Kjekke funksjoner i effektforsterker?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.334
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Flere kanaler i samme boks, trigger inn og ut, XLR innganger og softstart. Gjerne klasse D. Lys bør være minimalt, eller ihvertfall dimbart.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Da vil jeg føre på Speakon kontakter til høyttalerne, i tillegg til vanlige terminaler.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.273
Antall liker
9.510
Torget vurderinger
2
Display hvor man kan lese av temperaturer, hvilestrøm, spenninger m.m
Få gjerne logging slik at man får opp lytteøktens effektbruk i en grafer eller lignende.
Enda bedre ville vært wifi/bluetooth og en tilhørende mobilapp man kunne lese av _alt_ i realtime.
Alt dette XLR/RCA + Ground lift + THD og nettspennings analyse i en Accuphase A-36 ( har VU meter og gainvelger og pin2/3 velger) , og en pris på 1/10 er en drømmeforsterker
Og i tillegg designkontruksjons skjema og SWCAD simuleringsfil
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Alt jeg ønsker meg er allerede nevnt, men lister opp likevel:
-XLR (og eventuelt RCA) inngang.
-Justerbar gain
-SpeakOn
-Trigger
-Råe specs
-Liten og lett

Den eneste forsterkeren jeg vet om som fyller kravene er Benchmark AHB2 (samt noen proforsterkere), men det hadde ikke skadet med flere.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Måteholden dybde, slik at man ikke må ha et 70 cm dybt rack for å få plassert den.
Kan ytterligere tjene noe dybdebehov ved å ha alle tilkoblinger og termineringer vertikalt montert i nedre del av kabinettets bakkant. Det er vel ingen lov som tilsier at slikt må stikke rett ut i bakkant;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Det meste er vel egentlig nevnt, bortsett fra 1) regulerbar utgangsimpedans, og 2) «through put» (?) for å «seriekoble» flere forsterkere i tilfelle biamping og annen moro. Regulerbar utgangsimpedans for tilpasse effektforsterkeren til designforutsetningene for ulike høyttalere og smak og behag.

Alle reguleringsmuligheter (volum/forsterking og utgangsimpedans) på forsterkeren bør være trinnvise og repeterbare så en slipper nevroser om at flere kanaler er stilt litt ulikt.

Ifm med et VU-meter hadde det vært kjekt om en også kunne vise sann/tilsynelatende effekt/VA (dvs faktisk spenning X strøm), effektfaktor/fasevinkel og «peak hold», valgbar responstid (rask/normal/treg - mekaniske VU-metre har imidlertid en ganske fast og litt treg responstid). Rent visuelt foretrekker jeg et mekanisk og analogt VU-meter framfor VU-meter på skjerm eller «bargraph», men det er ikke helt forenelig med ønsket om peak hold og regulerbar (rask) responstid. Med måling av spenning, strøm og effektfaktor kan en også regne sann og tilsynelatende last (dvs uten hensyn til frekvens). Utregnet last vil naturligvis variere noe med frekvensspekteret i signalet men gir likevel en god pekepinn.

Varsellamper og logging for «overspenning» på inngangen, klipping på utgangen, (over-)temperatur, effekt, driftstimer, DC og feil etc. Alle varsellamper kan godt ha justerbar intensitet, kanskje også RGB med valgfrie farger, bortsett fra «røde» varsler som bør stå med full styrke ev også blinke frenetisk.

Av tilkoblinger så kan jeg nøye med med kun XLR inn og through (som vi har vært innom i nerdetråden kan en god differensiell inngang være bedre på ubalanserte signaler enn en ubalansert inngang, med riktig overgangskabel fra RCA til XLR), Speakon (subsidiært skruterminaler som tar ringkabelsko), Powercon til strøm, og en jordskrue til chassis (som sammen med en jordbryter gir et handlingsrom til å sno seg rundt ev jordproblemer). + 12V inn/utganger til remote av og på, og en USB plugg for å få tilgang til dataloggen og ev. alle innstillinger.

Alle funksjoner og reguleringer bør enten være tilgjengelige på frontpanelet, med en fjernkontroll, og/eller en meny via USB. For å holde frontpanelet litt rent kan en skjule «sekundære» funksjoner og reguleringer bak en flapp på frontpanelet.

Håndtak (ev føtter på bakpanelet) er kjekt for buksering av forsterkeriet dersom det blir noen kilo å hanskes med.

Mht ytelse - er 20-21-22-bit oppløsning for mye å be om ? f.eks. 250W i 8 ohm og 18 bit med en watt ? Ytelsen til forsterkeren bør i stor grad vær frekvens- og last-uavhengig, dvs innenfor «rimelighetens» grenser.

Det er kanskje ei lang nok ønskeliste ?

Det er bare å tilføye enestående design (med mulighet for kundetilpassing) og non plus ultra byggekvalitet, for en noen få shilling.

mvh
KJ
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.757
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gainkontroll, gjerne separat for hver kanal, og ground lift hadde vært helt knall. :)

mvh
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Enig med de ovenstående. Display med helsedata er ønskelig. Klippeindikator må inngå. Fint også å se hvor mye strøm som leveres og hvor mange Ohm forsterkeren ser med HT koblet på. Displayet må kunne slås av. Gain kontroll er ytterst praktisk.
Man kan ha en innebygget sweepgenerator som kjører et sweep ut på høyttalerne med f.eks 10W effekt og måler impedans og strøm/fasevinkel. Resultatet vises på skjerm.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Jeg likte pkt. 1 og 3.
Blir IP-kontroll via app for presentiøst?
iPad med feedback på diverse amp parametre er jo litt kult og inn i tiden, da.
Brukes også ifm. diagnosering.
Dette er superkult. Et problem med IP løsning er å få en forsterker koblet på det trådløse nettet med alle de potensielle problemene som garantert vil oppstå hos mange.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg vil ha effektforsterkere enklest mulig, med minst mulig dill. Av/på knapp, gode høyttalerterminaler, og muligheten til å kjøre samme signal fra èn inngang til begge kanaler i tilfelle bi-amping.

Også må den selvsagt låte bra.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har ikke lest alle "ønsker" men utgang er kjekt. Både XLR og RCA.

(Slik som min nye Nad C268 selv om den bare har RCA ut.)

c268-1.jpg


Her er det i tillegg gain, jordingsskrue, trigger inn/ut, bridgemulighet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Den siste der skjønte jeg ikke helt, hvordan ser du for deg at det virker i praksis? At gain er 12dB ned det første minuttet, før den går opp til den verdien som er stilt inn?
Fra stranden i Dubai var det vel kanskje ikke det veldig gjennomtenkt?
Kanskje det er mulig at effekten mutes i 30 sek hvis volum er veldig høyt ved oppstart, signalisert med blinkende varsellys?
Og sirene?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Har ikke lest alle "ønsker" men utgang er kjekt. Både XLR og RCA.

(Slik som min nye Nad C268 selv om den bare har RCA ut.)

Vis vedlegget 516504

Her er det i tillegg gain, jordingsskrue, trigger inn/ut, bridgemulighet.
Et design som ikke baserer seg på å samtidig koble single ended output over ene siden av en balansert utgangstrafo, slik at ved lav inngangsimpedans på tilsluttet utstyr via RCA så risikerer man å ‘u-balansere’ den balanserte utgangen.
Kjøre en topp kvalitet balansert linjedriver (feks. fra TI) kan sikkert bøte på dette.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Først og fremst:
-Rødt lys av, grønt på. Lys for hver kanal.
-Alle brytere fremme pluss display.
-justerbar gain For rørfolket
-600/1200w i 8 ohm og stabil ned i 1/2 ohm
-Musikalsk så en får fot, ala Musical Innovation/Doxa
- RCA og XLR innganger.
-Powerknapp fremme! Er så lei dette tullet bak.
-gimmiføtter tilpasset vekten
-Klasse D, er jo miljøtilpasset
-Ekstrem Strømsterk
-Ekstrem støyfri, så sort bakgrunn

Hmm..føler nesten jeg beskriver effekten til Musical Innovation på en del områder hehehe...
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Digitale peak effekt metere som hele tiden viser utgående effekt til høyttaleren. Dette er den eneste måten å ha full kontroll på om man overbelaster forsterkeren, hvis man har en kombo av høyttaler/amp hvor det kan risikeres klipping. Også svært interessant å se hvilke musikkstykker som nesten tømmer forsterkeren.
Hadde dette på mine Audionet blokker, og det er den den mest nyttige funksjonen jeg har hatt, og savnes stort på min ellers eminente Ymer MkII.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Effektforsterker som kan vanne blomstene, støvsuge/vaske gulvet, vaske/henge opp klær og gå tur med kona.. Det hadde vært noe det.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Effektforsterker som kan vanne blomstene, støvsuge/vaske gulvet, vaske/henge opp klær og gå tur med kona.. Det hadde vært noe det.
Det hadde vert en effektiv forsterker ja
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Det skjuler seg noen gode ideer her ja.

Er det noe man kunne tenke seg å vite om det som foregår inni forsterkeren, men som man vanligvis ikke får noe informasjon om?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg kom på en jeg har tenkt på tidligere. Det handler om bias i klasse A-forsterkere. Man kan jo nedre bias mens en forsterker spiller, relativt problemfritt. Om man logger audiosignalet strømmen ut av forsterkeren kan man la bias reguleres automatisk. Ikke noe nytt i det, men så er det et spørsmål hvor høyt man skal legge bias. Skal den ligge akkurat på grensen til å switche over til AB ved det kraftigste signalet i stykket? Jeg tenker at man som bruker kan sette en grense både over og under. La oss si man spiller småpene 0,1-1W, og bias legger seg på eksempelvis 3-4W fordi det er nedre grense. Så drar man på litt og kommer opp i 20W. Bias kan da eksempelvis legge seg på 10W, fordi de siste 3dB kommer kanskje bare 2 ganger i løpet av musikkstykket. Dra man på til 100W legger bias seg på 50W. Man kan selvsagt også lage mer komplekse profiler, slik at bias for eksempel ligger på 5W v 1W signal, på 20W ved 20W signal, på 40W ved 50W signal, og på 50W ved 100W signal. Så kan den allikevel følge på videre til 100W ved 200W signal. Det man også kan gjøre er å tilby brukeren ulik "stay"-tid, avhengig av hvor høy biasen er. Man kan for eksempel si at biasen ikke holder seg på 200W mer enn i maks 20 sekunder, mens på 100W holder den seg i inntil 1 minutt, og på 50W kan den holde seg i 5 minutter, og på 20W kan den holde seg en halvtime, før den går ned til for eksempel 10W der det ikke er noen tidsbegrensning.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Jeg kom på en jeg har tenkt på tidligere. Det handler om bias i klasse A-forsterkere. Man kan jo nedre bias mens en forsterker spiller, relativt problemfritt. Om man logger audiosignalet strømmen ut av forsterkeren kan man la bias reguleres automatisk. Ikke noe nytt i det, men så er det et spørsmål hvor høyt man skal legge bias. Skal den ligge akkurat på grensen til å switche over til AB ved det kraftigste signalet i stykket? Jeg tenker at man som bruker kan sette en grense både over og under. La oss si man spiller småpene 0,1-1W, og bias legger seg på eksempelvis 3-4W fordi det er nedre grense. Så drar man på litt og kommer opp i 20W. Bias kan da eksempelvis legge seg på 10W, fordi de siste 3dB kommer kanskje bare 2 ganger i løpet av musikkstykket. Dra man på til 100W legger bias seg på 50W. Man kan selvsagt også lage mer komplekse profiler, slik at bias for eksempel ligger på 5W v 1W signal, på 20W ved 20W signal, på 40W ved 50W signal, og på 50W ved 100W signal. Så kan den allikevel følge på videre til 100W ved 200W signal. Det man også kan gjøre er å tilby brukeren ulik "stay"-tid, avhengig av hvor høy biasen er. Man kan for eksempel si at biasen ikke holder seg på 200W mer enn i maks 20 sekunder, mens på 100W holder den seg i inntil 1 minutt, og på 50W kan den holde seg i 5 minutter, og på 20W kan den holde seg en halvtime, før den går ned til for eksempel 10W der det ikke er noen tidsbegrensning.
Er ikke dette noe av det samme som Krell bruker/brukte?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Også må den selvsagt låte bra.
De skal vel ikke låte i det hele tatt? :rolleyes:

Likte godt en test i TAS (eller var det Stereophile) hvor følgende utsagn ble presentert:
‘This is the best preamp I have not heard’
Du kan få kjøpe en lydløs forsterker av meg. Egentlig er det bare et tomt kabinett med signal og høyttalertilkoblinger på baksiden, men da får du iallfall en "forsterker" som "ikke låter i det hele tatt".

Kvalitet som dette koster selvsagt jævla mye penger. :cool:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det skjuler seg noen gode ideer her ja.

Er det noe man kunne tenke seg å vite om det som foregår inni forsterkeren, men som man vanligvis ikke får noe informasjon om?
Idèen om å loggføre temperatur er attraktiv, særlig hvis man skal kjøpe brukt. Ofte ser man bilder av at folk har trøkka store forsterkere inn i trange rack og tv-benker med omtrent minimal mulighet for lufting, så det hadde absolutt vært en fordel å kunne sjekke hva en forsterker har blitt utsatt for på denne måten.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Mitt EC sett (kl. AB) har dynamisk feedback på bias, temp. etc. til fjernkontroll via RF.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje det er mulig at effekten mutes i 30 sek hvis volum er veldig høyt ved oppstart, signalisert med blinkende varsellys?
Og sirene?[/QUOTE]Gjerne et høylydt "Allah Akbar" før høyttaleren sier boom.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg kom på en jeg har tenkt på tidligere. Det handler om bias i klasse A-forsterkere. Man kan jo nedre bias mens en forsterker spiller, relativt problemfritt. Om man logger audiosignalet strømmen ut av forsterkeren kan man la bias reguleres automatisk. Ikke noe nytt i det, men så er det et spørsmål hvor høyt man skal legge bias. Skal den ligge akkurat på grensen til å switche over til AB ved det kraftigste signalet i stykket? Jeg tenker at man som bruker kan sette en grense både over og under. La oss si man spiller småpene 0,1-1W, og bias legger seg på eksempelvis 3-4W fordi det er nedre grense. Så drar man på litt og kommer opp i 20W. Bias kan da eksempelvis legge seg på 10W, fordi de siste 3dB kommer kanskje bare 2 ganger i løpet av musikkstykket. Dra man på til 100W legger bias seg på 50W. Man kan selvsagt også lage mer komplekse profiler, slik at bias for eksempel ligger på 5W v 1W signal, på 20W ved 20W signal, på 40W ved 50W signal, og på 50W ved 100W signal. Så kan den allikevel følge på videre til 100W ved 200W signal. Det man også kan gjøre er å tilby brukeren ulik "stay"-tid, avhengig av hvor høy biasen er. Man kan for eksempel si at biasen ikke holder seg på 200W mer enn i maks 20 sekunder, mens på 100W holder den seg i inntil 1 minutt, og på 50W kan den holde seg i 5 minutter, og på 20W kan den holde seg en halvtime, før den går ned til for eksempel 10W der det ikke er noen tidsbegrensning.
Jeg ser et par problemer :)
Reiner med det er Push Pull klasse A det er snakk om og reguleringen vil være for å hindre crossover distortion.
Det er imo ikke den verste fienden her.
Først så er ikke bias konstant i en klasse A Push Pull (vel og merke dem forsterkerne jeg kjenner til)
Bias endrer seg med temperatur i forsterker, bias øker med økende temperatur (NTC),
Det er ikke ukjent at en klasse A låter bedre når er blitt varm.

Videre så er vreng karakteristikken til en klasse A ganske avhengig av bias. Om en kjører reguleringen vil forsterkeren kontinuerlig endre karakter.
Lydmessig ønsker vi egentlig maks bias og maks spenning, men det vil kreve vanvittig med kjøling.
Endrer man på bias så er dette hørbart selv på lave volum etter min erfaring.

Mye som er mulig å lage til :) men kanskje heller ville hatt en reguleringskrets som holdt bias konstant i forhold til temperatur.
Kanskje også en ekstra regulering så dersom det ble 30 grader i rommet, så ville en automatisk justert ned litt bias når amp kom opp i maks temperatur.
Under normale forhold ville den holdt seg til ordinær bias.

Mvh
oks
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Røykvarsler (ihvertfall på 1. generasjon)
ModBus kommunikasjon til husets SD-anlegg
Automatisk muting av hip-hop og dansebænd
Selvdestruksjon ved tyveri eller sporings-æpp
Autotranslate ved Stavangerdialekt
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Egentlig trenger jeg kanskje bare en Hypex Ncore med VU meter...
 
M

MusicBear

Gjest
Egentlig trenger jeg kanskje bare en Hypex Ncore med VU meter...
Fra meg, og i fullt allvor, JA hvorfor ikke.

Nekter å tro man får pengene tilbake, i etter et innbrudd, for en amp som kostet 100 k og har blitt fire år gammel.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Automatisk muting av hip-hop og dansebænd
Jeg kjøper den amp’en som har denne funksjonen!

RF-fjernkontroll
Valgfritt oppsett hvor en kan velge mellom 1-n kanaler, tilsvarende thule (nevnt tidligere). Men den MÅ huske konfigurasjonen - det gjør ikke thule.
Marantzen min har fast on-volum (konfigurerbart) slik at den alltid starter på fast volum. Men nå snakker vi vel ikke effektforsterker men integrert forsterker...
Innstilling slik at man kan ha minimum/valgfri mengde lys.
Balansert input
Gode, solide terminaler - input og output
Soft-start

Men reelt sett:
- høy kvalitet
- masse kraft
- justerbart styrke på on/off lys (til så godt som helt av for kinobruk)
- balansert input
- monoblokk for hoved-ht
- 5-kanals for resten
- 12 on-trigger
- fjernkontroll (rf)
Nok for meg ;-)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Siden du er inne på integrert og volum. Jeg ønsker meg en volumkontroll med 3-4 programmerbare faste trinn. Så man kan for eksempel trykke på nr 2 så går volumet relativt raskt til volum 40, og trykker jeg på nr 3 så går det til volum 56, fordi det er de verdiene jeg har valgt. Selvsagt i tillegg til vanlig volumkontroll. Det er jo spesielt kjekt for meg som har såpass tvangstanker at jeg reiser meg fra sofaen, setter meg på huk foran preampen og sjekker at jeg har fått stilt inn volumkontrollen på et rundt tall. Skal jeg ha 60 skal jeg ha 60, og ikke 59, eller 61, eller noe annet. Og der er vi inne på en ting til som Linn dessverre ikke har, eller hadde den gangen, nemlig:


LESBART DISPLAY!
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Regulerbar utgangsimpedans for tilpasse effektforsterkeren til designforutsetningene for ulike høyttalere og smak og behag.

mvh
KJ
Samtykkar!

Og mulighet for auto volum, dvs at ein måler signalspenninga inn til- og signalspenninga ut frå- ein integrert forsterkar. Dette bør sjekkes litt oppover i frekvens, ikkje under feks 400Hz, slik at du kan sette inn eit aktivt filter for å avlaste integrert forsterkar, samt dei normale høgtalarane i bassen, mens effektforsterkaren tar seg av LF, men volum på dette følger rattet på den integrerte.

EDIT: Om ein har pre- out på den integrerte, så kan ein ta signalet inn derifrå, og ha eit "gain" på dette slik at bassen spiller like høgt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Det der skjønte jeg ikke en millimeter av. Kan du forklare hva du har tenkt å gjøre med signalene?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Valgbar muting med kategorivalg er absolutt på sin plass: HipHop, Rap, Mettall, Dainsebænd, Miles Davis on skyhigh, Wagner ( just too much) - flere???
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det der skjønte jeg ikke en millimeter av. Kan du forklare hva du har tenkt å gjøre med signalene?
Rett og slett ein volumkontroll på effekttforsterkaren som følger som ein slave av volumet på den integrerte. Dette for å kunne ha eit aktivt filter(HP) mellom signalkilde og integrert, og la effektforsterkaren ta seg av bassen.
 
Topp Bunn