Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den jeg stadig kommer tilbake til; mest pga Anna Reynolds' fantastiske He was despised. Jeg må medgi at jeg like gjerne hører på den digitaliserte utgaven...
    mess.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi går bakover i historien, til tysk tidlig barokk, en type julemusikk som NRK Julekanalen er kjemisk fri for.
    Heinrich Schütz: Weihnachtshistorie, et slags juleoratorium fra en annen tid. Små ensembler og et klart og rent uttrykk. Suveren innspilling med René Jacobs på Harmonia Mundi.
    1639863623793.png
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Dere i denne tråden er de eneste som så langt har klart å gi meg noe som helst følelse av jul så langt i år. Dermed måtte jeg inn i vinylavdelingen og lete på R.

    A39CA27F-E765-4864-96E5-4C801E99F28A.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi går bakover i historien, til tysk tidlig barokk, en type julemusikk som NRK Julekanalen er kjemisk fri for.
    Heinrich Schütz: Weihnachtshistorie, et slags juleoratorium fra en annen tid. Små ensembler og et klart og rent uttrykk. Suveren innspilling med René Jacobs på Harmonia Mundi.
    Vis vedlegget 773575
    Fantastisk.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Den der med Corelli, veslebanden og Kuijken som Lancaster flashet tidligere i dag må på "letelisten" når jeg flipper bruktskiver.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ->otare. Stölzel må jeg skaffe meg, det eneste jeg har av ham er den snutten JSB stjælte; Bist du bei mir.... og Mattheson... og Sehling...
    Schütz fant jeg, dog med Norrington, så nå går siste sporet på den dobbet-cden; Meine Seele erhebt den Herren.
    Var det Norrington eller Tate som ble beskyldt for å dirigere som en symaskin?
    folder.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har hørt av Tate høres virkelig ut som det trenger service i alle fall.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Decca SXL 6058, - min er nok en sen 60-talls narrow band label repress av 1963 innspillingen.

    CB733802-2517-4A7B-9C0D-4A250C2B75FA.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Måtte sjekke Van Cliburn på RCA fra 1958 også, men tror nok jeg holder på Ashkenazy. De mer klassisk bevandrede får evt. korrigere meg, men Cliburn høres for meg som mer krisp ungdommelig bravur og dynamikk, mens Ashkenazy er mer i ett med orkesteret og gir mer det modne endeløst rullende russiske patos.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det vel Argerich/ Kondrashin på Philips som er :p, og den var jo koblet med hennes ville og gale Rach 3/ Chailly, så what's not to like...
    folder.jpg
    Van Cliburn baserte jo hele sin karriere på nettopp dette stykket. (Der Hurwitzer kalte den innspillingen overrated i dag.) Jeg tror ikke jeg har hørt noe av Ashkenazy jeg har mislikt; ikke siden jeg hørte ham live i LvB in en nybygd Olavshall, akk så mange år siden. Dog har jeg begge, van Cliburn og Ashkenazy kun på vinyl, og det blir etterhvert en tid siden jeg har hørt noen av dem.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hører/ser på Tannhäuser fra Bayreuth med Lise Davidsen. Er tilgjengelig på NRK TV ikke mange dagene til. Skynda på, skynda på.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenker å bli kjent med Hindemith. Hvor begynner man da? Noen forslag?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål. en liten favoritt men mannen skrev mye. Blomstedt sine Decca innspillinger med San Fransisco og Leipzig på Decca dekker det mest sentrale av orkestermusikken i flotte og vellydende versjoner, og så er jeg veldig glad i Chailly sin samling av Kammermusik (som egentlig er konserter for små kammerensembler med mange litt uvanlige instrumenter). Liker du dette, kan vi ta en seriøs prat, jeg er Hindemithnerd.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Tenker å bli kjent med Hindemith. Hvor begynner man da? Noen forslag?
    Jeg spurte vel ca det samme her for et år eller 2 siden og fikk svar fra @erato som anbefalte i hvert fall Kammermusik.
    Jeg skaffet meg denne (som han anbefalte);
    hind1.jpeg

    Forstår godt anbefalingen, meget bra denne.

    Ellers kan jeg godt anbefale alle disse;
    hind2.jpeg

    hind3.jpeg

    hind4.jpeg

    hind5.jpeg

    hind6.jpeg

    Jeg har også strykekvartettene hans (Amar Quartet på Naxos) men ville kanskje ikke startet der.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Skal legge disse inn på Qoubuz.. blir spennende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Catch- up!
    BWV 132. Kantate for 4. søndag i advent på mandags morgen mens ungdommen gjør seg presentable for hjemmeskole og fruen avspaserer formiddagen.
    Festlig feirende førstesats med kor. Det er en god start. Koopman dirigerer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En rask Hindemith-anbefaling på morgenkvisten: Steinberg i Boston.
    1639986602740.png

    Mitt første møte med Hindemith var i en plate- og hifi-butikk i Bergen (den som lå oppå Smørsbroen), der jeg ble utsatt for Konzertmusik Op.50.

    Og her spilles vinyl til første morgenøkt i nærkontoret. Sterk te og Bartok strykekvartetter på menyen.
    1639986912205.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Saint-Saëns er en liten favoritt hos meg. Han har skrevet utrolig mye fint.
    Samme her.
    Og innrømmer samtidig, hoderystende, at jeg ikke kjente til hans Juleoratorium. Leting etter gode innspillinger starter nå. Ser ikke ut som den dominerer listene hos de store selskapene, for å si det sånn.
    Takk for gode tips igjen!
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samme her.
    Og innrømmer samtidig, hoderystende, at jeg ikke kjente til hans Juleoratorium. Leting etter gode innspillinger starter nå. Ser ikke ut som den dominerer listene hos de store selskapene, for å si det sånn.
    Takk for gode tips igjen!
    Fant nokså mange gode alternativer på Qobuz. De har gjerne noe mer fokus på klassisk enn Tidal og Spotify
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Her forsøker jeg nok en gang å "forstå"/"komme inn under huden på" ("get" på engelsk) Bartok kvartettene.
    Nå nr 3 & 4 herfra;
    diotima.jpeg

    En meget bra innspilling, men disse kvartettene er vanskeligere å ta for meg enn f.ex Shostakovich sine (for å ta noen andre fra 20nde århundre).
    Ja, ja, en får vel holde på til det sier "klikk" et sted i hjernen....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samme her.
    Og innrømmer samtidig, hoderystende, at jeg ikke kjente til hans Juleoratorium. Leting etter gode innspillinger starter nå. Ser ikke ut som den dominerer listene hos de store selskapene, for å si det sånn.
    Takk for gode tips igjen!
    Oi, oi, oi. Hoderystingen er på grensen til nakkesleng her.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her forsøker jeg nok en gang å "forstå"/"komme inn under huden på" ("get" på engelsk) Bartok kvartettene.
    Nå nr 3 & 4 herfra;
    Vis vedlegget 773997
    En meget bra innspilling, men disse kvartettene er vanskeligere å ta for meg enn f.ex Shostakovich sine (for å ta noen andre fra 20nde århundre).
    Ja, ja, en får vel holde på til det sier "klikk" et sted i hjernen....
    Disse kvartettene med sine voldsomme balkanske rytmer og mystiske, kvasireligiøse adagiosatser (noen kaller det Bartoks nattsatser, som en mørk, lummer og svart sommernatt med mystiske insekter og dyr som lager snodige lyder og knirk i natten) klikket for meg ved første høring for mange år siden og jeg var nærmest manisk besatt av de i et tiår. For meg er, og var, dette referanseinnspillingen:

    Bartok.jpg


    Synes de har en naturlig feel for flyten av musikken, og en fot for den balkanske rytmikken, som ingen andre jeg har hørt, har. Var uten de på CD og etter å ha kjøpt ulike nyere innspillinger uten noensinne å bli helt fornøyd, investerte jeg i CDversjonen igjen. Og der satt den!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mozart. Pianokonsert 17/KV453. Brendel/Orchester der Wiener Volksoper/Angerer. Låter litt trangt oppover, men unge Alfred kunne spille ja.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I disse dager når vi druknes i fløte og musikalsk søtsuppe fra NRK er det godt å fyre opp en heftig symfoni av Shostakovich…ellers jobbes det med Hindemith.
    8100F84C-255A-47DC-A59B-CB58C7449D74.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    NLM Gjenbruk drives av Norsk Luthersk Misjonssamband. De selger mye rart og det står gjerne en kasse med noen få LPer i hos dem.
    NLM-butikken på Fagernes derimot, bør kanskje bli et valfartssted. De fikk nylig 40 kasser med klassisk musikk inn på lageret. En del blir sikkert distribuert til andre butikker i kjeden, om noen uker eller måneder. Jeg forsøkte å forklare hva det var de fikk inn, men slikt er vanskelig for utenforstående. Kassen med sjeldne innspillinger av norske slåtter fikk solid gehør, samt innspillingene fra Nidarosdomen. Men mange komplette sett DG-innspillinger vakte kanskje ikke like stor begeistring, hvem vet.
    Jeg fortalte dem hvordan de skulle prissette (Popsike), men registrerer at det går ganske sjeldne ting for 20 kroner og at de tar 50 for box-sets!
    Fant ut at det var greiest å forenkle litt. Jeg har plater så det holder som jeg har beholdt, men har altså ikke luket i disse kassene.

    Det ble tre slike runder:

    IMG_9624.JPG


    De tar rådyrt betalt:

    IMG_9625.JPG


    A sampler:
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Den Smetana-platen med de symfoniske diktene er god.
    1640028410045.png


    Hvor ofte hører du Smetanas "Wallensteins leir", "Håkon Jarl" og "Richard III"?
    Det er vel denne platen (som jeg selvfølgelig har, både på LP og CD):

    1640028572742.png


    Da rusler den på spilleren her. :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å jøsses! Egentlig glad for at jeg ikke var der... Ikke har jeg plass til flere, og OkkiNokkien suger dårlig. Lykke til med kjøpet, og vi får håpe at de ikke er ihjelspilt på grovt landbruksredskap.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    Å jøsses! Egentlig glad for at jeg ikke var der... Ikke har jeg plass til flere, og OkkiNokkien suger dårlig. Lykke til med kjøpet, og vi får håpe at de ikke er ihjelspilt på grovt landbruksredskap.
    Omvendt, Berxter. Det er jeg som har gitt platene til NLM og de er uten en ripe og pent avspilt.

    En sampler på hva det går i. Gjenbruksbutikken ligger på Fagernes, i sentrum, og kan være verdt et besøk om man er i traktene ... :) Holder åpent torsdag-lørdag.
    De fleste kassene står på deres lager utenfor Fagernes, men jeg regner med at de fyller på jevnlig fremover.

     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sånn. Da kom bind 38 og 39 fra Tyskland. Da mangler jeg 41, og fra 43 og oppover. 41 går vel greit, men fra 43... Der har de ikke skamvett og foreslår svinepriser; jeg går ut fra at det er pga små opplag etter cd-ens blomstringstid. Uansett hvor komplettist jeg er, er jeg for gnien til å betale $100 og oppad for dem.
    Ja, jeg hører på boks 38.
    jsb.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn