KJs Dual 721 Bastard

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Her må æ bare si en ting;gratulere med nydelig og gjennomført byggverk,looks like a million dollars:D
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med tips til lakk og finish. Jeg heller mot opsjon 3 da jeg synes det set helt smashing ut allerede.
    Flink gutt :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Imponert som ville fanden over byggverket!
    Prøvde alternativ 2 på mitt siste prosjekt. Der hvor lakken var ganske bra fra før ble det vellykket, men på deler av overflaten hvor grunnarbeidet ikke var godt nok kom jeg ikke i mål med maskinpolering/buffing. Ruglete lakk er ikke så pent å se på, du får igjen for innsatsen om du legger arbeid i glatt overflate.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Meget pent:).

    For å redusere/fjerne ujevnheter i lakken så ville jeg brukt rubbing pasta, som inneholder fiiint slipemiddel, for deretter å polere opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg er godt fornøyd med «looken» og det ser langt bedre ut enn jeg hadde planlagt ... på litt avstand. Men jeg klarer ikke helt å ta av meg petimeterbrillene og lupa. Jeg hadde ikke planlagt high-gloss finish i utgangspunktet, men Clear Audio inspirasjonen vant.

    «Looks slike a million dollar» ... da har jeg «tjent» over 997 000 daler :cool: ei avkastning på drøyt 33 000 pst. .... ekskl. arbeidsinnsats ... I resten av verden er det bare narkotikabaroner, bankran og høynivåsvindel som gir slik avkastning :cool: Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg tørr å finregne på byggekostnadene med dette prosjektet, det kan bli mer avskrekkende enn det som godt er.

    Det er et par områder på det flytende chassiset som ikke er veldig synlige der jeg kan eksperimentere litt med om/hvordan alternativene 1 & 2 virker på å ta bort ujevnhetene og opprettholde glansen uten andre skjolder eller merker.

    mvh
    KJ
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at det fins slike petimetere som dæ,va ikkje tomt skryt,spillern blei sykt flott. Artig at det går ann å få noe som ser ut som en mill.. uten å koste det.Spiller sikkert supert når du får lyd,virker ikkje som mye e overlatt til tilfeldighetene her. Og tusen takk for hjelp i en annen tråd ang gain-demping av LC Audio The End,det løste et problem kjapt og enkelt førr mæ:D

    mvh Filip
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Imponert som ville fanden over byggverket!
    Prøvde alternativ 2 på mitt siste prosjekt. Der hvor lakken var ganske bra fra før ble det vellykket, men på deler av overflaten hvor grunnarbeidet ikke var godt nok kom jeg ikke i mål med maskinpolering/buffing. Ruglete lakk er ikke så pent å se på, du får igjen for innsatsen om du legger arbeid i glatt overflate.
    Takk for at du deler erfaringen din. Jeg tror ikke det er grunnarbeidet som er for dårlig. Treverket som sådan er flatt/jevnt/plant og ganske lytefritt. Jeg tror det antagelig er de siste 2-3-4 lagene med klarlakk der jeg muligens har vært litt utålmodig og ikke flink nok med jevn påføring og pussingen etter på. Dvs det er primært litt av klarlakken som skal slipes og poleres.

    Tipper jeg prøver en runde med puss og polish på undersida av armbrettet, og en runde med bare «maskinpolish» (med drill på lavt turtall) et sted på baksida av sub-chassiset. Så får jeg se hvordan det virker.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at det fins slike petimetere som dæ,va ikkje tomt skryt,spillern blei sykt flott. Artig at det går ann å få noe som ser ut som en mill.. uten å koste det.Spiller sikkert supert når du får lyd,virker ikkje som mye e overlatt til tilfeldighetene her. Og tusen takk for hjelp i en annen tråd ang gain-demping av LC Audio The End,det løste et problem kjapt og enkelt førr mæ:D

    mvh Filip
    Jeg har kost meg med å rulle igjennom SP25 tråden der særlig du og TT har det morro, og jeg er særdeles fascinert av tonearmtråden din. Begge trådene har på et mystisk vis sneket seg under radaren min. Jeg må returnere litt skryt: Flott og inspirerende arbeid!

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/72034-technics-sp-25-a.html
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forsterkere-etc/72791-unipivot-heimlaga.html

    Den dagen platesnurra blir spilleklar er jeg muligens så proppfull av good vibes og DIY-bias at det bare må være «verdens beeeste» snurre :cool:

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Jeg endte opp med å pusse litt ned på lakken, brukte fin slipesvamp fra Bosch Bosch slipesvamp - BOSCH | Clas Ohlson.
    Deretter et par-tre runder med med CO sin pre-wax lakkrens (med slipemiddel) Lakkrens - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
    Etterfulgt av et par runde med Autosol polerkrem og avsluttet med tre-fire runder med CO sin bilvoks Bilvoks - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Det gikk unna med svamper og mikrofiberkluter (av billigste firstprice sort). Det var kort og godt noe mer jobb enn første runde med polering rett på silkematt lakk. Jeg er heller ikke helt sikker på at jeg fikk den samme glansen tilbake, men jeg tror jeg fikk has på de verste ujevnhetene i lakken. Jeg må inspisere igjen i dagslys før jeg konkluderer. Jeg tror Hoved-chassiset er OK, men jeg er litt mer usikker på det flytende chassiset.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Fantastisk gjennomført prosjekt?

    Litt pirk; Lurer på om den hadde fått et utseendemessig løft om du hadde hatt alumniumsplate under armbasen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal slipe ned lakk for så å polere opp igjen, bør du avslutte slipingen med 3000korning og våtsliping. Du kan klare det ned til 2000korning, men da bruker du mer tid på poleringen.
    Det enkleste er å våtslipe med 3000 til du har en helt jevn og unison flate, for så å polere med roterende maskin (type vinkelsliper med justerbart turtall) med enten en skumpute med mye cut, eller ull. Anbefaler egentlig ull da du har bedre kontroll på varmen da, fort gjort å brenne lakken med skum, spesielt på kantene.
    Du kan da bruke en grov polish/rubbing beregnet på billakk og maskin f.eks er vel Meguiars sin ganske enkel å få tak i, andre alternativ er 3m grønn og Scholl osv.
    Autosol har ingenting på lakk å gjøre, det er en metallpolish.
    Etter at du har fått vekk alle slipesporene (pass på å bare slipe i en retning for å ha kontroll, bytt retning med 90grader for hver korning) så er tiden kommet for å få opp glansen. Da bruker du fortsatt roterende maskin, men nå med en skumpute med lite cut og en fin polish f.eks 3m blå.

    Du kan også legge ett lag med bilvoks etterpå for å få finishen heeelt 100.

    Mye arbeid ja, men om du har en flink bilpleier i nærheten av deg så bør ikke han ta mange kronene for en slik jobb.

    For uendelig med info om polering se Detailers Club Norway der kan du også finne noen som kan gjøre dette for deg om du ønsker.

    Lykke til!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk gjennomført prosjekt?

    Litt pirk; Lurer på om den hadde fått et utseendemessig løft om du hadde hatt alumniumsplate under armbasen?
    Takker og legger til grunn at spørsmålstegnet er en tlykkleif :cool:

    Jeg har vært innom tanken med ei aluminiumsplate under armbrettet. Jeg la det fra meg da jeg tror det ville virke litt forstyrrende rent visuelt, siden armbrettet har halve tykkelsen av resten av treverket. Ei aluminiumsplate bare under armbrettet tror jeg ikke ville hatt et «naturlig» visuelt «utspring», dvs ut i fra treverket. Det ville også ha dratt massebalansen litt i feil retning. Ei alu-plate bare under armbrettet har også begrenset funksjonalitet. den eneste funksjonen jeg umiddelbart ser er at det evt kunne gjøre det mulig å sette kryssfineren under et høyere press/trykk.

    Alternativt kunne jeg ha laget ei aluminiumsplate med samme utforming som topp-plata, og brukt det som et midtstykke, slik at stabelen med kryssfiner ble delt i to med ei alu-plate i mellom. Da måtte jeg nesten ha gjort det samme med bunn-chassiset slik at disse matcher. Jeg tror det ikke jeg ville ha likt det rent visuelt, dessuten så koster hver alu-plate omkring 200 EURO + mva, transport etc. så det hadde blitt ei litt dyr løsning. Ei slik løsning har også noen andre vanskeligheter mht de gjennomgående avstandstykkene og skruefestene.

    Et tredje alternaitv kunne være å lage treverket i samme tykkelse over det hele, dvs at armbrettet da ble i full tykkelse på kryssfineren, og med bunnplata i samme mål som topplata til det flytende chassiset. Det ville ha gitt et mer massivt visuelt uttrykk. Kanskje litt for massivt? Det ville i enda større grad enn alternativ 1 ha dratt massesentrum i feil retning. En ulempe her ville bli tilkoblingen av signalkabelen til armen som muligens hadde blitt litt klønete.

    Mvh
    KJ
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Var trykkleif ja, skulle selvsagt være et !

    :)

    Er forøvrig ikke overasket over svaret ditt. Du har jo åpenbart vurdert mulighetene underveis. Håper den spiller som forventet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal slipe ned lakk for så å polere opp igjen, bør du avslutte slipingen med 3000korning og våtsliping. Du kan klare det ned til 2000korning, men da bruker du mer tid på poleringen.
    Det enkleste er å våtslipe med 3000 til du har en helt jevn og unison flate, for så å polere med roterende maskin (type vinkelsliper med justerbart turtall) med enten en skumpute med mye cut, eller ull. Anbefaler egentlig ull da du har bedre kontroll på varmen da, fort gjort å brenne lakken med skum, spesielt på kantene.
    Du kan da bruke en grov polish/rubbing beregnet på billakk og maskin f.eks er vel Meguiars sin ganske enkel å få tak i, andre alternativ er 3m grønn og Scholl osv.
    Autosol har ingenting på lakk å gjøre, det er en metallpolish.
    Etter at du har fått vekk alle slipesporene (pass på å bare slipe i en retning for å ha kontroll, bytt retning med 90grader for hver korning) så er tiden kommet for å få opp glansen. Da bruker du fortsatt roterende maskin, men nå med en skumpute med lite cut og en fin polish f.eks 3m blå.

    Du kan også legge ett lag med bilvoks etterpå for å få finishen heeelt 100.

    Mye arbeid ja, men om du har en flink bilpleier i nærheten av deg så bør ikke han ta mange kronene for en slik jobb.

    For uendelig med info om polering se Detailers Club Norway der kan du også finne noen som kan gjøre dette for deg om du ønsker.

    Lykke til!
    Der kom det et lite lass av kunnskap om om polering - mange takk! Da legger jeg bort Autosol i denne omgangen.

    Jeg får kjøre på med «elbow grease» og håndmakt. Jeg prøvde meg med polerskiver på drillen, men det var litt for klønete rundt kurver og inn i kriker og kroker. Jeg antar at en benk-maskin kan være er enklere og bedre i så måte. Jeg har pusset/slipt ned de verste ujevnheten i lakken, så det er «bare» glansen som gjenstår. Jeg har inntrykk av at CO sin lakkrens fungerer bra - noen runder med den først, så får jeg se hva det fører til. Hoved-chassiset ble ganske bra, men det flytende chassiset gjenstår.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Her er en liten status på glansen:

    P1040465.jpg


    P1040473.jpg


    Bildene ar av famsida på hoved-chassiset, det er etter noen runder med CO sin lakkrens, før polervoks. Begge bildene er i motlys mot kveldssola. Det siste er tatt for å «maksimere» gjenskinnet. En ulempe med høy-glans er at alle små ujevnheter blir «forstørret», sammen med andre små skavanker og feil. På det nederste bildet er har det sneket seg inn litt for mye støv.

    Siden fredag (innlegg #89) har jeg pusset ned en gang til og kjørt noen runder med CO sin lakkrens. Jeg tror lakkrensen til CO inneholder noe polervoks i tillegg til svakt slipemiddel. Varedeklarasjonen blir jeg ikke så mye klokere av enn at den er basert på parafin og CO opplyser at den er finkornet : Lakkrens - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Det er også framskritt på det flytende chassiset, men der skal jeg gnikke og gnu litt til før jeg evt vurderer å pusse ned en gang til.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Var trykkleif ja, skulle selvsagt være et !

    :)

    Er forøvrig ikke overasket over svaret ditt. Du har jo åpenbart vurdert mulighetene underveis. Håper den spiller som forventet.
    :) siden det er skreddersøm til meg selv, så vil jeg gjerne hevde total suverenitet over "den gode smak" :cool:

    Jeg håper virkelig at jeg nå har tenkt "riktig" om de fleste sidene av dette prosjektet. Jeg har gjort noen tabber og mindre gjennom tenkte valg underveis, men jeg nærmer meg oppløpsida og det er litt kipt å evt gjøre/oppdage alvorlige blemmer nå. Det viktige som gjenstår er test og oppkobling av elektronikk og kabler.

    Mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn