Kjøreglede - oppskrytt leking

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
novgarod skrev:
hifiguru skrev:
Back to topic? Dette har ikke med kjøreglede å gjøre........
For deg kanskje... men jeg tviler sterkt på at det gjelder for de som ratter.
Ingen av de bilene som er nevnt i de siste innleggene, har vel noen annen funksjon enn nettopp å gi føreren kjøreglede, eller?
Jo, greit, regner med det er et hel...tes kick og dra i vei med den Audi'n men det jeg forbinder med kjøreglede er mere type landevei, svingete, tørr og hel asfalt, en bil av den "talende" typen, eldre 911 f.eks som forteller deg nøyaktig hva du holder på med....

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
hifiguru skrev:
novgarod skrev:
hifiguru skrev:
Ingen av de bilene som er nevnt i de siste innleggene, har vel noen annen funksjon enn nettopp å gi føreren kjøreglede, eller?
Jo, greit, regner med det er et hel...tes kick og dra i vei med den Audi'n men det jeg forbinder med kjøreglede er mere type landevei, svingete, tørr og hel asfalt, en bil av den "talende" typen, eldre 911 f.eks som forteller deg nøyaktig hva du holder på med....
Der mener jeg du berører noe viktig... Kjøreglede er høyst situasjonsbetinget.
Forøvrig tror jeg du ville fått store problemer med å funnet noen annen enn en hardnakket 911 eier som ville gitt deg medhold i at en eldre utgave av "rasen" var i nærheten av å "tale" like tydelig til føreren som en ekte Quattro (da snakker jeg selvfølgelig ikke om moderne Haldex-baserte "liksom-quattroer" :p, men de som har mekanisk overføring via torsen dif.)

Faktisk så er den vel en av de svært få bilene som faktisk "snakker med stemme" til deg også.. ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
novgarod skrev:
hifiguru skrev:
novgarod skrev:
hifiguru skrev:
Forøvrig tror jeg du ville fått store problemer med å funnet noen annen enn en hardnakket 911 eier som ville gitt deg medhold i at en eldre utgave av "rasen" var i nærheten av å "tale" like tydelig til føreren som en ekte Quattro (da snakker jeg selvfølgelig ikke om moderne Haldex-baserte "liksom-quattroer" :p, men de som har mekanisk overføring via torsen dif.)
Kom til å tenke på kongen av rally og 80-90-tallets kanskje største bilikon:

LANCIA DELTA INTEGRALE. Den står på vil-ha lista!

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Trondmeg skrev:
novgarod skrev:
hifiguru skrev:
novgarod skrev:
hifiguru skrev:
Kom til å tenke på kongen av rally og 80-90-tallets kanskje største bilikon:

LANCIA DELTA INTEGRALE. Den står på vil-ha lista!
Hadde den ikke vært så "skjør" hadde den også vært på min liste... ;) En annen "feil" i mine ører, er den firesylindrede motoren... Men etter å ha kjørt den ved et par anledninger, må jeg si at det nok er den bilen som kommer nærmest min egen, hva gjelder respons og kjøreglede (av hva jeg har kjørt)... Allt av interiør knirker, knaker, skrangler og rister så du får følelsen av at den skal falle fra hverandre hvert øyeblikk, men kontakten med underlaget og evnen til å "utføre" er bare helt enorm...!

Forøvrig må den vel finne seg i å være "prins", da den til dags dato, ubestridte kongen er og blir Audi Quattro S1...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Lancia Delta Integrale hadde jeg rett etter min Renault Turbo2!
den var trimmet til 220HK og var en drøm på vinterføre til Hemsedal
bare å gi jernet; det satt som et skudd.....og følte man at den slapp litt taket,var det bare å gi mere gass i svingen!
MEN den ble stjålet og grovt herpa 2 ggr,så da ga jeg opp!
sukk
mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
novgarod skrev:
klippeklipp . . .

Forøvrig må den vel finne seg i å være "prins", da den til dags dato, ubestridte kongen er og blir Audi Quattro S1...

klippeklipp . . .
Den ubestridte kongen i rally er Lancia. Ingen er i nærheten av Lancia's meritter. De vant til og med VM med 037 med tohjulsdrift etter at 4-hjulstrekk var etablert i rally. Hvis jeg husker rett så er det noe a la 74 seire og 7 VM mot Audis 21 seire og 1 VM. Alt dette er enkelt å sjekke hvis man har tid og lyst.
Spør du meg er Lancia Delta den ubestidte kongen av rally-kloner også og motoren er helrett. Og så ser den ekstremt bra ut og så er den italiensk.
Dette vi nok aldri enige om, men det er faktisk jeg som har rett :).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.158
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forslag til ny tråd du kan starte, Deph:

Sex - oppskrytt leking

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Livet - oppskrytt tidtrøyte

A

atledreier

Gjest
DrivingNirvana skrev:
Oi oi, nå er det en del biler som heter GT-R... Nysgjerrig på hvilken du har :D
Det er en '92 Mazda 323 GTR, som jeg skrev tidligere i tråden.

Skikkelig 4-hjulstrekk, turbo, 240 ponnier i asfalten, 1200kg med meg og full tank. Passe stiv, passe lav, vanvittig grep og en motor som bare trygler om mer. DET er morro!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
har du hatt 323 hos Turbo-Karlsen i Mjøndalen?
mvh
Leif

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
maverick skrev:
DrivingNirvana skrev:
Oi oi, nå er det en del biler som heter GT-R... Nysgjerrig på hvilken du har :D
Det er en '92 Mazda 323 GTR, som jeg skrev tidligere i tråden.

Skikkelig 4-hjulstrekk, turbo, 240 ponnier i asfalten, 1200kg med meg og full tank. Passe stiv, passe lav, vanvittig grep og en motor som bare trygler om mer. DET er morro!

Fett, det er en bil jeg lenge vurderte å kjøpe. Men pyse som jeg er, så turte jeg ikke handle en bil med alle girkasse-går-til-helvete-ved-hard-bruk mytene rundt seg :)
Jeg tviler ikke på at det er moro nei.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Trondmeg skrev:
novgarod skrev:
klippeklipp . . .

klippeklipp . . .
Den ubestridte kongen i rally er Lancia. Ingen er i nærheten av Lancia's meritter. De vant til og med VM med 037 med tohjulsdrift etter at 4-hjulstrekk var etablert i rally. Hvis jeg husker rett så er det noe a la 74 seire og 7 VM mot Audis 21 seire og 1 VM. Alt dette er enkelt å sjekke hvis man har tid og lyst.
Spør du meg er Lancia Delta den ubestidte kongen av rally-kloner også og motoren er helrett. Og så ser den ekstremt bra ut og så er den italiensk.
Dette vi nok aldri enige om, men det er faktisk jeg som har rett :).
Vel, du har nok helt rett i at vi ikke blir enige om hva som er "kongen" av WRC biler.. :) Og at Lancia som merke, leder med antall seiere er det vel ingen som hellst tvil om, men om de hadde gjort det hvis audi ikke hadde hoppet av sirkuset, er en annen sak...

Sakset et lite utdrag ang. Audi Quattro S1:

"The Audi Sport Quattro S1 was introduced at the end of 1984 as an update to the Audi Sport Quattro. The car featured a inline 5-cylinder engine that displaced 2,110 cc (128.8 cu in) and produced an officially quoted figure of 350 kW (480 PS; 470 bhp). However, the turbocharger utilised a recirculating air system, with the aim of keeping the turbo spinning at high rpm, when the driver closed the throttle, either to back off during cornering, or on gearshifts. This allowed the engine to resume full power immediately after the resumption of full throttle, reducing turbo lag. The actual power figure was in excess of 500 bhp (373 kW; 507 PS) at 8000 rpm.
In addition to the improved power output, an aggressive aerodynamic kit was added that featured very distinctive wings and spoilers to the front and rear of the car to increase downforce. The weight was lightened to just 1,090 kg (2,403 lb), and now accelerate from 0-100 km/h (62 mph) in just 3.1 seconds. Some of the cars were supplied with a "power-shift gearbox", which is said to be a forerunner of today's Direct-Shift Gearbox (DSG) technology.
The S1 proved to be an immediate success in the rally circuit, helping Walter Röhrl and Christian Geistdörfer win the 1985 San Remo Rally. A modified version of the S1, was also driven by Michèle Mouton. The S1 evolution would become the final Group B car produced by Audi, with the works team withdrawing from the Championship following the 1986 rally in Portugal.
Twenty years after the cancellation of Group B, the Sport Quattro S1 was still widely regarded as the most powerful rally car ever fielded in international competition, with the final factory machines of 1986 rated at an incredible 441 kW (600 PS; 591 bhp). In addition to Group B competition, the S1 won the 1985 Pikes Peak International Hill Climb with Michèle Mouton in the driving seat, setting a world record time in the process. This victory was repeated in 1987, this time at the hands of Walter Röhrl."

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
novgarod skrev:
Vel, du har nok helt rett i at vi ikke blir enige om hva som er "kongen" av WRC biler.. :) Og at Lancia som merke, leder med antall seiere er det vel ingen som hellst tvil om, men om de hadde gjort det hvis audi ikke hadde hoppet av sirkuset, er en annen sak...
Lancia
10 merkeVM
6 førerVM
74 løpsseire derav 57 seire med en Delta-versjon !!!

Audi
2 merkeVM
2 førerVM
24 løpsseire derav 23 seire med en Quattro-versjon (artig at de valgte et italiensk navn :))

Gruppe B:
Sport Quattro og Sport Quattro S1 vant 2 løp
Peugeot 205T16/205T16E2 vant 16 løp!!!
Lancia Delta S4 vant 5 løp
Lancia Rally 037 (bakhjulsdrift) vant 6 løp

Og så hoppet Lancia av rallysirkuset selv etter 6 år på rad med merke-VM (derav 4 fører-VM) så det kan nok hende at de ville fortsatt å lede selv om disse andre hadde fortsatt, men det får vi selvfølgelig aldri vite.
All ære til Quattro for innsatsen, men kongen var det ikke.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
10
hifiguru skrev:
Fikk prøve en 1975 mod. 911 med 3,2l (240hk) i dag. Etter å lagt ut hekken gjennom 2-3 svinger ned en bakke, med en lettere desperat eier på siden, er det lett å forstå hvorfor 911 har fått den statusen den har... På tross av for lite krefter var den utrolig gøy å leke med! Gav virkelig mersmak!

Mvh

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
bia skrev:
hifiguru skrev:
Fikk prøve en 1975 mod. 911 med 3,2l (240hk) i dag. Etter å lagt ut hekken gjennom 2-3 svinger ned en bakke, med en lettere desperat eier på siden, er det lett å forstå hvorfor 911 har fått den statusen den har... På tross av for lite krefter var den utrolig gøy å leke med! Gav virkelig mersmak!

Mvh

Porsche 911 er VIRKELIG noe for seg selv. Ingen andre biler har en lignende kjøreopplevelse. Selv Ferrari-entusiaster anbefaler alle som har midler til å eie en gammel 911 en gang i livet. Snakka med en del amerikanere en gang over nett og en kar lurte på om han hadde gått glipp av noe fordi han gikk rett til Ferrari uten å gå gjennom Porsche...og lurte på om gamle Porsche var "all that". "Yes, they are really all that...".

Drømmen er en mk1/996 GT3... Eller en RUF CTR 2...

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
10
Jepp, skjønner hva der er snakk om, og denne innrømmelsen sitter langt inne hos en som har brukt altfor mye tid og penger på V8'ere opp gjennom årene...

Forøvrig mener jeg kjøreglede generellt kommer på grunn av bilens lyter og særegenheter - ikke på tross av. Korrekt er drittkjedelig, og det gjelder igrunnen det aller meste spør du meg.

:)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Trondmeg skrev:
novgarod skrev:
Lancia
10 merkeVM
6 førerVM

Audi
2 merkeVM
2 førerVM
24 løpsseire derav 23 seire med en Quattro-versjon (artig at de valgte et italiensk navn  :))

Gruppe B:

Og så hoppet Lancia av rallysirkuset selv etter 6 år på rad med merke-VM (derav 4 fører-VM) så det kan nok hende at de ville fortsatt å lede selv om disse andre hadde fortsatt, men det får vi selvfølgelig aldri vite.
Audi avsluttet samtidig med eller om du vil, som en følge av at gruppe-B bilene ble forbudt. Rissikoen for ulykker ble rett og slett for stor. De tok så veien over til USA hvor de fortsatte å vinne, før de endelig la opp... hva som hadde kommet ut av en videre satsning i WRC er håpløst å si noe om, men at de var igang med noe stort er det vel ingen tvil om...

For den som er mer enn middels interessert i biler og rally er dette en flott film om "verdens beste rally biler" fra Audi, Lancia, Porsche, Peguot, Subaru, Toyota, Triumph, Talbot, Fiat, Ford osv. Nyt den!  ;) http://www.dpccars.com/car-videos-08/12-31-08page-Worlds-greatest-rally-cars.htm

M

Morpheus

Gjest
Kunne ikke vært mer enig med det som står i åpningsinnlegget! Har kjørt mye fint når jeg kjører taxi engang i ny og ne i helger for å spe på studentilværelsen, men for meg er bil noe som skal frakte meg fra a til b. Hadde kansje vært noe annet om vi hadde autobahn i Norge.

Den kjekkeste kjøreopplevelsen var nok i ungdommen på trimmet moped, så jeg kommer nok til å skaffe en motorsykkel hvis jeg ønsker større kjøreglede engang!

A

atledreier

Gjest
Morpheus skrev:
Hadde kansje vært noe annet om vi hadde autobahn i Norge.
Det er lett!

Parker. Sett radioen på ganske høyt mellom to kanaler, og få to kamerater til å stå på utsiden av bilen og vugge den svakt. Lukk øynene og se for deg en helt rett grå stripe med betong foran bilen, og VIPS! så har vi autobahn i Norge.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
novgarod skrev:
Trondmeg skrev:
novgarod skrev:
Lancia
10 merkeVM
6 førerVM

Audi
2 merkeVM
2 førerVM
24 løpsseire derav 23 seire med en Quattro-versjon (artig at de valgte et italiensk navn :))

Gruppe B:

Audi avsluttet samtidig med eller om du vil, som en følge av at gruppe-B bilene ble forbudt. Rissikoen for ulykker ble rett og slett for stor. De tok så veien over til USA hvor de fortsatte å vinne, før de endelig la opp... hva som hadde kommet ut av en videre satsning i WRC er håpløst å si noe om, men at de var igang med noe stort er det vel ingen tvil om...

For den som er mer enn middels interessert i biler og rally er dette en flott film om "verdens beste rally biler" fra Audi, Lancia, Porsche, Peguot, Subaru, Toyota, Triumph, Talbot, Fiat, Ford osv. Nyt den! ;) http://www.dpccars.com/car-videos-08/12-31-08page-Worlds-greatest-rally-cars.htm
Kommentar til uthevet skrift: Slik taler en merkeentusiast. Påstanden i seg selv kan selvfølgelig diskuteres.

Ellers takk for filmtipset !

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
DrivingNirvana skrev:
bia skrev:
hifiguru skrev:

Mvh

Porsche 911 er VIRKELIG noe for seg selv. Ingen andre biler har en lignende kjøreopplevelse. Selv Ferrari-entusiaster anbefaler alle som har midler til å eie en gammel 911 en gang i livet. Snakka med en del amerikanere en gang over nett og en kar lurte på om han hadde gått glipp av noe fordi han gikk rett til Ferrari uten å gå gjennom Porsche...og lurte på om gamle Porsche var "all that". "Yes, they are really all that...".

Drømmen er en mk1/996 GT3... Eller en RUF CTR 2...

Hyggelig at noen liker 996, men det er nå vannakjølt og litt plast911, det flatet litt ut etter 993 spør du meg....

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
Jeg blåser i plasten og jeg blåser i 911-puristene. De er selv forvirra og kan bryte ut i krig bare du spør dem hvilken 911 er best.

Det er kjøreglede det handler om, blås i alle andre! :D Mazda MX-5 har tidenes frisør-stempel på seg, men kunne ikke brydd meg mindre, bilen bringer jo frem smil etter smil uansett :D

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Kjøreglede er en litt vanskelig definerbar ting.....jeg har eid mye forskjellig av biler...både bra og dårlig, men ingenting får fram smilet hos meg som en tur i min 2CV med taket rullet bak... ;D

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
Vapor skrev:
Kjøreglede er en litt vanskelig definerbar ting.....jeg har eid mye forskjellig av biler...både bra og dårlig, men ingenting får fram smilet hos meg som en tur i min 2CV med taket rullet bak... ;D

Håhå jeg ble glad av posten din! Hadde en 1984 Mini en gang, med 35-36 hk... Rustvrak med clutch og girkasse fra helvete... Men Gud så gøy det var å kjøre den...

2CVer er ikoner!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.437
DrivingNirvana skrev:
Vapor skrev:

Håhå jeg ble glad av posten din! Hadde en 1984 Mini en gang, med 35-36 hk... Rustvrak med clutch og girkasse fra helvete... Men Gud så gøy det var å kjøre den...

2CVer er ikoner!
:) Nå er det menn som taler her, noen som vet at kjøreglede er mer enn hk. og toppfart. Som tidligere sagt, så har jeg en sportsbil som blir frakjørt av en Fiesta, men det gjør ingenting, bilen min er jo så gøyal å kjøre. Det er forresten en Triumph Spitfire.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
DrivingNirvana skrev:
Vapor skrev:

2CVer er ikoner!
:) Nå er det menn som taler her, noen som vet at kjøreglede er mer enn hk. og toppfart. Som tidligere sagt, så har jeg en sportsbil som blir frakjørt av en Fiesta, men det gjør ingenting, bilen min er jo så gøyal å kjøre. Det er forresten en Triumph Spitfire.
Det geniale med de gamle engelske sportsbilene er at man kan oppleve virkelig kjøreglede uten å bryte en eneste fartsgrense her i Norge, bygd for folk flest!

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
Ja. Det er som jeg sier hele tiden: Det er gøyere å kjøre en treg bil raskt enn å kjøre en rask bil tregt.

Jeg har kjørt en bil hvor andregiret tømte seg ved 120 km/t, hvor bilen var etter 6,5 sek... Det var så vanvittig styrkeprøve å holde seg under miste-lappen-grensa på 136 km/t! Man ville aldri slutte å gasse på, for lyden ble bare bedre og bedre (8300 omdreininger gikk motoren til). Veldig gøy, ja, men slitsom i lengden. Derfor er f. eks. en liten rakett/ velbalansert bil mye bedre, for man kan kjøre på kanten og få masse adrenalin uten å sette noe betydningsfullt i fare.

Den kraftigste bilen jeg har kjørt var en trimma Jaguar XJ med V8 og kompressor (kommer vel med 400 hk fra fabrikk, denne var ytterligere trimmet...). Jeg har aldri opplevd en verre/herligere sladd fra bånn gass og aldri sett speedonåla flyte så elegant og kjapt opp! Men pga den fantastiske støyisolasjonen inne i kupeen forsvant all spenning og selv om jeg trodde at jeg skulle be om å få kjøre mer gav jeg nøkkelen fra meg veldig fort, for det var ingen stor spenning slik jeg forventet med så mye krefter. Langdistansecruiser uten like, dog...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.437
DrivingNirvana skrev:
Ja. Det er som jeg sier hele tiden: Det er gøyere å kjøre en treg bil raskt enn å kjøre en rask bil tregt.
Så sant, så sant. Vi hadde en cruising til Helgeroa og tilbake i fjor sommer. Når vi kom tilbake sto en av deltagrene utenfor bilen sin og skalv som ett aspeløv. "Tenk å ha det så gøy uten å risikere å miste lappen" var hans kommentar. Han kjørte Fiat 850..... :)

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
DrivingNirvana skrev:
Jeg blåser i plasten og jeg blåser i 911-puristene. De er selv forvirra og kan bryte ut i krig bare du spør dem hvilken 911 er best.
Det er kjøreglede det handler om, blås i alle andre! :D Mazda MX-5 har tidenes frisør-stempel på seg, men kunne ikke brydd meg mindre, bilen bringer jo frem smil etter smil uansett :D
Det ryktes at en MX5 kom på førsteplass når Porsche klubben arrangerte Autoslalom..
Atle Gulbrandsen gjorde det bra med MX5 i Roadsport.. 11 1.plass av 16 løp..

De som sier at MX5 er frisørbil, er kun opptatt av eieglede.. Det er masse kjøreglede og kjøreegenskaper i en MX5. Noe Discovery også fant ut..

T

Torget

Gjest
Dere som kaller det oppskrytt leking og ikke skjønner vitsen; hvor presser dere grensene?

(Sier ikke at vi andre kun gjør det bak rattet)

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
OivindJ skrev:
Dere som kaller det oppskrytt leking og ikke skjønner vitsen; hvor presser dere grensene?

(Sier ikke at vi andre kun gjør det bak rattet)
For å få en følese av mestring..

T

Torget

Gjest
Right.. Dem andre jeg spurte :)

Hvor utsetter de seg selv for risiko, og stole på egne sanser og reflekser for å komme seg helskinnet igjennom det? Er det noe de unngår for enhver pris?

(For ordens skyld: Jeg har skjerpet meg bak rattet, og satt ikke andre enn meg selv i fare tidligere heller)

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
OivindJ skrev:
Right.. Dem andre jeg spurte :)
Hvor utsetter de seg selv for risiko, og stole på egne sanser og reflekser for å komme seg helskinnet igjennom det? Er det noe de unngår for enhver pris?
(For ordens skyld: Jeg har skjerpet meg bak rattet, og satt ikke andre enn meg selv i fare tidligere heller)
Er også for å få en forbedring i kjøringen også.. Når du tar på hjelmen og kjører ut på banen, så tenker du ikke på om å komme helskinnet igjennom..
Det er egentlig ganske trygt. Men så klart, feilberegninger skjer.. Og når noen kjører ut, blir det flagget med en gang. og hastigheten blir satt ned til svigemorshastighet..

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
miata skrev:
DrivingNirvana skrev:
Det ryktes at en MX5 kom på førsteplass når Porsche klubben arrangerte Autoslalom..
Atle Gulbrandsen gjorde det bra med MX5 i Roadsport.. 11 1.plass av 16 løp..

De som sier at MX5 er frisørbil, er kun opptatt av eieglede.. Det er masse kjøreglede og kjøreegenskaper i en MX5. Noe Discovery også fant ut..
Jeg er ganske klar over potensialet til en MX-5, hvertfall klar over hva som ligger av kjøreglede i en så enkel konstruksjon. Derfor valgte jeg bilen. For tiden har jeg ikke lyst til å eie en bil som koster mye i drift og samtidig har jeg alltid hatt ønske om å eie noe som er veldig lett og balansert. Litt sånn Lotus-men-driftsikker bil. Grisefornøyd!

Er vel ingen grenser for hvor raske disse små kan egentlig bli, bare man skjerper bilen her og der... Verste er jo at det ikke trengs å påkoste bilen med mye motor, og heller bare skjerper bremser, demperoppsett, antikrenging, vektreduksjon osv (max 100.000 kr.) så er jeg GANSKE sikker på at man eier 98% på en banedag.

Men jeg bryr meg ikke mye om baneresultater (jeg sier ikke at det ikke er gøy), det er mye sjåfør og lite bil. Eller rettere sagt: Det er sannsynligvis Porsche-eiernes 1.000.000 kr.+ doninger som de ikke tør å satse 100% med, mot en som f eks tør å satse alt i småtunede japaner... Med mindre disse advokatene/meglerne/entusiastene ikke synes at det er så farlig å ha foten ned på gulvet rundt hele banen i en million kroner som raskt kan bli fratrukket noen hundre tusen ved en ulykke :p

Skal ikke uttale meg mye om det (kanskje allerede gjor det?), aldri vært på banen. Skjer ikke så lenge jeg har en bil jeg ikke tør å satse 100% med. Det er snakk om å hente en E36 M3 fra Tyskland neste år, et spleiselag med noen kompiser. Da blir det vektreduksjoner, NA-trim, slicks, aerodynamiske tweaks og hele den godteposen der. Da blir det Porsche-jakt.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
M3 spesiellt med 3,2 literen er en fantastisk sak!

Når jeg nevnte 911 tidligere var det ikke en millionbil jeg tenkte på, en kamreat hadde en eldre modell som kostet 150' eller no i innkjøp og som gradvis ble forbedret. Fikk satt inn en 3,6l med datasprut etterhvert og han vant slalomcup i Porscheklubben for biler med gatedekk. Her ble det ikke spart på konfekten, ingenting å være redd for!

Vedlegg

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
10
Dette varmer også hjertet...

;D

Topp Bunn