Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er på hytta. Har spilt Telemann fra en større boks som jeg har med, men 5 CDer over 2 dager holdt. Har planer om å sette opp en enkel streamer men er ikke helt der enda.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nesten ikke mer obskurt enn det der. Her spilles:

    Elling.jpg


    Klaverkvartetten i g-moll er særdeles minneverdig. Vunnet i klar en klassiker en gang i tiden for øvrig. Vi skylder alle Kjell Hillveg stor takk uansett om vi har vunnet noe eller ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Jeg korrigerte til "fysisk format" 🤭 🤭
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spelar du verkeleg sylvplate? På sjampanjefarga sylvplatesnurrar til mangfoldige tusenlappar?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Nei - ikke champagnefarget, det går nok i sort her på de fleste CD spillerne!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23

    I bestilling. Forøvrig fulgte det med en informativ o g fin booklet til CD ovenfor.

    kantorov II.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her blei det et lite snev av Frescobaldi. Jeg har en mistanke om at Hr. Frescobaldi himself nok ville ha ornamentert og improvisert mer enn Götz, men ok.
    folder.jpg

    Det er heller ikke et vanvittig svært orgel han trakterer, men det ville kanskje ikke vært helt riktig for denne musikken, han virket jo fram til 1643, og jeg aner ikke hvor enormt orgelet var f eks i Peterskirken, der han jo tilbrakte megen tid.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Her går det i noe fysisk (nyankommet);
    brahms.jpeg

    Utførelsen kan diskuteres. Litt annerledes enn de jeg har fra før (Karajan, Kleiber, Manze, Chailly), så slik sett verdt å få hørt.
    Får spille den et par ganger etter hvert og sjekke de andre.
    Macmillan stykket er fint.

    Det man uansett får her er den supre RR lyden (SACD 2 kanal nå).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DCB4BFB3-8D45-43CA-BA05-BAD3EF5542A2.jpeg


    Hamburg Pro Musica under Hans Jürgen Walter låter ikke all verden i Dvorak 9 (man hører kontrabassene på én tone og her skjer ikke mye over 5 kHz) men det veies opp av liner notes av det luksuriøse slaget:

    84551529-C1EF-4C42-830B-999355D68872.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men noen av utgivelsene i TGM var virkelig hørverdige. De kunne både spille Haydn og skru lyd bak jernteppet.
    3A79DA16-A43A-4906-99E4-9B4096CF56FB.jpeg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men står det ikke Made In Italy der..?

    Uansett - skal ikke kimse av tidligere østblokken når det gjelder lydteknikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal sjekke, men jeg tror Fabbri er forlaget som ga ut TGM og at de kjøpte opptak verden rundt. Mener at verdens elendigste innspilling av KV618 er i et av heftene. Mormon Tabernacle Choir. Intonasjon innenfor pluss minus en halvtone kanskje.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du har garantert rett i det.

    Jeg har noe greier med disse Moron Taberakkel hylekoret.... uff uff
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kienzl. Kanskje den er nevnt før; jeg har helt mistet oversikten.
    folder.jpg

    En annen ting: Jeg bestilte nettopp noen av Telefunken/ Teldecs Bachkantater fra et par Discog-selgere: De to boksene jeg har fått var særs bra, og billige nok. Ottone: Hvis du ikke har fått tak i Milsteins Bach, gjorde jeg for moro skyld et søk på Discogs, og fant 38 eksemplarer, derav en god del i Europa, til fhv menneskelige priser. Selgerne vet å ta seg betalt for de mer sjeldne utgivelsene (Bach-kantatene over boks 43 elns... huff), men ellers greit nok. Her er søket mitt, pr pris: https://www.discogs.com/sell/list?sort=price,asc&limit=25&master_id=581587&ev=mb&format=Vinyl
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mozart. 60-tallsinnspillinger med ASMF. Cotrubas, Watts, Tear og Shirley-Quirk solister.
    Sancta Maria fra Litaniae Lauretanae KV195 og Agnus Dei fra kroningsmesse KV317.
    LP. 100 g, ikke mer.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk bind 40 og 42 fra Discogs-selgere i dag, og kunne ikke vente. Måtte høre om vinylen var ok, vett'u. Boks 40 er ihvertfall flott.
    jsb.jpg

    Den mørke rundingen til venstre er der det var påklistret et "dmm"-merke, som noen har fjernet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå norske bagateller; Halfdan Kjerulfs samlede klaverstykker, spilt av Steen-Nøkleberg. 3 cd-er. Kanskje ikke stor musikk, men helt greit til middagen :)
    folder.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og nå noe helt annet: Jeg kom over lenken til denne etellerannetsted.. Det er ikke sensitivt, tidligromantisk, fingerforskyvende spill. Det er ikke Kempff, Arrau eller Gilels. Det er dog iht LvBs metronommarkering, og jeg ble sittende og høre gjennom i ren fascinasjon over at det går an...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lukker man øynene kan man tro at det er et Yamaha Diskklavier eller noe slikt. Noen vil vel hevde et det er som Hagenkvartetten, bare på flygel.
    Men: Så ufattelig mye lettere dette er å høre på enn de nevnte herrer. Jeg synes rett og slett at galskapen blir forståelig. Nesten.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Litt tidligere i dag, en av de siste nyankomne;
    wigmoew.jpeg
    Førsteinntrykket er som vanlig flott lyd fra BIS og en virkelig fin klarinett (spilling + lyd).
    I det hele kanskje går denne til til topps av mine 4 versjoner (Faust på Harmonia Mundi, Mullova på Onyx og en gruppe på Alpha fra 2020).
    Men de er litt forskjellige, så litt etter smak og behag osv.
    Uansett, meget bra dette her.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lukker man øynene kan man tro at det er et Yamaha Diskklavier eller noe slikt. Noen vil vel hevde et det er som Hagenkvartetten, bare på flygel.
    Men: Så ufattelig mye lettere dette er å høre på enn de nevnte herrer. Jeg synes rett og slett at galskapen blir forståelig. Nesten.
    Hehe. Barbar! :eek:
    Nå en gammel klassiker; Schlubberts klavertrioer, først D929, så har jeg en mistanke om at det blir flere:
    folder.jpg
    folder.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ojoj, Beethovens metronom !
    Der strides de lærde og vranglærde. Noen mener at stakkars Ludwig må ha ødelagt metronomen sin, andre hevder at alle verdiene skal deles på to og at det var vanlig på den tiden å angi halve slag.
    Hammerklavier-sonaten går for å være noe av det vanskeligste å spille, og med slavisk metronomtempo blir det helt latterlig i mitt hode.

    Nå er det Hovedscenen på NRK2 som går, fra vårt eget konserthus og orkester i Stavanger.
    Ekstra interessant og nervepirrende for meg som var tilstede på denne konserten i høst, da den ble preget av den stakkars solisten som sviktet så dramatisk i Prokofievs fiolinkonsert at hun måtte avbrytes midt i. Vi trenger ikke vite hva slags problem som lå bak, men det er ikke tvil om at jeg aldri har opplevd maken.
    Dette nevnes selvfølgelig ikke i programmet, og nå skal Tsjaikovskijs 6. nytes.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tok fram Fricsays fine innspilling av LvB9, finalen fra O Freunde! og utover. Og så kjørte jeg Gardiner og ORR i samme.
    Jeg tar Beethovens metronom, takk!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gardiner og LvBs metronom, ja. Han er vel den eneste som faktisk gjør en tyrkisk marsj ut av Froh, wie seine Sonnen fliegen...
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, La Gaia Scienza skuffer ikke.
    Følte trangen til en annen god gammel traver:
    folder.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nye tiltak mot pandemien med nedstengning av kulturlivet gir meg plutselig masse fritid før jul.
    Da er det på igjen med sortering av vinylsamlingen. Noe fjernes pga. slitasje og dårlige pressinger, og jeg blir stadig hardere.
    Denne derimot blir værende. Die Walküre med Karajan og Berlinerne på DGG fra 1966. God pressing og nesten uspilt, sannsynligvis fra et av biblioteksalgene jeg har vært gribb på.
    1639434634179.png

    Det går opp for meg at jeg aldri har lyttet til Valkyrien, annet enn Valkyrierittet. Dette er stor musikk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn