Matte, gåter og vitenskap Klasserommet

G

Gjestemedlem

Gjest
Vi har jo alle gått på skolen.

Men hvor satt du i klasserommet, eller helst ville sitte, og har du tenkt på hvorfor?

På første rad, på bakerste benk, i de grå masser, ut mot vinduet, nær døren, whatever, ...

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.486
Torget vurderinger
2
Har ingen erindring hvor jeg satt på barneskolen, hvordan skal det tolkes? Innbiller meg at plassene var satt opp alfabetisk..
Vi stilte alltid opp i skolegården før læreren hentes oss og vi marsjerte inn til første time.
Hadde hverken fast klasserom eller plasser på ungdomskolen, helt tilfeldig hvor man satt men gjerne ved siden av en kompis og god utsikt til den søteste jenta. Pulten kunne være i rader ,hestesko og klynge,

Gymnasiet= 2 rekke fra inngang/vegg to jenter bak meg og 2 gutter foran meg. Det bare ble sånn fra deg en..
Universitet: noenlunde sentralt på 3-5 rad av 15-20rader . Bevisst valgt for god oversikt og lett å stille spørsmål,

Jobb: Etter at blitt utsatt for det overgrepet det er å gå fra eget kontor til landskap sitter jeg innerst i kroken hvor det er minst forstyrrelser og ingen tør røre "free seeting" plassen min: lengst vekk fra alt tråkk og alle kaffelattedrikkende småpratende unnaslunterere som inntar frokost i arbeidstiden i form av økologiske muffins...

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg søkte helt til venstre mot vinduet, mye syting for at jeg åpnet det når jeg kunne for at det ble for kaldt men for meg handlet det om konsentrasjon. For lite oksygen i luften pg jeg ble slapp og apatisk, .. heller en strikkejakke og klarsinn.

De på bakerste rad er jo de som ofte enten skulle ønske at de ikke var der, eller de som vi innynde seg med personlighetene og de som er litt skeptiske eller våger å stå opp mot en sosiale øvrigheten og korrekhetsskapet.

Åpent landskap gjør ikke annet enn å fremfostre underdanighet, ynkelighet og politisk korrekthet. Der er en kommunistisk undertrykkelsesmekanisme.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg søkte helt til venstre mot vinduet, mye syting for at jeg åpnet det når jeg kunne for at det ble for kaldt men for meg handlet det om konsentrasjon. For lite oksygen i luften pg jeg ble slapp og apatisk, .. heller en strikkejakke og klarsinn.

De på bakerste rad er jo de som ofte enten skulle ønske at de ikke var der, eller de som vi innynde seg med personlighetene og de som er litt skeptiske eller våger å stå opp mot en sosiale øvrigheten og korrekhetsskapet.

Åpent landskap gjør ikke annet enn å fremfostre underdanighet, ynkelighet og politisk korrekthet. Der er en kommunistisk undertrykkelsesmekanisme.
nå må du åpne vinduet, deph!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Litt rart at han holdt til venstre i klasserommet...? Er han egentlig en skap-kommunist? Ofte er det slik at man fornekter sine legninger, særlig hvis de er litt kontroversielle.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Satt enten bak i midten (mest) eller midt på vindusrekken (litt)....
Likte nok å ha god oversikt!

mvh
Proffen

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.486
Torget vurderinger
2
Eg likar meg bak kateteret. Med nokre småturar rundtomkring. Akkurat som elevane.....
Husker vi hadde «gå fra pulten kryss» hadde en for mye av det i løpet av uken ble det ikke gullstjerne på fredag. Kompisen min ble så skuffet av å miste gulkstjernen at han gikk løs på Frøken med et hoppetau . Det gjorde ikke saken bedre. Andre ganger hoppet vi ut av vinduet når timen var over.
Det ble ikke orden før vi fikk en streng dansk lærer som løftet oss etter øreflippen men hun ropte «Hvad errrr meeeningen!?!? om vi ikke oppførte oss. Jeg skjønte aldri helt det med meningen - man trenger jo ikke ha en mening med det man gjør-. Men jeg er henne evig takknemlig for å gi meg rett kurs i livet i tillegg til mattekunnskaper ..

C

Cyber

Gjest
Eg likar meg bak kateteret. Med nokre småturar rundtomkring. Akkurat som elevane.....
Jeg liker meg overhodet ikke bak kateteret. Aller helst ville jeg ikke hatt kateter, det er nok med et ståkateter til å PCen på. Jeg må være aktiv for å undervise godt, på lik linje som at elevene må delta aktivt for å lære godt.

Som lærer må man jobbe med relasjonene slik at det er trivelig å komme rundt til elevene, og bure seg ned bak kateteret er ikke en løsning.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg liker meg overhodet ikke bak kateteret. Aller helst ville jeg ikke hatt kateter, det er nok med et ståkateter til å PCen på.
2. Jeg må være aktiv for å undervise godt, på lik linje som at elevene må delta aktivt for å lære godt.

3. Som lærer må man jobbe med relasjonene slik at det er trivelig å komme rundt til elevene, og bure seg ned bak kateteret er ikke en løsning.
1. Skjønar. Eg levde i mange år utan kateter, då eg underviste aldersblanda. Då hadde eg eit bord i midten av klasserommet, og elevane plasserte ut mot veggane på eigne pultar/arbeidsbord, med hylle, slik at dei ikkje trong vandre for å hente bøker. Timen starta med fellesbeskjedar, kva som skulle skje neste time/resten av dagen. Så var det "studie". 5. og 6. klassingane jobba på eiga hand, etter vekeplan. 6.klassingane fekk ikkje hjelp, men måtte vere "hjelpelærarar" for 5.klasse etter behov. På bordet i midten underviste eg 4.klassingane. Etter ca eitt kvarter bytte vi. 4.kl arbeidde på eiga hand, 5.klasse fekk gjennomgang ved bordet i midten, og 6.klasse heldt fram som før med å vere hjelpelærarar. Siste økta var det 6.klasse som fekk gjennomgang i midten, medan 5.kl fekk prøve seg som hjelpelærarar. Dette førte til repetisjon og "overlæring" for 5. og 6.klassingane.
Metoden er/var svært utbreidd i matematikk, norsk og i visse emne i andre fag i fådelt/udelt skule. Svært effektiv når det gjeld å formidle sjølvstende og gode arbeidsvanar. Noko vi i ettertid har sett i samanheng med dei gode resultata frå det grisgrendte fylket Sogn og Fjordane.....
Men no har eg både kateter og "talarstol" for pc-en.

2. Heilt sant. Men eg pratar for mykje. Dosering er vel den dårlegaste undervisningsforma vi har....?

3. Eg tippar "relasjonspedagogikk" vert det mest trendy etter at eg pensjonerer meg om eit par-tre-fire år...men det er greitt med eit kateter til å legge bøkene på. Og så er det ei fase i timane der eg forventar at elevane arbeider på eiga hand, før dei rettar opp handa. Eg tykkjer dei må ha gjort minst tre forsøk før dei spør meg. Nokre greier ikkje dette, men ut frå relasjonane greier dei å prøve igjen, før eg eventuelt må hjelpe dei i mål. Men denne fasen mellom å lese oppgåvene og rette opp handa, har eg erfart at det er gunstig å vere travelt oppteken med eit kvart arbeid på kateteret. Litt lenger lunte før dei gjev opp då....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Sit sjeldan bak kateteret. Er nok stadig i rørsle, ja. Kunne vore interessant med ein skritteljar..... ;)

mvh
Proffen
Eg ser av skritteljaren min at dagen ligg mellom 8 og 11 tusen. Meir når eg underviser enn når eg er hovudverneombod, av ein eller annan grunn. Mest når vi har uteskule...

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Engasjerte, utadvente lærere som byr på seg sjøl er viktig. Husker godt videregående, tysklæreren var så tørr som en pinne, men religionslæreren var utadvendt, engasjert og spørrende.... Gjett hvilket fag jeg fikk best karakter i.:D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.652
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mattelæreren var tørr som en pinne og mattekarakteren var den eneste som hindret meg i å bli preseterist som det het i de dager. Nå underviser jeg i matte på universitetsnivå når jeg ikke er travelt opptatt med pensjonere meg.....

C

Cyber

Gjest
1. Jeg liker meg overhodet ikke bak kateteret. Aller helst ville jeg ikke hatt kateter, det er nok med et ståkateter til å PCen på.
2. Jeg må være aktiv for å undervise godt, på lik linje som at elevene må delta aktivt for å lære godt.

3. Som lærer må man jobbe med relasjonene slik at det er trivelig å komme rundt til elevene, og bure seg ned bak kateteret er ikke en løsning.
1. Skjønar. Eg levde i mange år utan kateter, då eg underviste aldersblanda. Då hadde eg eit bord i midten av klasserommet, og elevane plasserte ut mot veggane på eigne pultar/arbeidsbord, med hylle, slik at dei ikkje trong vandre for å hente bøker. Timen starta med fellesbeskjedar, kva som skulle skje neste time/resten av dagen. Så var det "studie". 5. og 6. klassingane jobba på eiga hand, etter vekeplan. 6.klassingane fekk ikkje hjelp, men måtte vere "hjelpelærarar" for 5.klasse etter behov. På bordet i midten underviste eg 4.klassingane. Etter ca eitt kvarter bytte vi. 4.kl arbeidde på eiga hand, 5.klasse fekk gjennomgang ved bordet i midten, og 6.klasse heldt fram som før med å vere hjelpelærarar. Siste økta var det 6.klasse som fekk gjennomgang i midten, medan 5.kl fekk prøve seg som hjelpelærarar. Dette førte til repetisjon og "overlæring" for 5. og 6.klassingane.
Metoden er/var svært utbreidd i matematikk, norsk og i visse emne i andre fag i fådelt/udelt skule. Svært effektiv når det gjeld å formidle sjølvstende og gode arbeidsvanar. Noko vi i ettertid har sett i samanheng med dei gode resultata frå det grisgrendte fylket Sogn og Fjordane.....
Men no har eg både kateter og "talarstol" for pc-en.

2. Heilt sant. Men eg pratar for mykje. Dosering er vel den dårlegaste undervisningsforma vi har....?

3. Eg tippar "relasjonspedagogikk" vert det mest trendy etter at eg pensjonerer meg om eit par-tre-fire år...men det er greitt med eit kateter til å legge bøkene på. Og så er det ei fase i timane der eg forventar at elevane arbeider på eiga hand, før dei rettar opp handa. Eg tykkjer dei må ha gjort minst tre forsøk før dei spør meg. Nokre greier ikkje dette, men ut frå relasjonane greier dei å prøve igjen, før eg eventuelt må hjelpe dei i mål. Men denne fasen mellom å lese oppgåvene og rette opp handa, har eg erfart at det er gunstig å vere travelt oppteken med eit kvart arbeid på kateteret. Litt lenger lunte før dei gjev opp då....
1. Høres ut som du har et godt og reflektert forhold til kateterbruken. Jeg tror vi jobber i forskjellige steder og med ulike aldersgrupper. I tillegg så har jeg en baktanke med å være mye på beina i løpet av dagen - får god trim av slikt og er du vant med å stå så blir man ikke sliten i beina.

2. Jeg prater også for mye, men har blitt bedre på å stogge meg selv og la elevene få arbeidsro. :) I det siste har jeg jobbet mye med digitale bøker, OneNote og matteverk på nettet. Mye spennende, mye god egenvurdering og alternative måter å følge opp elevene på.

3. Relasjonspedagogikk har vi jobbet med så lenge jeg har vært i skolen og er det noe jeg har tro på så er det effekten av trygge og gode relasjoner mellom barn, voksne og voksne og barn. Ut fra det jeg leser ser dere ut til å ha gode arbeidsvaner på plass, det er liten tvil om at elever hører mer på hverandre enn oss lærere.
Noe jeg er mer spent på er om vi snart finner flere menn som vil jobbe i skolen, det begynner å bli skremmende tynt i rekkene her. Siden 2013 har 8 menn pensjonert seg og blitt erstattet av damer hos oss. (Ikke et vondt ord om damer, bare så det er sagt, men elevene trenger voksne menn rundt seg som rollemodeller.)

Og, Audiophile-Arve, jeg mente ikke å insinuere at du burer deg bak kateteret (ser det kunne tolkes slik over), det var mer et generelt poeng i forhold til hvordan man fungerer i undervisningssituasjonen. Jeg har sett glimt av dine holdninger nok ganger i tråder på HFS til å vite at du er hel ved i så måte. :) Jeg hentydet mer i forhold til situasjoner der man skal f.eks. ansette nye lærere - da synes jeg det er et dårlig tegn når personen sitter bak kateteret og ikke oppsøker og veileder elevene jevnlig. Relasjonell feighet vs. Relasjonelt mot som det heter i "relasjonspedagogikken".

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Hadde ikkje oppfatta deg som kritisk til min bruk av kateter - tanken fall meg ikkje inn før etter eg hadde utdjupa. I dag er det faktisk fleire utfordringar i skulen enn då eg kom fersk frå lærarskulen (og ikkje alle utfordringane er pedagogiske). Men i dag er det mykje meir rettleiing av nye pedagogar, og ein har betre verktøy til denne rettleiinga enn det vesle vi hadde. Rettleiing er eige studium, og tek sikte på å lære vegsøkjar å reflektere, men ta eigne val. Vi fekk berre vite kva som var dumt.....

Elles prøvar eg ut ein teknikk med å klappe elevane på hovudet (eller skuldra, når dette er meir naturleg). Og eg opplever faktisk at det utviklar relasjonen til eleven.
Ny pedagogisk retning, kanskje....?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
«Elles prøvar eg ut ein teknikk med å klappe elevane på hovudet (eller skuldra, når dette er meir naturleg). Og eg opplever faktisk at det utviklar relasjonen til eleven.
Ny pedagogisk retning, kanskje....?»

det skal jeg jaggu prøve på studinene, sammen med litt større intimitet og fortrolighet i stemmen når jeg gir dem mine kantsitater…

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Dere som underviser i barneskolen, ser dere noen forskjeller mellom gutter og jenter når det kommer til idealtemperatur i klasserommet?

Kan ikke huske noe slikt fra egen tid, men fra student og arbeidsliv har det vært påfallende både på lesesal og kontorfellesskap.

Sånn rent anekdotisk i henhold til egen erfaring gjennom noen tiår vil jeg anslå at de fleste kvinner, i alle fall til overgangsalderen slår inn, har en ideell romtemperatur som ligger en tre-fire grader over de fleste menns.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.486
Torget vurderinger
2
Så du er altså den fyren som sitter på flyet i sandaler shorts og t-skjorte og air conditioningen på fullt , mens vi andre har jakke og skjerf... og de som pådrar seg snue er oss fryspinnfolket, men sandantarzan er helt uberørt.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Så du er altså den fyren som sitter på flyet i sandaler shorts og t-skjorte og air conditioningen på fullt , mens vi andre har jakke og skjerf... og de som pådrar seg snue er oss fryspinnfolket, men sandantarzan er helt uberørt.
De fleste menn. Nå flyr jeg stort sett i embeds medfør og dermed dress, men det skal sies at en av de verste forkjølelsene jeg har pådratt meg var på en åttetimers nattbuss fra Caracas. For en gangs skyld var jeg oppsatt med shorts, T-skjorte og sandaler og undret meg over de lokale som dro med seg ullpledd og luer inn på en buss i tropene. Neste morgen fant jeg ut hvorfor. Var syk de neste fem dagene.

Topp Bunn