Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

Ole I

Gjest
    vega65 skrev:
    En enestående innspilling av Dvoraks violinkonsert.Uten sammenlikning den beste jeg har hørt.Anbefales varmt
    Ancerl og Suk har også en alldeles utmerket innspilling av Mendelssohns fiolinkonsert i e-moll- samme serie som din plate.
    Husker at Kjell Hillveg var fra seg av begeistring over musiseringen på denne plata.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    En stor mester har svingt pinnen for siste gang.
    http://www.svd.se/kultur/dirigenten-paavo-berglund-ar-dod_6800031.svd
    Setter på Nielsen: Symfoni nr.5. - Royal Danish Orchestra - Berglund (RCA Victor)

R.I.P

Det var trist å høre.

Jeg har hørt Berglund live, tror det må ha vært i London på 80-tallet, ikke sikker om det var med LSO, RPO eller det skotske.
    Har opplevd ham som en av de store tolkerne av Sibelius og Sjostakovitsj.

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    emotikon skrev:
    Setter på Nielsen: Symfoni nr.5. - Royal Danish Orchestra - Berglund (RCA Victor)

R.I.P

Det var trist å høre.

Jeg har hørt Berglund live, tror det må ha vært i London på 80-tallet, ikke sikker om det var med LSO, RPO eller det skotske.
    Du skal se det var med Bournemouth Symphony Orchestra. Han begynte tidlig å dirigere for dem, og ble sjefsdirigent der. Har hørt ham med dem live. Likte spesielt hans Shostakovich-fortolkninger.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    ottone skrev:
    emotikon skrev:

R.I.P
    Det var trist å høre.

Du skal se det var med Bournemouth Symphony Orchestra. Han begynte tidlig å dirigere for dem, og ble sjefsdirigent der. Har hørt ham med dem live. Likte spesielt hans Shostakovich-fortolkninger.
    Skulle nesten tro, eller ønske, det var Bornemouth, som jeg oppfatter som hans eget orkester, men mener jeg ville ha husket det i så fall. Jeg ser av listene at han var fast der til 1979.
    Jeg mener det var i Royal Albert Hall, og da heller jeg til at det var Royal Philharmonic. LSO tror jeg bare jeg har hørt i Barbican. Det ble spilt Sjostakovitsj, og det var tydeligvis dirigenten og komponisten som gjorde mest inntrykk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.218
    Sted
    Trondheim
    Stille og rolig lørdag dette, så da får man hørt litt musikk. Så langt i dag:
    CD4 fra dette settet. Rheinbergers klavermusikk er strålende. Hvorfor blir han aldri spilt tro?

Så:

Og den første CDen fra dette settet:

Jeg anbefaler på det sterkeste den Amy Beach-CDen med kammermusikk. Senromantisk musikk skrevet i første halvdel av 1900-tallet. Både strykekvartetten og fiolinsonaten holdt høy standard.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Spiller denne nå, suveren fremførelse og opptakskvalitet:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Visste ikke helt hva dette kunne bli, da jeg la den på platespilleren.
    Consortium Classicum. Men jeg liker jo musikkstykket meget godt.

Og så viser det seg å være en fabelaktig innspilling. Verdt å finne.

Vedlegg

knuhe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Antall liker
    153
    Tchaikovsky’s ”Sleeping Beauty” med Ernest Anserment og Orchestre de la Suisse Romande har vært på platespilleren i dag. Absolutt en plate som kommer til å bli spilt mange ganger. En er ikke bortskjemt med ”nye” utgivelser (reutgivelser) av klassisk musikk på vinyl – så man er spent hver gang man får fatt i noe nytt.
    Flott musikk og ditto lyd. Ingen tvil om at lydmannen på denne Decca innspillingen (Roy Wallace) kan sine saker. Som vanlig topp innpakking og vinyl fra SC.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.581
    Torget vurderinger
    24
    Gjorde unna et par CD'er i denne monsterboksen i dag tidlig:

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Gjorde unna et par CD'er i denne monsterboksen i dag tidlig:
    You call that a monster???

Now THIS....!!!! is a monster:

copyright Crocodile Dundee.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.581
    Torget vurderinger
    24
    :eek: :eek: :eek: Fuckin' Hell!! Hvor mange??

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    :eek: :eek: :eek: Fuckin' Hell!! Hvor mange??
    136 150 CDer. Jeg kjøpte min fra Frankrike, og prisen var til å le av (etter tips fra erato, om jeg husker rett). Men det er Volume 1, jeg burde også kjøpt Volume II. Han var flittig, Haydn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.581
    Torget vurderinger
    24
    I dag er det rimelig kalt her, men det blåser jeg i!! Sammen med et knippe andre blåsere - først ut er The Cole's - vakker stemningsfull oboe; - herlig ligge-på-såfaen-og-la-tankene-flyte musikk...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    I dag er det rimelig kalt her, men det blåser jeg i!! Sammen med et knippe andre blåsere - først ut er The Cole's - vakker stemningsfull oboe; - herlig ligge-på-såfaen-og-la-tankene-flyte musikk...
    -missing- !!
    Sikkert fint det, blåsere og du koser deg. Men hva var det egentlig du spiller der?

Her prøver jeg meg på en kombo jeg ikke tror jeg har hørt før, Previn - Strauss - Wiener Philharmoniker, med Rosenkavalier Suite

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Hva hørte jeg på? Kvier meg litt for å fortelle dette, men jeg forlot La Boheme, sendt til Ringen kino, i pausen. Den ble ødelagt av altfor mange klipp og nærbilder, som "støyet" til musikken. I tillegg var det noen jevnlige drop-outs i lyden som sjenerte veldig.
    Hadde lyst til å se hvordan direktesending fungerte. Hadde sikret meg gullplass der lyden er best i Ringen 2, og fikk følelsen av at jeg var hos tannlegen. Men det kan godt bare være meg som er rar.

Så nå sitter jeg hjemme og nyter Baroque Cello Concerti fra Turnabout.

http://store.acousticsounds.com/includes/image_browser.cfm?title_id=72847

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Hva hørte jeg på? Kvier meg litt for å fortelle dette, men jeg forlot La Boheme, sendt til Ringen kino, i pausen. Den ble ødelagt av altfor mange klipp og nærbilder, som "støyet" til musikken. I tillegg var det noen jevnlige drop-outs i lyden som sjenerte veldig.
    Hadde lyst til å se hvordan direktesending fungerte. Hadde sikret meg gullplass der lyden er best i Ringen 2, og fikk følelsen av at jeg var hos tannlegen. Men det kan godt bare være meg som er rar.
    ........
    Det var leit at det ble en skuffelse. Men en aldri så liten trøst, siden vi ikke fikk billett her.
    Den ene kvelden i Stavanger ble fort utsolgt, og det er jo gledelig i seg selv.

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:
    ........
    Det var leit at det ble en skuffelse. Men en aldri så liten trøst, siden vi ikke fikk billett her.
    Den ene kvelden i Stavanger ble fort utsolgt, og det er jo gledelig i seg selv.
    Et veldig bra tiltak. Kinoer over hele landet sendte. Bildet i seg selv var upåklagelig rent og skarpt, men regien hadde bestemt seg for å klippe kjapt mellom en overflod av nærbilder, som gjorde at man mistet taket i de scenografiske løsningene, samt opptogene. Og så er det ikke all operasminke som tåler veldig close-up.

Bruddene i lyden kom ikke ofte, men var slik at det sjenerte meg. Det kan godt være at disse gjaldt kun linken til denne kinoen, det håper jeg. Ellers var det god lyd, og Rodolfo sang "Che gelida manina" som en operagud.
    Musette hadde bestemt seg for å synge høyere og bedre enn Mimi (Lucia) og pga billedregien ble hele det møtet på kafeen et fryktelig rør. Det var også noe uklart om Mimi led av kreft eller tuberkulose... Det kan ha vært sigarrøyk på kafeen.

Regner med at det tok seg fantastisk opp etter pausen.

Nå lytter jeg til orgelkonsert av Nielsen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.581
    Torget vurderinger
    24
    Det var da synd, Vredens, jeg har vært to ganger på Ringen og to på Gimle (se "reportasje" i Wagner tråden) og alt fungerte prikkfritt hver gang!! Men det var godt å komme hjem og få verifisert at "Siegfried" låter langt bedre hjemme, selv om vi hadde de beste plassene på Ringen!

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Det var da synd, Vredens, jeg har vært to ganger på Ringen og to på Gimle (se "reportasje" i Wagner tråden) og alt fungerte prikkfritt hver gang!! Men det var godt å komme hjem og få verifisert at "Siegfried" låter langt bedre hjemme, selv om vi hadde de beste plassene på Ringen!
    Jeg har også vært på noen av disse tidligere operaoverføringene fra Met, men der har billedregien vært musikalsk i forhold, og har gitt gode helhetsinntrykk i sammenligning. Opera er jo hele verket på scenen, og det er lov å holde bilder i noen sekunder før man går videre ...

Det var synd med de lydglippene, men jeg håper de fortsetter med dette!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Utløst av sluket med temaet obo, har jeg spilt Richard Strauss sin yndige obo-konsert, med Rudolf Kempe og Statskapellet, og klarte ikke styre unna Peter Damm med hornkonsertene i samme slengen. Min favoritt-versjon av hornkonsertene.

Andre krefter her dyttet meg over på en annen absolutt favoritt i Strauss, før natten senker seg for alvor.
    Engelen Janowitz med med Karajan i Vier Letzte Lieder. Jeg skrur opp, og risikerer å vekke noen. Uforlignelig.

Gundula Janowitz.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.218
    Sted
    Trondheim
    Starter dagen med klaverkonserter av Hummel:

Fantastisk vakker musikk. Virtuost. Melodiøst. What's not to like?
    Skjønner godt at Hummel var stor i sin samtid. Rart han ikke er det fremdeles.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lytter til første skive fra dette settet:

Strålende. Referanselyd og flott messing.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og la meg pushe denne ekstremt fine platen med fiolinsonater som jeg spilte igjen i går ettermiddag før jeg dro i Grieghallen for å se Chabriers lille fargerike tøveopera L'Etoile (en hyggelig og fargerik, men ikke dyptpløyende, stund):

Willem Pijpers tre sonater er spesielt fine, med innslag av Ravels drømmeaktige og bluesy sonate i hans nr 2 for fiolin og klaver. Vel verdt en investering hvis denne type repertoar frister.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siegmund von Hauseggers storslåtte Natursymphonie fra 1911:

Midt i Mahlertradisjonen, flott spill og flott lyd.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.218
    Sted
    Trondheim
    Har vært på "Dvorak-kjøret" i dag. Nå klaverkvintetten, op. 81 fra denne boksen:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn