Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmmm....
    Sitter akkurat nå og hører på Kondrashins versjon fra -67.
    Kjører på ca 177 på det raskeste og så ca 100 på mot slutten.
    Bernstein kjører også på ca 177 de første minuttene- på det raskeste. Så ligger han på ca 115 siste minuttet
    De er med andre ord ikke så langt fra hverandre.
    Tror jeg må finne frem flere innspillinger her.....

    Ligger med feber og hodepine her, men søtten altså... :cool:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Her er det cellokonserter av Milhaud, Hoddinott og Penderecki som strømmer ut av Quadene:



    Milhaud er melodiøs og vakker (som forventet), men jeg visste ikke helt hva jeg kunne forvente av Hoddinott og Penderecki. Det viser seg det er strålende celloverker begge to. De vil bli spilt igjen.

    I går kveld var det konsert med Pavel Haas-kvartetten i Dokkhuset. Ikke ofte Trondheim får besøk av en strykekvartett i verdensklassen (Hagen-kvartetten spilte her for 1,5 år siden), men hvor var folk? Vi var vel kanskje 50-60 (max 100 - vanskelig å anslå) stk til stede som fikk høre strykekvartettspill av en annen verden. Haydns op. 76 nr. 5, Dvoraks op. 51 og Pavel Haas' 2. kvartett. En helt magisk konsert.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne vært der, men hadde generalprøve.

    Gleder meg til å åpne Rostropovich-boksen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.859
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rameau, suite fra Hippolyte et Aricie fra den fremragende Deutsche HM boksen. Kuijken dirigerer La Petite Bande:
    Folder.jpg


    B
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kveldsøkt med Shostakovich 8. Kondrashin i førersetet. Har hittils bare lyttet til Mravinskys versjon.
     

    Vedlegg

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Søndagskvelden innledes med denne i 33 1/3......
    Richard_Strauss_Elektra_LP536365.jpg
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Og så måtte jeg høre gjennom skiva FrodeR anbefalte her en dag;
    Bossi; Cantate Domino /Walther; concerto for organ, etc.
    Oscar`s Motet Choir - Linder - Melnas - Nilsson

    Vis vedlegget 240187


    Noe av dette er brilliant, noe ikke. Fransk er vel ikke dette korets favorittspråk.... ;)
    Fin og organisk lyd på innspillingen. Enkelte kutt her, vil jeg nok komme tilbake til.
    Får finne denne skiva frem igjen om vel 10mnd...
    Jeg blir bare mer og mer glad i den. Det jeg synes er så fantastisk med den er dynamikken. Det er så akkurat at stiften klarer å henge med i svingene :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tidlig barokk her i dag:

    ................

    Den siste CDen i denne aldeles fabelaktige boksen:

    Vis vedlegget 241027
    Den boksen kjøpte jeg til min datter for et par år siden, trodde at hun som vanlig kom til å rippe den og overlate den til sin fars dype og trygge platehyller.
    Men neida, den ble omhyggelig beslaglagt og stemplet som, "den der rører du ikke, den er MIN! " Stravinsky-boksen fikk forresten samme skjebne.
    Avkommet har også oppdaget poenget med fars konservative avspillingskjede(r), og kommer på hjem juleferie medbringende diverse utvalgte favorittskiver.
    Denne ble heldigvis gjenglemt i vinter, og kan nå nytes fullt ut.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nå begynt på denne:



    Så langt "Also sprach Zarathustra", "Ein Heldenleben", "De 7 slørs dans fra Salome", og nå Brahms' 1. klaverkonsert med Rubinstein. Dette er en dirigent som visste hva han holdt på med. Sjelden har jeg hørt Ein Heldenleben så medrivende. Ofte blir det bombastisk og tendenser til kling.klang, men ikke her. Zarathustra låt også strålende. Det samme med Salome. Og Brahms har startet lovende. Flott lyd på platene i tillegg. Så nå har jeg 60 CDer til å se fram til - boksen er på 63, og jeg har spilt de 3 første. Standard repertoar, men hva gjør vel det?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hører Vivaldis mandolin og lutt konserter fra naive serien. Greit å slappe av med...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.859
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Monteverdi: Vespro della beata vergine fra den før nevnte Deutsche HM-boksen. Junghänel dirigerer Cantus Cölln.

    B
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg også begynt på denne boksen;

    Rostropovich_2564696817.jpg


    Ble litt skremt, da jeg satte på første cd - steike så surt!
    Men det glemte jeg raskt. Nytelsene ligger på rekke og rad i denne boksen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Det er jo den første CDen som er minst spennende også - den kan man godt hoppe over. Resten er gull.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha startet dagen med de to neste CD-ene fra Reinerboksen (Brahms fiolinkonsert med Heifetz og Tchaikovskys 1. klaverkonsert med Gilels), ble behovet for å høre noe nytt stort, så da satte jeg på denne:



    a-moll konserten starter lovende. Det blir jo mer som Brahms (konserten er fra 1902) - Röntgen var vel ikke akkurat nyskapende - men vakkert er det.
    Jeg har en svakhet for en del små, relativt ukjente komponister som tross alt skrev en del svært hørbar musikk. Så langt har jeg fått noen favoritter som jeg prøver å høre mye av: Hummel, Röntgen, Ries, Raff, Bloch, Wolf-Ferrari bl.a. Og det jeg har hørt av Salieri synes jeg også holder høy klasse.
     
    Sist redigert:

    surabus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    829
    Antall liker
    1.640
    Svansjøn - Peter Tjajkovskijs 1960 EMI Records

    Svansjøn.jpg
    Svanesjøen er idag verdens mest spilte ballet..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nye Spendor i aksjon for alvor idag.
    De fortjener å mates med godsaker
    Skjermbilde 2014-02-10 kl. 18.16.05.png

    God investering, ser jeg, denne SACDen
    Vi kan si det samme om Spendor sp2/3r2. Av og til er suksessen klar fra første tone.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Peteris Vasks 2 symfoni. Ved siden av Per Nørgårds 3 symfoni trolig den fineste post Shostakovich symfonien jeg kjenner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Det blir mye Julius Röntgen for tiden. En tysk-nederlandsk senromantisk komponist. Tremenning av den mer kjente Wilhelm Conrad Röntgen. Født i Leipzig der faren var konsertmester i Gewandhausorchester. Elev av Carl Reinecke og bekjent av Brahms og Liszt. Flyttet til Amsterdam der kan var med og startet musikkonservatoriet i Amsterdam, og var en av grunnleggerne av Concertgebouw. Han hadde sterke bånd til Skandinavia - hans første kone var svensk, og de tilbrakte mange somre i Danmark. Han var en god venn av Edvard Grieg og var også ofte i Norge. Han fikk St. Olavs orden i 1907. Han har en ganske lang verkliste med bl.a. 25 symfonier, 7 klaverkonserter, 3 fiolinkonserter og 3 cellokonserter og mange kammermusikkverk. Mye av dette er innspilt på CPO. Han fullførte også Griegs uferdige 2. strykekvartett.
    Fiolikonsertene hans er nydelige. Jeg spiller nå denne platen:


    som inneholder symfoni nr. 10, Symphonietta humoristica, 3 preludier og fuger for orkester, og Suite "Oud-Nederlands". Riktig velskrevet musikk.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker også cellokonsertene hans veldig godt, mens han i andre verker kanskje kan bli litt anonym og langdryg. Det virker som om tilstedeværelsen av et konserterende instrument gjør han litt friere. Jeg spiller et forbausende flott og lidenskapelig pianokvintett av Adolphe Biarent. Fransk/belgisk musikk i perioden før og rundt Debussy er et uutforsket skattkammer!

     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg fikk 22 bokser klassisk musikk i dag + en del enkel lp.
    Det er fra 3 til 10 plater i hver boks.
    Som super fersk klassisk fan er jeg litt usikker på
    hvor jeg skal starte.
    Men tror at det kan være mye fint her.
    Julekveld, 17 Mai og Nyttårsaften på en gang.
    Mvh
    Lasse :)
    009.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Toscaninis Beethoven tolkninger er et godt sted å begynne. Fra første til siste symfoni. Det vil gi deg et godt fundament for å gå løs på alle operaene du har landet. Mange flotte musikkopplevelser i den haugen!

    Din Quatuor Bulgare 10 LP serie med Beethovens strykerkvartetter er fin å ha når du ønsker å bryte opp i symfoniene. Om du avspiller i kronologisk rekkefølge vil du oppdage at Beethoven ofte siterer seg selv mellom kvartetter og symfonier.

    Nyt!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Sikkert et bra sted å begynne, men ikke forvent topp lydkvalitet. LM-nummer, så det er mono. Toscanini døde i 1957, 90 år gammel. Det finnes ikke mange inspollinger av ham med topp lydkvalitet. Musiseringen er det imidlertid ikke mye å utsette på.
    Av operaene der tror jeg jeg ville begynt med Puccinis Manon Lescaut og så Verdis Maskeballet. Ellers er jo Karajans Rheingold av de bedre innspillingene av den operaen (i mine øyne).
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk for tipset. 8 plater i den boksen.
    Gleder meg :)
    014.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg syns ikke det gjør noe at det er mono, i de Toscanini-versjonene. Et godt startpunkt. Ellers enig når det gjelder Karajan Rheingold.
    Og så er det mye annet vakkert i stabelen. Mange gode lyttestunder i vente.

    Gardiners Messiah er en av dem, og selv er jeg en stor tilhenger av Massenets Werther.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Enig i det. Mono er greit. Innspillingene i boksen er gjort mellom 1949 og 1952, og lyden kan være helt OK. Jeg kunne jo sjekke siden jeg har hele boksen:


    Har hatt den en stund, men har ikke rukket å begynne på den enda. Jobber meg gjennom Reiner-boksen for tiden. Lystbetont jobbing :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mange glade anmeldere på Amazon. Her er en som kommer med interessante detaljer.

    The sound quality of the symphonies vary, depending on where the recording comes from. I list that information here from the booklet included with the box set. Recordings from Carnegie Hall sound better, comparable to Deutsche Grammaphon early stereo recordings. Recordings from NBC Broadcasts generally sound like early live recordings, comparable to the sound quality of EMI's recording of Furtwangler's performance of the Ninth (Great Recordings of the Century).


    No. 1 - Recorded December 21, 1951 in Carnegie Hall


    No. 2 - Recorded November 7, 1949 & October 9, 1951 in Carnegie Hall


    No. 3 - NBC Broadcast of December 6, 1953 in Carnegie Hall
    Note: Unfortunately the worst sound-quality of the set; some coughs are audible in the quiet parts; I want to go back in time and give the guy a cough drop. But the performance is incredible; indeed an honorable mention for this work in "1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die". I think it's worth it to have Toscanini's performance over one with better sound but muddled conducting (ahem...Karajan 1963...ahem)


    No. 4 - NBC Broadcast of February 3, 1951 in Carnegie Hall


    No. 5 - NBC Broadcast of March 22, 1952 in Carnegie Hall
    Note: Fortunately, this one is an exception and sounds much better than the other broadcasts. I think Toscanini does the BEST rendition of the famous eight note intro (even better than Kleiber's too melodramatic reading).


    No. 6 - Recorded January 14, 1952 in Carnegie Hall
    Note: Smooth and lush sound, a beautiful piece in Toscanini's hands that doesn't get "smothered" in "sentimentality" (quoted from the booklet). The booklet states that Toscanini's "retouchings of Beethoven's orchestration" in the 4th mvmt's storm provide one example to counter the "absurd notion" that Toscanini played everything "exactly as written". What, I ask, is the problem with playing pieces exactly as written? I guess we can't give Beethoven too much credit (sarcasm).


    No. 7 - Recorded November 9, 1951 & NBC broadcast of November 10, 1951 in Carnegie Hall


    No. 8 - Recorded November 10, 1952 in Carnegie Hall


    No. 9 - Recorded March 31-April 1, 1952 in Carnegie Hall
    Note: Best sound of them all, and the perfect finish is worth the whole set. Compare Toscanini's 2nd mvmt time - 13:09 - to Furtwangler's 12:00, Karajan's 11:00, and Fricsay's 10:32, and decide of Toscanini conducts to fast. An essential Ninth.


    Audiophiles with high performance speakers will probably settle for inferior (or less faithful) performances of these symphonies for high-tech recordings, so I don't recommend this for them. But I do recommend this for anyone who wants to hear all nine of Ludwig van Beethoven's symphonies.


    My original review:
    As a new fan of Beethoven, I searched for a set of his nine symphonies to listen to for the first time in my life. Needless to say, it had to be near perfection (and still fit into my college-student budget), and so I came upon this set of Toscanini's performances around 1950. A little research said that this was certainly a must-have, and a quick glance at the incredible price sealed the deal. As soon as it arrived, I spent the next couple of weeks finding a little place to be alone and listen to an entire symphony, and every single time it was amazing.


    The sound quality is fine...reading the reviews made me worry that there'd be static or fuzz throughout the recording (bringing me bitter memories of my Benny Goodman at Carnegie Hall set, where the static overwhelmed the music). But no, the beautiful sound came through clear and pure.


    I would recommend this even to beginners at classical music, since Toscanini's performances are powerful, intense, fun, and glorious...whatever Beethoven would have wanted.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Lyden helt fantastisk, men blir ikke 100% fortrolig med tolkningen av Paganini her...
    paganiniaccardo.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Mange glade anmeldere på Amazon. Her er en som kommer med interessante detaljer.

    The sound quality of the symphonies vary, depending on where the recording comes from. I list that information here from the booklet included with the box set. Recordings from Carnegie Hall sound better, comparable to Deutsche Grammaphon early stereo recordings. Recordings from NBC Broadcasts generally sound like early live recordings, comparable to the sound quality of EMI's recording of Furtwangler's performance of the Ninth (Great Recordings of the Century).


    No. 1 - Recorded December 21, 1951 in Carnegie Hall


    No. 2 - Recorded November 7, 1949 & October 9, 1951 in Carnegie Hall


    No. 3 - NBC Broadcast of December 6, 1953 in Carnegie Hall
    Note: Unfortunately the worst sound-quality of the set; some coughs are audible in the quiet parts; I want to go back in time and give the guy a cough drop. But the performance is incredible; indeed an honorable mention for this work in "1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die". I think it's worth it to have Toscanini's performance over one with better sound but muddled conducting (ahem...Karajan 1963...ahem)


    No. 4 - NBC Broadcast of February 3, 1951 in Carnegie Hall


    No. 5 - NBC Broadcast of March 22, 1952 in Carnegie Hall
    Note: Fortunately, this one is an exception and sounds much better than the other broadcasts. I think Toscanini does the BEST rendition of the famous eight note intro (even better than Kleiber's too melodramatic reading).


    No. 6 - Recorded January 14, 1952 in Carnegie Hall
    Note: Smooth and lush sound, a beautiful piece in Toscanini's hands that doesn't get "smothered" in "sentimentality" (quoted from the booklet). The booklet states that Toscanini's "retouchings of Beethoven's orchestration" in the 4th mvmt's storm provide one example to counter the "absurd notion" that Toscanini played everything "exactly as written". What, I ask, is the problem with playing pieces exactly as written? I guess we can't give Beethoven too much credit (sarcasm).


    No. 7 - Recorded November 9, 1951 & NBC broadcast of November 10, 1951 in Carnegie Hall


    No. 8 - Recorded November 10, 1952 in Carnegie Hall


    No. 9 - Recorded March 31-April 1, 1952 in Carnegie Hall
    Note: Best sound of them all, and the perfect finish is worth the whole set. Compare Toscanini's 2nd mvmt time - 13:09 - to Furtwangler's 12:00, Karajan's 11:00, and Fricsay's 10:32, and decide of Toscanini conducts to fast. An essential Ninth.


    Audiophiles with high performance speakers will probably settle for inferior (or less faithful) performances of these symphonies for high-tech recordings, so I don't recommend this for them. But I do recommend this for anyone who wants to hear all nine of Ludwig van Beethoven's symphonies.


    My original review:
    As a new fan of Beethoven, I searched for a set of his nine symphonies to listen to for the first time in my life. Needless to say, it had to be near perfection (and still fit into my college-student budget), and so I came upon this set of Toscanini's performances around 1950. A little research said that this was certainly a must-have, and a quick glance at the incredible price sealed the deal. As soon as it arrived, I spent the next couple of weeks finding a little place to be alone and listen to an entire symphony, and every single time it was amazing.


    The sound quality is fine...reading the reviews made me worry that there'd be static or fuzz throughout the recording (bringing me bitter memories of my Benny Goodman at Carnegie Hall set, where the static overwhelmed the music). But no, the beautiful sound came through clear and pure.


    I would recommend this even to beginners at classical music, since Toscanini's performances are powerful, intense, fun, and glorious...whatever Beethoven would have wanted.
    Mine er tatt opp mellom 1949 og 1952.
    NBC Carnegie Hall, i mine ører spiller dette bra nok i massevis.
    Nydelig musikk forresten.
    Mvh
    Lasse
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Anmerkningene gjelder dine. Det er strålende arbeid.

    Meld fra når du går gjennom din Werther. Kjenner ikke den innspillingen. Hva er det som ligger rett over strykerkvartettene i stabelen din?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.859
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her hører jeg på underdeilige Gundula igjen. Jeg er helt sikker på at "Du bist die Ruh'" ikke er gjort bedre.
    folder.jpg


    B
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Anmerkningene gjelder dine. Det er strålende arbeid.

    Meld fra når du går gjennom din Werther. Kjenner ikke den innspillingen. Hva er det som ligger rett over strykerkvartettene i stabelen din?
    Bra, kommer noen bilder i morgen av dette. Nå er det puta på meg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn