Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Vilde Frang!! Steike asså.
    Hun og Alban Berg, Popelka og KORK, gjorde akkurat søndagskvelden mye bedre enn man kunne håpet på. Digger den damen.
    Steen
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Godsaker i posten i dag, forhåndsbestilte den da den ble annonsert tidligere i år, og har klart å ikke lytte på den i strømmetjenesten.
    To plater, blank vinyl i begrenset opplag og jeg betalte for et signert eksemplar, dog har tyskerne glemt å gi meg et eksemplar med signatur. Nydelig innspilling og lyd med kjente stykker etter det jeg har hørt så langt, så får jeg tenke på om jeg skal sende en epost til DG og spørre om de kan ettersende et signert innlegg mens jeg hører ferdig platene.

    Det er visstnok første, og siste gang, at DG tillater at noe berører logoen deres på platen, slik fjæren gjør på dette coveret.Hvorfor kan høres i podcasten til Gramophone, hvor han også forteller om utvalget av stykkene og lydbildet han ønsker på innspillingene.

    _DSF1503.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører nok en gang på denne:
    folder.jpg

    Egentlig ikke så mye pga du Pre, men mest for den underdeilige Sea Pictures med Janet Baker. Vel, det er vel egentlig for ille å hoppe over cellokonserten, så here goes.
    Dærsken, det ble smått, men dere vet hva det dreierseg om.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører nok en gang på denne:
    Vis vedlegget 746542
    Egentlig ikke så mye pga du Pre, men mest for den underdeilige Sea Pictures med Janet Baker. Vel, det er vel egentlig for ille å hoppe over cellokonserten, så here goes.
    Dærsken, det ble smått, men dere vet hva det dreier seg om.
    Where corals lie med Baker er gull. Som egentlig mye av det Baker drev med. Hennes Abschied fra Lied von der Erde er fortsatt min favoritt.

    Og for dere som er i motett modus, her skal dere høre noe virkelig vakkert og også særpreget fra en komponist dere sikkert aldri har hør om, komponistem jobbet i Grenoble og var isolert fra hovedstrømningene i fransk barokkmusikk:

    Bouzignac: Te Deum, Motets Les Arts Florissants, William Christie

    Finnes som CD på salg på presto (88 kr) og sikkert på ymse strømmetjenester.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle vel egentlig vært ute og gått en tur siden det er så fint vær, men så ble det denne i stedet:

    1631707899718.png

    Den seneste innspillingen i denne serien (innspilt 2021). Det ble skrevet fin musikk i barokken også av de ikke så kjente komponistene.
    Šimon Brixi (Uttales Schimon Brixi) er sikkert ikke veldig kjent i de tusen hjem.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg deler de samme værgudene som deg otare, og takker for Brixi som er ukjent for meg, musikken blir med på dagens løpetur i marka.
    Av det lille jeg har rukket å høre, er dette barokk slik jeg liker den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    I det hele tatt er serien "Music from eighteen-century Prague" en gullgruve.
    Komponister som Jan Josef Ignác Brentner, Antonín Reichenauer, Václav Gunther Jacub, František Jiránek, Josef Antonín Sehling, Šimon Brixi, František Ignác Antonín Tůma, Johann Georg Orschler, Jan Zach etc. er ikke veldig kjente, men det var et livlig musikkliv i Praha på den tiden og det vrimlet av dyktige komponister der.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld hører jeg på flere fra denne flotte (sannsynligvis nutildags utilgjengelige) boksen:
    Folder.jpg

    I øyeblikket; Disc 3: La naissance de polyphonie. Dere unnskylder enhver mangel på cedille og franske aksenter...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Søtten også. Stua mi vender mot SE. Jeg ser Vassfjellet og Reinsfjellet, men nordlyset gikk jeg glipp av.
    Vel. Karajan ville nok ikke vært mitt førstevalg i Sjostakovitsj, han er ikke rå og upolert nok for meg. Dog, er det ham du har på LP, så er det slik.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det er 66-utgaven jeg lyttet til ja, har ikke rukket å høre den med noen andre enn Karajan enda, dog kommer det dager og tid til flere versjoner.

    De siste dagene har jeg stort sett hørt bare på Shostakovich og lest en del om han, hans liv og komposisjoner, takk for linken erato. Selv om jeg foretrekker barokk musikk, så både slår og berører det meg noe med en komponist som har levd gjennom to verdenskriger, den kalde krigen og et hjemland/styre som var så ambivalent til hans komposisjoner. Russiske komponister risikerte ikke bare dårlig kritikk i avisene, det må ha krevd mot å komponere utenfor de føringer som Stalin og co satte for dem. Jo mer jeg leser, jo mer nysgjerrig blir jeg, og med den historiske bakgrunnen og tidsperiodene han komponerer i, blir musikken veldig spennende. I alle fall for meg, som knapt har dyppet tåen i den klassiske musikkens fantastiske verden.

    Jeg har nå begynt å høre gjennom alle symfoniene han har komponert, vel og merke med ulike (og så langt tilfeldige) dirigenter, først for å få en oversikt over det hele. I aften har jeg kommet til den femte, som brakte han inn i varmen og nåde igjen i 1937, hvor kritikerne beskriver at han "nå har lært av sine feil" og har blitt en ekte sovjetisk komponist igjen. Jeg liker det jeg hører i den femte, det gleder meg at jeg fortsatt har ti verk igjen å høre.


     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    De er overhode ikke glemt otare, allerede tyvlyttet til noen av dem!
    Fordelen med å strømme musikken er både tilgangen på mange og forskjellige innspillinger, høre hvilke innspillinger som faller best i smak, og dernest kjøpe akkurat den innspillingen jeg helst vil ha på vinyl. Stravinsky ligger an til å bli neste komponist noen uker frem i tid, det blir en fin musikk høst dette.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med å oppdage Stravinsky, den tidlige folkloristiske romantikeren, brutalisten, eklektikeren, nyklassisisten, atonalisten og serialisten.

    I den rekkefølge de fleste oppdaget ham. Selv er jeg spesielt glad i de sene, abstrakte ballettene og kirkeverkene, men alt er interessant og sjeldent mindre enn utmerket. En av tidenes mest interessante komponistpersonligheter og i mine ører forrige århundres viktigste, mest allsidige og mest interessante komponist.
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Har lyttet mye til Stravinsky opp gjennom årene, og er helt enig med deg, erato!👍 Mvh ToreP
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kom over denne som jeg har spilt litt siste uke, må innrømme jeg ikke hadde hørt om Romberg (som levde samtidig med Beethoven) før. Plateselskapet alfa som denne er utgitt på virker å være et selskap å følge med på.

    1632517068242.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Andreas Romberg da. Jeg har registrert 3 komponister som heter Romberg - Andreas, Bernhard og Sigmund.
    Bernhard var Andreas' fetter. Sigmund levde mye senere og er vel mest kjent for operetten "Studentprinsen". Han er ikke i slekt med de 2 førstnevnte.

    Det er en konsert for 2 celli av Bernhard Romberg på den ene CDen fra "Beethoven's world" serien på SONY. En flott serie forøvrig.

    Ja, Alpha er et spennende platemerke
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ja dette var Andreas, men har ikke hørt noe av de andre heller. Tipper Romberg kom litt i skyggen av Beehoven, som sikker mange andre som kan være verd å høre på. Må nok ta en lytt på den Sony serien...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Den første platen i serien inneholder 2 (glimrende) fiolinkonserter av Franz Joseph Clement - mannen som bestilte en fiolinkonsert av Beethoven...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja dette var Andreas, men har ikke hørt noe av de andre heller. Tipper Romberg kom litt i skyggen av Beehoven, som sikker mange andre som kan være verd å høre på. Må nok ta en lytt på den Sony serien...
    Jeg er meget svak for Johan Nepomuk Hummel, født i 1778 i Bratislava og døde i 1837 i Weimar. Han tok over for Haydn i Esterhazy i 1804. Venn av Beethoven og Schubert (Schubert dedikerte sine 3 siste klaversonater til Hummel).
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hummels fagottkonsert er et fantastisk morsomt stykke musikk.

    Redigerte inn en YT-video, jeg også
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Hans mest kjente verk er vel trompetkonserten. Jeg har også alltid likt mandolinkonserten hans - lettvekter, men "so what"?

     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld hører jeg på Kiri te Kanawa som synger Chants d'Auvergne...

    Forresten er dagen i dag den første på lang tid at jeg måtte gi opp Rebus... Ikke løsningsordet, det ble ganske raskt klart, men oppgave 4. Jeg mener jeg har rett komponist, men jeg går ut fra at filmen ikke var Åsa-Nisse i rekordform.... Ikke fikk jeg helt taket i om det var Laudate Pueri, eller Laudate Domine, heller, Pueri skulle vært lenger enn det de spilte, men jeg ga egentlig litt beng, da det stoppet på han der finnen, eller hvem det nå var.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dæsken. Jeg glemte Per! Ikke dukket han opp i oppslagstingene heller.
    EDIT: Jo, men med dobbel vokal...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det er ofte et problem i Rebus. Enkel vokal eller dobbel vokal? Hvordan staves russiske navn på norsk osv...
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Nerding på høyt nivå, slikt blir jeg glad av.
    Hørte Rebus uten å ta særlig mange av oppgavene, dog er programmet og oppgavene likevel høyst inspirerende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Morsomt å løse dem. Komponistene er ofte (vanligvis) relativt greie, men må noen ganger lete litt for å finne verkene.
    Sliter litt når det blir filmkomponister.
    Forøvrig klarte Stein Eide sist å si at The Nice ga ut Intermezzo fra Kareliasuiten på LPen "5 bridges", noe som for så vidt stemmer, men opprinnelig var den på deres andre LP "Ars longa vita brevis" i 1968. "5 bridges" er jo et livealbum fra 1970.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, herlig med spisskompetanse :)

    Det blir litt Bartok mens middagen gjøres ferdig.
    MI0000965909.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CD nr 8 fra dette fine settet:

    Brahms.PNG


    En meget undervurdert romansekomponist, og en fin oppladning til morgendagens konsert med Goerne/Andsnes i Winterreise!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Vivaldi - Concerti per fagotto I (Naïve)

    SmartSelect_20211004-100816_BubbleUPnP.jpg


    Eg har brukt uanstendig mykje tid på å tagga biblioteket mitt (og tilpassa Asset-oppsettet) for å kunne bla etter komponist/verk/innspeling, men er glad for at eg også tek vare på "Album"-taggen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn