Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.597
    Antall liker
    23.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri før sett Ozawa dirigere. Han bruker mye tid på å være metronom og aksentuator i denne LvB7-en her, og det virker.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.147
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_2407.jpeg


    RCA-formatet var aldri det mest praktiske for lengre innspillinger.. men du blir vant til det, merkelig nok ender hjernen opp med å overse alle platebyttene. Ikke at dette er kritisk lytting, og opptaket er heller ikke det beste. Men Rubinstein er flink, han, og skaper god stemning i bakgrunnen.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    1.438
    Finalen av Mahler 2. Meget mulig at man unngår kjeft fra @Steen for valg av innspilling. Får se på det:
    Vis vedlegget 994510
    Jeg har blitt såpass gammel at jeg har sluttet å kjefte på folk. Ikke ens mine unger blir overhøvla lenger. Reine stusslistugun her. Om Ivan Fisher og hans Mahler er det bare en ting å si, og det er at i mine ører gjør han det meste rett. Litt som kubelik og Tennstedt. Akkurat hjem fra tur til tigerstaden med snaut førti vinyler i bagasjerommet. Hadde ikke stund til å se på innmaten på en eneste en, så her kan det bli overraskelser. God lørdagskveld til alle.
    Steen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.710
    Antall liker
    1.311
    Litt tidligere i dag;
    naive.jpg
    Ikke alt fra slutten av forrige århundre (samtiden vår) er like lett å like, noen ganger fordi det rett og slett ikke er så bra, andre ganger fordi det må lyttes litt for å "få det under huden".
    "Naive and sentimental music" (1998) og "Absolute jest" er ikke i overnevnte kategorier.
    Begge stykkene er lette å høre på og like, og sammenlignet med annet synes jeg dette absolutt er bra.

    Etterpå hørte jeg på Harmonielehre (1985) og de to andre;
    harmoniee.jpg
    Tja, ikke like grei dette albumet. Ok kanskje, men den over er mer etter min smak definitivt.
    For de som ikke har hørt John Adams, prøv den første her.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.597
    Antall liker
    23.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Snubler gjennom biblioteket på jakt etter Ozawa-innspillinger og finner en dødsdans.

    1707681256483.png
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.710
    Antall liker
    1.311
    Der er så mye musikk en ikke har hørt som skal høres og kanskje høres igjen for å bli fortrolig med...
    Men noen ganger må en av og til dra fram en av musikkens høydepunkter som man har hørt mange ganger før;
    d960.jpg
    D960 er en av disse. Kan høre dette igjen og igjen og igjen...
    (ok D958 og 959 også egentlig...)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.699
    Antall liker
    10.022
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der er så mye musikk en ikke har hørt som skal høres og kanskje høres igjen for å bli fortrolig med...
    Men noen ganger må en av og til dra fram en av musikkens høydepunkter som man har hørt mange ganger før;
    Vis vedlegget 994937
    D960 er en av disse. Kan høre dette igjen og igjen og igjen...
    (ok D958 og 959 også egentlig...)
    Schubert fattet seg ikke akkurat i korthet i sine sene verker. Har man ekstra god tid bør man finne frem Richter.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.597
    Antall liker
    23.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Taller er 4️⃣! Folkefest! akkurat som i OL på Lillyhammer!

    1707755051378.png


    Kommer nok til å kjøpe denne CD-utgivelsen med Hrusa og Bamberg. Liker veldig mye.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    1.438
    dv9_1.jpeg


    dv9_2.jpeg


    Har jobbet litt med streameren i ettermiddag, og brukte anledningen til å sammenligne Kertesz med Fricsay i Dvoraks niende, som vart omtalt nylig. Mest fordi det er uhorvelig lenge siden jeg har hørt på disse, men også for å sjekke om jeg husket rett :). Jada, Fricsay troner stadig øverst av de jeg kjenner, men jeg ble litt overrasket over hvor dårlig opptaket med Kertsz i Wien var. Hele orkesteret, især slagverket, er nesten helt framme i stolen hvor jeg sitter. I London er plasseringen betraktelig bedre, men lyden er veldig digital, i ordets verste betydning.
    Fricsay er i Flac, og minner veldig om mine 2 DG-vinyler, og er i mine ører veldig god. Stor avstand, og orkesteret spredt i hele vifteformen som det skal være. Og det er også den interpresjonen jeg foretrekker, selv om det ikke er enorme forskjeller her.
    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.803
    Antall liker
    4.058
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enda en Martinu. Bilæt stjælt fra nett, da jeg ikke fikk til et godt bilde fra godstolen. Dessverre ikke et godt opptak - Tynt og pistrete; blir nok stående borti hylla.
    image_2024-02-14_025244578.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Innimellom tar jeg fram en CD fra en av disse boksene:

    1707904085334.png
    1707904125253.jpeg


    Liège-boksen inneholder bl.a. 5 symfonier av Charles Tournemire. Samtidig med Lekeu, født i Bordeaux og elev av Franck (akkurat som Lekeu). Jeg har hørt flere verk av Tournemire og jeg har vel omtrent ikke hørt noe som ikke har tempo Largo og mellom p og ppp. Veldig snill musikk.

    PS: Skulle visst ikke skrevet det. Nå var det en sekvens i hans 6. symfoni (for tenor, kor, orgel og orkester) som var f eller ff (i en kort periode) :D

    Den første CDen i Compositrices var veldig fin (og veldig fransk). 3 orkesterstykker av Mel Bonis, en cellosonate av Henriette Renié og sanger av Cécile Chaminade, Hedwige Crétien, Marie Jaëll, Rita Strohl og Charlolte Sohy. Veldig hørbart og åpenbart fransk.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Martinů er en underlig komponist. Han har en tendens til å gjenta seg selv og er veldig glad i enkelte mønstre. Freskene er vel et av hans mest kjente verk. Det er spilt inn av mange, bl.a. Leonard Slatkin (Concertgebouw), Ančerl (Czech P.O.), Kubelík (Royal P.O.) og Mackerras (Praha Radio S.O.)
    Han skrev mange operaer. Jeg så Mirandolina i Praha i 1981 (eller 1982). Veldig flott musikk (den finnes på CD). Noe så spesielt som en tsjekkisk opera med italiensk tekst.

    1707905092768.png


    Hans Julietta er et hovedverk og de 4 operaene som utgjør Hry o Marii er vel verdt å ha hørt. Jeg tror ikke det finnes andre innspillinger av Julietta komplett enn Krombholc' innspilling på Supraphon fra 1965.

    1707905189052.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.699
    Antall liker
    10.022
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oehms og ORF (østerriksk radio) har ferskere live innspillinger.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.803
    Antall liker
    4.058
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert pressinga som har skylda. Bruktplate, just kommet innomhus. Jeg har ikke freskene på annet medium, men ville nok også gått for Ancerl dersom jeg det skulle.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    På den tiden de platene ble trykt gjenbrukte man vinylen mange ganger i Tsjekkoslovakia. Er du uheldig får du et eksemplar som bruker vinyl som er brukt 3+ ganger før. Så det kan lyde flott eller elendig - det vet du ikke før du har satt ned stiften på platen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.597
    Antall liker
    23.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hodetelefonkonsert.
    IMG_4695.jpeg

    Jeg baler med Bruckner 4, her med Dresden og Jochum på EMI.

    Det er en Erdinger Radler. Den synes jeg er ganske god.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn