Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

asvaberg

Gjest
    erato skrev:
    Pentatone er et knall selskap musikalsk og teknisk, men coverdesign har de ikke greie på......
    Nja, ikke helt enig.

Mitt eksempel lengre oppe (Schumann) er jo stilrent, klassisk.

Og denne oser jo av glede: "der satt den":

Og denne viser følsomt spill:

I motsetning til Mutter/DG anorektiske Mendelssohn e-mollkonsert - grøss:

ps! vi snakker cover her - ikke innholdet - sånn sett er ikke Mutter sin utførelse spesielt anorektisk....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brendel spiller sene Schubert-sonater. Har de i LP-bokser fra Philips, samme innspillinger som mange her har kjøpt i komplett-form i en cd-boks. Brendel har velfortjent og berettiget status i denne musikken!

A

asvaberg

Gjest
    Vidar P skrev:
    Brendel spiller sene Schubert-sonater. Har de i LP-bokser fra Philips, samme innspillinger som mange her har kjøpt i komplett-form i en cd-boks. Brendel har velfortjent og berettiget status i denne musikken!
    Er dette en du da vil anbefale, Vidar?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.424
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Strykekvartetten hvis navn gir meg akutt dyslektisk anfall, Aeolian, spiller fra Haydns op. 33 og 50.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    asvaberg skrev:
    Vidar P skrev:
    Er dette en du da vil anbefale, Vidar?

Det er de som er i LP-boksen min som jeg hører på nå iallefall. Innspillingene er utgitt 1972.
    Jeg ville kanskje ha snust litt for å se om det fins noen nyere remasteringer av samme originale taper (er ikke sikker på det), men musikken er akkurat slik den skal være. Har forstått at du er opptatt av lydkvalitet, og her er det bare å si at LP'ene låter fantastisk, det er en real illusjon av et klaver i rommet, så det tekniske er det ingenting å si på.

Siden jeg ikke har hørt de remasterene du viser, men kjenner de tidlige Philips A->D-konverteringene som nå er tilgjengelig i samme serie, så er det vel trygt å si at de antakelig er veldig gode, men at helt nye remastere fra Philips, DGG, Decca osv generelt har vist seg å være suverent teknisk gode, og er oftest en solid oppgradering på 80talls-remasterene.

A

asvaberg

Gjest
    Vidar P skrev:
    Har forstått at du er opptatt av lydkvalitet, og her er det bare å si at LP'ene låter fantastisk, det er en real illusjon av et klaver i rommet, så det tekniske er det ingenting å si på.
    Takk for det. Jeg setter nok spilleglede og innlevelse foran lydkvalitet, om jeg måtte prioritere :)
    Men "Ole Brumm metoden" er det optimale.

Men jeg må kanskje en dag ta to skritt tilbake fra den digitale verdenen og anskaffe meg vinylsnurrer og børste støvet av de gamle LP'ene..... Men da får jeg ihvertfall igjen nyte Michele Auclair sin tolkning av Mendelssohns e-moll konsert igjen :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kvartetter av George Rochberg, en meget stor amerikanske komponist (prøv fiolinkonserten og symfoniene på Naxos):

Lånt fra Jed Distler: "The world premiere of George Rochberg's's 1972 Third Quartet caused a stir in critical and academic circles. Here was a highly respected and much commissioned modernist composer who always could be counted on to deliver the goods. Midway through the work, without warning, the music's jagged motives and steel-edged counterpoints gave way to the language of Haydn and Schubert. Not momentary glimpses, mind you, but pages and pages. Five years later Rochberg pushed stylistic dichotomy to the proverbial max in his "Concord Trilogy", comprising Quartets Four through Six. "

Mer her:

http://www.musicweb-international.com/classrev/2010/Apr10/Rochberg_quartets_805512.htm

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Blått, om jeg tør be:

Mozart, K533, 475, 457 framført så fint av Svjatoslav Richter.

Bernt K

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Brahms, symfoni #4. Wilhelm Furtwängler vifter taktstokken foran Berliner Philharmoniker, opptak fra 12. desember 1943. Uovertruffent.

A

asvaberg

Gjest
    Wright skrev:
    Brahms, symfoni #4. Wilhelm Furtwängler vifter taktstokken foran Berliner Philharmoniker, opptak fra 12. desember 1943. Uovertruffent.
    Med hakekorsbannere hengene ned i konzertzalen, regner jeg med ......

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siden det er rett før:

..sykkelsetet er neste....

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    asvaberg skrev:
    Helt klart. Historien om Berlin-filharmonien i krigens dager er fryktelig spennende -- kunne man gjøre noe annet enn business as usual, hvem ville det i så tilfelle ha hjulpet? Hadde det ført til noe godt om Furtwängler nektet å opptre som leder for Das Reichsorchester? Dette grubler de formodentlig fremdeles på i Herbert von Karajan Straße 1 ...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Siden det er rett før:

..sykkelsetet er neste....
    HEY!!
    Dag Solstad som dirigerer jo.....

God tur. Er vel bra vårvær der nede også.
    Min sykkel er Offroad enda.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I strålende vårvær spiller vi et mesterverk av Brahms: Nänie, op.82

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mozart klaverkonsert 24 og 25 spilt av Geza Anda fra denne fine boksen:

Bernt K

Vedlegg

A

asvaberg

Gjest
    Takk til Vidar & co som anbefalte denne - du verden!!

Finnes det en liste over innspillinger med Fricsay med god kvalitet - det varierer jo veldig i hans "katalog".

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Wright skrev:
    asvaberg skrev:
    Helt klart. Historien om Berlin-filharmonien i krigens dager er fryktelig spennende -- kunne man gjøre noe annet enn business as usual, hvem ville det i så tilfelle ha hjulpet? Hadde det ført til noe godt om Furtwängler nektet å opptre som leder for Das Reichsorchester? Dette grubler de formodentlig fremdeles på i Herbert von Karajan Straße 1 ...
    Tyskere er noe for seg selv. Den tyske staten klassifiserte all jødisk kunst som entartete. Likevel oppførte man fortsatt musikk i en tradisjon som i stor grad var skapt og utviklet av jødiske komponister og musikere. Mange mener at nasjonalsosialismen var mobbens bevegelse og overser hvordan tysk aristokrati og den dannede middelklassen også syntes at dette var store greier.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.160
    Sted
    Trondheim
    Tilbake etter en ukes tur til Praha. Noe ble jo kjøpt inn, men CDer er ikke billige i Praha lenger. Så langt i morgentimene i dag:

og akkurat nå:

Nibiru er et nytt og meget spennende selskap. Kvaliteten på både musikken og innspillingen er helt i toppklasse. Det var tydelig at det nå er en trend i Tsjekkia å spille inn de ukjente tsjekkiske/bøhmiske mesterne fra barokken og klassisismen. Jeg så mange innspillinger av komponister som Zelenka, Brentner, Vejvanovski, Dusek osv... i hyllene der nede. Men jeg måtte la det være litt igjen til jeg skal nedover i juli :D

V

vredensgnag

Gjest
    Myslivecek ble jeg kjent med gjennom denne, så nå setter jeg meg til rette med kaffekoppen for å lytte til den igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så like greit å kjøpe i UK otare?

Capriccio tilbud mange steder nå, er den Mysliveceken noe å ha?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.160
    Sted
    Trondheim
    Myslivecek er alltid noe å ha. Men så veldig spennende er han ikke. Vakkert er det i hvertfall. Du kan jo få høre når du kommer på besøk.
    Jeg betalte ca 90 kr for Nibiru-platene (litt avhengig av hvor du kjøper - jeg så de helt oppe i 130 kr. Bontonland på Mustek var billigst). Så man kan vel like godt kjøpe i England, ja.

Andre ting på spillelisten etter Prahaturen er:

så jeg har da litt å gjøre i langhelga :D
    Det lille jeg har hørt av Brentner så langt er svært lovende.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.424
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    pemek skrev:
    Wright skrev:
    asvaberg skrev:
    Tyskere er noe for seg selv. Den tyske staten klassifiserte all jødisk kunst som entartete. Likevel oppførte man fortsatt musikk i en tradisjon som i stor grad var skapt og utviklet av jødiske komponister og musikere. Mange mener at nasjonalsosialismen var mobbens bevegelse og overser hvordan tysk aristokrati og den dannede middelklassen også syntes at dette var store greier.
    ...siden jeg akkurat har handlet meg ny sykkel i Dresden setter jeg på det tyskeste av det tyske, urmetallåt nr.1, tatt opp på magnetbånd i Semperoper høsten '44: Die Walküre, forspill til 1.akt. Die Staatskapelle dirigert av Karl Elmendorff.

Metallica er et puseband...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Metallica er et puseband...
    De hadde garantert rømt når de hørte russiske kanoner og britiske bombefly i det fjerne ja.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hengt meg opp i Mozarts klaverkonserter... Etter Anda i 24 og 25, ble det Moravec i 14, 23 og 25, og nå er det sant for dyden Anda i 16, 17 og 05.

B

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    NRK1: Berlioz´ Te Deum, første gang i Norge

NRK1 nå kl.18:00
    Hector Berlioz: Te Deum

Fra den nydelige Oslo Domkirke

... oppført i Norge for første gang. Koret på rundt 350 sangere er sammensatt av Den Norske Operas kor, Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Ungdomskor og Guttekor, Trefoldighet Jentekor, Den Norske Operas Barnekor og Sølvguttene. Operaorkesteret, solist er Steven Harrison, orgel Kåre Nordstoga. Det hele blir ledet av John Fiore..
    Ed: akkurat dette hadde gjort seg i kringlyd. Absolutt noe å tenke på, et dedikert Berlioz-anlegg...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NRK1: Berlioz´ Te Deum, første gang i Norge

Jøgga skrev:
    NRK1 nå kl.18:00
    Hector Berlioz: Te Deum
    Her også.
    Super fremførelse :)

Men er det bare her hos meg de digitale artefakter ble for fremtredende i lydbildet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det låt bra her, hørte ikke noen artefakter. Bra fremføring forresten, selv minstemann her var bergtatt.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , jeg er jo oppadgående på klassisk musikk , og det er fortsatt mye som ikke sitter , hittil har jeg latt meg besgistre av Vivaldi , Brahms , Hadyn og Grieg , men det finnes mye spennede der ute ja.

For en tid tilbake så jeg på tv-programmet Norske Talenter......Der ble det fremført ett stykke på Fiolin , av ei Asiatisk jente på rundt 12 år tipper jeg , helt fantastisk , noe salen også syntes , med stående appaludering....Jeg skulle gjerne visst hva hun spillte der , jeg har hørt dette før , men kommer ikke på noen smart måte å finne ut av dette på , derfor spør jeg dere om det var noen så som så på dette , fremføringen på fiolin begynner veldig rolig , og tar skikkelig av.....noen som så jenta som spillte dette ? i ett av de første innledende programmer. ?

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk B.

Kan du anbefale ei plate med denne på , og gjerne go lyd....cd som vinyl selvsagt.

ser at jeg kunne lagt denne i egen tråd , beklager.

Skrevet opp på lapp og leter i Oslo , kommende Lørdag etter denne... :D

Mvh Espen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.290
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Ziegeunerweisen av Pablo de Sarasate?
    I såfall spiller Itzak Pearlman denne låta på en meget engasjerende måte!

Har funnet frem vinylboksen med Mahlers symfonier. Bernstein dirigerer.
    Starter med 1.symfoni. Kjenner ikke denne så godt fra før, men spenstig er det!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn