Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt, kanskje den første virkelig store LP boksen jeg kjøpte, på salg hos Ranum i Trondheim, muligens i 1973 (eller 74)
    Artig med minner ja?
    Denne har nummeret SLS794/12.

    Akkurat nå er det sonate nr.14 som får klinge ut i stuen.
    Nummeret stemmer ja, man får ikke samme forhold til filer, for ikke å snakke om strømming. Men det ser dårlig ut for oss som ser musikk som et samleobjekt og ikke bare noe som konsumeres. Jeg stjeler vilt og uhemmet:

    Here, from an interview with Klaus Heymann, something about Classics Online and Naxos' future in general:

    KH: On the classical front, Naxos' classical streaming/download site, ClassicsOnline, first eliminated virtually all of its non-Naxos titles, and then shut down entirely. To get the scoop on that, and what's happening with the CD/download/streaming industry, I Skyped with Naxos's founder and head honcho, Klaus Heymann.

    The ClassicsOnline story is simple. Given what labels charged the site for carrying their product, Naxos was unable to offer the service for less than $15/month. While the site did offer music from Sony, whose catalog Naxos distributes in the US, it could not attract either Warner and Universal, let alone smaller labels such as Hyperion. That was not what Heymann envisioned when he started it.

    After ClassicOnline switched to only offering music from Naxos's family of labels—these include, in addition to Naxos, Marco Polo, Dynamic, Orfeo, Ondine, and Capriccio—and lowered its price to $4.99/month or $40/year, only a smaller number of consumers came onboard. The site still might have flown, had not its infrastructure provider decided to pull out of hosting. At that point, Heymann realized that, given the unexpected additional cost of developing the site, he could only operate at a loss. In short, no go.

    What remains for streaming is the Naxos Music Library, which is primarily aimed at music professionals and educational institutions. That site now offers 320kbps streaming for premium subscribers, and 128kbps for standard. There are no plans to up sound quality to Red Book and beyond.

    "We are primarily a content owner," Heymann said. "We're lucky we launched Naxos Music Library when we did in 2002, because we were the only streaming site."

    Of course, there is also ArkivMusic, whose relatively faithful clientele currently accounts for 25% of total classical CD/DVD/Blu-ray sales in the United States.

    "CD sales are not holding," Heymann said. "In 2015, we had seven new releases that sold more than 10,000. In 2016, not a single release sold more than 5000. There's still a stable market that buys 2000–4000 of everything. I am confident there will be CDs for another 5 or maybe 10 years. But the times of substantial sales are gone.

    "I also think that downloading will shrink or shrivel. Our iTunes figures went down 30% from the year before. Streaming is making good money for people with vast catalogs who can build playlists, but it's not doing anything for album sales. People aren't listening to albums as much as single tracks.

    "The business model where streaming services have to pay 70% of revenues to rights holders is basically not viable. I know, because I am both a rights holder and platform operator. In this environment, I think only platforms operated by entities with revenue streams other than subscription income will survive. I'm thinking of iTunes/Apple music, Amazon Music Unlimited, and hopefully Spotify (advertising revenue). I don't think any of the other streaming sites will survive, because they can't make a living solely from streaming.

    "Naxos Music Library will survive because we own a substantial part of the recordings on the platform. And we will also continue to make money by licensing recordings for Hollywood TV series, movies and commercials; collecting royalties for public performance and on the radio, and our other services."

    Where such a rapidly changing scenario will leave the recording and music business in five or ten years, and what will befall emerging artists, is anyone's guess. If Heymann is correct, there may be far fewer pretty pictures to contemplate.

    Read more at Naxos Opens ArkivJazz.com, Shutters ClassicsOnline | Stereophile.com
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Trist lesing. :(

    BTW: Er du sikker på at du kjøpte Beethoven/Barenboim hos Ranum? Jeg husker vi handlet en del hos Christian Rian før det brant hos dem. Og så hos Playtime etter at Ranum gikk konkurs.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var det Rian det brant hos? I stand corrected, da var det Rian.

    Ja trist lesing, særlig dette: "Where such a rapidly changing scenario will leave the recording and music business in five or ten years, and what will befall emerging artists, is anyone's guess. If Heymann is correct, there may be far fewer pretty pictures to contemplate."
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skrekkscenario, absolutt.
    Men jeg er hellig overbevist om at den retningen det har gått i og vil gå i en stund, vil snu igjen - kanskje i en helt annen retning enn det vi kan se for oss.
    Mennesket er nysgjerrig av natur.

    For egen del - er den fysiske samlingen av musikkinnspillinger, min måte å forberede meg på pensjonstiden - har bare 15 år igjen dit.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Når folk går lei av strømming, kommer nok CDen tilbake, akkurat som vinylen gjør nå.
    Nå snakkes det jo om at Spotify er i ferd med å gå konkurs (Is Spotify Going Bankrupt In 2017? Wall Street Delivers Another Red Flag). Børsnoteringen det har vært snakk om er utsatt igjen, og selv med mengder av betalende kunder (rundt 40 mill?) har de enda ikke klart å tjene penger, samtidig med at artistene klager på at det ikke er mulig å tjene penger med dagens strømmingsmodell.

    Det er noe eget med å ha CD/LPen og holde coveret i handa, og spille en hel CD/LP uten å hoppe fra spor til spor.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kloke ord fra otare.

    Sist jeg var innom HFS, var det snakk om Thomas Fey i Haydn på Hänssler. Nå har jeg hørt på alle Haydn-utgivelsene han rakk å spille inn, og synes dette er noe av det flotteste som er å oppdrive. En ulykke for et par år siden har satt denne begavede musikeren ut av spill, og rapportene lover ikke ikke godt med tanke på bedring. Et tragisk tap.

    Dette er HIP slik det skal være: Transparent, artikulert, rytmisk alert og klanglig homogent. Legg til dyp musikkforståelse, drive og energi som går utenpå alt annet jeg har hørt i Haydns symfonier, virtuost og superpresist orkesterspill, vid, fleksibel klangpalett og emosjonell uttrykkskraft som overrasker og river en med.

    71WCz4it9XL._SX355_.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har sikret meg denne, et must i en klassisk samling, og knapp vare siden denne versjonen av stemmen følgelig tar slutt med tiden....

    Aksel! Verdenskjent blitt..

    Aksel.jpg


    Martin Frøst and friends Encores SACD, veldig god lyd og fine stykker...

    Frøst.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Har null kontroll på klassisk, men har noen banankasser stående, og jobber meg gjennom med å plukke ut noen plater fra samlingen for å lytte på med jevne mellomrom.

    nå er det denne som ble plassert på snurren, og synes den var ganske bra.

    Ostrava Janáček Chamber Orchestra
    Czechoslovakia 1976

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Denne var nestemann ut.
    Bra den også! har tydeligvis flaks med min random plukking ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller hele bokser for tiden, så da blir det litt random for meg også. Etter å ha vært gjennom denne:



    som rett og slett var strålende, går det nå i denne:



    der jeg ikke var helt overbevist etter de første CDene, men nå er jeg kommet til 1957 og sanger av Hugo Wolf, og det er strålende.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg datt litt av den Schwarzkopf boksen etter å ha spilt de første par CDene ja. Kanskje jeg bør starte bakfra.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    De 3 Wolf-platene med Gerald Moore på klaver fra slutten av 50-tallet (CD nr. 12, 13 og 14 i boksen) er i hvert fall gull, Jeg har lenge hatt litt problemer med sangene til Wolf, men i disse innspillingene sitter det som et skudd.
    Og CD 15 med arier av Wagner (Tannhäuser og Lohengrin) og von Weber (Freischütz) er ikke ille den heller :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Hjemmekontor i godværet (og masse inpassingssaker med utdanninger fra utenlandske universiteter :( ). Da spilles det musikk underveis:

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har vært på jpc og handlet billig Telemann ser jeg. Er de bra?
     

    opd

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Per Nørgård

    For de som liker det litt dramatisk er dette vel verdt lytteforsøket. Mer moderne i uttrykket enn Sibelius, men samme dramatiske undertone som i mange av hans symfonier.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Du har vært på jpc og handlet billig Telemann ser jeg. Er de bra?
    Brukbar, vil jeg si. Ikke noen "løp og kjøp" CDer, men jevnt over bra (både musikken og framførelsen). Godt håndverk, ikke mer.

    PS: Er det dette man kaller "damning with faint praise"?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    De hadde Avison med Avison Ensemble også. Nå denne:



    og det er veldig bra. DobbeltCDer for 10€. På merket divine art

    Etter hvert også disse:

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det har vært cd-salg hos musikkhanderen igjen, og nå er det tid til å spille.
    Harnoncourt hadde godt grep om Mozart, koret er toppklasse, og kirkemusikk på Teldec har aldri vært feil hos meg.
    Skjermbilde 2017-03-11 kl. 12.03.11.png
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Musikkhandleren=Sandnes?


    Litt mer Cello. Denne her er aldeles nydelig. Argentinsk musikk fremført av Lysy.

    Og lyden på denne analog innspillingen er utrolig! Blir ikke mye bedre enn dette.
    Finnes på tape, vinyl, CD og det andre...

    Antonio Lysy-At The Broad-Music From Argentina-Vinyl Record|Acoustic Sounds

    "If this recording doesn't move you emotionally you are brain dead. If you don't agree that this is one of the finest recordings you have ever heard, your system needs to go in for repairs. — musicangle.com, June 2011" :)


    AYAR_59680__76323__07052011115018-9249.jpg
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.082
    Antall liker
    1.281
    41XM9c79aaL.jpg


    Kjøpte denne boksen for flere år siden, men har først begynt å høre på den for et par dager siden. My bad. Startet med mine favoritter, og på en eller annen måte havner Bertini veldig tett på mine preferanser mht. tempi. Noe som er verdt å nevne er selve produksjonen. Subjektivt er det større dynamikk-omfang enn det som er vanlig på CD'er med orkestermusikk. Har flere innspillinger hvor lydstyrke på hornsolo oppleves like sterkt/høyt som fullt orkester. Ikke tilfelle her. Perkussion har også fått ekstra opperksomhet. Ser frem til resten.
    Steen
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Fortsetter med litt cello på en Søndag. Selv om jeg alltid vil være i konstant lære når det gjelder klassisk musikk (og i det meste annet her i livet, egentlig...) så hører jeg hva som er bra og hva jeg liker.

    Dette er nydelig. Rett og slett.

    En fantastisk flott Decca utgivelse fra Speakers Corner som låter utrolig bra.


    IMG_2581.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Jeg vet ikke hvor ofte dette er fremført - jeg har i hvertfall ikke hørt det før:

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den med Britten og Rostropovitsj er veldig god, Jim I H.
    Jeg har den på en billig Decca Jubilee LP fra 80tallet.
    Den er innspilt på 60-tallet en gang, og låter bra, men din er nok enda bedre.

    Noen vil si legendarisk, samarbeidet mellom disse to
    https://www.theguardian.com/music/2011/jun/16/benjamin-britten-mstislav-rostropovich

    PS. og ja, musikkhandleren er vår kjære Liv i Sandnes. Kalles også Skei Musikk, men det er Liv.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Takk for link. Veldig interessant.

    Ja det er en kjekk butikk, ikke noe fancy greier bare masse musikk, smil og kompetanse. Lenge siden jeg har vært der nå, må ha en tur til våren. Kanskje jeg skulle tipse henne om å begynne med tape?:cool:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for link. Veldig interessant.

    Ja det er en kjekk butikk, ikke noe fancy greier bare masse musikk, smil og kompetanse. Lenge siden jeg har vært der nå, må ha en tur til våren. Kanskje jeg skulle tipse henne om å begynne med tape?:cool:
    Spørs om du kan telle kundebasen for tape på mer enn en hånd, men du kan jo håpe :)
    Idag observerte jeg at hun har et lite skilt for "audiofile" på en sektor i den stadig voksende vinylavdelingen. Der sto det Stockfish, og en rekke fra RuneGrammofon.
    DSC_0144.JPG

    Og så har de noen klassiske fra Speakers Corner. Det er nytt der i gården.
    Jeg pleier ikke kjøpe denslags, men i den butikken blir jeg svak, så svak.
    Dyrt, men deilig.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Hjemmelaget skilt av papp som forteller at det er plater for audiofile der er bare nydelig!:) Da er man "hjemme".

    Hun har alltid hatt mye fra RG, hun har også tatt inn fra Hubro så hun er flink til å ta inn smale ting.

    Skal man ha re-utgivelser så er det ikke mye der ute som er på samme nivå som Speakers Corner. Decca utgivelsene derfra er bare fantastisk bra.

    Før i tiden så var det en tur til Sandnes; ost i Langgata (selvfølgelig nedlagt...), Safiren, Record World (..også nedlagt..) og Skei. Dagen gikk fort.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Takk for link. Veldig interessant.

    Ja det er en kjekk butikk, ikke noe fancy greier bare masse musikk, smil og kompetanse. Lenge siden jeg har vært der nå, må ha en tur til våren. Kanskje jeg skulle tipse henne om å begynne med tape?:cool:
    Spørs om du kan telle kundebasen for tape på mer enn en hånd, men du kan jo håpe :)
    Idag observerte jeg at hun har et lite skilt for "audiofile" på en sektor i den stadig voksende vinylavdelingen. Der sto det Stockfish, og en rekke fra RuneGrammofon.
    Vis vedlegget 430710
    Og så har de noen klassiske fra Speakers Corner. Det er nytt der i gården.
    Jeg pleier ikke kjøpe denslags, men i den butikken blir jeg svak, så svak.
    Dyrt, men deilig.
    Sånn spesialisering liker vi som kjøper musikk....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg egentlig burde si, etter en liten "avsporing" i butikken, spiller jeg nå

    DSC_0145-2.JPG


    Innspilling fra London 1961, gjort av Mercury, nærmere bestemt Wilma Cozart og hennes mann Bob Fine.

    Skjermbilde 2017-03-13 kl. 20.06.22.png
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Den der har jeg. Cozart/Fine innspillingene på 35mm filmtape er utrolig bra..Noen av de som kom ut på Mercury Living Presence er helt på topp i min samling.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Liszt-konsertene med Richter/Kondrashin/LSO er gudeføde. Richter spilte hele dagen uten annen føde enn drops, sies det. Merkelig nok synes jeg eleven hans, Lazar Berman (med wienersymfonikerne under Giulini på DG fra 70-tallet), fikk merkbart bedre lyd da han gjorde sine innspillinger av disse konsertene. Også der er musiseringen av beste merke. Mer lyrisk i de stillere partiene, og likevel med saft og kraft når det lyner til.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den med Britten og Rostropovitsj er veldig god, Jim I H.
    Jeg har den på en billig Decca Jubilee LP fra 80tallet.
    Den er innspilt på 60-tallet en gang, og låter bra, men din er nok enda bedre.

    Noen vil si legendarisk, samarbeidet mellom disse to
    https://www.theguardian.com/music/2011/jun/16/benjamin-britten-mstislav-rostropovich

    PS. og ja, musikkhandleren er vår kjære Liv i Sandnes. Kalles også Skei Musikk, men det er Liv.
    Stilig. Må ta meg en tur til Sandnes en av dagene skjønner jeg. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Dette er veldig bra. Flott musikk, godt spilt og god lyd. Det var ikke bare Schubert som skrev klaverkvintett med denne besetningen (klaver, fiolin, bratsj, cello og kontrabass). Hvem har hørt om Louise Farrenc (bortsett fra meg og erato da - vi har flere CDer med Farrenc)?

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er veldig bra. Flott musikk, godt spilt og god lyd. Det var ikke bare Schubert som skrev klaverkvintett med denne besetningen (klaver, fiolin, bratsj, cello og kontrabass). Hvem har hørt om Louise Farrenc (bortsett fra meg og erato da - vi har flere CDer med Farrenc)?

    Men akkurat den har jeg ikke. Bokmerket for fremtidige innkjøp, det er jo ikke akkurat en dyr CD.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en ekstremt bra plate, kjøpt for en billig penge på pågående DG salg (sjekk britiske nettbutikker som mdt, presto eller europadisc):

     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Denne snurrer her hos meg nå:

    johannes-passion.jpg
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Rachmaninov: Symphony No. 1 + Prince Rostislav/ Petrenko
    Tidal Masters

    Har til gode å oppleve Petrenko live, får komme meg til Konserthuset

    petrenko.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: opd

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.593
    Torget vurderinger
    2
    Fra Hemsingfestivalen på Hovedscenen. Var veldig gjennomført i år. Toppklasse.

    På NRK nett-TV.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn