Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    I dag er det matlaging på tapeten som tar flere timer, så i dag er det til og fra lytting. Har ikke brukt comboen Qobuz, Bluesound Node med Cary 306 Pro som dac siden før sommeren, etter litt oppdateringer av Node'en og nettbrettet og glemte koder er det hele oppe og går det også......og lyden ? ....... overraskende bra vil jeg si......nå er jeg jo over seg glad i vinyl, men digital lyd som dette er helt ok. Bruce Springsteen og Yello står for musikken, flere nyere album jeg ikke tidligere har hørt.
    Om en halvtimes tid er en Ungarsk svinekjøttsgryte ferdig......har tjuvsmakt noen ganger og justert litt.......og den blir årntli god 🙂

20251026_145524.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Må si et par ord om min nå tilårskomne Cary cd spiller.......den er fremdeles knallgod og jeg føler at dac'en i den fremdeles holder et ganske høyt nivå.......jeg har en litt artig historie om akkurat det.......når jeg kjøpte den ny hos Tor på Lyric så var det en bekjent som som kjøpte en samtidig......for et par år siden mente han at det var over og ut med cd spillere hvorpå han solgte den og kjøpte seg en separat dac til 40k for og bruke med streameren sin og han har vært sisådær fornøyd med den comboen inntil han skulle koste på en 15k oppdatering til dac'en og han fikk låne Cary'en min et par uker. Når han kom og leverte tilbake spilleren min med en noe slukøret mine.......lurte jeg på hva som skjer/skjedde ? ......svaret var at han mente den innebygde dac'en i Cary'en låter bedre enn hans nye dac og at han angrer som ei bikkje på at han solgte sin Cary spiller.........sånn kan det gå.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Er egentlig godt fornøyd med lyden i fra det digitale i dag, Yello låter fantastisk bra......men så gikk jeg til Jonas Fjeld "Naken hud" og "Drammen i regn" og det låter greit, men den nerven jeg får frem via vinyl er ikke der, via det digitale blir det nettopp det.......digitalt på godt og vondt kan man si.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Noen ord om Marantz preampen med McIntosh:
    Jeg fryktet at disse to ikke skulle passe så godt sammen da Marantz jo er kjent for en lydsignatur som heller litt mot det varme og McIntosh 275 er jo ikke kjent for å være kald lydmessig den heller......men joggu gitt, så er de riktig så godt samstemte, de låter veldig så oppegående med veloppløst mellomtone og bra med futt&fart....les dynamikk, jeg fryktet et bløtt og bakoverlent lydbildr type litt sidrumpa lyd.......men ikke i det hele tatt.....riktig så hyggelig og lytte til......og de gamle Doxa 8.1 Signature spiller som aldri før......bare velstand.
    .

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Så hvis dere unnskylder meg så legger jeg ut noe som faktisk har relevanse i tråden min som omhandler ting som skjer i kjelleren min.

HFS medlemmet som hadde en løs diskant til mine gamle Wellex E2002 sendte som avtalt og i kveld er innom hjemme i fra sykehuset......og da ble det pizza til middag og så rett nrd i kjelleren og frem med skrutrekker og loddebolt.......noen få minutter senere var det hele på plass......Tandberg 3012a'en stod ledig og det var fort gjort og koble opp.....og NUH spiller Wellex'ene igjen... Happy days.
    Takk til Mr HFS med Seas diskanten.

20251030_190746.jpg
    20251030_190738.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ellers er Teac kassettspiller, Marantz cd63 K.I Signature og Tandberg cd spilleren levert til repratøren igjen. Teac'en har en annen "repratør " fikset tidligere noe som tok votter og vinter......og seff uten og bli fikset, men man kan jo ikke gi opp, men nå ny repratør så får vi se om det blir orden på sysakene denne gangen.
    Marantzen spiller, men skipper plutselig et sekund forover, laser er målt og måler perfekt i alle rettninger, men alikevel tuller den litt......det sitter et sånnt billig kina crap produsert Philips drivverk i disse, så det blir kanskje og bare bytte hele skiten til en ny skit. Marantz spilleren låter jo fremdeles fint, så det er værd og koste på den litt.
    Tandberg cd spilleren derimot er et problembarn......den tålte ikke postens transport i fra Båtsfjord og ned til østlandet, den fikk brudd i printkort og det klarte ikke repratøren og fikse ved første forsøk, men vi prøver igjen.
    Det er fint med besøk hos repratøren, jeg sier så fordi der står det mye til salgs og deriblant en orntli goding...... men mer om den når den er på plass, den skal få innebygd Bluetooth mottager først dlik at den kan brukes litt mer aktivt fremover......så Happy days.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Diskant......vel, bruker bare de original monterte skytetrådene, så det er litt og gå på der og delefilterne tåler sikkert en liten oppdatering de også.....men øss får skjå å e gidd......men hadde vært gøy og tøyd strikken litt med de.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    607
    Ein liten kommentar til Oiaps sitt spørsmål om platematte: Dei gamle dd-spelarane treng ei tjukk, relativt mjuk matte for å få orden på klanglege eigenskapar. Ei hard standardmatte gjev ei farging av lyden, sjølv om spelaren er god på andre måtar. Eg brukte ei PlatterMatter i mi tid som DD-entusiast (SL 1000 og eit par andre). Det kunne også hjelpe å snu matta opp ned (riller og denslags ned, og større flate mot plata.)
    Ikke si at tiden som DD-entusiast er over... (??)

Selv er jeg en DD-entusiast som er like entusiastisk for spillere med S- eller J- armer. Beltedrift og rette armer kommer ikke inn døren her, ikke MC pickuper heller med det første (kanskje sistnevnte kommer når jeg blir mer dement, jeg blir stadig eldre).

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    607
    Gamlingen i bakgrunnen blir flittig brukt fra tid til annen tiltross for en alder på si sådær 40 år, riktignok har den vært hos Roar Malmin en tur og blitt renovert litt, men den er holdt i noenlunde orginalskick. Lydmessig kan den få mange moderne forsterkere til og stå i skammekroken lenge. Den er kanskje ikke så presis i bassen som moderne high-end forsterkere og den er heller ikke så silkemyk og luftig som en 300b forsterker i diskanten, men alt i alt låter den veldig bra. Har opplevd at folk ser litt rart på meg når jeg har den koblet sammen med en preamp til 200k....... men etter 1 minutts lytting så kommer som regel smilet og en utbrøt.... DÆVVEN !! det har visst ikke rent så mye vann ut i havet de siste 40 åran alikevel.

Vis vedlegget 312013

........ og cd spilleren er vel norges kanskje eneste ballanserte Sony XA5ES. Den har to forskjellige analog utgangstrinn og låter således helt forskjellig ettersom hvilket man bruker, liksom 2 cd spillere i en. Er kompis Harald som har brukt mye fritid på denne, her er det mange finurlige løsninger som bla klokker som sjekker de andre klokkene og sammenligner inn og utgangs signalene i da converterne. Harald har skrevet en liten bok om alle moddene han har gjort i denne spilleren. Den er til og med klargjort for et tredje rør utgangstrinn med hurtig kobling, men siden jeg ikke driver med digital lyd i noen utstrekkning så har jeg/vi ikke gått videre med det enda.
    En kamerat har samme CD-spiller (men ikke moddet som din), en tung og solid sak, hørt at drivverket i spilleren skal være noe for seg selv...

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ikke si at tiden som DD-entusiast er over... (??)

Selv er jeg en DD-entusiast som er like entusiastisk for spillere med S- eller J- armer. Beltedrift og rette armer kommer ikke inn døren her, ikke MC pickuper heller med det første (kanskje sistnevnte kommer når jeg blir mer dement, jeg blir stadig eldre).

Burde ikke dette taes opp i en egen tråd ?....... jeg ser liksom ikke helt sammenhengen med min kjellertråd.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    607
    Burde ikke dette taes opp i en egen tråd ?....... jeg ser liksom ikke helt sammenhengen med min kjellertråd.
    Sant det, at min kommentar ikke har relevans til din kjeller-tråd.

Det du har i kjelleren er derimot spennende, har jo fulgt deg (og andre) her på forumet.

I et emne/tråd blir det ofte derimot slik at de sporer tidvis litt av, altså at en kommentar høster en annen kommentar. Jeg ville bare få frem at jeg liker DD-spillere med S- eller J- arm, og så langt har jeg styrt med MM pickuper. Av praktiske årsaker naturlig nok.

Hva gjelder din tråd, du er jo platespiller-entusiast mer enn de mest ivrige, så har i hvert fall skriblerier om vinylsnurrer sin plass. Og de er det jo bra at vi er flere som fortsatt ivrig benytter, så å få frem at man har forskjellige ønsker for spillerne, det boltrer jeg meg med å skrive i din tråd heller enn noen andres (de som bare bruker digitale kilder sine tråder er større skivebom).

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Så hvis dere unnskylder meg så legger jeg ut noe som faktisk har relevanse i tråden min som omhandler ting som skjer i kjelleren min.

Tandberg 3012A har jeg lysst til og skrible et par ord om (jeg har vel skrevet noen ord om den tidligere også, men bær over meg)....... det er nemmelig en integrert forsterker som går litt under radaren på folk flest........ og det burde den ikke fordi det er en god forsterker. Dette var vel den første forsterkeren Leif Ernstsen (senere Dynamic Precission) fikk ansvar for og konstruere, den ble omhyggelig og solid laget med mosfet transistorer som gir den en behagelig klang og den er kraftig nok for de fleste med sine rundt 100 watt i 8 ohm, kanskje ikke den forsterkeren man bør bruke til de mest lavimpedante høyttalerne, men den klarer rundt 100 watt i 2 ohm også, god og varm blir den også, så den har sikkert noen av de første wattene i ren klasse A vil jeg tro, en annen ting som er værd og nevne er at phono inngangen MC/MM kanskje ikke er verdens beste, men holder alikevel et anstendig nivå........ og den har innebygd en avrulling på 18db pr oktav under 15hz, dette er noe jeg vet Ernstsen videreførte senere i sine egne separate DP riaa'er, så tydligvis noe han mente var en god løsning....... fungerer i allfall utmerket i min 3012A OG i mine DP riaa'er.
    Jeg synes denne forsterkeren er en forsterker de fleste som leter etter en sub 10k forsterker burde ha et åpent øye for.
    Det var noen tanker en fredag kveld....... kommer sikkert mer om denne senere da jeg liker den veldig godt.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.474
    Sted
    Oslo
    Min første HiFi dealer var Willy Tangen Audio Consult. Han hadde også en forkjærlighet for Tanberg 3012.
    Han hadde også en av de første/prototypene av Dynamic Precision på demo med Apogee høytalere

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Min første HiFi dealer var Willy Tangen Audio Consult. Han hadde også en forkjærlighet for Tanberg 3012.
    Han hadde også en av de første/prototypene av Dynamic Precision på demo med Apogee høytalere

Ja, jeg er jo såpass heldig at jeg har flere klassiske Tandberg produkter jeg kan sammenligne med og det er kun de med Mosfet transistorer som jeg virkelig synes om. Jeg har også et sett med Tandberg 3018 og 3016, og det settet er virkelig oppegående og riaa delen i 3018 holder faktisk veldig høy standard. 3016 har samme lydsignaturen som 3012A, men er vesentlig mer bamsete i lyden og selvfølgelig vesentlig kraftigere........ ingen av de er for high-end forsterkere og regne i min bok, men som likandes lytte og kose seg forsterkere, så skal det mye til for og slå de.
    Jeg vet ikke med dere andre, men for meg så blir det viktigere og viktigere jo eldre jeg blir at anleggene mine spiller musikk slik at nerven i musikken kommer frem og man bare senker skuldrene helt av seg selv og pulsen bare detter ned til nytelse nivå og man bare automtisk fullstendig ignorerer resten av verden, det der med high-end anlegg som gjengir hver minste detalj er gøy det og at dynamikken i mellombassen slår deg i brøstet, men jeg opplever at lyttetrettheten kommer vesentlig raskere med disse anleggene enn med annlegg ala Tandberg tingene, ikke misfostå, det finnes mange andre merker som gjør det samme, ta f.eks mange McIntosh produkter som har ligende spillestil.
    Jeg har hørt ganske mange anlegg opp gjennom årene, men ærlig talt ikke så mange anlegg som har gjengitt musikken skal vi kalle det "sjel-settende", en gammel Dynaco rørforsterker med et par Quad ESL57 kan finne på og spille helt magisk, en JBL Paragon drevet av en GAS som spiller en chello konsert kan være fullstendig mind-blowing, en Marantz modell 8 som driver et sett ESS med Heil element kan være så sjelsettende at det neppe kan overgåes........ det er mange veier til Nirvana og veien dit behøver ikke nødvendighvis koste millioner.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sunndalsøra
    Har en kamerat som har en Tandberg 3012 som hadde en volumkontroll som hengte seg opp, og endte i kaldkjelleren. Har vært på tanken å bytte med det andre JBL L112 paret jeg har. Likte godt denne LE modellen.Ja den lyder godt :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    15.294
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Har en kamerat som har en Tandberg 3012 som hadde en volumkontroll som hengte seg opp, og endte i kaldkjelleren. Har vært på tanken å bytte med det andre JBL L112 paret jeg har. Likte godt denne LE modellen.Ja den lyder godt :)
    Den må du/dere fikse...... den burde jo også passe som hånd i handske med L112.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn