OIDN skrev:
.....
Hjemme har jeg en eldre bok som heter Musikkens verden. Jeg regner med at de fleste av dere enten har hørt om den eller har den i samlingen deres. I min utgave mangler komponisten Antonio Vivaldi og det i seg selv er underlig. Det må skyldes en feil fra forlagets side.
Vivaldis fire årstider .....
Hei OIDN, og velkommen på HFSklassisk!
Musikkens Verden er et nydelig bokverk, vel verd å eie for klassisk-interesserte. Du har en gammel utgave, siden Vivaldi ikke er nevnt i det hele tatt.
Jeg har den første norske utgaven, fra 1951, et prakteksemplar med skinnrygg og tjukke heltre permer. Den er ofte i bruk og er i like fin stand som ny. Imponerende kvalitet, og en fryd å bla i.
Vivaldi fikk på en måte sitt moderne gjennombrudd akkurat på den tiden Musikkens Verden ble skrevet, kanskje med Louis Kaufmann og Henry Swoboda sin innspilling av Årstidene. Siden steg populariteten gradivis, og den er vel fremdeles på økende, ettersom stadig mer musikk av Vivaldi graves fram fra de svære bibliotekene i Italia og utgis på plate.
Vi har også en svensk utgave av Musikkens Verden, fra 1972, og der omtales Vivaldi med en kvart side. Det gikk altså framover.
Musikkens Verden ble solgt i store opplag, og gamle utgaver i prima stand kan kjøpes både på finn.no , amazon.com og i mange antikvariat. Anbefales sterkt, også som hyllepryd og framtidig arvegods.
(ikke forveksles med Harald Herresthal sin bok med samme tittel, anbefales også)