Kjøreglede - oppskrytt leking

G

Gjestemedlem

Gjest
John_Harald skrev:
Beklager Gjestemedlem, filmen starter rett etter den reklamefilmen.. Det du beskriver er en reklamefilm for Audi sin Quattro! Gi den en sjanse til, så vil du se et litt annet poeng ;D
Ja jammen, der var vist litt til. En pen bråkete sak til prisen av en enebolig og som er godt egnet til å ta turen innom den lokale flystripen på vei til barnehagen med og slite litt på dekkene og få fine tall å titte på i fartsmåleren...

Hva med å ta en tur hit i stedet, brenne 4 dekk i bakhagen og likevel ha 2.182.000 kroner til å finne på noe morro med? (mer akselerasjon og røyk da)

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Å prøve å forklare kjøreglede er nok som å snakke til veggen ja... LOL...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.767
Nå har jeg vel ikke akkurat kjørt det sprekeste av de spreke hva gjelder bil, og til tross for at jeg liker å kjøre bil og har kjørt mye i mange land på tre kontinenter, så må jeg likevel si at jeg forbinder den "kjøreglede" enkelte her omtaler i euforistiske vendinger mye mer koblet til bruk av motorsykkel enn bil.

G

Gjestemedlem

Gjest
LydMekk skrev:
Å prøve å forklare kjøreglede er nok som å snakke til veggen ja... LOL...
Neida, opptil flere gode forsøk her. Jeg får nok taket på dette etterhvert regner jeg med.

Kanskje jeg skal legge turen innom OS flyklubb en dag og se om jeg kan finne kjøregleden ved å svinge fort på betongen og bli trykket ned i stolen på min Daewoo Matiz. Trenger kanskje en potetsekk på fanget for det siste for den går ikke så veldig fort. Mangler 7 av sylinderne fra audien på filmen gjør den også. Men kjøreglede handlet jo ikke om bilmerke og model som noen påpeker, så det er vel verdt et forsøk?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
12
Hvorfor starte en tråd om noe man ikke vil forstå?
Det blir som om jeg skulle si noe om fotball. Hvilket i seg selv ville være fullstendig meningsløst.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Trondmeg skrev:
Hvorfor starte en tråd om noe man ikke vil forstå?
Det blir som om jeg skulle si noe om fotball. Hvilket i seg selv ville være fullstendig meningsløst.
Forfor ikke gå ut og forene det muslimske sammfunn med Vigrid ?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Hamram skrev:
PS: Jeg hater alle og enhver som står bak bomstasjonene her i kommunistnorge.
Kanskje noe for en annen tråd, men bompenger er da det aller minst kommunistiske av noen finansieringsform. Prisippet om at kundene betaler etterhvert som de bruker en tjeneste eller et produkt og ikke forventer at det hele skal finansieres av felleskassen og over skatteseddelen er da i alle høyeste grad ren kapitalistisk filosofi. Bompenger er også det som brukes for å muliggjøre private løsninger på veibygginger i land som går for en større privatisering av slike oppgaver.
Jeg er enig, akkurat dette passer ikke i denne tråden, bortsett fra at det er med på å ødelegge kjøregleden...

"Kommunisktisk" er for meg et reinspikka skjellsord, da alle veiprosjekter i Norge allerede er betalt gjennom avgiftene. Bompengene er bare en ekstra avgift til staten.

Staten skal ha alt, og litt til... Akkurat slik jeg har forstått kommunismen. Kanskje ikke som ideologi, men slik det fungerte i praksis. ALT til staten, og staten sørger for deg, bare du kan betale ekstra for det når du trenger hjelpen. ;) Staten håver inn 50-60 milliarder årlig på bilrelaterte avgifter, og beholder 90 % av disse pengene til helt andre ting enn veiutbygging og trafikksikkerhetstiltak.

Slike ting ødelegger kjøregleden min.. :mad:

EDIT: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2954264.ece

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kjøreglede er et vikariende argument for å kjøpe en dyrere bil enn det man behøver, kun for å imponere sine omgivelser.

Man å leie en Morgan gjennom Cotwolds, det er ekte kjøreglede på flere plan...
Sleiven

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Men dersom en ser på biler med "normal" pris så er kjøregleden omvendt proporsjonal med bilens alder.

80 tallet var det siste tiåret det fortsatt var vanlig med biler med kjøreglede, dagens biler er stort sett kjedelige uavhengige av merke.

For eksempel så er BMW E30 mye artigere å kjøre enn BMWE36
Golf 2 GTI er uendelig mye artigere å kjøre enn golf 3 GTI

90 tallet var et nitrist kapittel i bilindustrien, i hovedsak kun drepende kjedelige biler.

Rundt årtusenskiftet forstod bilindustrien at hele 90 tallet var et mørkt tiår og begynte å lage hvassere biler men da hadde bilene vokst seg så store at de har blitt så tunge at de har mistet den gode kjørefølelsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Min erfaring tyder på at kjøregleden er omvendt proporsjonal med distansen som skal tilbakelegges.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Min erfaring tyder på at kjøregleden er omvendt proporsjonal med distansen som skal tilbakelegges.
Kommer an på hva man skal, men jeg kan være enig med deg.

Å kjøre mer enn 10 mil er stort sett drepende kjedelig dersom det ikke er en gulrot som venter.

Men i dag har jeg vært på skitur, gjørt 6-7 mil hver vei, gått ca 3 mil på ski og i bilen har jeg hørt på god musikk og jeg har kosa meg bak rattet i Yaris'en begge veier 8)

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Anonym skrev:
Zomby_Woof skrev:
Å kjøre mer enn 10 mil er stort sett drepende kjedelig dersom det ikke er en gulrot som venter.
Men i dag har jeg vært på skitur, gjørt 6-7 mil hver vei, gått ca 3 mil på ski og i bilen har jeg hørt på god musikk og jeg har kosa meg bak rattet i Yaris'en begge veier 8)
Det er gleden av å høre på musikk, ikke kjøreglede..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
miata skrev:
Anonym skrev:
Zomby_Woof skrev:
Det er gleden av å høre på musikk, ikke kjøreglede..
Synes faktisk det er avslappende og tildels moro å kjøre bil jeg.
Men er ikke så interessert at jeg ønsker å prioritere en rask bil pr. dags dato.
Hadde jeg vært 18 eller 40 hadde nok det vært viktigere for meg ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
En riktig formel så langt jeg kan bedømme. Den forklarer jo også indirekte hvorfor raske biler forbindes med kjøreglede.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Sammenligningen med musikkglede var for å vise at man får mange forskjellige svar etter hvem man spør. Noen ganger får du ikke et svar i det hele tatt fordi, fordi noen ikke finner noe glede ved musikk..

Et passasjerfly frakter deg fra a til b. Har selv flydd endel seilfly tidligere og grunnen til at mange flykapteiner kjører seilfly på fritiden er kjøreglede 8)

En bil kan være et transportmiddel for å bevege seg fra a til b, noe hvilken som helst bil kan klare. Til og med en Daewoo klarer dette. En Porsche gjør nøyaktig det samme, men noen vil si på en mye morsommere måte :) Kjøreglede handler som du og andre skriver ikke om merke, men det et par faktorer som bør være til stede. (Se min tekniske inndelig) -og ikke minst, hvor viktige disse egenskapene er for deg! Dette må du svare på selv ;)

Kjøreglede har jeg opplev på de fleste kjøretøyene jeg har kjørt, det kommer an på hvordan man kjører og hva man liker. Et begrep som kommer inn på motorsvake, små biler som mange opplever med mye kjøreglede er forholdet mellom vekt og kraft. Hadde tidligere en billig, brukt Toyota Corolla 1.6 med 105hk som veide 985kg. Kombinert med dekkstørrelse 205.55.15 var dette en svært underholdende bil på svingete småveier. Det føltes til og med at jeg kunne ha større svinghastighet en på min første bil, Audi TT Quattro, som også har gitt meg mye kjøreglede. Kanskje derfor jeg kjørte 45000km i året med den.. Det er ti år siden jeg kjøpte TT´n og jeg husker enda hvordan jeg gledet meg til å stå opp for å kjøre på jobben. Uansett hvor trøtt og umotivert jeg var, ble alltid i godt humør av å fyre opp motoren, skru på skikkelig gladmusikk og trykke gasspedalen mot gulvet!

Man må ikke kjøre på bane for å oppleve kjøreglede. Mange veier er yppelige for dette, selv uten å bryte trafikkreglene eller sette sitt eget eller andres liv i fare.
Et eksempel er riksvei 22 fra Halden til Sverige.
Et annet eksempel er veiene Norge til Italia.
Hadde det til og med moro med en billig, liten Suzuki firehjulstrekker for noen uker siden med nysnø på Kristiansand-veier..

Var ute i dag med min datter på syv og rattkjelken. Vi fant den største bakken der ingen andre turte å ake og vi kjørte gang på gang fra toppen. Spurte flere ganger hva hun sysntes. Det var gøy og det var moro. Det gikk fort, fort, fort og snøen gikk i oppløsning. Men klart, hun som velger bort barne-tv for å spille bilspill, vet hva kjøreglede er ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
12
Kjøreglede er et begrep som det legges mye forskjellig i. Derfor blir det et upresist begrep når betydningen ikke er avklart. Leser man denne tråden så finner man ut at det er mange definisjoner. Etter mine begreper så er det mange som forveksler eierglede (lykkelig over å eie noe man liker) og kjøreglede, men det som betyr noe er at man vet det selv. Hvis noen lurer på hva ekte kjøreglede er så er det bare å spørre. :)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Gjestemedlem skrev:
coolbiz skrev:
Her tar du det helt på kornet. Tenk dere følgende konversasjon:
Q: "Nå, hvordan går det med livet ditt?"
A: "Jo takk, det tar meg fra vuggen til graven."

Kan det bli mer kjedelig?
Nei, høres ganske trist ut. Og det hjelper lite om likbilen er laget av BMW.  ::)
Her tror jeg du tilkjennegir årsaken til din manglende evne til å føle kjøreglede. Du kobler kjøreglede til status. På samme vis som du stadig demonstrerer din hang til å forestille noe. Du forfekter gang på gang en idé om at noe er god smak, noe er dårlig smak, noe er høykultur, noe er lavkultur, noe er godt design, noe er dårlig, noe er bra musikk, annet er dårlig, osv osv... alltid basert på en vurdering noen andre har gjort.

Evnen til å selv føle, leve og vurdere dine opplevelser synes du å ha vansker med. Nettopp her vil du da få problemer, da en BMW ikke nødvendigvis vil gi akkurat deg "kjøreglede", da den følelsen er en subjektiv opplevelse. Når jeg beskrev hva som ga meg kjøreglede, hadde det ingen verdens ting med merkenavn å gjøre, men hva en gitt bilmodell ga meg av subjektive opplevelser. Disse ville nødvendigvis ikke være overførbare til noen annen, da de var nettopp mine personlige opplevelser av glede og fornøyelse.

Min facinasjon for audi's femsylindrede 10ventilere er like lite allmenngyldig som min glede over å lytte til Diana Krall. Å forklare deg hennes genialitet vil heller ikke være mulig, hvis du ikke selv likte det du hørte. Ingen andre enn deg selv vil kunne føle begeistringen "din" over "rett" bil for deg.

For meg er det åpenbart at enkelte biler er laget med fokus på kjøreglede, mens andre har andre prioriteringer. Samtidig erkjenner jeg at det ikke finnes en allmenn fasit på kjøreglede. Noen ganger må en "tenke sjæl og mene". Ikke alle har den evnen. Å forklare disse hva kjøreglede er, blir som å skulle beskrive en farge for noen som er født blind...

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Håvarhede skrev:
Nja Yarisen til Modern er litt kul. Skal prøve Renault Clio for å se om det fins noen kule biler i småklassen. Volvo C 30 er neste kandidat. Alfa Romeo hadde vært noe å teste.......i jakten på kjøregleden til en pris som er reachable.
Prøv en kvinne i stedet! Eller kanskje bilen er veien og kvinnen målet? Slike kvinner finnes sikkert.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.518
Gjestemedlem skrev:
Kanskje jeg skal legge turen innom OS flyklubb en dag og se om jeg kan finne kjøregleden ved å svinge fort på betongen og bli trykket ned i stolen på min Daewoo Matiz.
Aha. Om du kjører Matiz kan jeg forstå hvorfor du lurer sånn på hva kjøreglede er ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Våger en påstand: Man vil aldri finne kjøreglede i en koreansk bil...

;D

A

atledreier

Gjest
Jeg tror nok en gang akkurat det kommer an på hva man legger i kjøreglede, faktisk.

For min del er det selve kjøringen som er målet. Selvfølgelig er det mer morro i en sportslig og fin bil, men en Matiz tar meg også rundt på veien.

Hvis kjøreglede er å ha en 'høystatus' bil og suse rundt for at andre skal se at du har fin bil, da tror jeg nok en Matiz kommer litt til kort....

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
maverick skrev:
Hvis kjøreglede er å ha en 'høystatus' bil og suse rundt for at andre skal se at du har fin bil, da tror jeg nok en Matiz kommer litt til kort....
Det er eieglede..

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
For min del, fra en bilentusiast av den ganske ekstremt fanatiske typen:

Kjøregleden kan ikke defineres. Det er ganske individuelt. For min del er det å kjøre rundt på svingete veier med masse natur rundt om, med taket nede på Mazdaen min, en sommerdag med blå himmel omtrent det fineste å oppleve i livet... Man har seg selv, man har leketøyet sitt som man har brukt vintern på å tweake sånn at den blir enda råere/raskere/fetere, man har fri fra jobb/skole/mas og man har full tank å bruke opp... Jeg begynte å kjøre "meningløst" når jeg stressa mye før eksamen og annet viktig og trengte et avbrekk i hverdagen. Setter meg i grombilen, og flyter rundt på tomme gater. Da tenker du ikke på bekymringene og heller det at du har det gøy. JEG har det hvertfall gøy. Uansett hvor eller når: Sett deg i bilen/MCen, kjør, og glem alle bekymringer og ha det gøy... Fantastisk!

Jeg har prøvd meg på mange hobbyer, og endte opp med at det nærmeste som kom bil når det gjaldt glede var MC. :eek: LOL! Brukte 50.000 kr. på anlegg, fordi jeg trodde jeg var frelst, men jeg tok feil. Anlegget mitt skal riktignok ikke selges, fordi jeg nyter en god CD fra tid til annen.

Det blir så idiotisk med defineringer og variabler at jeg lar vær. Men dette kan helt klart sammenlignes med en som er entusiastisk over at anlegget hans lyder bare såååå fint og prøver å forklare andre hvorfor det er så stas. Og andre som hører på hva entusiasten forteller bare gir et lite "meh, lyden er fin, men skjønner ikke hvorfor du er så gira" svar... Slik vil denne hifi-entusiasten aldri klare å overbevise en ikke-audiofil mann om at anlegget hans til så så mange hundre tusen var verdt det, for da får man "jammen bil skal jo bare ta med deg fra A til B, holder det ikke med en Golf?" eller "jammen anlegg skal jo bare gjengi lyden, du hører jo alt som er på platen på et billigere anlegg også?" svar! På samme måte vil ikke en som finner enorm kjøreglede i å kjøre bil klare å forklare sin pure entusiasme til vanlig ikke-bilofil mann.

Og joda som andre påstår: Kjøreglede har ingenting med en fin bil å gjøre. Jeg får fatterns V70 til disposisjon hele tiden... Det er bil til halv mill. Selv har jeg en slitt MX-5 med nye dempere og brede dekk (og MYE annet smått) og den bilen koster 1/10 av Volvoen men gir meg minst 10 ganger mer kjøreglede...

Men ikke hør på meg, jeg ville heller valgt en natt med drømmebilen på tomme gater enn en natt med den absolutte drømmejenta... Fordi det ene er lidenskap og det andre kun er lyst. Nå får jeg sikkert endel svar med ::) slengt på slutten men jeg blåser ganske fint i det, for som jeg har sagt så er denne greia vi føler ganske uforklarlig.

Vedlegger bilde av min bil. I år skal denne byttes ut med en sjelden E30 M3 Sport Evo, for de av oss som vet hva det betyr. Ingen delikatesse, men en morobil fra helvete og beyond!

Best. Hobby. Ever.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Da kan jo du kjøre i bilen mens jeg koser med drømmedama så blir vi fornøyde begge to! ;D

A

atledreier

Gjest
Fint innlegg, DrivingNirvana!

Det oppsummerer jo greit det vi har sett i tråden her, en lidenskap kan man ikke definere.

Men du kan ikke bytte ZoomZoom'en i en Storhaugtraktor?!?! ;)
Når det er sagt skulle jeg vel holdt ut med en sånn BMW jeg også... Men tror ikke jeg hadde bytta bort GTR'en allikevel.... :)

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
maverick skrev:

Det oppsummerer jo greit det vi har sett i tråden her, en lidenskap kan man ikke definere.

Når det er sagt skulle jeg vel holdt ut med en sånn BMW jeg også... Men tror ikke jeg hadde bytta bort GTR'en allikevel.... :)
Oi oi, nå er det en del biler som heter GT-R... Nysgjerrig på hvilken du har :D

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
hifiguru skrev:
Tøff Miata, lav og fin :D

Japp, eneste i Norge :) En av 300 spesialmodeller for det kanadiske markedet i 1993 med sort eksteriør og rød skinninteriør (som forsåvidt får alle damer med på en biltur om man bare spør pent). :)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Jeg har aldri hatt kjøreglede med bil. Aldri. Bilen skal starte når jeg vil, stoppe når jeg vil, og derimellom skal den gå. Den skal ha godt varmeapparat, automatisk giring, og gode bremser. Når jeg kolliderer skal de i den andre bilen dø før meg. Sånn skal biler være.

Kjøreglede finner jeg på motorsykkel. Det er bare noe helt annet. Og de som tror at biler kan akselerere, tror feil. Og nå, som livet er ved middagshøyden, har jeg begynt å leke igjen. Jeg har oppdaget at det å kjøre go-kart er svinaktig moro. DET er kjøregleden sin, det! :D

Honkey

Ble medlem
09.03.2008
Antall liker
0
Honkey-Chateau skrev:
Jeg har aldri hatt kjøreglede med bil. Aldri. Bilen skal starte når jeg vil, stoppe når jeg vil, og derimellom skal den gå. Den skal ha godt varmeapparat, automatisk giring, og gode bremser. Når jeg kolliderer skal de i den andre bilen dø før meg. Sånn skal biler være.

Kjøreglede finner jeg på motorsykkel. Det er bare noe helt annet. Og de som tror at biler kan akselerere, tror feil. Og nå, som livet er ved middagshøyden, har jeg begynt å leke igjen. Jeg har oppdaget at det å kjøre go-kart er svinaktig moro. DET er kjøregleden sin, det! :D

Honkey

Da har vel du aldri kjørt en skikkelig bil heller... Det handler ikke bare om aksellerasjon, men opplevelse. Eller så kan du med rette bilen stikke i fra alt som er på to hjul, så lenge MCen ikke er modifisert... Er bare det at med MC så kan du med litt penger få en heftig fartsopplevelse (100.000 kr. gir deg helt ny Kawasaki med 100 hk som holder i MASSEVIS for oss dødelige..) mens med bil må du gjerne bla opp 20-30 ganger mer for den samme farten. Men joda MC er litt av en rå opplevelse det og, det blir en ny Ducati 696 Monster på meg neste år, i år blir det en Honda Hornet eller CBR600F som førstesykkel. Nesten i mål med A-lappen nå og gleder meg så det holder. Blir en fin sommer :) Hvorfor bare nøye seg med bil når du kan ha MC og HiFi også... ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
maverick skrev:

Nissan?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Akselrere? Motorsykler er oppskrytt. En vridsterk V8 (ikke smog-motor) er overlegen. På gatedekk blir det riktignok lett hjulspinn fra stille start, men med rullende start parkeres motorsykler.

Selv min nokså utrimmede -64 Ford hiverseg avgårde nok til at jeg har opparbeida en refleks; når jeg gir gass rekker jeg ut kjappt ut høyre lanken og fanger solbrillene som kommer fykende fra dashen 8)

Mvh. RS

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
DrivingNirvana skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Da har vel du aldri kjørt en skikkelig bil heller... Det handler ikke bare om aksellerasjon, men opplevelse. Eller så kan du med rette bilen stikke i fra alt som er på to hjul, så lenge MCen ikke er modifisert... Er bare det at med MC så kan du med litt penger få en heftig fartsopplevelse (100.000 kr. gir deg helt ny Kawasaki med 100 hk som holder i MASSEVIS for oss dødelige..) mens med bil må du gjerne bla opp 20-30 ganger mer for den samme farten. Men joda MC er litt av en rå opplevelse det og, det blir en ny Ducati 696 Monster på meg neste år, i år blir det en Honda Hornet eller CBR600F som førstesykkel. Nesten i mål med A-lappen nå og gleder meg så det holder. Blir en fin sommer :) Hvorfor bare nøye seg med bil når du kan ha MC og HiFi også... ;)
Har kjørt mange "skikkelige" biler. Poenget var at noen finner ikke kjøregleden i en BIL, uansett hva den heter og hvor den er laget.
Ellers er jeg enig i at dersom økonomien tillater det, er det fint med litt av alt!

Honkey

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Akselerasjon, er vel heller ikke det første en savner i en Quattro av den gode gamle sorten... Når noen hundre ilsinte turbohester river tak i asfalten med alle fire gateslicksbeskodde hjul...? Mang en motorsyklist og "sportsbil-eier" som får bekymrede rynker mellom brynene da, skal jeg melde... ;D

Men kjøreglede er så mye mye mer enn akselerasjon. Det handler om lyden av mekaniske symfonier under panseret, vibrasjoner i korsryggen, følelsen av å kontrolere det tilnærmet "ukontrolerbare", opplevelsen av å ikle seg bilen og føle alle dens bevegelser og reaksjoner som en forlengelse av egne sanser. Å være "ett" med maskinen...

Bremser som nærmest river lakken av panseret ved behov, men som samtidig kan doseres med en sommerfugls letthet... Responsiv styring, fast og nøyaktig fjæring og dempere, holdt i jerngrep av et understell som suger bilen fast i underlaget, et smidig og kontant mekanisk drivverk som uten fordrøyning leverer all kraft til rett sted og tid.

En slik bil trenger ikke tilskuere for å gi glede... den er glede... kjøreglede... for meg...

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
DrivingNirvana skrev:
hifiguru skrev:
Tøff Miata, lav og fin :D
Japp, eneste i Norge :) En av 300 spesialmodeller for det kanadiske markedet i 1993 med sort eksteriør og rød skinninteriør (som forsåvidt får alle damer med på en biltur om man bare spør pent). :)
Er nok ikke eneste i Norge..

Vet vel av med sikkerhet at det finnes tre. En i Oslo (99% original), en i Hønefoss (uten skilt) og en ble solgt i Oslo i fjor. Muligens du har den som ble solgt i Oslo i fjor.

Det er produsert 1500 av de, ikke 300..

De skal også originalt ha ett litt spesielt lydssystem laget for Mazda av Panasonic.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Back to topic? Dette har ikke med kjøreglede å gjøre........

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
hifiguru skrev:
For deg kanskje... men jeg tviler sterkt på at det gjelder for de som ratter.
Ingen av de bilene som er nevnt i de siste innleggene, har vel noen annen funksjon enn nettopp å gi føreren kjøreglede, eller?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
12
hifiguru skrev:
Kjøreglede er ikke et entydig begrep da vi tydeligvis legger forskjellig verdier i det. Dermed blir påstanden meningsløs med unntak av at du fikk presentert din holdning.

Topp Bunn