Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    asvaberg skrev:
    Gunzi, du har denne også da:

http://sa-cd.net/showtitle/3155

Men en av anmeldelsen er så som så:
    really disappointing - the engineers here have made a major miscalculation in doing little or nothing to rein in the cavernous church acoustic.

taking the example of cantata 167, the solo arias suffer from the voice image swimming round woozily - you can't get a clearly defined take on where the voice is, and you can't hear the words clearly.

the chorale at the end is possibly even worse in this respect - just a shapeless mess sonically, to be honest. it's like looking at a slide that no-one has bothered to focus properly.

the performances seem very good, but honestly it's irrelevant - MC sound should be about increased clarity of definition, and this disc goes a long way in the opposite direction.

Men du kan jo høre utdrag her:
    http://www.amazon.co.uk/Bach-J-S-Ca...sr_1_1?ie=UTF8&s=dmusic&qid=1272785491&sr=8-1
    Takker asvaberg - det blir en tur på nettet med gullkortet ikveld.
    Dårlig lyd, rapportert fra nevrotiske og teknisk fokuserte lyttere trenger jo ikke være et hinder dersom fremførelsen har andre kvaliteter, men det sies det intet om i sitatet du har hentet. Skal sjekke amazonlinken og lytte litt på fostex'ene ved mac'en min....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    emotikon skrev:
    Jøgga skrev:
    emotikon skrev:
    Sousa, Larsson og Cori med venner i kveld :p
    ........
    Og så avgårde til konsert med Schubert og Bruckner sine ufullendte, .....
    Hehe- noen av marsjgutta på plakaten for tiden.

Det coveret virker kjent- står nok et eller annet sted her også. Må se etter i morgen.
    Hvordan var konserten i kveld?
    Flott konsert, Jurowskij får mye lyd ut av SSO som vanlig, han er populær her. Til og med strykerne gir lyd fra seg så det merkes når den store russeren svinger stokken. Schubert er plankekjøring, Bruckner er fremdeles for svært for Stavanger konserthus. Mye lyd, selv for en messingblåser og Bruckner-entusiast som meg. 8 horn, der fire dobler på Wagnertuba, det er en utfordring å balansere i den svære Brukner 9.

Marsjgutta høres gemyttlig ut, her sitter vi med Macbooken på spisebordet og dirktesendt British Bandsman web-TV med Eikanger-Bjørsvik Musikklag og David King fra Brucknerhaus i Linz.
    Misunnelig på deg som har mulighet til å gå fast på slike konserter. Jeg jobber ofte på kvelder. Så da sier det seg selv at orkesterkonsertene her i Tr.heim blir dårlig besøkt fra min side.
    Godt at dere trives med Jurowskij. Har ikke hørt noe han har dirigert.

King og EBML....hmmmm- bra kombo i European Brass Band Championship.

Edit:
    Så at det ble 2. plass på dem. Super innsats!!! :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt klassisk har det blitt i dag også.
    Sergei Sergeyevich Prokofiev - Violinkonsert nr.1 D-dur/ nr.2 i g-moll - Isaac Stern - Philadelphia Orch. - Eugene Ormandy

Alltid en glede å åpne klassiskinnspillinger som man får i bunker- selv om coveret av og til kan være slitt i kantene, er vinylen knapt berørt av menneskehånd.
    Konserten i g- moll er rett og slett et vakkert musikkstykke og Stern maler med bred pensel, uten å trå over grensen- som mange mener Menuhin tråkket godt over noen ganger.
    Andante assai satsen fikk meg til å sveve i solstrålene for en liten stund siden.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En av mine favorittinnspillinger - uansett genre og komponist
    Bartók, Concerto for Orchestra - Chicago Symphony Orchestra - Reiner
    Her sitter alt som det skal.
    Hva er min nr.2 innspilling av dette verket monn tro? ;)

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er visst dagen for kvalitetsvinyl der oppe i trøndelagen idag, så fine varer som vises fram.
    Her i syden går det i blanda drops, nå akkurat ferdig med denne fra disk

Ballettmusikk fra LvB, ganske så vakkert syns jeg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her har Fasolis dirigert bachs magnificat, Egarr brandenburg 6, både vegh og takacs har spilt LvB op. 59/3, pollini kv466 og forspillet til lohengrins 3. Akt har jeg på hjernen. Kjekt å plystre på sykkeltur.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Geir_H skrev:
    Den bare drøy, en annen versjon som går utenpå den ”vanlige” til Contergebouw / Chailly er Rozhdestvenskys’ med det sovjetiske kulturdepartementets symfoniorkester.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Det er visst dagen for kvalitetsvinyl der oppe i trøndelagen idag, så fine varer som vises fram.
    Her i syden går det i blanda drops, nå akkurat ferdig med denne fra disk

Ballettmusikk fra LvB, ganske så vakkert syns jeg.
    Grått og trist stort sett her i dag, så ikke så dumt å sitte inne og høre god musikk. leon har tydeligvis noen godbiter på lur.
    Men jeg skulle vel kanskje heller sittet i din "stol" og hørt god musikk noen dager fremmover nå ja. Ballettmusikk fra LvB er som et stort mørkt hull i min verden. Hmmmm...gjøre noe med kanskje.
    Nyt fridagene der du er.

Har tydeligvis hatt en aldri så liten Bartók kveld. Plater og cd`er ligger strødd.
    Disse to under får også plass på listen min over de innspillinger jeg foretrekker av Concerto for Orchestra.
    Ingen overraskelser muligens.....
    Concerto for Orchestra - CSO - Solti
    Concerto for Orchestra - OPO - Jansons

Skulle veldig gjerne hatt disse på vinyl.

Vedlegg

A

asvaberg

Gjest
    Når det gjelder Beehovens (eneste?) ballettmusikkverk, så synes jeg denne er meget bra:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    K170 fra denne og antydning til snø i luften, blir en fin start på dagen av slikt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne passet bra til morgensolstrålene som smelter snøen i hagen så liljer og annen hagevekst får komme frem igjen:
    Trond. H.F. Kverno, St Matthew Passion: Passio, Domini Nostri, Jesu Christi Secundum, Matthaeum - Oslo Domkor - Terje Kvam
    Et omfangsrikt, rent korverk med solister. Format: 45 sangere-25 solister. 1:35 timer spilletid.
    Skrevet i 1986. Uroppført 15/6 1986, Oslo Domkor, Terje Kvam, dir.
    Opptaket her er fra 1996.

Anbefales på det varmeste om en er inne i denne genren.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    JSB Kantatenwerk bind 17; BWV65-68 fra denne som ramlet ned i kassa i dag:
    (Hvis noen har noen i serien de gjerne vil bli kvitt, er jeg i markedet..., jeg mangler noen vinyl, selv om jeg har alle på cd. Hint, hint.)

Bernt K

Vedlegg

A

asvaberg

Gjest
    Denne dukker stadig opp i MediaMonkey på tilfeldig avspilling:

Og akkurat nå:
    Te Deum: 1. sats - Anton Bruckner

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Solti et al gir meg innspurten av Götterdämmerung mens jeg nyter synet av første byggesten i barrikaden.
    Jeg beklager ovenfor sarte sjeler at jeg ikke har vasket og strøket t.skjorten etter at den kom fra trykken. Samt for de redselsfulle mobiltelefonbildene.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt Haydns strykekvartett op. 77 nr.1 (med QM), slår det meg hvor påvirket Schuberts "Winterreise" er av de to første satsene i denne musikken. Rytmisk, harmonisk, melodisk og mht. uttrykket i det hele tatt. Hver tone er viktig, alt som ikke med nødvendighet må være der er skrelt bort. Rent, klart og konsentrert.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har såvidt begynt på boksen "Masters from Flanders". nå cd1: Adriaan Willaert og Italia.

Foreløpig har jeg ikke så mye å si om det, annet enn at dette jo er musikk jeg i stadig større grad hører på.

B

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Bravo, Roberten!

Fliegt heim, ihr Raben!
    Raunt es eurem Herren,
    was hier am Rhein ihr gehört!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    @emotikon og Wright, jeg har forstått det slik at dere bor litt lenger enn et stenkast fra Oslo, den enkleste løsningen er da kanskje at dere pm'er meg en epostadresse, så mailer jeg dere pdf-filen med grafikken slik at dere kan få den trykket i nærheten av dere.
    Skulle dere være et stykke unna et trykkeri er det bare å sende meg en pm med ønsket størrelse på trøyen og fysisk adresse å sende den til, så får vi til det også.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.429
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Denne ble innkjøpt i dag og får første gjennomspilling nu. Det virker lovende så langt.

Har sett mange av videoene av Fürtwangler på youtube etter Vidars anbefalinger, og har latt meg begeistre.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    C. Alshus skrev:
    Denne ble innkjøpt i dag og får første gjennomspilling nu. Det virker lovende så langt.

Lovende ? Du verden, Herr Alshus, det der er en gå gjennom murvegger og spasere på vannet innspilling, så det er bare å spenne seg fast i stolen og smile fra øre til øre :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå cd 6; "Nicolaas Gombert ved Keiser Karls hoff", fortsatt fra denne glimrende boksen:

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her en nyoppdagelse:

Haydns enslige op. 42-kvartett i d-moll. Aeoliankavartetten, fra komplettboksen på Decca. Storm og trengsel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har serien på LP. Var noe nær en standardsettende serie det der i sin tid.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    @emotikon og Wright, jeg har forstått det slik at dere bor litt lenger enn et stenkast fra Oslo, den enkleste løsningen er da kanskje at dere pm'er meg en epostadresse, så mailer jeg dere pdf-filen med grafikken slik at dere kan få den trykket i nærheten av dere.
    Takker.
    Sender deg en PM :)

Her har orgeltonene fått dominere formiddagen. Er så utrolig moro når en har mulighet til å få med hele det innspillte registeret.
    Blant annet fra denne:

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Orgel ja. Her går det på denne:

Stylus phantasticus und Liedvariationen bis Bach, framført av hr. Gnann. Bra orgelplate.

B

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Bruhns. Han var ny for meg, må jeg medgi, men dette var jo aldeles utmerket. Das Kantatenwerk med Ricercar Consort, en dobbeltcd:

B

Vedlegg

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21

på Spotify og bærbare høyttalere fra Philips! Likevel, strykekvartett nummer to med Hagen kvartett er virkelig verdig Bergensværet nå i mai. Hagens umiddelbare og rastløse spill passer Schumanns livsbejaenhet, det minner meg om Argerichs Fantasi: Durchaus phantastisch und leidenschaftlich vorzutragen ...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere denne, men det må vel bli her. I anledning Tubaens Dag så spiller jeg nå Joseph Cook med Black Dyke Bands "Debut". Det er en hyggelig plate som passer nydelig på en så vakker vårdag. Spiller med åpen dør til verandaen, og naboen ringte nettopp for å fortelle at det er nydelig musikk, og at jeg gjerne må dra på litt. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn