Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Proffen skrev:
    Da er jeg spent; bestilte hjem noen cd`er og sacd`er fra amazon...
    Fellesnevner er vel strengt tatt at dirgent er Fritz Reiner, og at innspillingene stort sett er Living Stereo`s...
    Vi snakker f x om Dvorak, Rimsky-Korsakov, Tchaikovsky....
    Må jo bare innrømme at visitten og lytten til nevnte Reiners arbeid og innsats på vinyl hos Karlinn har satt varige spor. Regner IKKE med at det blir HELT det samme på cd/sacd, men at det totalt sett skal bli helt til å leve med, både lydmessig og musikalsk....

    mvh
    Proffen
    Reiner/CSO er sikkerstikk Proffen.
    Bare å sette seg tilbake og la seg rive med.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når en er tidlig oppe en søndagsmorgen, er det utrolig hva en rekker før lunsj-

    R.Wagner; ?"Die Walküre" - Orch. Sinf. e Coro della Radio Italiana - Furtwängler
    Dette er dag to under radioinnspillingene fra Roma i oktober 1953.
    Fra boksen under-
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Proffen skrev:
    Da er jeg spent; bestilte hjem noen cd`er og sacd`er fra amazon...
    Fellesnevner er vel strengt tatt at dirgent er Fritz Reiner, og at innspillingene stort sett er Living Stereo`s...
    Vi snakker f x om Dvorak, Rimsky-Korsakov, Tchaikovsky....
    Må jo bare innrømme at visitten og lytten til nevnte Reiners arbeid og innsats på vinyl hos Karlinn har satt varige spor. Regner IKKE med at det blir HELT det samme på cd/sacd, men at det totalt sett skal bli helt til å leve med, både lydmessig og musikalsk....

    mvh
    Proffen
    Reiner/CSO er sikkerstikk Proffen.
    Bare å sette seg tilbake og la seg rive med.
    You bet! Just hva jeg har planlagt...selv om det vil bli meget vanskelig å matche dynamikken Karlinn vartet opp med på vinyloppsettet sitt. Men god musikk er god musikk, og når lyden i tillegg er god, kan det vanskelig bli fiasko!

    mvh
    Proffen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.550
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Britisk aften i heimen:




    ENGLISH VIOLIN SONATAS Works by Thomas Dunhill, Charles Villiers Stanford, Granville Bantock. Susan Stanzeleit, Gusztav Fenyo. Regis

    Svært bra CD. Dunhills sonate er impresjonistisk og fin, Bantocks tredje er det beste verket jeg har hørt av ham (formen gir ham en disiplin som han sårt trenger i orkesterverkene), et virkelig flott verk, mens Stanfords sonate er mer konvensjonelt romantisk, og ikke veldig spennende. Gibort pris på Regis.



    Richard Arnell fem første strykekvartetter, seriøse, innadskuende verker med anstrøk av både Hindemith og Bartok, men også pastoral britisk lyrikk. Fin plate, god lyd, fersk utgivelse.


    Har vært mye britisk her i det siste. Symfonier av Alan Bush, Arthur Butterworth, Fredric Converse, Samuel Coleridge-Taylor, Ruth Armstrong Gibbs og Grace Williams blant mye annet rart. En Alwynplate ligger i innkøen, for ikke å snakke om en CD med fiolinsonater av Joseph Holbrooke. Må bli i morgen....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    RAVEL: Mother Goose Suite
    DEBUSSY: Nocturnes
    L'Orchestre de la Suisse Romande
    Conductor: ERNEST ANSERMET

    Tok med denne da jeg kjøpte noen mere kjente plater fra Speakers Corner. Ny musikk for meg, men på første gjennomspilling så hørtes Debussy interessant ut.
    Må innrømme at coveret var en medvirkende grunn til at jeg plukket denne, blant flere ukjente SC plater.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Valentino skrev:
    Roberten skrev:
    Andsnes, Richter, Ashkenazy i tur og orden, alle har gitt meg k466.
    Ah! La det være trøst i at dette ble komponert i Østerrike.
    ;D det er en trøst, Valentino. Såpass at jeg er i gang med motta de nevnte herrenes k466 på ny.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Øivin Fjeldstad - Sibelius: Violin Concerto/ Tchaikovsky: Sérénade Mélancolique
    Tar av og til litt tid før jeg får meg meg ting, men Speakers Corners klassiske plater blir det flere av fremover.



    Fikk en liten påminnelse om å alltid sjekke nye plater før jeg spiller dem (noe jeg ikke alltid gjør). Er redd puen hadde spilt sin siste plate om jeg ikke tilfeldigvis hadde vasket den før jeg spilte den. Den var full av skraper og hakk, samt "vinylklumper" i yttersporet på den ene siden. (Første SC med feiltrykk jeg har fått)
     

    Vedlegg

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Speakers Corners klassiske er supre, synd med den Sibelius/tcaikovsky plata, bra for puen din at du hadde et våkent øye :)
    Dvorak - Slavonic Dances LSC-2419
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Var Mahler no.1 (Solti) som det var problemer med. Har vært litt mye støy på de siste SC, så platevasker er blitt en nødvendighet nå dessverre. Gikk glipp av det meste av Classic sine klassiske utgivelser, så det er flott at SC fortsatt satser på klassiske utgivelse.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Phui! Oppe og vaker etter en knapp uke i Skyrims vold, og hører på Schuberts messe i ess-dur. Weil dirigerer:


    B
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Bartoks fiolin- og bratsjkonserter i en fin tolkning. Det er også en god innspilling rent teknisk med god dynamikk. Kanskje er solisten mikset litt for langt frem i lydbildet, men slik får en ihvertfall med seg hva han ønsker å uttrykke. Mvh
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.740
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Trondheim
    Det har kommet så mye nytt inn de siste dagene at jeg er helt handlingslammet. Hvor skal man begynne? Scarlattis sonater med Scott Ross? Mozarts symfonier med Academy of Ancient Music? Mer Celibidache? Valgets kval.
    Så jeg endte opp med å sette på Moody Blues "On the threshold to dream" :D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har noen gamle Moody Blues LP-er stående jeg også. Her nede i tåkehavet spilles Elgars "The Kingdom", eksemplarisk dirigert av hr. Slatkin:


    B
     

    Vedlegg

    O

    Ole I

    Gjest
    Fikk heldigvis med meg Hovedscenen NRK 2 tidlig ettermiddag. Var muligens en reprise.

    Kinshasa-symfonien

    Kinshasa er den tredje største byen i Afrika med nesten ti millioner innbyggere som også regnes blant verdens aller fattigste. Midt i denne kaotiske byen finner vi Afrikas eneste symfoniorkester - og i denne filmen - som har fått et uttall internasjonale priser - følger vi orkesteret i dets kamp for å overleve og musikerne i deres forberedelser til konsert. En film om Kongo, om menneskene i Kinshasa og om musikkens kraft.

    Jeg er så imponert, så rørt og så begeistret - dette var ekte spilleglede. Takk til NRK!
    Og det var ikke akkurat småtteri de hadde satt seg som mål å fremføre; Beethovens 9.symfoni (utdrag) og Carmina Burana (utdrag) - var vel det vi fikk høre samt andre spennende stykker innimellom; bl.a. Ravels Bolero.

    For de som ikke har fått med seg dette:

    http://www.kinshasa-symphony.com/

    http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/803134/
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Absolutt verd å se, ble vel heller fascinert en rørt..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel-elt skrev:
    Alene hjemme! Jeg bestemmer volumet, Huset skjelver!
    Hoho, kan høre deg nesten hit. Forsiktig, huset skal stå en stund til!
    Vi glemte helt å spille musikk igår, det må rettes på snart. Nå er det nemlig lov å skru opp her også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Phui! Oppe og vaker etter en knapp uke i Skyrims vold, og hører på Schuberts messe i ess-dur. Weil dirigerer:


    B
    Skyrim, sier du? Guttene mine ser forundret på meg når jeg spør om de vet hva det er. Kanskje jeg skulle prøve.

    Men: Hvordan låter Schubert med Weil, egentlig? Lett og luftig som jeg er vant med fra Weil?
    Jeg liker denne store vakre messen men det klumper seg litt i de tyngre partiene på min Naxos-utgivelse med Schuldt-Jensen. Jeg trenger flere innspillinger av denne.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    ottone skrev:
    hel-elt skrev:
    Alene hjemme! Jeg bestemmer volumet, Huset skjelver!
    Hoho, kan høre deg nesten hit. Forsiktig, huset skal stå en stund til!
    Vi glemte helt å spille musikk igår, det må rettes på snart. Nå er det nemlig lov å skru opp her også.
    Vinteren er lang, vi skal nok få tid til lytting og, med litt god drikke til ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.550
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    The Ballad of Reading Gail av Jacques Ibert. Strålende musikk.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    berxter skrev:
    Phui! Oppe og vaker etter en knapp uke i Skyrims vold, og hører på Schuberts messe i ess-dur. Weil dirigerer

    B
    Skyrim, sier du? Guttene mine ser forundret på meg når jeg spør om de vet hva det er. Kanskje jeg skulle prøve.

    Men: Hvordan låter Schubert med Weil, egentlig? Lett og luftig som jeg er vant med fra Weil?
    Jeg liker denne store vakre messen men det klumper seg litt i de tyngre partiene på min Naxos-utgivelse med Schuldt-Jensen. Jeg trenger flere innspillinger av denne.
    Problemet med Skyrim er at du må være villig til et totalt dypdykk med flere timer sammenhengende...
    Schubert-messa med Weil: Jeg må medgi at jeg mistet grepet på den etter en stund; kan skyldes at jeg samtidig leste en god bok.
    Nå synger Hilliard-gutta Palestrina:


    B
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I ren skrekkblandet fryd/lettere panikk, lytter jeg meg opp på 2.satsen av denne:
    Respighi; Pines of Rome - CSO - Reiner

    Bare å finne frem godformen.....og det er ikke nødvendigvis så enkelt...
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Legger meg visuellt i stilen til Emotikon her - men med annet musikalsk tema.
    Hørte Rach 2 på torsdag med Olli Mustonen og Trondheim Symfoniorkester, og har behov for korrigering i ettertid.
    Starter med Andsnes og Lang Lang før jeg går bakover i tid til Rubinstein og Rachmaninov selv.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Fikk min første lputgivelse fra Clearaudio i dag, SCHUBERT SYMPHONIES 3 /Kleiber. (DGG)
    Flott cover, tung vinyl og bra innercover, det var det positive. Støyete vinyl selv etter flere omganger i platevaskeren, men det største problemet
    er lyden. Mørk "innsluttet" og tam , så nå sitter jeg å hører på Originals cden i stedet for. Blir nok ikke noe mer vinyl på meg fra Clearaudio.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Tokyo String Quartet / Bartok no. 1
    Etter forrige nedtur med ny vinyl, ble denne på brukt en opptur. Har ikke spilt dette her noe særlig før, men dette var meget bra. (musikk, utførelse og lyd)
     

    Vedlegg

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Mozarts pianokonsert nr 4 fremført av Murray Perahia. Liker stykket meget godt, litt utypisk mozartsk romanse kanskje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn