Det gløder fint i Mc'en i dag.
Ikke si at tiden som DD-entusiast er over... (??)Ein liten kommentar til Oiaps sitt spørsmål om platematte: Dei gamle dd-spelarane treng ei tjukk, relativt mjuk matte for å få orden på klanglege eigenskapar. Ei hard standardmatte gjev ei farging av lyden, sjølv om spelaren er god på andre måtar. Eg brukte ei PlatterMatter i mi tid som DD-entusiast (SL 1000 og eit par andre). Det kunne også hjelpe å snu matta opp ned (riller og denslags ned, og større flate mot plata.)
En kamerat har samme CD-spiller (men ikke moddet som din), en tung og solid sak, hørt at drivverket i spilleren skal være noe for seg selv...Gamlingen i bakgrunnen blir flittig brukt fra tid til annen tiltross for en alder på si sådær 40 år, riktignok har den vært hos Roar Malmin en tur og blitt renovert litt, men den er holdt i noenlunde orginalskick. Lydmessig kan den få mange moderne forsterkere til og stå i skammekroken lenge. Den er kanskje ikke så presis i bassen som moderne high-end forsterkere og den er heller ikke så silkemyk og luftig som en 300b forsterker i diskanten, men alt i alt låter den veldig bra. Har opplevd at folk ser litt rart på meg når jeg har den koblet sammen med en preamp til 200k....... men etter 1 minutts lytting så kommer som regel smilet og en utbrøt.... DÆVVEN !! det har visst ikke rent så mye vann ut i havet de siste 40 åran alikevel.
Vis vedlegget 312013
........ og cd spilleren er vel norges kanskje eneste ballanserte Sony XA5ES. Den har to forskjellige analog utgangstrinn og låter således helt forskjellig ettersom hvilket man bruker, liksom 2 cd spillere i en. Er kompis Harald som har brukt mye fritid på denne, her er det mange finurlige løsninger som bla klokker som sjekker de andre klokkene og sammenligner inn og utgangs signalene i da converterne. Harald har skrevet en liten bok om alle moddene han har gjort i denne spilleren. Den er til og med klargjort for et tredje rør utgangstrinn med hurtig kobling, men siden jeg ikke driver med digital lyd i noen utstrekkning så har jeg/vi ikke gått videre med det enda.
Ikke si at tiden som DD-entusiast er over... (??)
Selv er jeg en DD-entusiast som er like entusiastisk for spillere med S- eller J- armer. Beltedrift og rette armer kommer ikke inn døren her, ikke MC pickuper heller med det første (kanskje sistnevnte kommer når jeg blir mer dement, jeg blir stadig eldre).
Sant det, at min kommentar ikke har relevans til din kjeller-tråd.Burde ikke dette taes opp i en egen tråd ?....... jeg ser liksom ikke helt sammenhengen med min kjellertråd.
Min første HiFi dealer var Willy Tangen Audio Consult. Han hadde også en forkjærlighet for Tanberg 3012.
Han hadde også en av de første/prototypene av Dynamic Precision på demo med Apogee høytalere
Ojj touchy og firkantaBurde ikke dette taes opp i en egen tråd ?....... jeg ser liksom ikke helt sammenhengen med min kjellertråd.
Ojj touchy og firkanta