Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.556
    suk.jpg
    Enda et fint stykke av Suk.
    Men Dvorak'en er enda finere.
    For en komponist Dvorak er, kan i farten ikke komme på noe av ham som ikke er fra meget bra til helt topp (altså ingenting "vanskelig" eller kjedelig).
    Og original.
    Her med utmerket utførelse og lyd. Tetzlaff og Ondine er nesten alltid der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Trondheim
    Han ville jo gjerne være kjent som en operakomponist. Har du hørt operaene hans?

Alfred
    Čert a Káča (The devil and Kate)
    Dmitrij (videreføringen av historien etter Boris Godunov?)
    Jakobin (Jakobinerne)
    Král a uhlíř (Konge og kullbrenner)
    Tvrde palice (De stae elskerne - The stubborn lovers)
    Vanda
    Šelma sedlák (Den lure bonden)
    Armida

og Rusalka, selvfølgelig.

Alt er jo innspilt på Supraphon. Jeg har faktisk hørt alle - har alle på LP eller CD med unntak av Armida, men den har jeg sett i operaen i Praha.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.556
    Bare Rusalka (også sett live en gang).
    Hvilken anbefaler du deretter?

Nå går det i denne.
    elgar.jpg
    Kvintetten til Beach er fin og vel verdt å sjekke ut.
    Elgar er vel mer kjent.
    Jeg hørte denne første gang for mange år siden på kammermusikken her i SVG.
    Huskes enda, og hørt en del på anlegget siden (altfor lite live kammermusikk i SVG egentlig...)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Trondheim
    Lenge siden jeg har hørt dem. Sikkert lurt å starte med komediene. Kate and the devil har jeg sett i operaen 2 ganger. Morsom.
    Armida var litt spesiell og jeg fikk ikke så mye ut av den. Religiøst tema.
    De andre har ikke gjort så stort inntrykk, men kanskje de hadde det hvis jeg hadde sett dem i operaen.
    Historiske tsjekkiske operaer har en tendens til å bli litt tunge og statiske.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    326
    ‘O Mozart! Udødelige Mozart! Hvilke utallige inntrykk av et lysere og bedre liv du har stemplet i våre sjeler!’, skrev Franz Schubert (1797−1827) ivrig i dagboken sin noen måneder før han komponerte Symfoni nr. 5 i 1816. Symfonien er skrevet for et klassisk orkester av samme størrelse og apparat som i mange av Mozarts symfonier og minner om Mozart i melodier, samklanger, form og uttrykk. Schubert var kanskje ikke et vidunderbarn av Mozarts kaliber, men han var fremdeles tenåring da han komponerte denne ungdommelig friske symfonien. Og selv om den også har ‘schubertsk’ kromatikk i melodiene og romantisk uforutsigbarhet i uttrykket, utstråler den først og fremst samme klassiske klarhet som Mozarts og Haydns symfonier.

Symfoni i h-moll (D 759) , med tilnavnet «Den ufullendte», er Franz Schuberts 7. symfoni, skrevet i 1822/23 og uroppført 17. desember 1865.
    Verket var glemt inntil Johann von Herbeck i 1865 fant partituret hos Schuberts venn Anselm Hüttenbrenner. På dette tidspunktet var Schuberts store C-dur-symfoni (D 944) fra ca 1826 allerede blitt publisert som nummer 7, derfor har det vært atskillig forvirring omkring nummereringene av disse to symfoniene. Neue Schubert-Ausgabe(1978) av Deutsch-Verzeichnis oppførte Den ufullendte som nr. 7 og Symfoni i C-dur (D 944) som nr 8 .

Symfoni nr 7 har bare to fullstendige satser, én hurtig og én langsom. I tillegg finnes tjue orkestrerte takter av en tredje sats, en scherzo. På Schuberts tid var det vanlig at en symfoni besto av fire satser, derfor ble denne symfonien gitt tilnavnet «Den ufullendte.» (Sakset fra Wikipedia)

På denne innspillingen ser jeg symfonien har betegnelsen nr 8
    IMG_0408.jpeg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg startet på Dvořáks operaer. "Tvrde palice" først. En enakter som spiller ca 1 t og 15 min. Svak historie, men musikken er fin. Skrevet rundt 1874, samtidig med Smetanas "Den solgte brud".
    Veldig rustik historie lagt til en tsjekkisk landsby. Ikke noe som fester seg, hverken i musikken eller historien, men typisk Dvořák musikalsk. Lett underholdning og absolutt hørbart, men det er ikke noe man går tilbake til igjen og igjen.

1746523546192.png

Neste blir "Král a uhlíř". En opera med en kronglete historie. Dvořáks andre opera som ble forkastet av Smetana da han var operasjef. Dvořák brant visstnok partituret og skrev den helt på nytt. Omarbeidet så sent som i 1914, 10 år etter Dvořáks død av Karel Kovařovic. Operaen har opprinnelig 3 akter, men er kraftig forkortet i henhold til Karel Kovařovics endringer for en TV-innspilling. Det er den som finnes på CD. Innspillingen er på en CD og er omtrent 70 min lang.
    Det lover ikke veldig godt. :(

1746523617233.png

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Qobuz Connect til WiiM Ultra!
    1746600215384.png

Hurwitz har denne som ref. Aldri før hørt, og noget forvirret over rekkefølgen på sangene etter å ha hørt veldig mye på Wyn Morris' innspilling. Men dette høres da riktig godt ut ja.

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    2.025
    Torget vurderinger
    3
    Sven Lundestad – Seven

Vis vedlegget 1118180

Fin plate med syv sonater, som omfatter Bach, Albeniz, Scarlatti, Paganini og norske Kjell Marcussen. Marcussen er helt ukjent for meg, og musikken hans synes jeg var spesielt spennende (Gitarsonate nr. 2) – det er jo moderne musikk, og til dels jazzete. Lundestad spiller helt nydelig, og gitarklangen er dyp og varm.​
    Morro at du nevner Sven Lundestad!
    For meg er det veldig merkelig at ikke fler har hørt om han.
    En helt fantastisk musiker rett og slett!!

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så ofte det spilles Grieg her etter det jeg kan se. Det er jo så nasjonalromantisk at klumpen går i halsen som ei elefantåre
    PXL_20250507_171217736~2.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Polen
    Morro at du nevner Sven Lundestad!
    For meg er det veldig merkelig at ikke fler har hørt om han.
    En helt fantastisk musiker rett og slett!!
    Jeg bodde i Fredrikstad fra jeg var åtte til 18, og han var jo en «lokalhelt». Så han ved et par anledninger i Musikanten (gitarforretningen til Øivin Fjeld) og så og hørte han på en minikonsert ved åpningen av et galleri i byen. Jeg var ikke så inne i klassisk gitar, men jeg husker han fikk utrolig flott lyd i gitaren.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Den er kjempegøy. Hvem skulle tro at Bruckner kunne være gøy.

Jeg tror jeg kanskje muligens har funnet "min":
    1746708076630.png

Revelge sitter i alle fall som et (nettopp) skudd. Quashoff bruker dynamikk og Abbado slipper den gale marsjen løs. Tom Waits would approve.

Tillegg: Jepp. Dette er min Wunderhorn. Vår sønn barytonen har god smak i forbilde, von Otter er som alltid super, og Claudio styrer bandet perfetto. Da shit, virkelig.

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.818
    Gratulerer. Alltid artig å finne "sin".
    Begge synger perfekt, og Abbado har jo greie på Mahler, men jeg synes den blir for polert og "korrekt" i mangel av bedre ord. Knaben Wunderhorn skal, synes jeg, være ungdommelig og fast forward, og heller upolert. Har alltid likt de litt mere rølpete versjoner.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser den. Kommer neppe til å slutte å legge Morris, Baker og Evans på tallerkenen nei. Men altså Quasthoff i Fischpredikt er latterlig bra og er man blodfan av von Otter så blir det som det blir.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.818
    Alle er vel blodfan av von Otter :giggle:. Så hun, to ganger, på Mezzo med Abbado og Kaufman i "Das Lied von der Erde" fra Berlin, og hennes "der Abshied" er rett og slett det fineste som er gjort.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.199
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har sett henne live i Bergen to ganger. Hun har en flott plate med franske chansons på DG. Jeg er også fan.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for anbefaling, @roesok. Den får et ❤ på Qobuz i denne stund.
    IMG_5537.png
    (Spotify får holde til Phonakene på farten.)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Polen
    Fauré / Vierne / de Séverac – Requiem, Messe basse, Cantique de Jean Racine / Andantino / Tantum ergo

1746873696688.png

Usigelig vakkert. Dette er komponister jeg ikke kjenner eller har noe forhold til, så det er på en måte blanke ark. I tillegg til koret er det fiolin, bratsjer, celloer og kirkeorgel. Veldig behagelig. Høyttalerne mine spiller ikke kjellerdypt (ned til ca. 35 Hz), men jeg kjenner likevel det murrer i dypet, selv på lavt nivå, mye takket fordi jeg sitter inntil bakveggen.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så halvparten av denne i går kveld:
    Bare musikk og bilde. Ikke noe prating. Strålende greier.
    La Valse er med. Stahlhelm på!

….
    Nå før lunch Mahler 9-stafett:
    1. sats Bernstein på Columbia
    2. sats Karajan live
    3. sats Ivan Fischer
    4. sats Klemperer
    Sikkert ikke kosher, men jeg har nå alltid likt både haram og blasfemi.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn