Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Akkurat mens vi venter på "Den skjønne blå Donau", er det tid til å nevne hva oppvarmingen var: Den siste nyttårskonserten med legenden Boskovsky. Det var også Deccas første kommersielle digitalopptak.
    En av mine få claims-to-fame er at Willi Boskovsky klappet meg på hodet da jeg som liten gutt var backstage i Nidarøhallen i Trondheim under Nyttårskonserten der med Trondheim Symfoniorkester. Boskovsky var der i en årrekke. Min far var violinist og jeg vokste opp med senskader etter mange mange timer sittende helt stille under øvinger og konserter. Så havnet jeg her inne da…. Godt Nyttår!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KV375 nå, fordi den var med i pausen mellom avdelingene. ASMF og Marriner fra Spotify. Hadde den ikke selv. Stor forundring.
    Ikke egentlig kammermusikk, disse blåserserenadene. Til sommeren skal jeg sitte på terrassen og drikke øl og spille den.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mozart gjemte noe av sin beste musikk i underholdningsmusikken, divertimenti, serenader osv.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    re. kv375, kjøpte denne cd'en;
    k375.jpeg

    mest etter å ha lest omtalen av en Bernard Michael O'Hanlon på Amazon; "One of the Top Ten Mozart Discs in Existence"
    Joda, fin den og KV375 er meget bra Mozart. Topp 10 Mozart disc?, tja... der er så mye bra M, så ....

    Imidlertid har det gått i Brahms i dag, litt inspirert av salg på Presto (trenger jeg mer?) og denne oppsummeringen i Grammophone;
    The 50 best Brahms albums (2021 update)
    Op 25 herfra;
    leopold.jpeg


    og Op 67 herfra;
    brahms67.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har mange versjoner av Bartok sine strykekvartetter. Enig med erato at denne er den som treffer meg mest. Jeg har ikke stort ordforråd å ta av for å beskrive musikk. Men jeg synes Hungarian har et slags blikk for helheten. De ser« the whole picture» bedre enn noen andre. Som om de bare spiller og musikken kommer til de helt naturlig. Kan vel tenkes at de har en link til Bartok som er helt spesiell da flere av de kjente han personlig. Utrolig flott og givende musikk er det virkelig.
    59D24341-E4B2-4380-9D80-9902DE86A853.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.854
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den gode Dukas skrev faktisk en god del ting:
    folder.jpg
    Kan godt være nevnt tidligere, men jeg hører nå på den nu...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Om det er klassisk eller ikke vet jeg ikke, men det er veldig fint:

    1641131609763.png


    Her er man tilbake i Viktoriatidens England.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne - ett av mine favoritt-requiemer fra denne tidsepoken og ditto innspilling, stod på menyen i formiddag, inn i mellom nettmøter og "papirarbeid"
    Neida, en velger da ikke alltid musikk som passer anledningen.......

    Berlioz; Requiem op.5.
    London Symph. orch. & Chorus / The Wandsworth School Boys`s Choir - Davis


    I dag er det nærmest utopi å skulle skrive et requiem i en alder av 34..........

    Berlioz Requiem Davis.jpg


    Jeg har en del innspillinger av Davis sin Berlioz-syklus. Om noen av dere besitter en slenger eller to, kjøper jeg gjerne for å gjøre samlingen min komplett. Ville da sette pris på å få en PM.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ……

    Jeg har en del innspillinger av Davis sin Berlioz-syklus. Om noen av dere besitter en slenger eller to, kjøper jeg gjerne for å gjøre samlingen min komplett. Ville da sette pris på å få en PM.
    Ditto. Dubletter legges til side og sendes sporenstreks sør-vestover.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Akkurat nå hører jeg John Williams dirigere Berliner wiener philarmoniker.
    Liker dette barnslig mye.
    På NRK klassisk.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.854
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En komponist jeg har beklagelig lite av: M Pierné:
    folder.jpg
    Må vel bite i Presto-eplet igjen...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Takk for påminnelsen. Jeg oppdaget Pierné for noen år siden, men det er lenge siden jeg har hørt på musikken hans. Jeg har ganske mange CDer med Pierné, men nå tyr jeg til Apple Music der der finnes forbausende mange CDer med musikken hans.

    Da ble det denne i kveld:
    1641250632007.png
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Så endte jeg opp med denne på Apple Music:

    1641286028753.png


    Jeg hadde helt glemt hvor sjarmerende Cimarosas obokonsert er.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    I min evige (?) gjennomspilling av bokser som har ligget litt lenge har jeg kommet til denne balletten:

    1641292639617.png


    Og for en fantastisk ballett det er. Det er høydepunkt på høydepunkt. Det har jeg jo alltid visst, men det går lang tid mellom hver gang jeg hører den. Må finne fram Maazels innspilling (som i følge Gramophone skal være bedre enn Previn) og høre den også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går og i dag holder jeg på med Bellinis La Sonnambula live fra La Scala i 1955 med Callas og Bernstein. Warner-utgivelsen på Spotify. Litt på hovedanlegget, litt i Sennheiserne, litt i høreapparatene og litt i bilen.

    En av de fine tingene med Spotify er muligheten for kontinuitet over plattformer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig med otares vurdering av Prokofievs Romeo og Julie. Har ikke den store boksen, men har den i en mindre boks samt som enkelt CD (begge med Previn). Det blir noen dubletter, og Previns versjon var i mange år ansett som referansen. Selv spiller jeg begge CDene fra min absolutte favorittinnspilling av disse verkene (og jeg har en del versjoner):



    Brahms 2.jpg


    Jeg spilte Raphael på Hyperion i kvintettene i går kveld (etter et par tidlige Cohen skiver), og dette er bedre.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg mener at jeg også likte en-akter operaen Sophie Arnould, men det er lenge siden jeg hørte den.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er lenge siden jeg har hørt det meste av det som er i samlingen..... :cry:

    Men plukker stadig frem noe nytt, og jobber meg innimellom gjennom noen bokser også. Forhåpentligvis blir det tid til et nytt innlegg i tidligmusikktråden snart. Det har blitt både en del Bach, REM (har nyoppdaget New Adventures in Hifi) og en håndfull Cohenalbum de siste tre dagene.

    Spiller nå siste skive, nr 6, fra denne boksen som er særdeles billig og inneholder en del musikk som er ny for meg i helt greie innspillinger:

    Heisser.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går mot vår. Ihvertfall i hodet mitt.
    Håpet er å få framføre Rachmaninoff sin kantate Våren op.20. På russisk, en ny utfordring, og det må øves.
    1641322823665.png

    Ingen innspillinger i hyllene her, og jakten foregår på de vanlige strømmetjenester.
    Nå Charles Dutoit som dirigerer i Philadelphia. Jeg har likt det meste jeg har hørt av Dutoit.
    1641321555524.png

    Vakker og dramatisk musikk. Diksjonen i koret er ofte uklar. Anbefalinger av opus 20 mottas med takk og bukk.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Min russiske samling økte med en ny plate i dag, Heifetz er på plass, øvrige utgaver letes fortsatt opp. Må si det var fint å få denne innspillingen på vinyl, flott lyd også.
    _DSF1781.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Prøv også Nielsens jublende Vår på Fynen.
    På tide med litt danskundervisning her ser jeg :giggle: . Hvis "Fynsk forår" skal oversettes til norsk, hvilket det ikke skal, må det i så fall bli "Vår på Fyn". Men ellers har du helt rett, det er sublim musikk.
    Steen
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grieg strykekvartett opus 27. Emerson kvartett. Overraskende flott. Man glemmer kanskje de som er så nære for oss Bergensere. Grieg var en stor komponist.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Kanskje ikke det mest opplagte sent på kvelden, spesielt ikke på rimelig høyt volum, men musikk og lyd her er - som vanlig fra Bis - helt på topp;
    shosta.jpeg
    Shostakovich trio nr 2 akkurat nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn