Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Fint intervju med Mäkelä i siste Musikkmagasinet (Klassekampen). Også Gramophone. Eg veit ikkje om eg forstår betre kva ein dirigent eigentleg gjer.

    No høyrer eg på Kvapil i Dvořák Op. 85, "Poetiske stemninger", elns. Google omset nálady med moods (fleirtal av nálada), og Grieg brukte "stemninger" som tittel, iallfall. I denne forsamlinga legg eg openbert hovudet på blokken ... edit: men norsk Wikipedia også omset det slik - "[...] Framfor alt gjaldt dette Poetické nálady («Poetiske stemninger») for klaver, som han selv betegnet som «programmusikk»". I mitt øyre er ei "poetisk stemning" litt smør på flesk (jf. NAOB om "poetisk": "preget av en romantisk stemning; stemningsfull"). But I digress, sort off. Vert ein stor jobb om eg skal omsetja all metadata for klassisk musikk til norsk.


    SmartSelect_20221101-112656_BubbleUPnP.jpg
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Held fram med Sjostakovitsj 4. Linken er at Mäkelä tilrådde Nelsons/Boston SO i Gramophone-intervjuet, og litt research produserte mengder av lovord. Mäkelä er visst i gang med ein DSCH-syklus (på Decca) han også.

    SmartSelect_20221101-152336_BubbleUPnP.jpg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Kolbotn
    Denna väntade jag länge på, och var inte helt enkel att få tag i. Mackerras framför Mozart symfonierna friskt och livligt med ett stort engagemang. Gillar att cembalo används som continuo, vilket ger ett härligt driv i pulsen. Oavsett om det är med i alla originalnoter eller inte. Är man van vid eller ser upp till Böhms Mozart- inspelningar som jag, är detta ett mycket trevligt sidospår.
    20221101_183859.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Vel, jeg tar enda en nyankommet dobbel-lp; Perahia spiller Goldbergvariasjonene. Burde vel ha ventet til kl 0400 i søvnløysa, men det blir nå. Goulds første er flott, men Perahia er jadden ikke verst.
    folder.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Jeg har "gjort meg ferdig" med denne boksen i dag:

    1667342891972.png

    Morsom boks da den inneholder mye forskjellig. Ikke alt er like bra. Jeg fikk f.eks. lite ut av Rob Zuidams "Adam Interludes", men Busonis "Berceuse Élegiaque" og Messiaens "Les offrandes oubliées" var riktig fine.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Kolbotn
    Följer i fotspåren till @berxter och börjar på denna boxen. Perahia är riktigt bra. Inget av den nyare tidens Bach-skolas osmaklighet där släpandet av toner och överdrivet non-legato blir allt mer vanligt. Detta är spelat i mer traditionell stil vilket passar mig helt perfekt. Glädjer mig till denna bekantskap med Murray.
    20221102_194130.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Herlighet... Jessye Norman synger R Strauss. Jeg hadde faktisk ikke hørt denne før; tror bare jeg har en grautet Flagstad/ Knapi (?), kan være Furt, og Janowitz- og Schwarzkopf, selvsagt. Dette er bra!
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det første jeg hørte av henne var Strauss og Im Abendrot, en tolkning og stemme som den gang gjorde veldig inntrykk, liker platen veldig godt fortsatt.

    O weiter, stiller Friede!
    So tief im Abendrot,
    wie sind wir wandermüde -
    Ist dies etwa der Tod?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.082
    Antall liker
    1.282
    Må bare få uttrykke min enighet ang. både Perahia og Baker. Murray har en viss evne til å spille alt han tar i på en fullstendig naturlig og ukunstlet måte. Mozart konsertene har jeg vanskelig for å sette på frivillig med andre utøvere enn han :giggle: .
    Steen
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Må bare få uttrykke min enighet ang. både Perahia og Baker. Murray har en viss evne til å spille alt han tar i på en fullstendig naturlig og ukunstlet måte. Mozart konsertene har jeg vanskelig for å sette på frivillig med andre utøvere enn han :giggle: .
    Steen
    Bach = Perahia
    Mozart = Curzon
    Beethoven = Ashkenazy

    Slik jeg 'ser' det :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.705
    Torget vurderinger
    23
    Tilhengere av klassisk musikk har gjerne ordet i sin makt...

    Meanwhile - som den håpløse romantiker jeg er så er denne hanket inn (cello er i mine ører et instrument i den romantiske leiren)

    1667564369667.png
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    Ble inspirert til å høre litt Rachmaninov etter å ha lest denne lille artikkelen i The New Yorker; How radical was rachmaninoff
    ".... “Only the anachronism has a chance to outlast the epoch,” the Austrian author Franz Werfel wrote, in the early nineteen-forties....
    .. Like many good aphorisms, Werfel’s saying is a dubious assertion that points to a complex truth. Perceptions of aesthetic currency—what is modern, what is outmoded—grow blurry as time passes and priorities shift. Heroes of the vanguard lose lustre, background figures begin to shine. ...
    ....Sergei Rachmaninoff, the focus of this summer’s Bard Music Festival, at Bard College, in upstate New York, was almost universally considered a throwback during his lifetime. Progressives scorned him as a purveyor of late-Romantic schlock. Conservatives cherished him as a bulwark against atonal chaos. Neither side saw him as innovative....
    ... How to situate a conservative-seeming composer vis-à-vis modernism is a familiar topic at Bard festivals: it surfaced in past examinations of Sibelius, Elgar, and Korngold, and it will surely arise again next year, when Vaughan Williams has his turn. ...."

    Jeg har nå alltid likt Rachmaninov. Og Sibelius, Elgar og VW for den saks skyld.
    I dag ble det denne;
    rach_litton.jpeg

    " The Official 250th Anniversary Release of The Bergen Philharmonic "
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Kolbotn
    Blev fort klar med Bach-boxen, så nu invigs denna med Schubert. Perahia är en man med otrolig kontroll på dynamiken, det är inget dunder och brak men nyansrikt eftertänksamt pianospel.
    Önskar alla en god helg!
    20221104_134352.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva, har dere ikke denne? 68 CDer

    Vis vedlegget 864987
    Jo da. Perahia var en tidlig favoritt i Bach, Mozart og Schumann. Synes å minnes at han har en Mendelssohn plate jeg likte veldig godt også. Minner meg på mange måter om Haitink som musiker, sober, klartenkt og ryddig i musiseringen, med et nedtonet ego. Lite "see what I can do" i uttrykket selv om han definitivt can do it.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det nærmer seg 50 år siden jeg begynte å føle at det tradisjonelle popformatet var oppbrukt, ikke lett å komme etter sen Beatles, selv om Yes, Crimson og annet enda noen år klarte å fange interessen. Min første oppdagelse var Bruckner, deretter kom de på løpende bånd, Debussy, Nielsen, Shostakovich, Beethoven, Bartok og Monteverdi. Bare for å nevne noen av de første åpenbaringene, ved siden av også tidligmusikken etter hvert.

    Jeg drar fortsatt stadig frem noe av dette, og har hatt både Schubert og Bruckner på spillelisten for noen dager siden. Men interessene snevrer seg inn, og når det gjelder nyanskaffelser og nyoppdagelser er det nå i hovedsak noen begrensede tematikker som fokuseres. Et av de er kammermusikk og sanger, og i særdeleshet fransk musikk fra tidlig i et forrige århundret (jeg har vørt på en liten oppdagelseseferd i Reynaldo Hahn det siste året).

    Og nå første CD i dette 3 CDers settet, en blanding av klavermusikk, chansons og kammermusikk av denne ukjente damen (1887-1955):

    Sohy.jpg


    Sjarmerende og tidstypisk, og fyller ut bildet av den franske musikkscenen i denne perioden. 2 CDer med heftigere musikkformater gjenstår.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er litt der jeg også. Jeg har lenge vært litt interessert i opera, og har oppdaget selskapet Bru Zane som jo promoterer fransk musikk fra romantikken. Av en eller annen grunn holder firmaet til i Venezia. Nå er det Saint-Saëns "Les Barbares" som spiller:

    1667580028263.png


    Mye spennende der (men platene er litt dyre).

    Det er ikke like spennende å høre en Beethovensymfoni lenger, selv om jeg jo gjør det også innimellom.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skyldig i å ha hørt på mange "gamle travere" i det siste. En av årsakene er at jeg har hørt gjennom alle lp-ene mine for gradering ved innlegging på Discogs. Gikk egentlig ganske greit, det er bare en 16-1700 av dem, men det ble fælt mange Beethovensymfonier osv. Heldigvis tåler jeg Jazz, Blues og desslike, og det har blitt endel av slikt. Prøvde meg faktisk på nyere Rock, men det stoppet da jeg satte på Led Zep. Jeg fant at jeg er "algerisk" mot vreng og annen distorsjon hos kilden, og ser meg urolig omkring; lurer på om pickupen er i ferd med å vandre heden...Vel, standardrepertoar i kveld også, Dvorak i fiin gammel tapning
    :
    folder.jpg

    Addendum: Jeg ble virkelig skuffet over Savalls seneste utgave av Beethovensymfoniene. Forhåpningen var jo at han skulle gjenta bedriften med 3-ern for noen år siden, og gjenskape drivet, spenningen og "livet" i resten av dem. Nope. En helt standard ho-hum syklus.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Joda, det blir en del travere her også, spesielt når jeg tar fram en boks for å spille gjennom den. Disse Concertgebouw live boksene er egentlig fine - de mikser travere med mer moderne ting. Jeg har hørt et par Messiaen-ting som jeg har likt godt. Jeg har aldri tidligere hatt sansen for Messiaen, men kanskje det er håp?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    OT:
    Jeg lurer forresten på hva russerne skal gjøre framover. De må jo slutte å fremføre Tchaikovsky (han var jo homofil), og de bør kanskje stenge ned Bolshoi og Kirov-ballettene. Ikke fortell meg at det ikke finnes homofile dansere i disse ballettensemblene.
    /OT
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Starter dagen med noen kjente ting. CD9 i Concertgebouw live vol 6 - 1990 - 2000. Brahms, Schumann og Schubert.
    PS: Jeg velger ikke verkene - det gjør CDen for meg - det er CD9 som står for tur.
    Det er forøvrig lenge siden jeg hørte den tragiske overtyren til Brahms. Og Schumanns fantasi i C-dur for fiolin og orkester er det veldig lenge siden jeg hørte. Så sånn sett er det jo en grei oppfrisking av ting det er lenge siden jeg har hørt.

    Senere i dag blir det CD nr. 10 - Schønberg, Theo Loevende og Mozart.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    PS: Jeg velger ikke verkene - det gjør CDen for meg - det er CD9 som står for tur..
    Det er litt av grunnen til at eg framleis liker album-formatet, sjølv om eg kan velja heilt fritt i biblioteket av utøvarar, komponistar og verk eg har lagra på disk: det ligg ei form for kuratering, der eg gjerne får høyra noko nytt samtidig med verket som var grunnen til at eg valde nett det albumet. Slik liker eg td Danish String Quartet sin Prism-serie (ECM).

    Sjølv har eg høyrt på Beethovens fiolinsonatar medan eg gjorde andre ting i dag.

    SmartSelect_20221105-141051_BubbleUPnP.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Nettopp derfor jeg ikke streamer musikk. Jeg liker å sette på et album og la musikken ta meg dit den fører meg. Ikke sitte med stålkontroll og si "Nå vil jeg høre det". Ofte vet jeg ikke hva jeg vil høre. Da er det mye enklere å finne fram en plate og spille den platen og få med alt som er på den.
    Da har jeg også mer tålmodighet. Hvis jeg streamer noe er det så lett å hoppe til noe nytt og ikke høre noe helt ferdig.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg på litt klassisk, til forandring.

    Har børstet støv av denne fra arkivet.

    20221106_112706_001.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dere har da bare så fine og reine cover... Her ett alt annet enn; Heifetz, Piatygorsky m fl i genuin mono. Jeg var skeptisk, ettersom coveret er fæælt, men plata er faktisk helt utmerket:
    folder.jpg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Kolbotn
    Her er det både slitne cover og LPs.
    Men det gjør ikke noe. Disse damene kan spille! Clara Haskil studerte for Cortot og Busoni. Monique Haas studerte for Serkin og Casadeus.
    20221106_211407.jpg

    Innspillinger fra 50-talet, da Perahia var i 10-års alderen 😎.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn