ottone skrev:
vredensgnag skrev:
Hva hørte jeg på? Kvier meg litt for å fortelle dette, men jeg forlot La Boheme, sendt til Ringen kino, i pausen. Den ble ødelagt av altfor mange klipp og nærbilder, som "støyet" til musikken. I tillegg var det noen jevnlige drop-outs i lyden som sjenerte veldig.
Hadde lyst til å se hvordan direktesending fungerte. Hadde sikret meg gullplass der lyden er best i Ringen 2, og fikk følelsen av at jeg var hos tannlegen. Men det kan godt bare være meg som er rar.
........
Det var leit at det ble en skuffelse. Men en aldri så liten trøst, siden vi ikke fikk billett her.
Den ene kvelden i Stavanger ble fort utsolgt, og det er jo gledelig i seg selv.
Et veldig bra tiltak. Kinoer over hele landet sendte. Bildet i seg selv var upåklagelig rent og skarpt, men regien hadde bestemt seg for å klippe kjapt mellom en overflod av nærbilder, som gjorde at man mistet taket i de scenografiske løsningene, samt opptogene. Og så er det ikke all operasminke som tåler veldig close-up.
Bruddene i lyden kom ikke ofte, men var slik at det sjenerte meg. Det kan godt være at disse gjaldt kun linken til denne kinoen, det håper jeg. Ellers var det god lyd, og Rodolfo sang "Che gelida manina" som en operagud.
Musette hadde bestemt seg for å synge høyere og bedre enn Mimi (Lucia) og pga billedregien ble hele det møtet på kafeen et fryktelig rør. Det var også noe uklart om Mimi led av kreft eller tuberkulose... Det kan ha vært sigarrøyk på kafeen.
Regner med at det tok seg fantastisk opp etter pausen.
Nå lytter jeg til orgelkonsert av Nielsen.