Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.085
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Spiller denne mye for tida ,og selv om ingen av de leser dette (tror jeg) - takk til Sigrid og Ole Jørgen for tipset!

Rameau-Cover-Front.jpg

Alexandre Tharaud joue Rameau: Suites de pièces de clavenin en la & en sol (2001)

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Trondheim
    Prøver å unngå store bokser for tiden, men denne ble for fristende:

Liveopptak fra 1939 og 1940. Noen har klagd på lyden, men jeg hører ikke noe galt med den - forbløffende bra egentlig til å tenke på at det er liveopptak fra før 2. verdenskrig. Og tolkningene er framifrå. Koster ca 20£ på amazon.co.uk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.222
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Disse har jeg hørt mange ganger, og sikkert nevnt dem her før...
    Pascal Rogé/ Charles Dutoit/ Camille Saint-Saëns...

Folder.jpg

B

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.744
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I dag tidlig lot jeg Hagenkvartetten føre kirurgkniven over Beethovens op. 18/4, og nå, etter vakker inspirasjon fra erato i sykkeltråden, gjør en utvidet Talichkvartett Brahms' overjordiske strykesekstett op. 18.

Herav kan vi utlede at 18/4 + Juliette Binoche = 18.

MI0001177503.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.744
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brahms' op. 18 fungerer som morgenmusikk også den. :)
    Stadig Talich +2.

Og ja: 16/44,1 fra harddisk.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Gammel vinyl fra forundringskasse - både stykke og musisering passer utmerket til maimorgenen ...

$(KGrHqN,!l8E3SI(bNS5BN3he1o-ww~~_35.JPG

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.744
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Kletzki!

En gammel favoritt:
    Mozarts pianokonsert nr. 22 KV 482 i Ess-dur. Et perfekt stykke musikk fra åpningsfanfare via mollstemt midtsats til festlig avslutttende rondo med himmelsk blåsparti midt i. As good as it gets, faktisk.
    Brendel/ASMF/Marriner, 16/44,1 fra harddisk.

Men nuh skal her sykles.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mer fra forundringskassen av brukte LP-plater - 1. symfoni fra denne boksen (Edit: beklager enormt bilde ...)

hd_100274497_01.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.744
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^^^Jeg synes omslagsbildet på den Rameau/Tharaud-platen er aldeles fabelaktig. Har bare en plate med Tharaud i fra før (Bach: Italienske konserter på piano), men den er så god at jeg fikk lyst til å høre hans Rameau også.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^^^Jeg synes omslagsbildet på den Rameau/Tharaud-platen er aldeles fabelaktig. Har bare en plate med Tharaud i fra før (Bach: Italienske konserter på piano), men den er så god at jeg fikk lyst til å høre hans Rameau også.
    Ikke nøl. Den der Rameau-plata er fabelaktig god. Et av mine beste kjøp på lenge. Jeg bare vet at du vil elske den. Harmonia Mundi er det og.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.222
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Emotikon: Fretex'en på Heggstadmoen har fortsatt noen plater og annet ræl. Denne ble f eks med hjem i forrige uke:
    suppe.JPG

Rettnok Wienerne og ikke CSO, men greit læll. Den var forresten fabrikkforseglet også..., men i en annen pressing enn den viste, en slik billig Jubileum-sak. Stjal et bilde fra nett, da fabrikkplastikken ga for mye gjenskinn til et godt bilde.

B

V

vredensgnag

Gjest
    Ikke nøl. Den der Rameau-plata er fabelaktig god. Et av mine beste kjøp på lenge. Jeg bare vet at du vil elske den. Harmonia Mundi er det og.
    Jukset og brukte Spotify. Det er fantastisk spill, noe som gjorde at jeg måtte lytte til annet han har spilt inn. Hvilken pianist - må følge bedre med!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Trondheim
    Zoltán Székely spiller Bartóks 2. fiolinkonsert med Concertgebouw O. under Mengelberg, live 1939. Ut fra det jeg har lest på nettet er dette faktisk urfremføringen av dette verket. Székely var venn av Bartók og den som bestilte denne konserten. God lyd alt tatt i betraktning (live opptak fra 1939) og det kan vel ikke bli veldig mye mer autentisk. Flott innspilling også. Anbefales på det varmeste.

Fra denne boksen:

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Denne samlingen er det gøy å høre på - først Stokowski som dirigerer New York Stadium Symphony i Till Eulenspiegel og nå Roms Pinjer med Sargent og London Symphony. Flott lyd og flott musisering!

Murray & Hill.jpg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pierre Boulez dirigerer BBC SO i Arnold Schönbergs orkesterstykker op16
    image.jpg

Sist redigert:

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.506
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hørte og så nyttårskonserten med Berliner filharmonien her om dagen.
    Gikk på NRK2.
    Med bla pianisten Lang Lang.
    Fantastisk musikk og prestasjoner.

Lasse :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt Mozart igjen. David Oistrakh spiller fiolinkonserter.
    DSC_2076.jpg

Nyvasket bruktvinyl.

gujo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Antall liker
    35
    Igår var jag på en liten konsert med Gunnar Idenstam / tramporgel (!) och Lisa Rydberg/ fiol. Hon spelar åde köassiskt och folkmusik och ibland med Sofia Karlsson.
    Denna konsert var korta och kända Bach - stycken blandade med gamla svenska spelmanslåtar.Deras utgångspunkt var att all musik har det mesta gemensamt. Och på Bachs tid var det nog ingen uppdelning i olika kategorier t ex klassiskt eller folkmusik.
    Detta gav ett lite udda och mycket roligt program inte minst med det gammeldags instrumentet tramporgel som brummade och slattrade. Häpnadsväckande vad Idenstam kunde göra med den.
    Och Lisa R på fiol har en härligt blandning av ljuvlighet och (kvinnlig ?) bockfot.
    Detta konsertreferat mynnar ut i att detta finns på cd : Bach på svenska
    Rekommenderas för den som uppskattar det som ligger lite vid sidan av det vanliga . Och god musik.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.222
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vel, mesteparten er Dowland, det skulle være kvalitetsstempel godt nok ;) Fra forskjellige bøker. I tillegg noe av Ferrabosco, Bennett og Byrd. Vel, jeg bestilte umiddelbart de 2 andre cd-ene med kombinasjonen Scholl/ Dowland.

B

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.222
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Angst! Angst! Helt uanende skulle jeg høre nyhetene, og da gikk det opp for meg at det visstnok arrangeres en slik Eurovisjonssangkonkurranse i aften. Heldigvis trekker jeg raskt, og kun et par sekunder trengte inn, før jeg fant
    Folder.jpg

Phuh! Disaster averted :)

I slike stunder er jeg takknemlig for

- At jeg er gammelungkar
    - At jeg har musikken digitalt, så det er kjapt å sette på noe
    - At denne plata ligger som nr 4 i nettinterfacet. Kun 3 tastetrykk nødvendig.

B

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Trondheim
    Nå er det denne:

Stort vakrere blir det vel knapt.

Apropos (eller kanskje malapropos):
    Jeg husker at vi i en anne tråd diskuterte om avspilling fra harddisk/streaming gjorde noe med vårt forhold til musikken. Jeg nevnte at jeg hadde lagt merke til at jeg hadde en tendens til å skifte "låt" før den var ferdig - man "zappet" rundt og fokuserte ikke på musikken. Andre mente at det var bare tull og at å streame/spille fra harddisk ikke hadde noen innvirkning. Vel - i følge noe jeg hørte/leste for et par dager siden virker det som om jeg hadde rett. Jeg mener at det ble sagt at over 60% av all avspillng av sanger på Spotify ble avbrutt før det var gått 30 sek og at man hoppet rundt og ikke hørte sanger ferdig. Hva slags forhold har man til musikk da? Ja, musikken er tilgjengelig, men man hører egentllig ikke på den lenger. Trist.

Fant lenken:

http://www.nrk.no/kultur/vi-hopper-over-en-av-to-later-1.11708885

Det var ikke 60%, men dog...

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Godt poeng. Og det er derfor gledelig at vinyl har fått en renessanse :)

Her opparbeides nasjonalfølelsen før grunnlovsdagen med andresatsen fra Edvards konsert.
    Veldig flott split av Perahia her.

51OnjgnXtOL._SL500_AA300_.jpg

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg merker samme tendens i bilen der jeg har masse musikk på 192 kb MPS. Det bli mye skipping.

Det Corelli settet er, som otare sier, virkelig vakkert. Har spilt det tidligere, og respilte op 1 senest mandag kveld med en god bok og vin i glasset. Rolig, kontemplativt og uhyre melodiøst. På mange måter lite barokt.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Var litt det samme når cden kom, var mye letter å skippe. Spiller jeg lp nå så spiller jeg minst en side og stort sett begge, med cd er det er det vel 50/50 om jeg spiller hele cden, mens med streaming så blir det mye skipping. Har nok litt med at jeg bruker streaming til å sjekke ut ny musikk og når det blir for upartisk å finne frem en lp eller cd. Setter jeg meg ned for å høre musikk, så er cd/lp førstevalget.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer med min erfaring og mine vaner. Sikkert flere andre her også.
    Interessant for meg er hvordan det påvirker min musikkopplevelse. Jeg opplever mer engasjement og mer "involvement" når jeg lytter til LP, og jeg tror det i stor grad skyldes det praktiske i at formatet oppmuntrer til sammenhengende lytteperioder. Når jeg innimellom setter av god tid til å høre lengre ting fra CD, eller hele CDer, opplever jeg gjerne samme konsentrasjon og atmosfære. Det skjer i praksis mest med store orkesterverk, for det meste store symfonier Mahler, Bruckner og nedover. Skal jeg høre en Mahler-symfoni går jeg automatisk og ubevisst til CD-hylla først.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva slags forhold har man til musikk da? Ja, musikken er tilgjengelig, men man hører egentllig ikke på den lenger. Trist.
    Jeg har merket at jeg ikke får noe eierforhold til musikken med Spotify, og da er det lite motivasjon for trofasthet. Med fysiske formater knyttes minnene fra lyttingen på en måte til det fysiske objektet. Hvis det er cder eller vinyl med ekstra vakre covere, gode teksthefter eller lignende håper jeg alltid at musikken også skal være god, og investerer gjerne mer tid på produktet (og blir til slutt skuffet noen ganger). Jeg ripper all muskk og er 100% overbevist om streamingens fortreffelighet, det er bare det at jeg vil bygge musikkbiblioteket mitt langsomt av egne erfaringer fremfor å få servert en svær buffet. Jeg er jo forsåvidt heller ikke interessert i å ha all musikk, bare såpass at jeg har tid og ønske om å høre minst alt et par ganger før jeg dør.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke noe forhold til klassiske cover da jeg startet med å kjøpe klassisk musikk da cden kom, og mye kom ompakket som f.eks Phillips Duo platene, uten original cover. (Jazz derimot ...)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Litt forberedelse til konsert i morgen. Fant denne som stod uspilt i cdhyllen: Brahms: Symphony No. 4 - Charles Munch

brahms 4 munch.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn