Forsterkere Klasse A/B vs Klasse D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
    Hva betyr «glatt i toppen»? ???
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
    Er nesten fristet til å lese dere som om at dere mener forsterkerteknologi er ferdigutviklet med klasse D? Nå er idealet om 'a wire with gain' oppnådd, så nå er det ikke mer å hente på videre utvikling eller andre forsterkerløsninger.

    Er ikke det isåfall litt vel optimistisk og kategorisk?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva dere mener med "glatt i toppen"
    Synes da det er ganske friskt hos meg, egentlig hele veien så er det "friskt"
    Handler om langt mer en forsterkerteknologi hvordan et anlegg låter.
    Rom, kapasitet, akustikk bare for å nevne noen.
    Sammensetningen av disse tingene har langt mer å si for hvordan ting låter.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
    Hva betyr «glatt i toppen»? ???
    Det betyder" brainless"
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
    Jeg har oplevet Devialet som udynamisk. Ja du kan kalde den "glatt".
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Det blir ikke lett å enes om hvordan den ene eller andre forsterker teknologien låter. Det vil bli veldig avhengig av høyttaler og litt utstyret for øvrig om det blir bra eller mindre bra. Og det gjelder selvfølgelig med forsterkere innenfor samme teknologi også.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hva dere mener med "glatt i toppen"
    Synes da det er ganske friskt hos meg, egentlig hele veien så er det "friskt"
    Handler om langt mer en forsterkerteknologi hvordan et anlegg låter.
    Rom, kapasitet, akustikk bare for å nevne noen.
    Sammensetningen av disse tingene har langt mer å si for hvordan ting låter.
    Jeg formulerter meg nok dårlig. Jeg er helt enig i at et anlegg det handler om mye mer enn forsterkerteknologi.
    Poenget mitt var at den lille kritikken jeg hadde mot Devialet, viste seg å skyldes dac ikke forsterkerteknologi. Det henvises ofte til "klasse D" når folk skal si noe negativt om Devialet, men det tror jeg er feil analyse.

    Mitt andre poeng var at Devialet uansett ikke er en ren klasse D. Deres hybridteknologi reklamerer egentlig for at det "låter klasse A".
    Det sagt - jeg har hatt knallyd fra en Bel Canto klasse D hjemme, og er overhodet ikke skeptisk til lyden av klasse D.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
    Er nesten fristet til å lese dere som om at dere mener forsterkerteknologi er ferdigutviklet med klasse D? Nå er idealet om 'a wire with gain' oppnådd, så nå er det ikke mer å hente på videre utvikling eller andre forsterkerløsninger.

    Er ikke det isåfall litt vel optimistisk og kategorisk?
    Dette var helt feil måte å lese mitt innlegg på.
    Jeg mener overhodet ikke at klasse D er overlegent de andre, og at de har nådd et nivå som ingen kan forbedre. Det var forsøk på en faktaopplysning om Devialet - de er en hybrid mellom klasse A og D. Klasse A var dermed en faktaopplysning, ikke en slags "ros".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ncore er tilstrekkelig bra til at det er "alt" du trenger - or so they say. Jeg har opplevd noen klasse D som litt glatt i toppen, deriblant Devialet (hybrid) og eldre Ice-moduler, men erfarer ikke det med Ncore i det hele tatt. Blir flere og flere av de store produsentene som bruker Ncore som hjerte i sine dyrere saker, så nivået på klasse D har nok kommet dithen at det er andre ting man bør legge tid og vekt på.

    Har du abstinenser er Benchmark ABH2 fortsatt bedre enn det aller meste annet uansett pris og klasse.
    Jeg opplevde også min Devialet 200 som litt glatt i toppen, men det forsvant da jeg koblet inn Auralic Vega som dac. Jeg tror derfor denne lille glattheten ikke har noe med klasse D å gjøre men heller skyldes dac'en. Det er vel dessuten slik at man i Devialet hører lyden av et klasse A- signal, det effekten er økt ved hjelp av klasse D- teknologi. Hvis jeg har forstått det rett.
    Er nesten fristet til å lese dere som om at dere mener forsterkerteknologi er ferdigutviklet med klasse D? Nå er idealet om 'a wire with gain' oppnådd, så nå er det ikke mer å hente på videre utvikling eller andre forsterkerløsninger.

    Er ikke det isåfall litt vel optimistisk og kategorisk?
    Dette var helt feil måte å lese mitt innlegg på.
    Jeg mener overhodet ikke at klasse D er overlegent de andre, og at de har nådd et nivå som ingen kan forbedre. Det var forsøk på en faktaopplysning om Devialet - de er en hybrid mellom klasse A og D. Klasse A var dermed en faktaopplysning, ikke en slags "ros".
    Jeg leste innlegget ditt i kontekst med coolio sitt innlegg, så beklager misforståelsen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det blir ikke lett å enes om hvordan den ene eller andre forsterker teknologien låter. Det vil bli veldig avhengig av høyttaler og litt utstyret for øvrig om det blir bra eller mindre bra. Og det gjelder selvfølgelig med forsterkere innenfor samme teknologi også.
    Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan en god forstærker lyder på en dårlig konstrueret højttaler eller vise versa. MIT udgangspunkt er nøytralt konstruerede højttalere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med "glatt i toppen" mener jeg unaturlig smooth uten ekte liv og røre. Mulig det har sammenheng med for lite detaljer, lite forvrengning som kanskje gir unaturlig liv i utklinging eller andre gode forklaringer, men jeg oppfattet ihvertfall at en del av raspet i stemmer og energi i overtoner manglet litt ved direkte sammenligning med et par andre forsterkere.
    Veldig liten forskjell altså, men nok til at jeg tror (!) jeg hørte lydsignaturen.

    Noen spurte om jeg trodde forsterkere var blitt så gode at det ikke lenger er mulig å gjøre de bedre. Jo, jeg tror de kan gjøres bedre, men jeg tror ikke det er noe poeng i det så lenge gode forsterkere ikke er mulig å skille fra hverandre i blindtester.

    Hva er poenget med å lage ti ganger bedre lydkvalitet enn hva mennesker beviselig kan oppfatte?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Devialet er en av de mest fantastiske forsterkere jeg har hørt uansett pris. Vil si nøytral lyd som heller litt mot det varme,fyldige med en fantastisk basskontrol og helt sort bakgrunn. Latterlig billig med både riaa og dac helt i toppklassen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal sies at jeg bare har hørt D120 og D200, ikke noen av de større eller nyere versjonene. Enig i at totalpakken er helt rå. Likte lyden av D120 bedre enn jeg gjorde med Hegel p20+ H20 og Mcintosh MA6900 totalt sett, men ikke slik at det var utklassing.

    D200 mot Audio Research GSI 75 var rått parti i favør sistnevnte med Focal Sopra No3 husker jeg, riktignok på musikk som passer rør godt (akustisk vokal).
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det var forsøk på en faktaopplysning om Devialet - de er en hybrid mellom klasse A og D. Klasse A var dermed en faktaopplysning, ikke en slags "ros".
    Nå er jeg på veeeldig tynn is...men er det ikke sånn at alle klasse D-forsterkere har en kl A inngangsbuffer? Men at ingen har tenkt på å markedsføre det på denne måten før Devialet? Mulig jeg er på jordet nå, men greit å få det avklart hvis det er noen som har kunnskap om emnet.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Amason og Coolio: Jeg er vel i grunn enig med dere begge.
    Jeg synes Devialet er en fantastisk pakke, men hadde etterhvert litt samme opplevelsen av lyden som Coolio. Veldig bra, men det manglet nettopp bittelitt "liv og røre". Med Auralic Vega som dac blir det "liv og røre" i massevis, og den virkelig naturtro lyden av akustiske instrumenter kommer på plass.
    I øyeblikket har jeg både Devialet og PrimaLuna Dialogue Premium koblet opp til de samme høyttalerne og Vega, og da låter det egentlig forbløffende likt uansett hvilken forsterker jeg bruker. Kanskje bittelitt mer "mellomtonemagi" med PrimaLuna, mens Devialet har tightere bass. Men mer likt enn ulikt.

    Jeg må som Coolio nevne at jeg ikke har hørt siste generasjon eller de aller største modellene. Ikke helt unaturlig at en innebygget dac som vel er 7-8 år gammel ikke er helt state of the art be de aller beste dedikerte dac'ene.
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det var forsøk på en faktaopplysning om Devialet - de er en hybrid mellom klasse A og D. Klasse A var dermed en faktaopplysning, ikke en slags "ros".
    Nå er jeg på veeeldig tynn is...men er det ikke sånn at alle klasse D-forsterkere har en kl A inngangsbuffer? Men at ingen har tenkt på å markedsføre det på denne måten før Devialet? Mulig jeg er på jordet nå, men greit å få det avklart hvis det er noen som har kunnskap om emnet.
    Mulig du har rett. Jeg har ikke nok kunnskap om dette, men markedsføringen til Devialet virker iallefall overbevisende!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har ingen kunnskap om noen av disse merkene/forsterkerne som faktisk koster noe, men jeg har en Behringer NX3000D og jeg lurer på om det jeg opplever med denne som litt "sjel-løs" om det kan brukes et slikt uttrykk, jeg liker det jeg altså. :) I mitt hode høres det ut som "renere" lyd ut i fra forsterkeren som gjør akkurat det en forsterker burde gjøre (i mine øyne/ører), gjengi lyd uten å påvirke lyden for mye.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Med "glatt i toppen" mener jeg unaturlig smooth uten ekte liv og røre. Mulig det har sammenheng med for lite detaljer, lite forvrengning som kanskje gir unaturlig liv i utklinging eller andre gode forklaringer, men jeg oppfattet ihvertfall at en del av raspet i stemmer og energi i overtoner manglet litt ved direkte sammenligning med et par andre forsterkere.
    Jeg synes å ha hørt det samme på noen klasse-D forsterkere, spesielt ICEpower. Men med Hypex Ncore så har jeg ingen innvendinger egentlig. Eventuell "signatur" i lyden da skyldes nok mer rom og høyttalere, enn forsterkeren.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    De "nye" Gato skal etter hva jeg ha hørt også låte fantastisk med Pascal moduler
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Moderator! Hvordan kan Drossel hele tiden få holde på med dritten sin ?
    Ikke ment som noe forsvar av Drossel - men har selv hørt forsterkerne han viser (NewClassD) til flere ganger!
    De er regelrett grisebra! Eller grisegode, som danskene trolig ville si ;D Eller på amerikansk; pig good ;D
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har også lavet en Ncore 400. Ejeren har haft den på pultekammeret længe. Fantastisk opløsning i diskant og øvre mellemtone men ellers tynd og kedelig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen spurte om jeg trodde forsterkere var blitt så gode at det ikke lenger er mulig å gjøre de bedre. Jo, jeg tror de kan gjøres bedre, men jeg tror ikke det er noe poeng i det så lenge gode forsterkere ikke er mulig å skille fra hverandre i blindtester.

    Hva er poenget med å lage ti ganger bedre lydkvalitet enn hva mennesker beviselig kan oppfatte?
    Noen blir nok lettere sjokkert over uttalelser som det du kommer med her. :)

    Kan ikke noe for at jeg henger meg litt opp i formuleringer som "gode forsterkere ikke er mulig å skille fra hverandre i blindtester". Underforstått at forsterkere som skiller seg ut ikke er gode? Jeg tror det som irriterer meg er følelsen av at noen vil ha monopol og definisjonsrett på hva som er "godt" og "mindre godt". Med forbehold om at jeg kanskje fullstendig misforstår hva du egentlig prøver å si.

    Gode forsterkere hadde man forøvrig lenge før den første transistor så dagens lys, men det er kanskje greit at utviklingen ikke stoppet opp allerede da allikevel.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er vel individuelt hva man selv mener er en "god" forsterker, så kanskje på sin plass å nevne at jeg mener objektivt god som i "transparent". Hvis man antar at formålet med en forsterker er å forsterke uten å tilføre en egenkarakter, så er det i dag massevis av gode forsterkere som passer til dette formålet.

    Dersom man ser vekk ifra en slik definerbar målsetting og heller ønsker god lyd som betyr "lyd jeg liker", så blir det en annen sak. Da kan en forsterker med massevis av egenlyd plutselig bli just what the doctor ordered og i så måte være en god forsterker.

    I diskusjoner om hva som er bra eller mindre bra synes jeg det er lettest å forholde seg til en så objektiv standard som mulig og diskutere kvalitet utifra det. Så når to forsterkere skiller seg fra hverandre er det minst én av dem som har et hørbart avvik fra objektiv kvalitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    En kan høre forskellene på alle forstærkere uanset hvor gode de er. Betinget af at rummet og det øvrige udstyr er godt nok til at afsløre det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Spørsmål på Yamaha M 5000 effekttrinn. Dette er det ultimative high-end bud fra Yamaha med en prislapp på 70k og kommer på markedet i disse dager.

    Dette er en forsterker på 2x100W i 8ohm og dobling i 4 ohm.
    Strømforbruket er oppgitt til nominelt 400 watt og maks strømforbruk på 800 watt. Dette er ganske mye på en 100 watter.
    Er det sannsynlig at dette da er en A/B-forsterker med høy tomgangsstrøm og at den da lydmessig har en del til felles med en typisk klasse A forsterker?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spørsmål på Yamaha M 5000 effekttrinn. Dette er det ultimative high-end bud fra Yamaha med en prislapp på 70k og kommer på markedet i disse dager.

    Dette er en forsterker på 2x100W i 8ohm og dobling i 4 ohm.
    Strømforbruket er oppgitt til nominelt 400 watt og maks strømforbruk på 800 watt. Dette er ganske mye på en 100 watter.
    Er det sannsynlig at dette da er en A/B-forsterker med høy tomgangsstrøm og at den da lydmessig har en del til felles med en typisk klasse A forsterker?
    Intet tyder på at dette har noe med klasse A og gjøre. Derimot er det en spennende forsterker, for Yamaha har lagt seg i selen for å lage god lyd på hi-fi apparaturene sine siste tiden, som øvrig musikkutstyr. Men prisen syntes jeg var drøy - med mindre den låter aldeles magisk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spørsmål på Yamaha M 5000 effekttrinn. Dette er det ultimative high-end bud fra Yamaha med en prislapp på 70k og kommer på markedet i disse dager.

    Dette er en forsterker på 2x100W i 8ohm og dobling i 4 ohm.
    Strømforbruket er oppgitt til nominelt 400 watt og maks strømforbruk på 800 watt. Dette er ganske mye på en 100 watter.
    Er det sannsynlig at dette da er en A/B-forsterker med høy tomgangsstrøm og at den da lydmessig har en del til felles med en typisk klasse A forsterker?
    400W på tomgang vil gjøre at det kreves veldig mye kjøling, så med mindre forsterkeren har viftekjøling tviler jeg litt på at det er reelt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Spørsmål på Yamaha M 5000 effekttrinn. Dette er det ultimative high-end bud fra Yamaha med en prislapp på 70k og kommer på markedet i disse dager.

    Dette er en forsterker på 2x100W i 8ohm og dobling i 4 ohm.
    Strømforbruket er oppgitt til nominelt 400 watt og maks strømforbruk på 800 watt. Dette er ganske mye på en 100 watter.
    Er det sannsynlig at dette da er en A/B-forsterker med høy tomgangsstrøm og at den da lydmessig har en del til felles med en typisk klasse A forsterker?
    400W på tomgang vil gjøre at det kreves veldig mye kjøling, så med mindre forsterkeren har viftekjøling tviler jeg litt på at det er reelt.
    Det er ikke nevnt "på tomgang", tolker det mer som et gjennomsnittlig forbruk. Men selv 400W i normal spillemodus er ganske mye.
    Skjermbilde 2019-05-22 kl. 13.21.07.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det blir litt som å spørre "hvor lang er en fisk.. ?"
    Det kommer jo helt an på hvor høyt man spiller, hvilken lastimpedans etc... så tallet 400W synes å være tatt litt ut av lufta.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Det blir litt som å spørre "hvor lang er en fisk.. ?"
    Det kommer jo helt an på hvor høyt man spiller, hvilken lastimpedans etc... så tallet 400W synes å være tatt litt ut av lufta.
    Mulig det.

    Men poenget mitt er at det tidligere av andre produsenter er laget A/B forsterkere med noe høyere tomgangsstrøm enn det som er vanlig med det til hensikt at forsterkeren jobber mer i klasse A før den går over i B, og sannsynlig med best mulig lydkvalitet in mente. Alt er jo en "trade off" med henblikk på strøm, varme, lyd, levetid på komponenter etc. Kanskje Yamaha her har funnet en gylden middelvei?
    Uansett er dette et av produktene som jeg virkelig kunne tenkt meg å låne øre til :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er meget fornøyd med min Primare A34.2 forsterker. Men den må stå på litt før jeg syns den er fin i klangen.

    Kan det ha noe med at dem ikke har tynet så vanvittig mye effekt ut av den ? samtidig som strømforsyningen er helt OK.

    Syns ikke dem (har 2 stk) ikke er noe dårligere i signaturen enn f.eks Hegel H300. Jeg likte også Rotel RB1572 veldig godt da..

    Hadde Midgard Audio 6.1 for lenge siden, det var grått og kjedelig uansett hva jeg spilte mot og med av høyttalere og preamper.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg er meget fornøyd med min Primare A34.2 forsterker. Men den må stå på litt før jeg syns den er fin i klangen.

    Kan det ha noe med at dem ikke har tynet så vanvittig mye effekt ut av den ? samtidig som strømforsyningen er helt OK.

    Syns ikke dem (har 2 stk) ikke er noe dårligere i signaturen enn f.eks Hegel H300. Jeg likte også Rotel RB1572 veldig godt da..

    Hadde Midgard Audio 6.1 for lenge siden, det var grått og kjedelig uansett hva jeg spilte mot og med av høyttalere og preamper.
    De fleste HiFi produkter blomstrer litt i klangen når dem har fått opp varmen i kabinettet. Sånn er det bare :)

    Midgard Audio 6.1 er ICE teknologi fra ca 2004. Mye har skjedd siden den gang og jeg er sikker på at det kan lages lydmessig bedre produkter i dag basert på tilsvarende teknologi.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hadde tidligere en Rotel RA 1592 med 2x200 seriøse watt i 8ohm samt at Rotel produserer egne trafoer in-house og ifølge manualen strømtrekk på 500w,
    vet dog ikke om dette er ved den oppgitte effekten eller ved maks drift, tester viser at den yter meget mye over angitt effekt, både rms og dynamisk.

    Foretrekker selv klasse a/b da jeg syns lyden har mer fylde og autoritet men bruker om dagen en ekstremt rimelig HK 3770 med smps forsyning men med a/b utgangstrinn så denne er ikke full klasse d, skulle handles inn som reserve forsterker men den ble stående tilkoblet til slutt om ikke annet handles inn etterhvert.

    Men sammenligner jeg forsterkerne fra Rotel og HK så er ikke forskjellen så himla stor som en skulle trodd, er overraskende mye fylde og krefter samt at lyden er langt fra kald og pistrete fra 3770.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vores klub havde besøg af Lars Clausen fra New Class D. Forleden. Behøver jeg forklare resultatet af sammenligning med vores 400 W Holton?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn