flere ganger vært samstemt om at opplevelsen av noe slikt som Lindberg o.a. for eksempel kan være meget bra i konsert salen, men at vi neppe vil sette oss ned og høre på det hjemme.

    Og aller størst forskjell er det med opera på grunn av det visuelle.

    ps. hørt akkurat nå;
    schumann v.jpeg
    her er der mye god Schumann som kanskje ikke er like godt kjent...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har hørt en del Berg, Schønberg (bl.a. Gurrelieder) og Messiaen som jeg sjeldent har fått noe ut av hjemme, men som har vært magisk i konsertsalen. Jeg tror musikk sjeldent bør vurderes før man har hørt den i den settingen den var ment for.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Første gangen jeg hørte etter på Nordheim var på konsert. Jeg syntes det var storveis og damen ved siden av meg syntes det var helt forferdelig.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Mens “alle andre” var i Grieghallen og så/hørte Lise Davidsen, var vi i Håkonshallen på konsert med Kronos kvartetten. Det jeg vil kalle legender, de begynte i ‘73, og om jeg så riktig så er ennå 3 originale medlemmer med. Klassisk livet er kanskje ikke like hardt som rocken?

    Uansett, en utmerket konsert med nye verker fra ymse land rundt i verden. Ekstra nummer ble Summertime inspirert av Janis Joplin sin versjon… slikt liker vi.

    Og da måtte denne gamle vinylen spilles i dag;
    F4413624-5586-4D8D-BC50-126F10DA5643.jpeg
    Låter fremdeles meget bra. Musikken ok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Orgelmusikk av Johann Sebastian. Helmut Walcha spiller.
    Orgelmusikk krever ikke at man sitter og nilytter foran anlegget, og det passer meg bra i dag. Jeg har tidligere ikke vært så glad i orgelmusikk, kanskje fordi jeg ikke har hatt anlegg som gjengir de dype tonene godt nok. Med 2 SF-suber er ikke det noe problem lenger.

    Jeg har denne boksen som jeg kjøpte i sin tid for ca 100 kr. Forbløffende god lyd.

    1653992396810.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    12F1C68C-954D-4376-A9E0-8FAA9EE6806F.jpeg

    Tsjekkisk popmusikk. Ukjent dirigent for meg, @otare. Kjøpt i 1962 står det skrevet over Supraphonlogoen, og stereo i løkkeskrift på rød etikett, @ottone . Fra brukten hos Musikkverket på Hamar.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Orgel live er greier. Droppet tilfeldig inn i kirken i Chambery for en del år siden og der var det en konsert med noe av den senromatiske franske orgelmusikken, Widor osv, på full guffe. Folk som snakker om heavy metal aner ikke hva det er før de har hørt et senromantisk orgel på full trøkk. Og alt i regi av en person uten elektronikk.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121
    Folk som snakker om heavy metal aner ikke hva det er før de har hørt et senromantisk orgel på full trøkk.
    Artig at du skriver dette, det var det første jeg sa til min sambo da vi gikk ut av kirka; her skulle noen av heavy folka vært, de hadde fått seg et sjokk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Vis vedlegget 822179
    Tsjekkisk popmusikk. Ukjent dirigent for meg, @otare. Kjøpt i 1962 står det skrevet over Suprathonlogoen, og stereo i løkkeskrift på rød etikett, @ottone . Fra brukten hos Musikkverket på Hamar.
    Kjent navn og jeg har noen plater med ham, men vet ikke så mye om han. Han hadde Václav Talich som mentor og overtok Czech P.O. da Kubelik emigrerte til Canada, men det er det jeg vet.

    Ellers er det jo Talich, Kubelík, Neumann og Ančerl som er de kjente tsjekkiske dirigentene fra gammelt av. Kubelík emigrerte da kommunistene kom i 1948, Talich ble frosset ut av kommunistene, Ančerl emigrerte etter invasjonen i 1968 og Neumann var først og fremst en politisk tilsettelse. Krombholc og Chalabala var operadirigenter (mange operainnspillinger på Supraphon med dem). De man tenker på først og fremst i dag er vel Bělohlávek, Smetáček og Pešek, men innen barokkmusikk skal man ikke glemme Václav Luks, Jana Semerádova og Marek Štryncl. Og så må vi ikke glemme Milan Munclinger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Orgel live er greier. Droppet tilfeldig inn i kirken i Chambery for en del år siden og der var det en konsert med noe av den senromatiske franske orgelmusikken, Widor osv, på full guffe. Folk som snakker om heavy metal aner ikke hva det er før de har hørt et senromantisk orgel på full trøkk. Og alt i regi av en person uten elektronikk.
    Widor, Boëllman og ikke minst Liszt er saker hvis du liker heavy!
    Jeg var på en konsert i Nidarosdomen der det ble spilt Liszt. Man kjente lydtrykket på kroppen, og de tomme stolene danset bortover gulvet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må være denne innspillingen jeg har snublet over. Den er riktig god:
    C16FADD2-7379-40AC-8EDB-BEE02446FE7A.jpeg

    AFCAA379-8D15-4F34-8A40-A8CA1BD29E11.jpeg
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med ovenfor nevnte at omtrent alt av klassisk musikk er best å høre live. Men ikke alle bor i byer eller steder der dette lar seg gjøre. Så da for man heller spille Mahler, Shostakovich og annet på stereoen. Kan jo fange mye av dramaet i musikken om man drar på litt…men klart, live er best. Selv bor jeg i Bergen så jeg er heldig stilt. Men en krevende hjemme situasjon gjør at det blir lite live for tiden. Men nyter masse god klassisk musikk hjemme.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her hadde jeg bange anelser; Brahms 3/ Walter/ Capitol SO. Plata så utslitt ut. Viste seg å være utmerket..., bortsett fra at det var et tydelig gammelt opptak med den sedvanlige litt gneldrende diskanten.
    folder.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter @Valentino sine innlegg med Dvorak måtte jeg sjekke min etterhvert ganske omfattende Dvorak-samling på vinyl. Men den platen er ikke der. De slaviske dansene står her og har vært spilt mye, både Kubelik med Bayerne på DG og Georg Szell med Boston SO. Når jeg først blar finner jeg en overraskelse. Tsjekkisk Filharmoni med Karel Ancerl spiller Dvorak symfoni nr. 5, men det er slett ikke Supraphon. Vi kan jo ikke spille bare Supraphon heller. Selskapet heter Parliament Records, oppført med adresse New York, og utgitt 1962. Den har vært vasket og registrert, men sannsynligvis ikke spilt her.
    1654027574503.png

    Den ser bra ut, og kanskje historisk interessant. Men den låter ganske ille, og må nok fjernes fra hyllene. Ikke i nærheten av Supraphon fra samme tid.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter @Valentino sine innlegg med Dvorak måtte jeg sjekke min etterhvert ganske omfattende Dvorak-samling på vinyl. Men den platen er ikke der. De slaviske dansene står her og har vært spilt mye, både Kubelik med Bayerne på DG og Georg Szell med Boston SO. Når jeg først blar finner jeg en overraskelse. Tsjekkisk Filharmoni med Karel Ancerl spiller Dvorak symfoni nr. 5, men det er slett ikke Supraphon. Vi kan jo ikke spille bare Supraphon heller. Selskapet heter Parliament Records, oppført med adresse New York, og utgitt 1962. Den har vært vasket og registrert, men sannsynligvis ikke spilt her.
    Vis vedlegget 822287
    Den ser bra ut, og kanskje historisk interessant. Men den låter ganske ille, og må nok fjernes fra hyllene. Ikke i nærheten av Supraphon fra samme tid.
    Det er mange år siden Dvoraks siste symfoni hadde nr 5 gitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn