KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Her kan nok rommet ditt ha endel å si, Kjoenik. Var Avatarene nye elller demobrukt? De er jo ikke akkurat kjent for å gå seg til i løpet av et kvarter, nemlig...
    Må forresten si meg veldig enig i den panegyriske omtalen av dine Ref 3A. Pizzicato som truer med å justere hårfestet er saker! ;D
    Når jeg nevnte panegyriske omtaler, var det for Living Voice... ;) Men jeg skulle likt å lest den omtalen av Ref3A som du nevner. Tror jeg ville kjent meg igjen ;D

    LV var demobrukt. De har nok ikke vært brukt på en stund, for jeg merker forskjeller fra da de var nyoppkoblet. Men jeg har ikke helt troen på at de skal forandre karakter i så stor grad at de lager den lyden jeg vil ha (med nåværende forsterkning ::)).
    Når de først er innspilt er de vel innspilt for alltid, kanskje med en ørliten innspillingsperiode for å få de på gli etter en tids dvale?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    kjoenik skrev:
    Hva er konklusjonen da...?
    Slik det er nå, hadde jeg nok bedre lyd med Ref3A.
    MEN, jeg har fremdeles troen på Living Voice. Om en 20-års tid, når jeg kan kjøpe Kondo elektronikk, skal dette nok bli bra ;)

    Nei, det jeg lurer på nå er om system-matchen kanskje ikke er helt tilstede lenger.
    C-J CAV50 og Ref3A var tydeligvis en særdeles vellykket kombinasjon.
    Nå er det jo slik at Living Voice sine høytalere, ifølge det jeg har lest, er "voiced" for 300B forsterkning.
    Hva tror dere lærde?
    Er det 300B, evt.211, som skal til?
    Hmmm når ikke Kondo-utstyr blir benyttet til å demonstrere LV, hva slags utstyr er det som gir anmeldere og tilhørere hakeslepp?
    Og hvem er det som har LV høytalere på hjemmesiden sin sammen med sine etterhvert legendariske 300B forsterkere?

    Det er Borderpatrol det!

    Det er også disse forsterkerne det refereres til mtp setningen "Voiced for 300B".

    De er heller ikke billige - men de koster langt fra 1 million - de høres bare slik ut ;)

    Kanskje noe å tenke på KJOENIK?

    PS- glem brukt markedet - de som har BP selger ikke - de bare oppgraderer!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Tja, da er det bare å ta fram utgangsimpedanskurvene for CJ-forsterkeren og Border Patrol-forsterkeren, impedanskurven for LV-høyttaleren, og en kuleramme...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Erland skrev:
    kjoenik skrev:
    Hva er konklusjonen da...?
    Slik det er nå, hadde jeg nok bedre lyd med Ref3A.
    MEN, jeg har fremdeles troen på Living Voice. Om en 20-års tid, når jeg kan kjøpe Kondo elektronikk, skal dette nok bli bra ;)

    Nei, det jeg lurer på nå er om system-matchen kanskje ikke er helt tilstede lenger.
    C-J CAV50 og Ref3A var tydeligvis en særdeles vellykket kombinasjon.
    Nå er det jo slik at Living Voice sine høytalere, ifølge det jeg har lest, er "voiced" for 300B forsterkning.
    Hva tror dere lærde?
    Er det 300B, evt.211, som skal til?
    Hmmm når ikke Kondo-utstyr blir benyttet til å demonstrere LV, hva slags utstyr er det som gir anmeldere og tilhørere hakeslepp?
    Og hvem er det som har LV høytalere på hjemmesiden sin sammen med sine etterhvert legendariske 300B forsterkere?

    Det er Borderpatrol det!

    Det er også disse forsterkerne det refereres til mtp setningen "Voiced for 300B".

    De er heller ikke billige - men de koster langt fra 1 million - de høres bare slik ut ;)

    Kanskje noe å tenke på KJOENIK?

    PS- glem brukt markedet - de som har BP selger ikke - de bare oppgraderer!
    Tro meg Erland, jeg har tenkt på det! Ganske mye i det siste faktisk...Var det ikke Terjetroll som hadde overtatt en Borderpatrol fra Hagto, som spilte på noen horn hjemme i stuen hans...
    Audionote kit1 er vel et noe rimeligere alternativ.

    Ellers kan jeg i farten bare huske èn anmelder som ikke brukte 300b. Han brukte Rogue, Rogue Audio M-150 tro jeg det var, med EL 34 bestykning.. ::) Han var også særdeles positiv i sin omtale, omenn ikke direkte panegyrisk :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Det siste jeg hørte var at Terje hadde en BP forsterker sammen med Avantgards Duo ja.

    Forøvrig er det jo et oppgradert BP-DIY som LMC benytter.

    BHO har også BP med tilhørende PSU.

    Det virker ikke som de noensinne har sette seg tilbake.

    Forsterkerne som jeg holder på å bygge, er også en ren BP konstruksjon - dog med en del "custom upgrades" og Hørning opt. (egentlig veldig lik LMC sine men med litt mindre jern i PSU).

    Du har sannsynligvis lest dette, men nederst på siden i linken skriver Roy Gregory (HIFI+) litt om sine erfaringer med BP P20 og sine LV høytalere;
    http://www.borderpatrol.net/ampind.htm

    Som du skriver er helt sikkert AN-kits et veldig godt alternativ. Jeg har hatt kit2 (KT88)her hjemme, og ble mektig imponert. Har også hørt kit1(300B) hos Olof og hos Terjetroll, og synes denne gjorde ting bedre enn kit2 på de aller fleste områder, selv om det er veldig lett å la seg forføre av punchet i bassen fra KT88.
    Jeg har ikke hørt det nye Monoblokk-kittet fra AN, men i følge Olof er dette betydelig bedre enn kit1.

    Beklager om jeg setter kostbare griller i hodet ditt :)
    Alternative Audio har forøvrig et demo ex av BP P21 til salgs på bruktsiden sin nå....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er en fantastisk fin forsterker du har, Kjoenik...men som du nevner, det kan ligge på matchingen. Og dermed er du på oppgraderingskarusellen med begge beina!Det er ofte slik. Bytter du ut et komponent i en velfungerende kjede, fører det ofte til flere utskiftninger. That´s what you get for rocking the boat! Rune S her inne har en Kit 1 til salg, det er et veldig godt sted å starte. 300B er jo RØRET, da..Dessuten snakker vi single ended klasse A, og har man først lettdrevne høyttalere, er det definitivt tingen, IMHO. Selv om BP lager helt fantastiske ting, finnes det andre og rimeligere inngangsbilletter....
    Det var ikke meningen å sette griller i hodet på deg, men.... ;)

    Jeg siktet forøvrig til din egen panegyriske omtale av mellomtonen i Ref.3A, så det er godt du kjente deg igjen... ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ganske flink til å sette kostbare griller i hodet mitt selv, vil jeg påstå ;D

    Nydelige greier den der Border Patrol P21 TJ 300B. Ikke billig nei, spesielt ikke med tanke på at jeg må ha forforsterker også.

    RuneS har jo en Audionote kit1 til salgs... ::)

    Er det ikke noen i Bergen som har en fin lite 300B sak som de kan ta under armen, så skal jeg sørge for bevertning av beste slag! :)

    Om C-J CAV50 skal selges, blir det i så fall med en stor klump i halsen. For den har jeg blitt oppriktig glad i! :-*
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja Impulse, hehe ;D

    Vel, spennende spennende.
    Har på følelsen at noe kommer til å skje...snart... :eek: ;D

    SOA har sagt seg villig til å komme på besøk med sin VAC pre/effekt-kombo...
    Bare tanken på å transportere effektforsterkeren med 8 stk WE 300B får meg til skjelve i buksene ;D

    Får sende en melding til medlemmene i Bergen lydlaug. Kanskje noen som har en litt mindre 300B forsterker?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Tja, da er det bare å ta fram utgangsimpedanskurvene for CJ-forsterkeren og Border Patrol-forsterkeren, impedanskurven for LV-høyttaleren, og en kuleramme...
    Du må huske på at jeg er medisinsk utdannet Valentino. Impedanskurver og kulerammer...det høres mer ut som slike ting NASA driver med... ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Alle som selger cj-utstyr, gjør det med en klump i halsen, Kjoenik. Vac-forsterkeri høres jo nydelig ut, men skal du ha et 300B-sluttrinn som matcher estetikken din, må du jo gå til anskaffelse av en svart og forkrommet JJ 322, selvfølgelig.... ;D
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    kjoenik skrev:
    Valentino skrev:
    Tja, da er det bare å ta fram utgangsimpedanskurvene for CJ-forsterkeren og Border Patrol-forsterkeren, impedanskurven for LV-høyttaleren, og en kuleramme...
    Du må huske på at jeg er medisinsk utdannet Valentino. Impedanskurver og kulerammer...det høres mer ut som slike ting NASA driver med... ;)
    Rocket science? Åh huffda! Pass på så ikke Audiomix og jane kommer og arresterer deg!
    På den seriøse siden skal jeg gjerne tro at en høyttaler stemt med noe såpass sært som denne BP-en vil låte annerledes trukket av andre forsterkere, kankje også andre 300B-forsterkere.

    As for myself? Takkebønn til Signore Serblin hver kveld før jeg går til ro! ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Amen ;)

    Impulse, forsterkeren din er et smykke. Som sagt så kikket (les:siklet) jeg på den hos audioaktøren.
    Hvis det er mulig å få den med "CJ CAV50-look", så kan jeg få sneket den på plass i racket uten at noen merker noe (ja utenom bankrådgiveren da selvsagt).

    Du nevnte rommet Impulse, men jeg tror ikke det har (hele) skylda. Ref3A låt tross alt bra, plassert på samme stedet.


    http://cgi.audiogon.com/cgi-bin/cl.pl?ampstube&1195949928
    35000 pe$eta$, det var jo ikke så ille...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Fra Border Patrol's hjemmeside

    'Here, the authority shape, pacing and tactile presence that the P20 brought to the nether regions of these physically modest speakers (Reference 3A and Living Voice Avatar OBx-R) imbued them with a scale and sheer unflappable stability totally at odds with expectations. Tonal colour and separation were superb, with none of the qualitative sameness that collapses the individual character and texture of instruments (and performers).'

    'The P20 is a mightily impressive amplifier and one that explodes the triode myth. Once again, it proves that it's not what you use but how you use it that counts. Good engineering will win out. I've listened long and hard to the push-pull Border Patrol and still haven't got its full measure.'
    Roy Gregory Hi-Fi+ Issue No 25 August/September 2003.


    Tenkt at her nevnes Ref3A og LV avatar OBX-R i samme åndedrag :)

    Her er en link til en som har sett lyset...
    http://www.sixmoons.com/industryfeatures/livingvoice/definitive.html
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg har tenkt på det også. Men da er vi oppe i de der prisklassene igjen. Må jo ha forforsterker også.
    Snakket akkurat med RuneS. Kit1 har kun èn inngang. Det klarer jeg meg ikke med. Dermed må jeg, hvis det skulle bli aktuelt, ha en forforsterker.
    Får kikke litt på bruktbørsene.
    Eller kanskje jeg får "lide" meg gjennom noen måneder, og så knalle til med noe ordentlige godsaker :D

    Men for all del. Det låter ikke dårlig hjemme hos meg for dagen, langt derifra. Det er ikke synd på meg 8)
    Det låter bare ikke godt nok... ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
    Jeg er en amatør :p
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt forsterkeren overkant av to år nå, to år. Herregud som tiden flyr. Dvs at rørene som jeg har brukt frem til nå har stått i nesten like lenge. Forsterkeren har blitt flittig brukt, og jeg vil tro at rørene har stått i har blitt brukt opp mot 2000-3000 timer, kanskje nærmere 3000.

    Nå har jeg puttet i et nytt sett med Svetlana Winged C, og hårene reiser seg.
    Jeg trekker tilbake svært mye av det jeg har skrevet om lyden med LV. Nå er det alvorlig smekk i mellomtonen og bassen kraftigere og strammere i fisken.

    Jeg er litt flau nå ja :-[ Men men, jeg er jo relativt ny i dette her, og det er første gangen at jeg opplever at ett rør sakte men sikkert visner. Det skjer jo så langsomt at man ikke merker det :p

    Vel, med all den bassen som kom nå, merket jeg at jeg ble truffet av stående bølger. Når jeg satt meg bak sofaen forsvant problemet.
    Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette, og fremdeles kunne sitte i sofaen, eller må jeg flytte meg?
    Jeg sitter altså i denne sofaen, ca. en meter innenfor der taket får normal høyde.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det får du lov til ;D
    Det var vel egentlig mitt neste spørsmål...hvor mange timer varer signalrørene?
    Varer ikke de litt lenger? :-\
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Enig med tkr her, skift singnalrørene i samme slengen. Det var jo godt å høre at din trofaste cj ikke er parkert enda, da... :D Den er laaangt bedre enn de aller fleste er klar over, nemlig...
    Og om det er en trøst, har jeg vært i dine sko. Det er slett ikke så lenge siden helller... ;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.621
    Antall liker
    27.909
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Ja, det får du lov til ;D
    Det var vel egentlig mitt neste spørsmål...hvor mange timer varer signalrørene?
    Varer ikke de litt lenger? :-\
    Jeg tror at de begynner å bli utslitte etter 3000 timer. Nei, jeg er sikker på at de begynner å bli utslitte etter 3000 timer!
    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Hva med 6SN7 rørene da?
    Bruker RCA 6SN7GTB. Mener å ha lest at de varer opp mot 10000 timer.
    Tar jeg feil?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.621
    Antall liker
    27.909
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Hva med 6SN7 rørene da?
    Bruker RCA 6SN7GTB. Mener å ha lest at de varer opp mot 10000 timer.
    Tar jeg feil?
    Neida, de virker sikkert i mange timer til. Spørsmålet er vel heller om de fremdeles virker like godt. Min personlige erfaring er at signalrør slites, omenn ikke så fort som utgangsrør. Jeg synes at 3000 timer er så mye at de neppe er så duggfriske lenger. Når du først går for nye utgangsrør, hadde jeg skiftet signalrørene også.
    Bare et forslag.... :)
    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg skifter alt. Er nødt til det nå... ;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.621
    Antall liker
    27.909
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Ja, jeg skifter alt. Er nødt til det nå... ;)
    Neida, du er ikke nødt. Men CAV 50 er en veldig god forsterker som fikk knallkritikker da den kom ut, og det ville jo være synd hvis du ikke fikk det beste utav den.
    Hvis skadefryd et noe for deg, kan jeg jo fortelle at jeg snart må skifte rør i preen min. 10 stykk 6922. For gode rør ser jeg fort 10 kkr i kvitøyet. Trøster meg med at det angivelig ikke finnes noen billige hobbyer.
    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kontemplerende spaserturer koster ikke allverden.

    Ville være fabelaktig om friske rør i CJ-en var løsningen. Jeg blir het i toppen av disse klanglige forviklinger. Går og legger pannen på ICEpowerkabinettet straks. Her må svales.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    tkr skrev:
    kjoenik skrev:
    Ja, jeg skifter alt. Er nødt til det nå... ;)
    Neida, du er ikke nødt. Men CAV 50 er en veldig god forsterker som fikk knallkritikker da den kom ut, og det ville jo være synd hvis du ikke fikk det beste utav den.
    Hvis skadefryd et noe for deg, kan jeg jo fortelle at jeg snart må skifte rør i preen min. 10 stykk 6922. For gode rør ser jeg fort 10 kkr i kvitøyet. Trøster meg med at det angivelig ikke finnes noen billige hobbyer.
    mvh
    Er ikke skadefro nei. 10000 kroner er mange penger. Men jeg er helt sikker på at det er verdt det :)

    Valentino skrev:
    Kontemplerende spaserturer koster ikke allverden.

    Ville være fabelaktig om friske rør i CJ-en var løsningen. Jeg blir het i toppen av disse klanglige forviklinger. Går og legger pannen på ICEpowerkabinettet straks. Her må svales.
    Det sa samboeren min også..."Det koster ikke noe å gå turer på fjellet". Det som er saken er jo at fjellene man går på stadig må bli høyere. Man må jo oppgradere fjellene, ikke sant. Og til slutt er man på vei opp på Mt.Everest. Og det er som kjent ikke billig ;)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    kjoenik skrev:
    Det sa samboeren min også..."Det koster ikke noe å gå turer på fjellet". Det som er saken er jo at fjellene man går på stadig må bli høyere. Man må jo oppgradere fjellene, ikke sant. Og til slutt er man på vei opp på Mt.Everest. Og det er som kjent ikke billig ;)
    Ikke er Valentinos sigarrøykende kvinner der heller.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Til gjengjeld er Bryn Terfel her akkurat nå, og pianistens venstrehåndsarbeide kommer endelig til sin rett. Hvordan jeg har klart meg uten fullrange så langt i mitt hifiliv er like uforståelig som enkelte kvinners hang til sigarrøkning.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Om C-J CAV50 skal selges, blir det i så fall med en stor klump i halsen. For den har jeg blitt oppriktig glad i! :-*
    kan du ikke beholde den i tillegg da? sette den bort til du har noe som matcher med den igjen liksom.. ;) om du skaffer ny altså, og om økonomien strekker til..
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    På den seriøse siden skal jeg gjerne tro at en høyttaler stemt med noe såpass sært som denne BP-en vil låte annerledes trukket av andre forsterkere, kankje også andre 300B-forsterkere.
    Hva er det som er så sært med Border Patrol ? Lyden ? ::)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det måtte evt. være fordi BP låter klasser bedre en det aller, aller meste, Birger..... ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    BHO skrev:
    Valentino skrev:
    På den seriøse siden skal jeg gjerne tro at en høyttaler stemt med noe såpass sært som denne BP-en vil låte annerledes trukket av andre forsterkere, kankje også andre 300B-forsterkere.
    Hva er det som er så sært med Border Patrol ? Lyden ? ::)
    Lurte også på denne, men ville ikke starte noen debatt i denne usedvanlig hyggelige tråden.

    Men OK, dersom det er sært å akkumulere de erfaringer som er gjort med velspillende 300B konstruksjoner opp gjennom årene og perfeksjonere disse for å gi optimale arbeidsforhold for et eller to 300B, så JA da er BP sært!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har skrevet noe som kan misforstås. Må oppklare da.
    Disse forsterkerne har lav dempefaktor. Hvis en konstruktør stemmer opp en høyttaler med dem og kunden setter en forsterker med høyere dempefaktor til å trekke dem vil klangbalansen ikke bli helt den samme som den høyttalerkonstruktøren arbeidet fram.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Moro at det funker så fint Koenik. Var litt betuttet etter første beskrivelsen din, men syntes det var modig med slik ærlighet etter investeringen.
    Vanskelig å vite om rørene er slitne når det går sånn sakte men sikkert som du nevner. Utgangsrørene har jeg vært vant til at takker mer klart for seg.

    Vi tåler flere beskrivelser etterhvert som du får testet mer.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal la være å skrive om engler. Det tar kongehuset seg av.
    Men du verden. For en opplevelse!
    I går var jeg småfrustrert og tenkte at 300B var det eneste som kunne redde meg.
    Har nå skiftet alt av rør, i både forsterker og cd-spiller.
    Lyden er totalt forvandlet. Jeg overdriver ikke, totalt forandret!
    Tindrende klar lyd, sprelsk, med pling i diskanten og smekk i mellomtonen. Nå kjenner jeg igjen lyden som beskrives i omtalene av Living Voice.
    Lydbildet persepteres som svært realistisk. Høytalerne forsvinner i enda større grad enn med ref3a. Dybden i lydbildet er fasinerende, liveopptak blir veldig spennende å høre på.
    Mellomtonen er på plass igjen. Jeg skrev tidligere at den opplevdes som noe innelukket.
    Vel, la meg fortelle dere at mellomtonen nå er UTE av boksen. Den er mer reservert enn på ref3a, hvor dynamiske utblåsninger kunne få meg til å hoppe opp i sofaen og rope EN GARDE :eek: Men mellomtonen på LV har en nydelig timbre (hvis jeg har forstått dette uttrykket riktig ::))
    På Midnight Sugar med Tsuyoshi Yamamoto trio (Three blind mice) på vinyl, har pianoet en klang og fylde som jeg aldri har hørt før. Det er som om pianoet står mellom høytalerne på ordentlig. Det er helt sant! Jeg skriver dette vel vitende om at noen av dere som leser dette kommer til å høre akkurat dette nummeret hos meg om ikke så lenge ;)

    For god ordens skyld. Jeg er ikke påvirket av noe annet enn det som er koblet i stikkontakten... ;D

    Lyden er fremdeles litt på kanten av det som kan bli slitsomt i lengden. Jeg har troen på at dette vil gå over når rørene, som ikke har spilt mer enn 10-15 timer, hår fått godgjøre seg litt. Det er også en resonans i en eller anne mellomtonefrekvens som jeg må prøve å gjøre noe med.


    I tillegg til svetlana winged C el34, bruker jeg Electro Harmonix 6sn7 gold pin og mullard 12au7 og 12ax7. I cd-spilleren erstattet jeg siemens halske 12at7 med RFT.
    Nå er det ikke nesten ingen godbiter igjen i rørboksen, så da må jeg nok på rørjakt :)

    Jammen moro dette her ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.621
    Antall liker
    27.909
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette var kjekt å høre, Kjoenik! Du må nok regne med noe mer enn 15 timer før rørene er innspilte. Jeg tipper på rundt 100 timer, jeg, før signalrørene yter maksimum av godlyd.
    Kanskje onsdag eller torsdag? ;)
    mvh
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    du kan jo kjøpe deg en Isotek Full System Rejuvenation CD. den funka veldig bra til å brenne inn anlegget her hjemme forrige gang det var nye høyttalere hvertfall. repeat fra jeg dro om morra'n til jeg kom hjem på kvelden. ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Pengvim skrev:
    du kan jo kjøpe deg en Isotek Full System Rejuvenation CD. den funka veldig bra til å brenne inn anlegget her hjemme forrige gang det var nye høyttalere hvertfall. repeat fra jeg dro om morra'n til jeg kom hjem på kvelden. ;)
    Huff, nei, kaste bort dyrbar rørlevetid (anser vel høytalerne som ferdig "innbrent".. ::))

    tkr skrev:
    Dette var kjekt å høre, Kjoenik! Du må nok regne med noe mer enn 15 timer før rørene er innspilte. Jeg tipper på rundt 100 timer, jeg, før signalrørene yter maksimum av godlyd.
    Kanskje onsdag eller torsdag? ;)
    mvh
    Har du fått PM?
    Hvis ikke, du har PM :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn