|
Det siste er jeg helt enig i. Som oftest reagerer jeg ofte på moderne tolkninger av barokk, men når det gjelder slike ting som dette er jeg mye mer liberal. Når det gjelder opera og andre sangverk så holder jeg alltid en stor knapp på de historisk korrekte innspillingene.kibsgard skrev:Jeg er veldig glad i juleoratoriet og har mange innspillinger av denne musikken, men Rilling har jeg ikke hørt. Han går jo for å være en meget kompetent dirigent i den moderne fremførings-tradisjon. Og med solister som Auger og Schreier bør jo dette være bra? Jeg liker både moderne versjoner og HIP-fremførelser. Min favoritt er noe mer i HIP-gata, Veldhoven/Nederland Bach Society. Som en bonus til den flotte fremførelsen er det også meget god lyd her.
Uansett er mitt inntrykk at det er mange fine innspillinger av dette verket, og det kan i så fall være greit å supplere med en versjon i HIP-retningen hvis man allerede har en moderne fremførelse.
Jeg er overmåte begeistret for Jochum og Herreweghe i Oratoriet. Såpass begeistret at jeg sier det igjen, overmåte begeistret.baluba skrev:I dag har jeg nesten ikke hatt tid til å høre på noe som helst musikk på grunn av familiebesøk, men en plate (dbl) har jeg fått tid til. Dette er den eneste utgivelsen jeg har av Weinachts Oratiorium av Bach med Helmuth Rilling. Er det noen forslag til en bedre innspilling?
De to der har jeg ikke hørt, men de bør nok anskaffes begge to. Rene Jacobs har en innspilling jeg liker godt, den ligger i Sacred Music-boksen fra Harmonia Mundi, og det er morsomt å lese hvor stor uenigheten er hos en del kritikere om innspillingene til Jacobs og Herreweghe. Jeg har ikke noe imot litt pompøse og høyttidelige versjoner, mulig preget av tidlige erfaringer.Roberten skrev:Jeg er overmåte begeistret for Jochum og Herreweghe i Oratoriet. Såpass begeistret at jeg sier det igjen, overmåte begeistret.baluba skrev:I dag har jeg nesten ikke hatt tid til å høre på noe som helst musikk på grunn av familiebesøk, men en plate (dbl) har jeg fått tid til. Dette er den eneste utgivelsen jeg har av Weinachts Oratiorium av Bach med Helmuth Rilling. Er det noen forslag til en bedre innspilling?
Her er det nok gode forslag, ja. Takk til alle sammen. Herreweghe, Jochum og Harnoncourt har jeg jo andre plater av som jeg setter pris på, så jeg stoler på at de har behandlet juleoratoriet på en måte som jeg kan like. Jeg får sjekke det opp når julen er over. Kanskje noen bekjente har en av de liggende? Jeg får slenge meg på telefonen og se hva som skjer.kibsgard skrev:Jeg har også Jochum, Herreweghe og Jacobs (samt Harnoncourt (første), Koopman, Tolzer Boys Choir/Collegium Aureum samt muligens noen til). De to første nevnt her har jeg fått hørt på og de er absolutt veldig fine. Jacobs har ennå ikke fått prøvd seg i spilleren, men den har jeg god tro på!
Til tross for ikke helt optimale sangere (dog er Sandrina Piau om jeg husker rett strålende som budbringersken) fungerer denne godt på en litt alvorlig måte.emotikon skrev:Akkurat fått pulsen tilbake etter en nydelig fremføring på BBC HD av Monteverdi; L`Orfeo - Zanzi (Orfeo) , Arianna Savall ( Eundice) - Monteserrat Figueras - Jordi Savall fra Barcelona`s Gran Teatre del Liceu.
Det som var ment som en dørgestund på sofaen, ble noe helt annet.
Reaksjon. Må ha. Klikk klikk. Bestilt.achri-d skrev:Litt Mahler må til i julen
![]()
.....
Mvh
Og musikalsk? Er du like imponert som Gramophone?erato skrev:![]()
Hører på denne. Opptak fra 29-37 og forbausende god lyd!
Som stor fan av Cortot's pianospill skjønner jeg at jeg må fortsette å hanke inn CD'ene i Naxos-serien.erato skrev:Andre gjennomspilling nå, og ja; dette er svært bra. Masse gravitas og alvor i spillet, men likevel klokkeklart og lett når det er påkrevd.
Kjempebra serie remasteringer dette. Vi får holde øyne og ører åpne for neste salg, og meddele her i herreavdelingen!kibsgard skrev:Som stor fan av Cortot's pianospill skjønner jeg at jeg må fortsette å hanke inn CD'ene i Naxos-serien.erato skrev:Andre gjennomspilling nå, og ja; dette er svært bra. Masse gravitas og alvor i spillet, men likevel klokkeklart og lett når det er påkrevd.![]()
Det er Naxossalg på europadisc....Vidar P skrev:Kjempebra serie remasteringer dette. Vi får holde øyne og ører åpne for neste salg, og meddele her i herreavdelingen!