Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Argerich og Abbado spiller Prokofiev 3 og Ravel konsert i G

Sterkt album.

Jørgen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Fra 60-cd boksen (ikke sacd, men dsd remastret)

V

vredensgnag

Gjest
    Nøler ikke med å legge denne inn her. Paco de Lucia kan ikke lese noter, men hva gjør det når man kan improvisere slik? Mange temaer fra kjente musikkstykker bearbeides.
    Finnes på Spotify.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    King Arthur/Purcell/Lewis. Til min store glede er det akkurat like flott som i fjor.

V

vredensgnag

Gjest
    Glenn Gould begynner nå, på SVT2. Jeg feirer min siste måned med kringkastet fjernsyn.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    vredensgnag skrev:
    Glenn Gould begynner nå, på SVT2. Jeg feirer min siste måned med kringkastet fjernsyn.
    Jeg som kun plugger i fjernsynet for TdF tenkte jeg skulle se denne dokumentaren på svtplay.se, men dengang ei. Av grunner som jeg muligens forstår var den kun tilgjengelig for borgere av Sveariket. Men det later til at den kommer på DVD i løpet av året, så en råd skal det vel bli med det her også.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Furtwängler i Wien i 1953, Fidelio med staselige vokalister som seg hør og bør. Glitrende Andante-utgivelse dette.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Med nyanskaffet Macbook Air, Airport Express, TimeCapsule, Airfoil og Spotify Premium har døren til musikkens verden åpnet seg på vid gap. Jeg venter nå bare på AKG K840KL Kleer Wireless hodetelefoner for lossless streaming, så er alle julegavene åpnet og herligheten fullkommen.

Akkurat nu spilles Beethovens fiolinsonate i A-dur med Perlman og Argerich.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endelig hjemme, og akkurat nå synes jeg det passer fint med Amadeus Quartet som spiller Beethoven.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Karajans 1960 Strauss; Rosenkavalier med Lisa Della Casa og greier. Med wienerne live i Salzburg under festspillene samme år, fra den suverene 50-årsjubileums 25CD boksen derfra. Boksen anbefales!

Passer bra som forberedelser da jeg nettopp har bestilt Andantes gjennomgang av historiske innspillinger av verket fra samme sted;

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mozart symfonier 40 & 41. Böhm og wienerne, fortsatt under festspillene i Salzburg, men i 1966. Det er en sann fryd å høre Böhm i disse verkene, hans tempi og aksentuasjonsteknikk oppfordrer til innblikk rett inn i partituret.

Fortsatt fra DGG's festspillboks, som fortsatt anbefales for historisk interesserte såvel som de med hang til dagens uttrykksformer. Den inneholder jo musikk fra de siste 50 år, og gir som sådan et morsomt blikk også på tidene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål her: Er det bare meg som ikke gidder å høre på "På Sporet" lenger?

Mer bestemt: Jeg får helt vondt inni hele meg av den masete, skråsikre, fundamentalistiske og bedrevitende Halfdan Bleken. Og det til tross for at jeg er meget fascinert av "Historisk Informert Praksis" som også Bleken prediker. Men jeg blir lei av at han - og han alene i hele den vide verden - besitter fasiten, og at han overhodet ikke har slakk for avvikende meninger; eller at det kan finnes kunstnerisk verdifulle ytringer som ikke stemmer med hans verdensbilde. I tillegg maser og maser og maser han.....hva er galt med å holde kjeft av og til?

Dette med bakgrunn av at jeg prøvde å høre igjen i går - men følte meg fysisk syk av maset.

Om flere mener som meg, burde vi flagge dette til NRK? Og ville det hjelpe?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mozarts fjortisfantasier i K87 "Mitridate, re di ponto", skrevet under en tur til Italia i 1770. Min er Leopold Hagers 1977 DGG-utgivelse i lekker original 4LP boks.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nok juvenil tidlig-Mozart etter noen platesider. Over til voksenmusikk. Visse fordeler ved å være barnevakt hjemme for barn med godt sovehjerte. Noen av disse OOP Speakers Corner-skivene begynner å bli dyre ser jeg..

V

vredensgnag

Gjest
    Bleken synes å ha fått behov for å markere sterkt. Kan ikke sverge for at jeg hører det samme som ham når han fyrer løs. Hans korstog mot Bartoli rimer dårlig med hans "improvisasjonskamp" på midten av forrige tiår.

Tenk at vi alt kan si "på midten av forrige tiår." Lytterforeningen har visstnok markert sin misnøye med casus Blekensis, i harde ordelag og rett til gNRKen. Vi kan sikkert bidra med noen tunger til vektskålen.

Denslags programmer utløper vel uansett fra dentid musikk knappest var å oppdrive - nå kan jeg problemfritt lytte til et hundretall ulike fortolkninger dersom jeg ønsker det. Trenger jeg Bleken som portvokter til den gode smak?

Nei.

Imens lytter jeg til Gould som fremfører store Bs 1, i etterdønningene etter den fine dokumentaren på SVT2. Min datter har hatt Gould på heavy rotation siden - oppdrag utført.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Bleken synes å ha fått behov for å markere sterkt. Kan ikke sverge for at jeg hører det samme som ham når han fyrer løs. Hans korstog mot Bartoli rimer dårlig med hans "improvisasjonskamp" på midten av forrige tiår.

Tenk at vi alt kan si "på midten av forrige tiår." Lytterforeningen har visstnok markert sin misnøye med casus Blekensis, i harde ordelag og rett til gNRKen. Vi kan sikkert bidra med noen tunger til vektskålen.
    Jeg er ikke spesielt glad i Bartoli selv jeg, og fyren må gjerne ha sine meninger (kjekt med kritikere med meninger når Gramophone liker alle plater så lenge utgiveren annonerer); men det er stilen jeg ikke tåler.....Sandmo hadde også bestemte meninger men maktet å formidle de på en måte som man ble klok av og som var underholdende (og behagelig) å høre på.

Interessant det med lytterforeningen. Har noen en mailadresse til nrk som kan være relevant å bruke?

V

vredensgnag

Gjest
    Bartoli kan jeg spare meg for selv, men det ble å møte seg selv i døren for Bleken da hans hovedkritikk mot henne var at hun henfalt til improvisasjon.

Send klage rett til kulturredaktør Hege Duckert: hege.duckert@nrk.no

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flg mail sendt:

Når er det kritikk og når er det korstog?

Om stil og unoter i NRKs ”På Sporet”.

Som tidligere nøtteknekkerdeltager og ivrig P2 lytter og platesamler tillater jeg meg å spørre om følgende: Er det bare meg som ikke gidder å høre på "På Sporet" lenger?

Og mer nærmere bestemt pga Halfdan Blekens stil og bidrag?

Jeg deler Blekens fascinasjon for "Historisk Informert Praksis" og har vært en tidvis fascinert lytter på ”Musikkantikk” opp gjennom årene. I en slik setting der han selv setter rammen for den musikken han presenterer og åpenbart har sterke følelser for, fungerer han svært godt, og jeg hører gjerne mer av ham i slike sammenhenger.

Men i et allment kritikkprogram som ”På Sporet” der kritikken går på mer generelle utgivelser fungerer han ikke i det hele tatt, og stilen hans blir både masete, skråsikker, fundamentalistisk og bedrevitende. Kritikken tipper over og blir til korstog.

Er det virkelig slik at han - og han alene i hele den vide verden - besitter fasiten? Og hvorfor er det ikke rom for avvikende meninger; eller forståelse for at det kan finnes kunstnerisk verdifulle ytringer som ikke stemmer med hans verdensbilde? I tillegg maser og maser og maser han.....hva er galt med å holde munn av og til? Musikken taler der ordene tar slutt sies det….kanskje noe å legge seg på minnet av og til.

Dette med bakgrunn i at jeg prøvde å høre på programmet igjen i går - men følte meg fysisk syk av maset og måtte slå av før det var slutt. Som vanlig kom regla om at det utgis for mange plater (tydeligvis i den forstand at det utgis plater som ikke passer i Blekens verdensbilde).

Bleken må gjerne ha sine meninger (det er kjekt med kritikere med meninger når Gramophone liker alle plater så lenge utgiveren annonserer); og fåglarna skal vite at det er mye rart i musikkbransjen, men stilen er utrolig lite lyttervennlig – og igjen – manglende åpenhet for at det er mer i musikkverden enn egen dogmatikk kler ikke et generelt plateprogram som dette, men passer kanskje bedre i andre settinger (se referansen til Musikkantikk).

Gud som jeg savner Erling Sandmo. Sandmo hadde også bestemte meninger men maktet å formidle de på en måte som man ble klok av og som var underholdende (og behagelig) å høre på. Jeg ønsker På Sporet tilbake på sporet som kultur- og kritikkprogram – og ikke som et program som skal frelse meg eller andre lyttere fra å like musikk vi ikke burde like.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Kan forstå at Blekens form kan virke litt voldsom på noen, men for egen del synes jeg det er greitt med en alternativ stemme. “Klassisk musikk” som kulturelt felt er blitt dørgende kjedelig og fortersket og jeg tror snarere at en litt rabiat Bleken stimulerer enn dreper interessen blant den del av publikum som ikke krever selvbekreftelse. Men det er selvsagt et gradsspørsmål som det meste, ellers går det i denne (antageligvis Bleken-autoriserte):

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han er helt fin når han snakker om plater han liker, men uheldigvis består hvert program av 3-4 plater han ikke liker hvor det hele tida skal misjoneres og hvor det ustanselig skal preikes om hvor feil det er av oss å like dette......og regla om at det lages for mange plater kommer med jevne mellomrom, akkurat som om det skulle vært forbudt å lage plater som ikke er godkjent av Hr Bleken. Snakk om musikkpoliti. Gi han et program der han kan prate om de platene han liker i stedet, hører gjerne på det.

Paradoksalt nok er jeg ofte enig med han; men vi trenger ikke å ustanselig bli fortalt fortalt hva som er godt for oss og hvor udugelig den 99% av musikk bransjen som driver med annen musikk på annen måte enn det som er Blekengodkjent, er.

La mangfoldet leve sier nå jeg. Og aksepter at Mahler kan spilles på ulike måter og at både Mitropulous og Boulez har legitimitet.

PS: Hvis NRK fløt over av gode klassiske musikprogrammer for oss platesamlere hadde nå dette vært greit, da hadde jeg bare valgt det vekk, men det er nå en gang dette vi har. Får seriøst vurdere å kople PCen til musikkanlegget og begynne å streame BBC og annet.....men har jeg betalt for NRK vil jeg gjerne bruke det.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi hører vel også på musikk mens vi ergrer oss over Bleken? Her går musikk for blåsere av Hr. Beethoven; Ricercar Academy spiller:

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For all del; en plate etter tidligere herr Jøggas smak:

Sikkert for mye vibrato etter Blekens smak, but frankly my (d)ear; I don't give a damn!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Vi hører vel også på musikk mens vi ergrer oss over Bleken?
    Joda. Eller nei, Bleken stimulerer meg mer enn han ergrer. Hender jeg blir litt irritert, og føler med kollega Ragnhild der hun kjemper imot i studio. Men jeg finner det lærerikt og underholdende. Han var høyt oppe med Grieg og Slåttebrekk i går, den entusiasmen liker jeg. Og så likte jeg godt måten han styrte Blindebukk med hård hånd, håper det kommer mer av det programmet.

Musikk, ja. Jeg finner stadig plater i hylla som jeg ikke husker at jeg hadde

Colin Davis er litt av en spesialist, men Berlioz var ganske rar.

erato@ Ottone in villa, det høres ut som meg, det :)
    Fin, den

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje Bleken føler han må følge med på alt som utgis for å virke orientert, og det blir for mye for ham?

Imens har jeg lyttet til mer Dausgaard. Hameriks symfonier, innspilt med Helsingborg symfoniorkester. Fint å lytte til noe jeg aldri har hørt før.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg tester ut de splitter nye AKG K840KL med diverse musikk, blant annet en fabelaktig innspilling av Bachs fiolinkonsert nr 1 med Anne-Sophie Mutter og Trondheim Solistene. Og straks jeg finner ut hvordan jeg kopierer bilder fra nettsteder med Mac´en skal jeg begynne å klippe inn bilder igjen også, he he ;D

Hilsen friedman

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    friedman skrev:
    blant annet en fabelaktig innspilling av Bachs fiolinkonsert nr 1 med Anne-Sophie Mutter og Trondheim Solistene.
    Et lite hint: Ikke fortell Bleken at du liker denne, he'll make you an offer you cannot refuse.

:(

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Jeg tester ut de splitter nye AKG K840KL med diverse musikk, blant annet en fabelaktig innspilling av Bachs fiolinkonsert nr 1 med Anne-Sophie Mutter og Trondheim Solistene. Og straks jeg finner ut hvordan jeg kopierer bilder fra nettsteder med Mac´en skal jeg begynne å klippe inn bilder igjen også, he he ;D

Hilsen friedman
    Mac-hjelpen for musikkelskere iler til.

To muligheter:
    1. Kopiere en link til bildet

og sett inn i innlegg med "sett inn bilde"-knappen

2. Lage og laste opp en egen fil fra skjerm-dump.
    Hold inne shift og cmd mens du trykker 4, da kan du trekke ut et bildeutsnitt fra skjermen som havner som en bildefil på desktopen din, klar for opplasting. Veldig greit.

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg tror Bleken må få opp humøret, for det er morsomt å høre Mutter i lekker og ikke for alvorstung Bach :) Som et alternativ.

Og TAKK Jørgen! Herlig. Det skal nå være godt håp for at neste innlegg kommer i følge med et vakkert utklipp

Hilsen friedman

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    The Reiner Sound - Ravel Rapsodie Espagnole / Pavan For A Dead Princes
    Rachmaninoff Isle Of The Dead

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Rart å høre Nevsky på engelsk (og latin). Men ørene gjør en fin innsats her også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn