Forsterkere Klasse A - klubben. Solid State avdeling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    woops her skjedde det et eller annet og ikke får jeg redigert.
    hjelp moderator!! slett de overflødiige bildene:eek:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.892
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg
    image.jpg

    Melder meg inn i klasse A klubben med denne,Luxman L-350 AII 2x20 Watt.
    Har spilt på den i 2 dager nå og dette er vanedannende lyd :) hele lydbilde la seg lengere ut i rommet kontra Marantzen jeg hadde før denne,mikrodetaljer så jeg blir rent nervøs. De beistene til sluket hadde vært noe :)

    O
     
    A

    ANM

    Gjest
    Liker det ikke smått ser jeg. Pokker så mange beist. Et lite sidespørsmål. De røra?
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    De klasse A jeg har hatt

    First watt F5
    Sugden masterclass
    Krell fpb750mcx
    Krell fpb700cx
    Krell fpb600
    MI 10,1
    2*diy 55w mono
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn med følgende klasse A forsterkere (ren klasse A!):
    - Linsley Hood 15W (brukt hos meg fra ca 1980-85)
    - Nelson Pass A40 (85-87)
    - Luxmann L-550 (87-90)
    - Nelson Pass A40 igjen fordi den er så sabla god! (05-til dags dato)

    Nevnte A40 er desverre eneste gjenlevende hjemme hos meg. Brukes jevnlig og er en referanse når jeg roter meg borti noe klasse AB, rør pp og annet fanteri. Har en Threshold Stasis 3, men den er A/AB og skal selvfølgelig ikke medregnes! ;-)

    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Først vil jeg presisere at de aller fleste effekforsterkere som er ramset opp i tråden her er kl AB.😄
    Det finnes ikke mange Krell i ren kl A. Gryphon sine effekttrinn har vel kanskje 30W i kl A.(pr. kanal)
    (bortsett fra modell som kan justere utvendig bias)😄
    Dette betyr at lista over rene kl A effekttrinn vil bli veldig kort.😄
    Selv har jeg hatt innom i hverfall et 20 talls kl A(kl AB)forsterkere.
    Mark Levinson hadde bare deres 20.5 og senere 20.6 som kl A forsterkere.(monotrinn)

    Dette ikke for å ødelegge eiergleden😄
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk puristen! :)

    Pass sine First Watt som er "Single Ended" er reneste form for klasseA, da de ikke kan spille i annet enn klasseA :)
    Se listen her: FIRST WATT PRODUCTS
    Jeg kjenner ikke til andre transistorforsterkere som er Single Ended.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    I min naivitet trodde jeg alle var klar over det du sier, puristen ;)

    Anyways, her er min XA30.8, en A/B konstruksjon som yter litt over 30W i klasse A, i følge Mr. Nelson. I dag driver den ett par Fostex 8" brukt som mellomtone i åpen baffel, en bra kombo :cool:
    Fil 06.02.2016, 11.12.39.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan melde meg inn her med Krell KSA-250 :) En god varmeovn!
    "all operating in class-A mode down to 3 ohms, where the amplifier reverts to class-AB"

    Vis vedlegget 364182
    God damn, for et oppsett. Rene marerittet for en med småbarn som meg.:p

    Min MF AMS35i måler snaue 35w i 8 Ohm, men yter hele 113w ved 2 Ohm, altså ingen beskyttelseskrets som slår inn (se s 26). Hvorvidt det fortsatt er i ren klasse A, er jeg usikker på med min begrensede kunnskap om emnet. Men høyst usannsynlig, ja.

    http://i.nextmedia.com.au/avhub/aus...al_fidelity_ams35i_amplifier_review_lores.pdf

    "Where the AMS35i absolutely excelled waswith its performance into 2Ω loads (for whichit’s not actually rated), where it returned apower output of 113-watts per channel, both channels driven, using a 1kHz test signal. Poweroutput stayed above 100-watts per channeldown at 20Hz too. It was only up at 20kHz thatpower output dropped to just above 90-wattsper channel. This is exceptional performancefor a Class-A amplifi er and sets the AMS35iapart amongst Class-A designs, because mostmanufacturers build in protection circuits toprevent you trying to drive 2Ω loads. It’s ameasure of Musical Fidelity’s confi dence in itscircuit and the quality of the components ituses that it will deliver such high power levelsat such low load impedances."
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Først vil jeg presisere at de aller fleste effekforsterkere som er ramset opp i tråden her er kl AB.....Dette ikke for å ødelegge eiergleden������
    Du har selvfølgelig rett, men siden vi tydeligvis fortsatt ønsker å diskutere definisjonen på klasse A, har jeg et spørsmål.

    Er det i dine øyne slik at det er kun SE som kan påberope status som full klasse A?

    Det er jo "dessverre" slik at en push pull konstruksjon av natur kan forlate A uten at alt skjærer seg, men betyr det at den dermed ikke kan kalles klasse A?
    Jeg er vel i så tilfelle ikke enig. Så lenge designer tydeligvis hadde et fokus på effekten som kan leveres innenfor klasse A og forsterkeren primært leverer innenfor det området vil jeg betegne det som en A forsterker.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi må nok jenke litt på krava. Skal man kun ta med de pureste av de pure, så blir det snaut med bidrag her i tråden ;)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Liker det ikke smått ser jeg. Pokker så mange beist. Et lite sidespørsmål. De røra?
    Sjekk ut tråden hans "Spissoys annlegg ved sjøen" tror jeg den heter; der ser du mer om Line Magnetic monoblokkene hans ... :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Først vil jeg presisere at de aller fleste effekforsterkere som er ramset opp i tråden her er kl AB.....Dette ikke for å ødelegge eiergleden������
    Du har selvfølgelig rett, men siden vi tydeligvis fortsatt ønsker å diskutere definisjonen på klasse A, har jeg et spørsmål.

    Er det i dine øyne slik at det er kun SE som kan påberope status som full klasse A?

    Det er jo "dessverre" slik at en push pull konstruksjon av natur kan forlate A uten at alt skjærer seg, men betyr det at den dermed ikke kan kalles klasse A?
    Jeg er vel i så tilfelle ikke enig. Så lenge designer tydeligvis hadde et fokus på effekten som kan leveres innenfor klasse A og forsterkeren primært leverer innenfor det området vil jeg betegne det som en A forsterker.
    Hvis du konstruerer en kl A amp i mono 150w i kl A, må forsterkeren
    gå ned i kl A i alle impedanser. Dette ville bety at tomgangsstrømmen
    for 150w i kl A må være minst 2000-2500w (mono 150w) i form av
    varme. Da blir monoblokken fort borti en meter dyp og minst 30cm høy.😀
    Dette med de beste kjøleprofiler som finnes.😀
    (Dette forutsetter at konstruksjonen har et spenningsving som blir 150 w i 8 ohm)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Først vil jeg presisere at de aller fleste effekforsterkere som er ramset opp i tråden her er kl AB.....Dette ikke for å ødelegge eiergleden������
    Du har selvfølgelig rett, men siden vi tydeligvis fortsatt ønsker å diskutere definisjonen på klasse A, har jeg et spørsmål.

    Er det i dine øyne slik at det er kun SE som kan påberope status som full klasse A?

    Det er jo "dessverre" slik at en push pull konstruksjon av natur kan forlate A uten at alt skjærer seg, men betyr det at den dermed ikke kan kalles klasse A?
    Jeg er vel i så tilfelle ikke enig. Så lenge designer tydeligvis hadde et fokus på effekten som kan leveres innenfor klasse A og forsterkeren primært leverer innenfor det området vil jeg betegne det som en A forsterker.

    Håper det er greit at jeg svarer her. :)

    For å sette ting litt i perspektiv:
    Roar Malmin konstruerte for en tid tilbake en forsterker som heter Musical Innovation MI10.1. Denne yter 2x25w klasseA.
    MI 10.1

    Senere ble denne oppgradert med større kondensatorbank i strømforsyningen. Den fikk da benevnelsen MI10.1SE.
    Effekten er da fortsatt 2x25w klasseA, men samtidig er den 2x60w klasse A/B (dvs si den yter 2x60w i klasse B)
    MI 10.1 SE

    Selv om MI10.1SE yter en vesentlig del av sin effekt i klasseB, vil jeg fortsatt kalle dette for en klasse A forsterker.

    Derfor vil jeg også samtidig ha gamle EC 25watteren inn i det varme klasse A selskap. :)

    Likevel er det mulig at det er like mange definisjoner på hva som er, og ikke er, en klasse A forsterker som det er mennesker på jorden....
    Helt enkelt er det ikke... :)

    Men en ting bør være en fellesnevner: Høy bias og god varme når forsterkeren går i tomgang!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Går ut fra at varmeutviklingen i disse beistene vil nødvendigvis forkorte levetiden ift til sine klasse AB/B fillefettere? Noe å bekymre seg for?
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Det er ikke jeg som har bygget disse, det skulle tatt seg ut;), men her er det byggeren skriver på PASS sin hjemmeside:

    I build the amplifiers like an "open" construction, to loose as much heat as possible, without using any noisy fans. The height on the mounting plates for the transformer, and the large heat sinks are the same. This makes it easy to close it, with a front, top and a back plate, if preferred. To put up with the 30 watts, I used a 2500 VA transformer, delivered by Ulveco. http://www.ulveco.no A total of 182000 microfarad capacitors, all each monoblock. I have used the RIFA PEH169 capacitors. Welcome All the heatsinks comes from Alutronic. PR-186 and PR 172, you can get them at any lengths. Alutronic Kühlkörper GmbH & Co. KG I also paralleled 6 pcs. of 47 ohm 50 watts resistors, instead of using one 250 watts 8 ohm resistor. By doing this I spread the heat better at the heat sinks. I also used another transistor IRFP260. It is placed all alone on its own heat sink. At last I had to add a "soft start circuit", the fuses in my house do not like the hit of that large power supply. The dimensions are: W:65cm, D:30cm, H:25cm, and the weight are 45kg. All each monoblock. I must say that I am very pleased and happy with the sound. It is sweet, open and very detailed. I think, some of the best I ever heard. I have also build the "Balanced Zen Line Stage" is has a more ordinary look. Thanks for your personal contribution during my construction period.

    Det er Son of Zen om noen lurte på det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke jeg som har bygget disse, det skulle tatt seg ut;), men her er det byggeren skriver på PASS sin hjemmeside:

    I build the amplifiers like an "open" construction, to loose as much heat as possible, without using any noisy fans. The height on the mounting plates for the transformer, and the large heat sinks are the same. This makes it easy to close it, with a front, top and a back plate, if preferred. To put up with the 30 watts, I used a 2500 VA transformer, delivered by Ulveco. http://www.ulveco.no A total of 182000 microfarad capacitors, all each monoblock. I have used the RIFA PEH169 capacitors. Welcome All the heatsinks comes from Alutronic. PR-186 and PR 172, you can get them at any lengths. Alutronic Kühlkörper GmbH & Co. KG I also paralleled 6 pcs. of 47 ohm 50 watts resistors, instead of using one 250 watts 8 ohm resistor. By doing this I spread the heat better at the heat sinks. I also used another transistor IRFP260. It is placed all alone on its own heat sink. At last I had to add a "soft start circuit", the fuses in my house do not like the hit of that large power supply. The dimensions are: W:65cm, D:30cm, H:25cm, and the weight are 45kg. All each monoblock. I must say that I am very pleased and happy with the sound. It is sweet, open and very detailed. I think, some of the best I ever heard. I have also build the "Balanced Zen Line Stage" is has a more ordinary look. Thanks for your personal contribution during my construction period.

    Det er Son of Zen om noen lurte på det.
    Grisestilig!!!

    Det er ikke mange forsterkere som er like stor andel varmeovn pr. watt utgangseffekt!! :)

    Legger ved artikkelen:
    http://www.firstwatt.com/pdf/art_soz.pdf
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvis du konstruerer en kl A amp i mono 150w i kl A, må forsterkeren
    gå ned i kl A i alle impedanser. Dette ville bety at tomgangsstrømmen
    for 150w i kl A må være minst 2000-2500w (mono 150w) i form av
    varme. Da blir monoblokken fort borti en meter dyp og minst 30cm høy.������
    Dette med de beste kjøleprofiler som finnes.������
    (Dette forutsetter at konstruksjonen har et spenningsving som blir 150 w i 8 ohm)
    Kommer til ca 866W pr kanal jeg med 50V rail i 1ohm og 306W om den var beregnet for 8. Pushpull selvfølgelig.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Eiergleden er enorm med Accuphase A-45, men om det låter så mye bedre enn de små klasse D modulene mine er jeg ikke like sikker på;) Dette stiller seg så klart annerledes for de som driver med komersielle høyttalere med passive filtere og alt som hører til, enn oss som driver med aktiv deling og DSP. To helt forskjellige tilnærminger til hobbyen.

    Hadde tidligere 2 stk varmeovner av noen First Watt F3 single-ended klasse A i tillegg (2x15w pr stk), som aldri forlater klasse A som jeg ser noen her er opptatt av. Personlig foretrekker jeg nok heller at forsterkeren går over til AB, enn at man tømmer forsterkeren for krefter og får økt forvregning/klipping.
     

    Vedlegg

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du konstruerer en kl A amp i mono 150w i kl A, må forsterkeren
    gå ned i kl A i alle impedanser. Dette ville bety at tomgangsstrømmen
    for 150w i kl A må være minst 2000-2500w (mono 150w) i form av
    varme. Da blir monoblokken fort borti en meter dyp og minst 30cm høy.😄
    Dette med de beste kjøleprofiler som finnes.😃
    (Dette forutsetter at konstruksjonen har et spenningsving som blir 150 w i 8 ohm)
    Kommer til ca 866W pr kanal jeg med 50V rail i 1ohm og 306W om den var beregnet for 8. Pushpull selvfølgelig.
    Jeg forutsetter at denne forsterkere skal levere full kl A effekt i minst 1/2 Ohm.
    Da blir det fort noen vaarme ovner.😄
    Powersupplyet må da være rimelig stort for å klare dette.😇
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ender fortsatt bare på ca 1800W ;) Må du over på 3-fas! Foreslår en trafo på utgangen jeg.8)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    kanskje på tide og gå bort i fra store kjøle ribber og heller gå for vann avkjøling som sånn i en pc
    varmen blir jo totalt stabil og kjøler vesentlig bedre, hmmmm da kan man kanskje klare og bygge ren klasse a som drar lengre oppi gata uten alt for mye kostnader.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ender fortsatt bare på ca 1800W ;) Må du over på 3-fas! Foreslår en trafo på utgangen jeg.8)
    Dette var bare sånn ca.😄
    Du har helt rett at to sånne monoblokker trenger to kurser eller 3 fas.😄
    Faktisk så holder Musical Innovation på å bygge noen "små" monoblokker
    til meg på 150 W i kl A. De veier vel et sted mellom 100-140 kg stykket.😡
    Trafodimensjoneringen blir på hvis jeg ikke husker feil på 4 Kva pr monoblokk.😄
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Først en korreksjon til "hifipuristen".

    "Mark Levinson hadde bare deres 20.5 og senere 20.6 som kl A forsterkere.(monotrinn)"

    En av hifi historiens mest legendariske kl A sluttrinn, ML 2,hørt sammen med HQD fra ML.

    Mark Levinson ML-2 : HighEndClassics.com

    marklevinsonml2duo2.jpg



    Eks bruker av Sugden a21a integrert

    SUGDEN-ORIGINAL-A21a-2-WS.jpg


    Skulle brukes på Reference 3a mmc,92dB,kun med en kondensator til diskant.
    Burde på papiret funket,men det gjorde det ikke.

    Har også brukt denne,selv om det er litt uoverstemmelse om den passer inn her.
    men den fungerte svært bra i flere sammenheng,selv der den på papiret ikke skulle det.


    Otala%20L2.jpg


    Har de siste 10 år holdt meg til Belles og kunne tenkt meg en ren kl A derfra.
    Power Modules - Made in the USA

    Names to mind include John Iverson, Andy Rappaport, Jim Bongiorno, Dave Belles, and of course, Mark Levinson. These fellows all had a common passion, class A power amplifiers--the real kind, the kind that turned on, played music, and blew up in class A, sometimes taking the business with them.

    Skulle ellers gitt mye for bare det å ha hørt en Rappaport AMP_1
     
    A

    ANM

    Gjest
    Noen borti England burde ha skjønt at Sugden ikke er det beste navnevalget for det norske markedet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjører aktive høyttalere om dagen, men jeg har 2 stk. Patriot V100 med de små originale kjappe kondissene. Disse forsterkerne i klasse A konfigurasjon, og kjørt i SE modus (bruker kun to transistorer per kanal pluss/minus og skal således ikke krangle om matching med andre transistorer = renere enn den reneste norske bekk), så låter det så himmelsk oppløst at det må oppleves for å kunne beskrives - lydmessig.

    Men AMN, forsterkerne våre yter vel ikke 100 watt i klasse A?

    55 kg per stk. og tilsammen 4 kW strømforsyning - vurderer å selge dem der de står og hviler seg :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Først en korreksjon til "hifipuristen".

    "Mark Levinson hadde bare deres 20.5 og senere 20.6 som kl A forsterkere.(monotrinn)"

    En av hifi historiens mest legendariske kl A sluttrinn, ML 2,hørt sammen med HQD fra ML.

    Mark Levinson ML-2 : HighEndClassics.com

    Vis vedlegget 364288


    Eks bruker av Sugden a21a integrert

    Vis vedlegget 364291

    Skulle brukes på Reference 3a mmc,92dB,kun med en kondensator til diskant.
    Burde på papiret funket,men det gjorde det ikke.

    Har også brukt denne,selv om det er litt uoverstemmelse om den passer inn her.
    men den fungerte svært bra i flere sammenheng,selv der den på papiret ikke skulle det.


    Vis vedlegget 364296

    Har de siste 10 år holdt meg til Belles og kunne tenkt meg en ren kl A derfra.
    Power Modules - Made in the USA

    Names to mind include John Iverson, Andy Rappaport, Jim Bongiorno, Dave Belles, and of course, Mark Levinson. These fellows all had a common passion, class A power amplifiers--the real kind, the kind that turned on, played music, and blew up in class A, sometimes taking the business with them.

    Skulle ellers gitt mye for bare det å ha hørt en Rappaport AMP_1
    Hei Ymir

    Hvordan kunne jeg glemme dem?😡
    Du ha selvfølgelig rett.😀
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kjører aktive høyttalere om dagen, men jeg har 2 stk. Patriot V100 med de små originale kjappe kondissene. Disse forsterkerne i klasse A konfigurasjon, og kjørt i SE modus (bruker kun to transistorer per kanal pluss/minus og skal således ikke krangle om matching med andre transistorer = renere enn den reneste norske bekk), så låter det så himmelsk oppløst at det må oppleves for å kunne beskrives - lydmessig.

    Men AMN, forsterkerne våre yter vel ikke 100 watt i klasse A?
    Min gjør det i hvertfall

    Kl A 100W 20W SE 8ohm
    A/B 120W 8 240W 4 380 2 600 1
    Båndbredde DC - 4MHz
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn