Forsterkere Klasse A - klubben. Solid State avdeling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Får melde meg inn i klasse a klubben,har nå hiraga super og Jlh1969.
    Har også vært innom firstwatt f5,hiraga le monstre og zapsolute.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jungson JA-50

    P2060189.jpg
    Jungson Pure class A.Mon tro om disse blir verdige medlemmer av klubben?
    2 x 80W Jungson JA-50
    P2060187.jpg
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Først en korreksjon til "hifipuristen".

    "Mark Levinson hadde bare deres 20.5 og senere 20.6 som kl A forsterkere.(monotrinn)"

    En av hifi historiens mest legendariske kl A sluttrinn, ML 2,hørt sammen med HQD fra ML.

    Mark Levinson ML-2 : HighEndClassics.com

    Vis vedlegget 364288


    Eks bruker av Sugden a21a integrert

    Vis vedlegget 364291

    Skulle brukes på Reference 3a mmc,92dB,kun med en kondensator til diskant.
    Burde på papiret funket,men det gjorde det ikke.

    Har også brukt denne,selv om det er litt uoverstemmelse om den passer inn her.
    men den fungerte svært bra i flere sammenheng,selv der den på papiret ikke skulle det.


    Vis vedlegget 364296

    Har de siste 10 år holdt meg til Belles og kunne tenkt meg en ren kl A derfra.
    Power Modules - Made in the USA

    Names to mind include John Iverson, Andy Rappaport, Jim Bongiorno, Dave Belles, and of course, Mark Levinson. These fellows all had a common passion, class A power amplifiers--the real kind, the kind that turned on, played music, and blew up in class A, sometimes taking the business with them.

    Skulle ellers gitt mye for bare det å ha hørt en Rappaport AMP_1
    20.6 VAR aldrig KLA men ML 2......Har hatt et par 20.6 i noen år for en tid til bake.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    DSC_7688.jpg


    Dette er 2x25 watt med Kl. A.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjører aktive høyttalere om dagen, men jeg har 2 stk. Patriot V100 med de små originale kjappe kondissene. Disse forsterkerne i klasse A konfigurasjon, og kjørt i SE modus (bruker kun to transistorer per kanal pluss/minus og skal således ikke krangle om matching med andre transistorer = renere enn den reneste norske bekk), så låter det så himmelsk oppløst at det må oppleves for å kunne beskrives - lydmessig.

    Men AMN, forsterkerne våre yter vel ikke 100 watt i klasse A?
    Min gjør det i hvertfall

    Kl A 100W 20W SE 8ohm
    A/B 120W 8 240W 4 380 2 600 1
    Båndbredde DC - 4MHz


    Skal høre med Lars, for ordens skyld, hva de gir i kl. A. Var faktisk i Holsterbro tidligere i dag (lørdag), men uten å takontakt med han.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvor mye tror du den leverer? V100 burde gitt deg et hint. SE var 16 som jeg sa først ikke 20 :) Zap Mk4 ga jo 118.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er litt usikker på om mine fulltonere er den ideelle partneren til MF AMS35i. Hva bruker dere selv av høyttalere, og har dere noen forslag (burde kanskje starte egen tråd om dette, men det får om nødvendig komme siden)? Antar at det bør noe som bør ligge >89db i følsomhet, men helt ok om de skulle finne på å dykke så lavt ned som 3 Ohm her og der.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Min forsterker (Line Magnetic LM518IA) er visstnok klasse A (2x22 watt), men så bruker den rør, da, og det er kanskje ikke godkjent i denne tråden? Jeg er ellers fornøyd med den forsterkeren, men har ikke gitt den 'riktige' høyttalere ennå ... men de kommer snart, og er fra samme fabrikant ... :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Er litt usikker på om mine fulltonere er den ideelle partneren til MF AMS35i. Hva bruker dere selv av høyttalere, og har dere noen forslag (burde kanskje starte egen tråd om dette, men det får om nødvendig komme siden)? Antar at det bør noe som bør ligge >89db i følsomhet, men helt ok om de skulle finne på å dykke så lavt ned som 3 Ohm her og der.
    Du går ikke mye feil om du sjekker ut Tannoy DC10, Spendor A6R eller Audio Note AN-E. Monitor Audio har også flere modeller som vil passe strålende.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.775
    Torget vurderinger
    1
    IMG_3265.jpg
    IMG_3268.jpg
    IMG_3272.jpg
    Har hatt denne siden 1995/96 og bruker den i anlegg nr 2 i stua. Blir den godkjent som klasse A.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvor mye tror du den leverer? V100 burde gitt deg et hint. SE var 16 som jeg sa først ikke 20 :) Zap Mk4 ga jo 118.


    Har sendt forespørsel til Lars Clausen om det, så får vi se hva han sier. 100 w klasse A tror jeg også krever enda større kjøleribber enn hva disse har - blir spennende å høre hva konstruktøren sier :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Intet mindre enn imponerende! Men er redd en Klasse A klubb med de krava vil ende opp med knapt en håndfull medlem/bidragsyter her på HFS ;)

    Hva er så imponerende med disse tallene?
    Nei, jeg blir så lett imponert av forsterkere som dobler hele veien ned, i dette tilfellet helt ned til 1 Ohm. Mulig naivt.... Har selv aldri eid en forsterker som har klart det.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Intet mindre enn imponerende! Men er redd en Klasse A klubb med de krava vil ende opp med knapt en håndfull medlem/bidragsyter her på HFS ;)

    Hva er så imponerende med disse tallene?
    Nei, jeg blir så lett imponert av forsterkere som dobler hele veien ned, i dette tilfellet helt ned til 1 Ohm. Mulig naivt.... Har selv aldri eid en forsterker som har klart det.
    Ingen forsterker dobler 100% nedover, ikke denne heller. De bare senker Watt tallene ved 8 ohm så det skal se bra ut. Denne forsterkeren er målt til 110 ved 8 ohm, 202 ved 4 ohm, 343 ved 2 ohm, og 513 ved 1 ohm før klipping
    Når alt dette er sagt så tror jeg likevel dette er en forrykende god forsterker
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "De bare senker Watt tallene ved 8 ohm så det skal se bra ut"

    Snedig! Da har jeg vært både naiv og uvitende
    :p
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    "De bare senker Watt tallene ved 8 ohm så det skal se bra ut"

    Snedig! Da har jeg vært både naiv og uvitende
    :p
    Snedigt og snedigt , jeg vil kalde det snyd/grov manipulation , de har simpelthen ikke målt det som de opgiver bare ved at skifte belastningsmodstanden fra 8 til 4 osv , det som målingen umiddelbart giver indtryk af, og det som kunde/brugeren umiddelbart vil læse af målingen.
    Det var jo nok også hensigten at kunden netop skulle for det fejlagtige indtryk ud af målingen.
    Men 8*12 har ret det BS .
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Hvor mye tror du den leverer? V100 burde gitt deg et hint. SE var 16 som jeg sa først ikke 20 :) Zap Mk4 ga jo 118.


    Har sendt forespørsel til Lars Clausen om det, så får vi se hva han sier. 100 w klasse A tror jeg også krever enda større kjøleribber enn hva disse har - blir spennende å høre hva konstruktøren sier :)
    Helt greit for meg MB. Vil bare nevne at jeg har eid 3 av disse og har skifte samtlige utgangstransistorer på utgangen på den avbildet. Nå jeg så justerte bias var det for litt i overkant av 100W klasse A 8 ohm. Den har 4 driftlys rød, grønn, gul og blå. Rød var A/B drift, grønn var reduced og blå full klasse A, den gule indikerte 16W SE, som du kunne sette den i ved alle de 3 hovedmodusene. Den har 4 22V trafoer som i balansert gir rundt 44V.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Kvalifiserer vel nesten med mine, de er hva Krell kaller klasse A med Sustained Plateau Bias II circutry.

    Her lyttes det i shorts hele året.....nesten :)

    343926d1445160517-tommys-anlegg-image.jpg


    Racket de står ved siden av er 90 cm høye og 70 cm breie, så de tar sin plass.

    The Master Reference Amplifier brings a new level ofperformance to sound reproduction. Its tremendous power(exceeding 1,000 W into 8 Ohms, 2,000 W into 4 Ohms, 4,000 Winto 2 Ohms, 8,000 W into 1 Ohm, and 16,000 W into .5 Ohm)gives the listener the freedom to enjoy unconstrained soundreproduction. The technological innovations that manage theselarge amounts of power are transparent to the user.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Sluket har talt!! Da er det altså egne fabrikkoppgivelser som gjeller.

    Her er en dansk måling av en norsk forsterker. La oss si den yter 150/300/600 Watt ved henholdsvis 8/4/2 ohm Da blir forvrengningen ca 0,0008 THD+N
    Leverandøren oppgir 250/500/800 ved 1% forvrengning, noe som er vel optimistisk. Denne forsterkeren er den som har vært nærmest dobling av målt dynamisk effekt i det danske bladet High Fidelity. Så og si helt perfekt ned til 1 ohm men sviktet bittelitt ved torturbelastningen 0,6 ohm - Ga likevel der ca 92 amper i spiss
    001 (2).jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    16000W i 0.5 Ohm. Bør låte relativt uanstrengt uavhengig av høyttalere den der. Fett rett og slett.


    Final
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    16000W i 0.5 Ohm. Bør låte relativt uanstrengt uavhengig av høyttalere den der. Fett rett og slett.


    Final
    Har hørt den forsterkeren på en høyttaler der den dro en 7" og en diskant. Hjelper fælt lite når akustikken ikke er i orden - låt trist
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    96

    Jeg synes heller du kunne solgt disse til meg, da det er skam å bruke den raffinerte Accuphase lyden bare til bass :p Disse to i monodrift til mine Dynaudio tipper jeg hadde sittet som et smekk.

    Kan ellers ikke melde meg inn i klubben. Har hatt Plinius ved et par anledninger, men de mistenkte jeg for ikke å være skikkelig klasse A. De lover jo 250 watt i klasse A på den største modellen. Dessuten låt min SA250 mkII mye bedre med bias switchen i AB posisjon. Testet dette flere ganger, og det var ganske stor forskjell. I klasse A posisjon låt det mer kunstig, også ved moderate lydtrykk.

    Har flere ganger luktet på klasse A. Det store problemet er varmen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er den amp´n som får mest spilletid i mitt hovedanlegg:

    Vis vedlegget 364486
    Du må gjerne fortelle hvorfor når du har en Leben CS-600 også:confused:
    Det er kanskje ikke noe entydig svar på det. De er jo forholdsvis ulike - også mht hvilke rør jeg kjører i CS600. Så hvilke av de jeg liker best avhenger litt av både humør, dagsform, kildemateriale, musikkgrnré, matching +++. Kort oppsummert kan jeg vel si det slik at Sugden amp´n i mitt oppsett og mitt rom, har et snev mer engasjerende lydkarakteristikk og noe mer "fargerik" klang. Men CS-600´n er mer transparent, finmasket og strammere.

    Uansett - liker begge godt, og har derfor valgt å beholde begge. Greit med noe å bytte på litt også:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23

    Jeg synes heller du kunne solgt disse til meg, da det er skam å bruke den raffinerte Accuphase lyden bare til bass :p Disse to i monodrift til mine Dynaudio tipper jeg hadde sittet som et smekk.

    Kan ellers ikke melde meg inn i klubben. Har hatt Plinius ved et par anledninger, men de mistenkte jeg for ikke å være skikkelig klasse A. De lover jo 250 watt i klasse A på den største modellen. Dessuten låt min SA250 mkII mye bedre med bias switchen i AB posisjon. Testet dette flere ganger, og det var ganske stor forskjell. I klasse A posisjon låt det mer kunstig, også ved moderate lydtrykk.

    Har flere ganger luktet på klasse A. Det store problemet er varmen.
    Jammen de brukes da ikke kun til bass? De får faktisk lov til å være med helt opp til 600 Hz også hvis de er snille :cool:
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    16000W i 0.5 Ohm. Bør låte relativt uanstrengt uavhengig av høyttalere den der. Fett rett og slett.


    Final
    Har hørt den forsterkeren på en høyttaler der den dro en 7" og en diskant. Hjelper fælt lite når akustikken ikke er i orden - låt trist

    Sånn er det vel med mye, men trist kan jeg nesten ikke forestille meg MRA spiller. Er vel ikke nødvendigvis forsterkerens feil det? Hva hørte du de på? De store Audio Physics hos Roysen?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Krell KSA 200b. Lagd for å tukte 1 ohms versjonen av Apogee Scintilla. 2x200W i 8 ohm, 2x400W i 4 ohm, 2x800W i 2 ohm, 2x1600W i 1 ohm, og 2x3200W i 0,5 ohm. Kunne også fås i en spesialutgave som klarte 0,25 ohm. Hvor reelle effektangivelsene er vet jeg ikke. Største problemet med forsterkeren er varmen om sommeren. Svir av ca 1Kw på tomgang. Vekta er også et problem hvis du skal flytte på den alene. Dette var den nest siste forsterkeren Krell lagde før de gikk over til Sustained Plateau Bias, og derfor en av de siste "ekte" kl A forsterkerne de produserte.


    ksa200b.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    96

    Jeg synes heller du kunne solgt disse til meg, da det er skam å bruke den raffinerte Accuphase lyden bare til bass :p Disse to i monodrift til mine Dynaudio tipper jeg hadde sittet som et smekk.

    Kan ellers ikke melde meg inn i klubben. Har hatt Plinius ved et par anledninger, men de mistenkte jeg for ikke å være skikkelig klasse A. De lover jo 250 watt i klasse A på den største modellen. Dessuten låt min SA250 mkII mye bedre med bias switchen i AB posisjon. Testet dette flere ganger, og det var ganske stor forskjell. I klasse A posisjon låt det mer kunstig, også ved moderate lydtrykk.

    Har flere ganger luktet på klasse A. Det store problemet er varmen.
    Jammen de brukes da ikke kun til bass? De får faktisk lov til å være med helt opp til 600 Hz også hvis de er snille :cool:
    Ah... da så, he he. Mellom 100 og 600 Hz skjer det mye essensielt, såpass har jeg skjønt.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Eneste klasse A forsterker jeg har er hodetelefonforsterkeren til mine Stax Lambda.
    Det kvalifiserer vel ikke til medlemskap i denne klubben. Ei heller til status som Prospect. Hangaround kanskje?


    Final
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Krell KSA 200b. Lagd for å tukte 1 ohms versjonen av Apogee Scintilla. 2x200W i 8 ohm, 2x400W i 4 ohm, 2x800W i 2 ohm, 2x1600W i 1 ohm, og 2x3200W i 0,5 ohm. Kunne også fås i en spesialutgave som klarte 0,25 ohm. Hvor reelle effektangivelsene er vet jeg ikke. Største problemet med forsterkeren er varmen om sommeren. Svir av ca 1Kw på tomgang. Vekta er også et problem hvis du skal flytte på den alene. Dette var den nest siste forsterkeren Krell lagde før de gikk over til Sustained Plateau Bias, og derfor en av de siste "ekte" kl A forsterkerne de produserte.


    Vis vedlegget 364553
    Det der er ikke en forsterker.. det er et SVIN av en forsterker :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn