Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva bedre til å innvie speller nye høyttalere med enn Pollinis berømmelige boks med LvBs sene klaversonater?
    folder1.jpg
    Det ble et par Sonetto V, det var de største jeg tok meg plass og råd til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Jeg venter fremdeles på mine Franco Serblin Ktêma. Nå er de sendt fra Italia, men jeg er dessverre bortreist når de kommer, så jeg må vente litt på å innvie dem. Hvis noen i Trondheim har lyst til å høre når den tid kommer, så er det bare å sende en PM.
    Forslag til hva jeg skal sette på først?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Står ved mitt valg :) . Alternativene var Milsteins '75 JSB solosonater/ partitaer og Muddy Waters Folk Singer, men jeg valgte solo klaver, og jeg vet ingen bedre innspilling enn Pollini/ LvB (innspillingsmesig.... og musikalsk).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Jeg er jo glad i cello, og min første store opplevelse med det var Paul Torteliers innspilling av Bachs cellosuiter. Sikkert ikke den beste innspillingen, men en av mine favoritter likevel.
    Eller kanskje jeg skulle gå for noe tsjekkisk opera? Det er nok å ta av. Fibichs Šarka eller The bride of Messina? Eller kanskje noe av Janáček - Věc Makropulos eller Její Pastorkyňa? Eller "Výlet pana Brouček do měsíce"?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da kan vi gratulere med nye høyttalere, begge to. Og fine italienere.
    Italienske produsenter har tradisjon for å vektlegge klassisk musikk, og det høres. Jeg savner ofte mine gamle store Chario, de hadde en varm mørk klangbalanse som ikke er vanlig hifi idag, suverent til både orkestermusikk og piano.

    Her har jeg gravd fram igjen den store Dvorak-boksen fra Brilliant, fra den tiden da vi handlet denslags som fulle sjømenn, husker dere.
    Vet ikke om jeg har spilt noe særlig fra den, men det virker lovende.

    ps: deler otares forkjærlighet for Torteliers Bach-suiter, dem har jeg spilt mye. Like mye som Heinrich Schiff, og Truls Mørk og de. Det vil si mye :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Herr Billes utflukter :)
    Jeg har en forkjærlighet for Beschi i Bachs cellosuiter...
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Ja, ikke sant? Må ikke alltid stole på Google vet du :)
    Herr Brouček satt en gang på puben på Hradčany og drakk seg snydens og fortalte om sine eskapader, bl.a. en reise til månen. Detville ikke forbause meg om noe slikt har skjedd (drikke seg snydens på en pub og fabulere omkring sine eskapader), men Janáček skrev i hvert fall en opera om det. Jeg skulle sett den på operaen i Praha for 2 år siden, men den ble avlyst grunnet sykdom.
    jeg har denne innspillingen:
    1654111631422.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har denne; dessverre i tidstypisk "flatbrødpressing", så den har stort sett fått stå i hylla. Ellers har jeg bare Z mrtvého domu (Mackerras) , og den er så opprivende at den bare blir tatt frem ved særlige anledninger. Jeg lyger, jeg har også Příhody lišky Bystroušky (Neumann). Huffda, jeg må sjekke filene mine; jeg har også Jenufa og Makropulos...
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.619
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratla med høyttalere i hus, berxter!
    3020D629-6776-47A2-9C9B-B6FDC3012CA9.jpeg

    Her en Puccini-enakter: Sour Angelica. Stjernelag i EMI HMV mono, 1958.

    De som skrev og arrangerte musikken til Disneys helaften-filmer må ha lånt øre til Puccini.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker, K. Nå Bruch og Bach, med far og sønn Oistrakh: Forresten, Puccinis Trittico er fæle greier, både Suor Angelica og il Tabarro er hufftitti... Schicchi er noe helt annet, og har du'n med Gobbi er kvelden redda!
    EDIT: Hufftitti: Trøndersk uttrykk for å uttrykke tingenes evindelige fælhet... Mormora mi sa "hoff å tetta mi å læll..." men hun var fra Lundamo, så det kan unnskyldes...
    folder.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.833
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er jo glad i cello, og min første store opplevelse med det var Paul Torteliers innspilling av Bachs cellosuiter. Sikkert ikke den beste innspillingen, men en av mine favoritter likevel.
    Eller kanskje jeg skulle gå for noe tsjekkisk opera? Det er nok å ta av. Fibichs Šarka eller The bride of Messina? Eller kanskje noe av Janáček - Věc Makropulos eller Její Pastorkyňa? Eller "Výlet pana Brouček do měsíce"?
    Hvis du er glad i Cello kan jeg anbefale å sjekke opp 2Cellos og Hauser (Hauser er med i 2Cellos men han produserer noe alene også), spiller både klassiske verker og musikk som i utgangspunktet ikke er klassisk.

    Handlet disse to albumene for noen måneder siden:


    Eksempel på ikke-klassisk musikk fra filmen Gladator 👍🏻
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    folder.jpg
    "Populærmusikk" fra de russiske områder. Pressinga er "so-so", med sedvanlig litt gneldrete diskant, men det er første gang jeg har hørt fundamentet fra stortromme og kontrabasser på åpen E såpass tydelig i Capriccio Italien. (Fra merke 1 i partituret der så godt som alle er satt fortissimo.)
    Så får vi høre hva Ancerl gjør med 1812. Hrmpf. Nulla cannoni...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.812
    Torget vurderinger
    23
    Jeg venter fremdeles på mine Franco Serblin Ktêma. Nå er de sendt fra Italia, men jeg er dessverre bortreist når de kommer, så jeg må vente litt på å innvie dem. Hvis noen i Trondheim har lyst til å høre når den tid kommer, så er det bare å sende en PM.
    Forslag til hva jeg skal sette på først?
    Kaffen! ALLTID sette på kaffen først! 😚

    Barske høyttalere!! Har dog en mistanke om at du kjøpte de p.g.a. denne skidzen i brosjyren deres....
    minner sterkt om en konsertsal for klassisk musikk

    ktema.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt dem en gang for lenge siden og husker fremdeles hvor flott det låt.
    Gleder meg til å høre dem her hjemme. At de passer spesielt godt til klassisk musikk er ingen ulempe, og jeg tror de blir et samtaleemne når jeg har besøk - de ligner ikke andre høyttalere.
    Jeg leste forøvrig et sted på nettet at de har en produksjon på 50 par i året. Artikkelen var litt gammel, så kanskje de produserer flere nå. Litt eksklusive er de i hvert fall.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg venter fremdeles på mine Franco Serblin Ktêma. Nå er de sendt fra Italia, men jeg er dessverre bortreist når de kommer, så jeg må vente litt på å innvie dem. Hvis noen i Trondheim har lyst til å høre når den tid kommer, så er det bare å sende en PM.
    Forslag til hva jeg skal sette på først?
    Ta gjerne kontakt. Alt for lenge siden vi møttes.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Dette var vel absolutt det siste Elisabeth spilte inn på en mastertape? Stemmen naturlig nok ikke helt på høyden, men føler likevel at hun gjør det hun kan for at disse fra henne siste leider skal ha et ektefølt og personlig preg der hun synger dem til oss kjære venner/lyttere
    9D634413-8E09-4180-854D-7D8E83FEF744.jpeg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Denne og litt presskannekaffe får kropp og sjel litt i vater igjen etter gårsdagens pinseinntak av druedrikke fra Etna
    400D44C4-02DF-4D96-A742-D2FCB8BC4638.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    I går kveld hørte jeg på denne Mahler 5;
    roth.jpeg
    En anmeldelse fra Musicweb som avsluttes slik;
    "That it does so is testament to Roth’s skill at making us see those well-travelled landscapes in a completely different light.

    Having listened to this recording twice now, initially with some perplexity, and then with frank astonishment, I can confidently predict it will divide the critics, perhaps even polarise them. But after the endless parade of often predictable performances ....
    Indeed, Roth’s utterly absorbing Fifth has whetted my appetite for his recording of the First. ...

    Old Vienna, refracted through a strange new lens; try it, if you dare!
    "

    Jeg likte det jeg hørte, klare melodi linjer, mindre "tonehauger", lett å lytte til.
    Senere i dag eller i morgen får jeg da høre på Bernstein/Wien og høre hvordan "old school" er.
    (litt problem i dag - først Ruud, deretter Norge-Sverige og i tillegg svært så fint vær til å sitte på terrassen...)

    Litt tidligere i dag gikk det i op.50 fra denne. 2 kanal SACD. Utmerket lyd, fin spilling, topp musikk.
    testore.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha løst dagens rebus i NRK synes jeg det er greit å sette på denne:

    1654432518627.png

    Han spiller godt, og Scarlatti lyder bra på klaver.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.619
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haydn/Die Schöpfung/Karajan.

    Må være topp ti fra Karajan dette. Kan ikke skjønne annet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg nyter Beethovens Eroica med Blomstedt fra Lucerne ifjor, på NRK 2.
    Blir aldri lei av den, når det er bra spilt.
    Solid orkester, med mange kjente fjes.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Enig Ottone, Eroica blir en ikke lei av, selv når det ikke er optimalt spilt skinner genialiteten gjennom...
    men kan egentlig ikke huske en dårlig spilt en...
    Her går det i Mahler 5 igjen, nå med Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein live opptagelse 1987, Alte Oper Frankfurt.
    Jeg har den i denne boksen;

    people's edition.jpeg
    Definitivt mer "heavy metal" enn Roth, over.
    Hører for så vidt hvorfor Bernstein er anbefalt, men jeg må si at det er greit å ha noe slikt som Roth som alternativ...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Starter dagen med Vivaldi og De fire årstider. Gamle svisker smaker ikke så verst.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.619
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen!
    En dag for sent ute, men nuh går BWV 74. Gardiner, Monteverdiene og EBS, fra før Sod DG, dvs. på Archiv. Fine greier, som vanlig fra den kanten.
    922B7E3C-2C8B-44F6-A9CF-AB36064E4BD3.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.619
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig pen platespiller, -KP-. Er det en nypressing? Forvirres litt av "Deusche Gramophon" på coceret og slik gammeldags bord på etiketten.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn