Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Tidligere i dag fikk jeg endelig satt meg ned og hørt ordentlig på René Jacobs innspilling av Süssmayr-Dutton-ferdigstillelsen av Mozarts Requiem på Flac fra CD. I heftet leser jeg at det finnes en vinylutgave som er gjort med et minimalt antall mikrofoner i motsetning til de 36 som CDen er mikset ned fra, og da våkner hifientusiastdyret i meg.
    Noen her som har LPen? Trenger jeg den?
    Synes dette hørtes såpass spennende ut at jeg bestilte den, rapporterer tilbake når posten har kommet seg hit fra Neijderlands.

    In other news, jeg ække kar om å mestre svar med flere sitater -men den Max Richter er helmaks to the max!
    EDIT: altså, føkk meg! Vivaldi er rett og slett sint, gud bedre som han kler det. EDB-hjerter!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor fikk du tak i de 180 grammene?

    Sjekk ut New Ideas Chamber Orchestra om de er ukjente for deg, Roberten.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Kjøpte på discogs, 24 euro inkl frakt for forseglet eksemplar var ikke så mye å lure på.

    Totalt ukjente, så det skal jeg gjøre. Takk!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Strikken røyk. Har bestilt meg LP jeg og.

    Hører nok en gang på Recomposed By Max Richter: Vivaldi, The Four Seasons, med Daniel Hope, Konzerthaus Kammerorchester Berlin og Andre de Ridder. Kjempedigg. Skal bli artig å gå tilbake til originalen når denne er under huden.

    51eNiMWTCYL.jpg


    Fint cover!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Artig! Ante ikke at du hadde platespiller fortsatt engang.
    Ja, for det er akkurat så bra den er. All annen Vivaldi er i ferd med å bli som død for meg.
    Har nok ingen strikk når det kommer til plater, men sprakk som en morken dong og bestilte Richter i dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder de overspilte årstidene skjønner jeg at et frisk pust er attraktivt, men kjære dere; hiv dere på vokalmusikken hans snarest.

    Og jeg spiller dette nå, et fantastisk sett for oss som liker tidlig (tenk Monteverdi) italiensk barokk:

    La-Lyra-d-Orfeo-et-Arpa-Davidica.jpg


    Og det hjelper selvsagt at den er nylig utgitt på Erato. Omfattende bok med stive permer og rik dokumentasjon, et kvalitetsprodukt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Kirkemusikken og operaene hans er jo fantastiske. Årstidene er jo fullstendig ihjelspilt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så du eier ikke musikalsk eventyrlyst er alt jeg har å si om den saken.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gapskratt!

    Mye Vivaldi-vokalmusikk i samlingen her, altså. Og Det finnes mye god Vivaldimusisering med høy boogiefaktor.
    Hva angår grammofon så har jeg fremdeles noe såpass eksotisk som en AT-OC10/Well Tempered Arm/Sota Sapphire som forer micinngangen på et RME Fireface UC. RIAA i software selvfølgelig og volumjustering fra laptopen i fanget. Hvor eller skal man ha en laptop?

    Spiller crossover:

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nyeste plata til New Ideas Chamber Orchestra.

    transitoryNICO.JPG


    Musikk av Kristjan Järvi, Daniel Bjarnason og NICOs leder Gediminas Gelgotas. Strømmer fra Spotify.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå kommer Rossiplata^ fra Spotify til mine ører. Fine ting dette ja.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    vivaldi.jpg


    Denne kom i posten i går.
    Nydelig og variert Vivaldi med den vanlige høye kvaliteten fra Alpha; lyd og utførelse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Starter dagen med denne:


    Trioer, kvartetter og en kvintett for fløyte, horn og diverse strykere. Stillferdig og vakkert. Meget kompetent, både skrevet og framført. Har aldri hørt noe av Stamicene (selv om det står Karl Stamitz her het han vel egentlig Karel Stamic selv om han jo var født i Mannheim - faren var fra Bøhmen) som ikke er flott. Selv om de opprinnelig var tsjekkere oppholdt de seg vel stort sett ved hoffet i Mannheim og skrev musikk for bruk der. Det gjorde de med stort hell!
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    80 talls pop mann jo,takk for gurgel..men så vakkert, tenk å vært der

    Mvh
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert nevnt noen ganger -) Var på klassisk konsert i Praha. Modern elsker klassisk, søster ikke. Den som gråt mest var søster.
    Det er så enormt når man får d i fleisen altså

    Mvh
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg hatt hatt. Er d virkelig Gilmour som har lagd denne? Så vakkert album


    Mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    zender.jpg


    Kanskje ikke helt etter boken, men jeg liker det jeg hører...
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    13.681
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    I dag er dagen for julemusikk, men etter at eg hade spelt av plata med julemusikk frå Rigakatedralen, fann eg fram nokre andre plater frå "austblokka".
    20191223_203758_resized.jpg

    På topp julemusikken frå Riga, så kor frå Sovjet, orgelmusikk frå Rigakatedralen, musikk frå aust-tyskland, og til slutt ,den tøffaste, frå Polen.
    Alle platene formidler rom og akustikk på ein framifrå måte, men ikkje alle er like gode pressingar, og enkelte har dessverre ein del støy.
    Klavermusikken med polske komponistar var framifrå på alle vis og fekk meg kanskje i betre stemning enn julemusikken.

    God jul.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Det er sovjetisk kormusikk som setter formiddagsstemningen her også, sakralt og stemningsskapende.
    Jeg kjøpte denne på ebay fra Tyskland, den er i overraskende god stand uten noe form for støy, innspillingen gjør seg ikke bort heller.



    God, klassisk jul.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag er det ikke til å unngå. Vi hører mye Karel Svoboda, og nå Johan Halvorsen. Det diskuteres her om det er klassisk. Velkjent i alle fall, og det er definitivt jul.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    tchai.jpg


    Denne har fått så mye skryt på nettet at den måtte bestilles.
    Innfrir til de grader....
    nå må det sies at dette er en av favoritt symfoniene mine, i hvert fall når den fremføres slik som her, men likevel.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    rued.jpg

    "Winner orchestral 2019 - Gramophone Classical Music awards"
    slett ikke dårlig det her....
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Tidligere i dag fikk jeg endelig satt meg ned og hørt ordentlig på René Jacobs innspilling av Süssmayr-Dutton-ferdigstillelsen av Mozarts Requiem på Flac fra CD. I heftet leser jeg at det finnes en vinylutgave som er gjort med et minimalt antall mikrofoner i motsetning til de 36 som CDen er mikset ned fra, og da våkner hifientusiastdyret i meg.
    Noen her som har LPen? Trenger jeg den?
    Synes dette hørtes såpass spennende ut at jeg bestilte den, rapporterer tilbake når posten har kommet seg hit fra Neijderlands.
    Og nå har jeg endelig fått satt meg ned med denne. harmonia mundi har gjort mye rett her, dønn dyst pressing som burde vært en selvfølge men som dessverre ikke har vært det de siste årene. Og det fortjener applaus at de har en helt egen miks for LP hvor lyden kun kommer fra "få" mikrofoner og uten "audio devices" som de kaller det. Skal følge med på hva de gir ut på vinyl fremover.

    Jeg liker svært godt hvordan det lyder, men anlegget på musikkrommet (illustrasjonsfoto nedenfor) er med vegghengte høyttalere ikke det beste til å vurdere eventuelle forskjeller på LP vs digitalinnspillingen så det får jeg ta i morgen når jeg har stua for meg selv. Ser frem til rapporten fra Ottestad!

    +det er deler av Transitory som gjør meg støl i gåsehuden, takk for tipset!

    IMG_0089d.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ungdomstidens obligatoriske øvelser er også absolutt musikk for evigheten. I de rette hender.
    Og Decca digitalis lyder uklanderlig vakkert på vinyl.
    7949C7D5-A01D-48F4-9F60-5F3BD05E1CCB.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer evigvarig på god gammel bruktvinyl.
    George Malcolm spiller Bach og Scarlatti på cembalo. Så langt kom aldri jeg med mine øvelser.
    604AD1BB-CB5B-4379-95B8-A90B23A6A464.jpeg

    Glimrende live-innspilling og pressing på selskapet Bärenreiter-Musicaphon. Ukjent label for meg, gir sterk mersmak.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Robertens musikkromsanlegg. Det er s'gu dejlig! Dekoren er ikke borte den heller.

    Planlegger en LP/CD-dissekering av Dutton-requiemet sammen med Syncrolux i løpet av måneden. Rapporterer her.

    Ellers har jeg notert meg at jeg SKAL på NICO-konsert neste gang de besøker steinrøysa. Her fra nyttårsgigen deres i Vilnius:

    nico.jpg
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Enig, de kan like godt annonsere neste konsert i Oslo først som sist.

    Jeg har tatt meg selv på ordet og snust rundt på nettsidene til harmonia mundi. De de trekker frem nå er reutgivelser (og remastering) av Alfred Deller. For en barbar som meg er han og hans Deller Consort ukjent, men det er i hvert fall en av titlene som reutgis som er mitt hjerte kjær. Så nå har jeg King Arthur til brødbaksten.

    WEB_Image Opera Henry Purcell Purcell  King Arthur 3149020938737294834542.jpeg


    Hva harmonia mundi har å si om reutgivelsene.

    Five vinyl albums remastered from the analogue masters.

    Alfred Deller passed away forty years ago. In the years up to 1979, he had recorded his most memorable albums for harmonia mundi, including Purcell’s ‘O Solitude’, ‘Music for a While’ and a famous King Arthur. Forty years later, we still listen to our good old LPs… and we realise just how little justice the previous digital transfers (produced in the early days of CD) did to the original recordings. We went back to our archives, retrieved the analogue masters and decided to produce a new mastering. The result is just… incredible. Five of the most legendary Deller recordings were entrusted to Alexandra Evrard, a talented sound engineer who devoted months and months to cleaning them up and finding the perfect sound quality, combining proximity, transparency, warmth and that natural sound which happened to be one of the chief characteristics of the famous countertenor. All the tapes have been scrupulously checked and carefully listened to by the label, with meticulous attention right down to the tiniest details in order to offer today’s music lover a fantastic new experience.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Alfred Deller og hans Deller Consort var vel av de aller første som spilte inn middelalder og renessansenmusikk på plate. Så fulgte David Munrow/Early Music Consort of London og Pro Cantione Antiqua samt Thomas Binkley og "Studio der frühen Musik". Jeg har gode minner fra EMIs Reflexe-serie fra 70-tallet.

    Takk for påminnelsen forresten. Nå blir det Binkley og "Studio der frühen Musik" en stund framover. :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Takk! Hørte The Fairy Queen etter King Arthur, det ble litt for likt og ikke på langt nær like fengende synes jeg, så må suge litt på karamellen om jeg skal gå for grupperabatten og kjøpe alle 5 fra harmonia mundi, eller nøye meg med King Arthur.

    Nå prøver jeg å finne ut hva Bachs die kunst der fuge er og om det er for strykere, tangenter eller om det er valgfritt. Marriner til wikipedia.

    116128916.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine greier, Roberten.
    Både musikk, research og musikkanlegg.
    Godt å lese.

    Her der det Bach-rus etter høytiden, sist med Frans Helmerson i cellosuitene på BIS, og Martha Argerich med Toccata, Partita og Engelsk Suite på DGG, begge vinyl.
    Screenshot 2020-01-03 at 17.27.02.jpg
    Screenshot 2020-01-03 at 17.28.09.png

    Så får vi se hva kvelden bringer, jeg kom inatt fram til noen Kunst Der Fuge i hylla med den sist innkjøpte bruktsamlingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn