Det gløder fint i Mc'en i dag.
Ikke si at tiden som DD-entusiast er over... (??)Ein liten kommentar til Oiaps sitt spørsmål om platematte: Dei gamle dd-spelarane treng ei tjukk, relativt mjuk matte for å få orden på klanglege eigenskapar. Ei hard standardmatte gjev ei farging av lyden, sjølv om spelaren er god på andre måtar. Eg brukte ei PlatterMatter i mi tid som DD-entusiast (SL 1000 og eit par andre). Det kunne også hjelpe å snu matta opp ned (riller og denslags ned, og større flate mot plata.)
En kamerat har samme CD-spiller (men ikke moddet som din), en tung og solid sak, hørt at drivverket i spilleren skal være noe for seg selv...Gamlingen i bakgrunnen blir flittig brukt fra tid til annen tiltross for en alder på si sådær 40 år, riktignok har den vært hos Roar Malmin en tur og blitt renovert litt, men den er holdt i noenlunde orginalskick. Lydmessig kan den få mange moderne forsterkere til og stå i skammekroken lenge. Den er kanskje ikke så presis i bassen som moderne high-end forsterkere og den er heller ikke så silkemyk og luftig som en 300b forsterker i diskanten, men alt i alt låter den veldig bra. Har opplevd at folk ser litt rart på meg når jeg har den koblet sammen med en preamp til 200k....... men etter 1 minutts lytting så kommer som regel smilet og en utbrøt.... DÆVVEN !! det har visst ikke rent så mye vann ut i havet de siste 40 åran alikevel.
Vis vedlegget 312013
........ og cd spilleren er vel norges kanskje eneste ballanserte Sony XA5ES. Den har to forskjellige analog utgangstrinn og låter således helt forskjellig ettersom hvilket man bruker, liksom 2 cd spillere i en. Er kompis Harald som har brukt mye fritid på denne, her er det mange finurlige løsninger som bla klokker som sjekker de andre klokkene og sammenligner inn og utgangs signalene i da converterne. Harald har skrevet en liten bok om alle moddene han har gjort i denne spilleren. Den er til og med klargjort for et tredje rør utgangstrinn med hurtig kobling, men siden jeg ikke driver med digital lyd i noen utstrekkning så har jeg/vi ikke gått videre med det enda.
Ikke si at tiden som DD-entusiast er over... (??)
Selv er jeg en DD-entusiast som er like entusiastisk for spillere med S- eller J- armer. Beltedrift og rette armer kommer ikke inn døren her, ikke MC pickuper heller med det første (kanskje sistnevnte kommer når jeg blir mer dement, jeg blir stadig eldre).
Sant det, at min kommentar ikke har relevans til din kjeller-tråd.Burde ikke dette taes opp i en egen tråd ?....... jeg ser liksom ikke helt sammenhengen med min kjellertråd.
Min første HiFi dealer var Willy Tangen Audio Consult. Han hadde også en forkjærlighet for Tanberg 3012.
Han hadde også en av de første/prototypene av Dynamic Precision på demo med Apogee høytalere
Ojj touchy og firkantaBurde ikke dette taes opp i en egen tråd ?....... jeg ser liksom ikke helt sammenhengen med min kjellertråd.
Ojj touchy og firkanta
Men har du ein Maranz 8 ståande i kjellaren din?
Den må du/dere fikse...... den burde jo også passe som hånd i handske med L112.Har en kamerat som har en Tandberg 3012 som hadde en volumkontroll som hengte seg opp, og endte i kaldkjelleren. Har vært på tanken å bytte med det andre JBL L112 paret jeg har. Likte godt denne LE modellen.Ja den lyder godt![]()
Det største problemet med såkalt high-end, i hvert fall slik jeg ser det, er at intet annet utstyr diskvalifiserer flere albumutgivelser i større grad enn high-end utstyr. Jo da, de kan låte fortreffelig (med de rette albumene), spiller man derimot feil album så låter det derimot ikke bra (så ille at de albumene ikke spilles). Ingen tvil om at noe utstyr kan være grobunn for like mye frustrasjon som musikk- og lyd-glede. Dessverre er det en gang slik at Ola Nordmann kan like musikken på et album som nesten må diskvalifiseres på hans oppsett, fordi det ikke høres så bra ut på utstyret han har.Ja, jeg er jo såpass heldig at jeg har flere klassiske Tandberg produkter jeg kan sammenligne med og det er kun de med Mosfet transistorer som jeg virkelig synes om. Jeg har også et sett med Tandberg 3018 og 3016, og det settet er virkelig oppegående og riaa delen i 3018 holder faktisk veldig høy standard. 3016 har samme lydsignaturen som 3012A, men er vesentlig mer bamsete i lyden og selvfølgelig vesentlig kraftigere........ ingen av de er for high-end forsterkere og regne i min bok, men som likandes lytte og kose seg forsterkere, så skal det mye til for og slå de.
Jeg vet ikke med dere andre, men for meg så blir det viktigere og viktigere jo eldre jeg blir at anleggene mine spiller musikk slik at nerven i musikken kommer frem og man bare senker skuldrene helt av seg selv og pulsen bare detter ned til nytelse nivå og man bare automtisk fullstendig ignorerer resten av verden, det der med high-end anlegg som gjengir hver minste detalj er gøy det og at dynamikken i mellombassen slår deg i brøstet, men jeg opplever at lyttetrettheten kommer vesentlig raskere med disse anleggene enn med annlegg ala Tandberg tingene, ikke misfostå, det finnes mange andre merker som gjør det samme, ta f.eks mange McIntosh produkter som har ligende spillestil.
Jeg har hørt ganske mange anlegg opp gjennom årene, men ærlig talt ikke så mange anlegg som har gjengitt musikken skal vi kalle det "sjel-settende", en gammel Dynaco rørforsterker med et par Quad ESL57 kan finne på og spille helt magisk, en JBL Paragon drevet av en GAS som spiller en chello konsert kan være fullstendig mind-blowing, en Marantz modell 8 som driver et sett ESS med Heil element kan være så sjelsettende at det neppe kan overgåes........ det er mange veier til Nirvana og veien dit behøver ikke nødvendighvis koste millioner.