KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Situasjonen for et halvt år siden... ;D

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4


    Det er dette det dreier seg om. Hører på denne skiva nå. Ubeskrivelig bra! En legendarisk performer, glimrende låtmateriale, og lyd som er så nærværende at man kan kjenne sigarettlukta og eimen av (dyrt) etterbarberingsvann!

    On request:
    Charles Eames "Lounge Chair"
    Designet på 50-tallet. Og hvis jeg ikke husker feil, var Spike Jones den første eieren av en slik stol 8)



    Kommer noen ord om lyden, snart...

    Mezzaninen




    Jeg sitter altså i sofaen og lytter, like aktenfor der hvor taket igjen får normal høyde, 2,45m.

    Skulle gjerne tatt noen oversiktsbilder av stua slik at det ville bli lettere for dere å komme med noen tanker angående akustikk, men da blir jeg nødt til å rydde litt først...

    Men her er i hvert fall "katedralen". Vet ikke om det gir noen mening. I bakerste del av stuen er deten trappeoppgang i midten, åpen kjøkkenløsning på ene siden, og en tv-krok på andre siden.



    Når jeg står på mezzaninen og klapper, er det ganske uttalt etterklang. Er usikker på hvor mye dette påvirker lyden der jeg sitter i sofaen. Jeg sitter jo litt tilbaketrukket, og får vel ikke disse klangene rett i hodet.
    Har vurdert om jeg skulle henge noen av disse platene jeg har laget på veggen i 3-3,5 meters høyde, i par. Burde bli ganske diskret. Men det er jo et større prosjekt å få disse hengt opp på en forsvarlig måte. Siden det ikke er mulig "å bare prøve seg frem" håper jeg dere har noen innspill...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Haha, ja det er det visst ;D
    Men Lisa Ekdal er sikkert også søt når hun sover, men det blir nå mest synsing det da...

    Nå henter jeg prinsessene mine i barnehagen. Kommer mer bilder osv. i kveld. Og så var det dette "nye" da...
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    On request:
    Charles Eames "Lounge Chair"
    Designet på 50-tallet. Og hvis jeg ikke husker feil, var Spike Jones den første eieren av en slik stol 8)
    hmm. hvor får man tak i en slik? den var utrolig fet. :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den kan bestilles på Tannum Møbler. Pris? I overkant av 50.000,....
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Pyttsann, er ikke det det samme som et par Valhallakabler omtrent? Det er en stol din sønn vil sette pris på å arve.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Pyttsann, er ikke det det samme som et par Valhallakabler omtrent? Det er en stol din sønn vil sette pris på å arve.
    Jeg hadde nok gått inn i en dypere depresjon om fattern sa til brorsan " Charles Eames "Lounge Chair`en" som står borte i hjørnet skal du arve etter meg", og i neste øyeblikk snur seg mot meg og sier "...og Valhalla kablene som ligger i skuffen der borte, kan du få"
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    oi, såpass mye ja! 50 høvdinger. det er mer enn hele anlegget mitt det. :p

    får vente til jeg blir ferdig med studier og etablert før man kjøper slikt kanskje. ::)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    "Hvordan er lyden?" var det en som spurte.

    Vel, jeg startet altså min hifi-interesse med et hjemmkinoanlegg, Harman Kardon og KEF høytalere (type sat/sub). Veldig gøy å se film med god lyd, men til musikk ble det desverre skivebom.
    Begynte å snuse rundt på sentralen og snappet opp navn som f.eks Krell. Så da en entusiast i Bergen skulle sin Krell KAV 300i hoppet jeg i bilen for å hente den.

    Omtrent samtidig kom jeg over noen nedstøvete Energy Veritas 2.3i på en Elkjøpbutikk på Stord hvor jeg bodde på den tiden (på Stord altså, ikke i El-kjøpbutikken.). Fikk en veldig god deal på dem, og plutselig hadde jeg to komponenter som begge hadde fått gode anmeldelser.




    Det spilte med vanvittig autoritet i bassen, men en hardhet i øvre mellomtone/diskant ble til slutt for slitsom. Dessuten syntes jeg det manglet magi.
    Det måtte da være noe som kunne få musikken til å blomstre som en orkidè, som kunne gjengi fargene i musikken, duftene, følelsene.
    Jo, jeg hadde jo lest om rør. Var litt skeptisk til om dette kanskje var litt vel eksotisk, jeg var jo tross alt mest opptatt av musikken ;D Haha, for en idiot jeg var. Da Conrad-Johnsen spilte hjemme hos meg for første gang, på noen Mission M34 (tror jeg det var), ja da skjønte jeg at jeg var på sporet.
    Så kom det neste store gjennombruddet, Referencene. Lector cd-spiller var allerede på plass.
    Du milde tid, jeg ble helt månebedotten.
    Musikken var så lettflyttende og uanstrengt. Lydbildet var stort og bredt, nærmest foldet seg rundt èn. Tindrende klar lyd, uten den minste antydning til unoter som gir lyttetretthet. Fioliner, cello, akustiske gitarer, kontrabass, alt hørtes utrolig ekteut.
    Bassen i Referencene er utrolig, størrelsen tatt i betraktning, og spiller etter sigende med brukbart nivå ned på midten av 30-tallet. Disse høytalerne kan gjengi dynamikken i innspillingen, på verker som f.eks Rhapsoy in Blue, som plutselig eksploderer i lydmessige voldsomheter med blåsere og hele hørva, da får jeg en idè om hvordan gode hornhøytalere må høres ut.
    Jeg var altså i hifi-nirvana, med et anlegg som åpenbart spilte i en gudommelig opphøyd symbiose.
    Og hva gjør man da...?
    Jo man selger sin sjel til djevelen, den beste komponenten, altså høytaleren, til en annen, og jakter videre på neste fiks.
    Nåja, den observante leser vil nå ane konturene av en løsning med henblikk på hva den "nye" komponenten er ;)
    En, nei to høytalere, men ikke noe impuls(e)kjøp denne gangen (tok du den Impulse.. ;D).
    Skal vi se...bilder, bilder...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4




    Tandberg TL-1520. Det er viktig å støtte norsk industri, og norsk hifi-industri i særdeleshet IMO ;D
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tandberg TL-1520 er ikke så verst syns jeg. men den ruller av altfor tidlig for meg desverre. nøytral og fin lyd :)

    kunne tenkt meg et par Tandberg Studiomonitor en gang, eller TLM 3005.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Å støtte en bedrift som gikk heden i forrige århundre får du ingen plusspoeng for, Kjoenik. Jeg tror du har kjøpt deg Veena, jeg.... ;) Det setter jeg tier´n min på, i alle fall.... ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Å støtte en bedrift som gikk heden i forrige århundre får du ingen plusspoeng for, Kjoenik. Jeg tror du har kjøpt deg Veena, jeg.... ;) Det setter jeg tier´n min på, i alle fall.... ;D
    Så disse er ikke 2005 mod. altså :eek:
    Er nok klar over at de er historieja . Var ikke så lett å få takk i de nødvendige pluggene for å koble ipoden til sølvsupern... ::)

    Javel, Veena, vi får se...



    Noen cm høyere enn Veena kanskje...?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Siden det er kjempemye gjetting her, og ingen har rett, så legger jeg ut et bilde til. ::)


    og et til, av innholdet i den minste kassen

     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    jeg gjetter på Living Voice høyttalere! kanskje Auditorium. nå? ;)

    formen på kabinettet og den svarte "klossen" de står på tippa min gjetning mot LV. finèren ligner også.

    har jeg rett, har jeg rett, har jeg rett? ???
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Joda, du har delvis rett.
    Det er Living Voice Avatar OBX-R, med tilhørende eksterne delefiltre.


    Jøss, de matcher...



    Delefiltre med mange fine komponenter

    Cardas Neutral Reference
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    bra match det der. hva er vinner du på å ha delefilter i egne bokser egentlig?

    Yeah, I'm good. ;D

    kjoenik skrev:
    Joda, du har delvis rett.
    Det er Living Voice Avatar OBX-R, med tilhørende eksterne delefiltre.
    Living Voice Auditorium Avatar OBX-R om jeg får be. det er da det fullstendige navnet! ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Pengvim skrev:
    bra match det der. hva er vinner du på å ha delefilter i egne bokser egentlig?

    Yeah, I'm good. ;D

    kjoenik skrev:
    Joda, du har delvis rett.
    Det er Living Voice Avatar OBX-R, med tilhørende eksterne delefiltre.
    Living Voice Auditorium Avatar OBX-R om jeg får be. det er da det fullstendige navnet! ;)
    Hehe, jo hvis du insisterer.

    tkr skrev:
    Utsøkt!!
    mvh
    Tusen takk TKR!
    Jeg tenker å invitere lauget hit, før jul forhåpentligvis. Jeg klarer jo aldri å komme meg på møtene deres...og jeg har jammen ikke anledning neste gang hos deg heller...
    Men jeg må få hørt oppsettet ditt en gang. SOA skryter voldsomt :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette var jo griselekkert, Kjoenik! GRATULERER! Visste jo at du har god smak,da... ;D Og jaggu matcher de finishen på lyttestolen. Tilfeldig?? Neppe. ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4



    Hm, litt mørke de der.

    Har flyttet de mye rundtomkring. Nå står de en meter fra veggen, med omkring tre meters mellomrom, tweeterne mot midten (som anbefalt i manualen), og med kraftig toe-in. Diskanten krysser et sted like foran hodet mitt (igjen, som anbefalt i manualen). Foreløpig er dette den beste plasseringen jeg har funnet.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Praktfullt! Jeg har også fått meg kasser bak høyttalerne, forresten.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    I din tråd? Ok. Basskuber. Splunka nyutviklet resonansfri trykkammersak med 2 12" i bipol. Hver kube trekkes av 500 klasse D-watt og kontrolleres via en digital Behringer delefilter/EQ-boks. Sf-ene har fått 4.ordens aktiv/passiv avskjæring. Løsningen produseres av vår alles theStig.
    Pauker med kropp! Kontrabasser med kasse!

    Nuvel. Det er din tråd. De LV-ene gjorde seg virkelig i valnøttfiner!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for svar og gratulerer med meget gode høyttalere!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    I din tråd? Ok. Basskuber. Splunka nyutviklet resonansfri trykkammersak med 2 12" i bipol. Hver kube trekkes av 500 klasse D-watt og kontrolleres via en digital Behringer delefilter/EQ-boks. Sf-ene har fått 4.ordens aktiv/passiv avskjæring. Løsningen produseres av vår alles theStig.
    Pauker med kropp! Kontrabasser med kasse!

    Nuvel. Det er din tråd. De LV-ene gjorde seg virkelig i valnøttfiner!
    Takk for det Valentino.
    Hva kan jeg si...wow...vil tro at det kan få litt av hvert til å vibrere ja.
    Det er bare å snakke i vei i denne tråden her.
    Når man inviterer til fest er det jo hyggelig når praten går :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Pengvim skrev:
    bra match det der. hva er vinner du på å ha delefilter i egne bokser egentlig?
    Man fjerner delefiltereret fra vibrasjoner som oppstår i kabinettet. Jeg skal snekre en løsning som gjør at delefilterne kan stå trygt på høykant ved siden av høytalerne.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ohlalal, dette var lekkert. Flott finish og herlige høyttalere.
    Jeg hørte en mindre/tidligere utgave i Horten ved en tidligere anledning. Fikk ikke hørt mye, men jeg likte svært, svært godt det jeg hørte. Nei, dette var saker, gratulerer.

    Valnøtt er jo bare lekkert!!!!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Flott utstyr i et vakkert hjem - gratulerer KJOENIK!

    Veldig hyggelig tråd forresten :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Blir jo litt nysgjerrig på prosessen som førte fram til at det er akkurat Living Voice Auditorium Avatar OBX som forskjønner ditt vakre lytterom, da... Lyst til å tegne og fortellle litt, Kjoenik? Det skal jo LITT til for å gi Reference3A reisepass, mener jeg....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Blir jo litt nysgjerrig på prosessen som førte fram til at det er akkurat Living Voice Auditorium Avatar OBX som forskjønner ditt vakre lytterom, da... Lyst til å tegne åog fortellle litt, Kjoenik? Det skal jo LITT til for å gi Reference3A reisepass, mener jeg....
    Har Lin fått viljen sin...? :)
    EDIT:
    Valentino ble før meg..

    Gratulerer med nydelig lytterom og utstyr.
    (jeg sitter i en mørk kjeller....)

    Du kan med andre ord se fram til en aldeles nydelig vinter, der lysforhold er med på å skape stemning til musikken.
    ENJOY!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk!
    MEN, nå skal jeg fortelle dere litt om hvordan det låter, og sammenligne lyden jeg har nå med den jeg hadde med ref 3A.

    Grunnen til at jeg skiftet høytalere, på tross av at jeg var fornøyd, var vel i bunn og grunn at jeg ønsket å bli mer fornøyd ::) Savnet muligens litt mer autoritet i de lavere frekvensene, er ikke helt sikker. Hadde lest en hel del omtaler av Living Voice, og Living Voice med Kondo elektronikk, og jeg må si at jeg ble veldig nyskjerrig på hva det var som fikk erfarne hifi-journalister til å gå helt av hengslene og snakke om opplevelser som forandret livene deres, og denslags ;D
    Jeg var selvfølgelig oppmerksom på at deler av dette kunne skyldes Kondoelektronikk til over 1 million (bi-amping med KondoKSL Gakuoh monoblokker :eek:), men det gav jo en viss indikasjon på hva potensialet i høytalerne var...

    Det som jeg opplever nå med LV er at lydbildet er noe bredere og helt klart dypere. Det er mer luft rundt utøverne. Oppløsningen oppleves også å være noe høyere, men ikke nødvendigvis bedre. Ref 3A var mer enn nok oppløst.
    Lydbildet med Ref3A er høyere, og oppleves som mer omsluttende.
    Lyden med LV er mer "analytisk" (husk at nå sammenligner jeg med Ref3A...så alt jeg nevner blir relativt), jeg opplever en mild grad av lyttetretthet, diskanten, ellerøvre mellomtone, jeg er ikke helt sikker på hva det er, blir litt slitsom, og det er noen resonanser i nedre mellomtone, eller muligens øvre bass, som blir litt ubehagelig for øret.
    Jeg blir ikke helt klok på lyden fra LV. Jeg opplever den som mer oppløst, samtidig som jeg opplever at mellomtonen er mer innelukket.
    Ref3A hadde en vanvittig mellomtone. Når Itzhak Pearlman spilte Pablo De Sarasates "Zigeunerweisen OP.20". På slutten av dette følsomme stykket er det et klimaks hvor Pearlman virkelig rocker med fiolinen og plukker strenger så det holder, og denne lyden av plukkede strenger, den er så vidunderlig dynamisk og levende med Ref3A. Med LV er det hele mer reservert, og magien slippes ikke løs.
    Det er mye det samme med kontrabass, selv om forskjellene nok er litt mindre. Men Ref3A produserer virkelig denne palpable lyden som man nærmest kan ta og føle på.
    Hemmeligheten til Ref3A ligger nok i mellomtoneelmentet i flettet karbon som er veldig lett og stivt, og som kun er festet i ytterkanten. På fabrikken til Ref3A er det èn person som kun har ansvaret for dette elementet.
    Dette og det faktum at det ikke finnes noe delefilter, tror jeg, gir denne usedvanlig realistiske lydgjengivelsen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her kan nok rommet ditt ha endel å si, Kjoenik. Var Avatarene nye elller demobrukt? De er jo ikke akkurat kjent for å gå seg til i løpet av et kvarter, nemlig...
    Må forresten si meg veldig enig i den panegyriske omtalen av dine Ref 3A. Pizzicato som truer med å justere hårfestet er saker! ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Hva er konklusjonen da...?
    Slik det er nå, hadde jeg nok bedre lyd med Ref3A.
    MEN, jeg har fremdeles troen på Living Voice. Om en 20-års tid, når jeg kan kjøpe Kondo elektronikk, skal dette nok bli bra ;)

    Nei, det jeg lurer på nå er om system-matchen kanskje ikke er helt tilstede lenger.
    C-J CAV50 og Ref3A var tydeligvis en særdeles vellykket kombinasjon.
    Nå er det jo slik at Living Voice sine høytalere, ifølge det jeg har lest, er "voiced" for 300B forsterkning.
    Hva tror dere lærde?
    Er det 300B, evt.211, som skal til?

    Valentino, Ref3A, med stativer, ble tatt i innbytte hos Audioart. Men ikke si det til noen, for det kan være jeg kjøper dem tilbake, for å sikre meg, hvis jeg ikke lykkes med mitt nåvørende prosjekt... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn