For min del, fra en bilentusiast av den ganske ekstremt fanatiske typen:
Kjøregleden kan ikke defineres. Det er ganske individuelt. For min del er det å kjøre rundt på svingete veier med masse natur rundt om, med taket nede på Mazdaen min, en sommerdag med blå himmel omtrent det fineste å oppleve i livet... Man har seg selv, man har leketøyet sitt som man har brukt vintern på å tweake sånn at den blir enda råere/raskere/fetere, man har fri fra jobb/skole/mas og man har full tank å bruke opp... Jeg begynte å kjøre "meningløst" når jeg stressa mye før eksamen og annet viktig og trengte et avbrekk i hverdagen. Setter meg i grombilen, og flyter rundt på tomme gater. Da tenker du ikke på bekymringene og heller det at du har det gøy. JEG har det hvertfall gøy. Uansett hvor eller når: Sett deg i bilen/MCen, kjør, og glem alle bekymringer og ha det gøy... Fantastisk!
Jeg har prøvd meg på mange hobbyer, og endte opp med at det nærmeste som kom bil når det gjaldt glede var MC.

LOL! Brukte 50.000 kr. på anlegg, fordi jeg trodde jeg var frelst, men jeg tok feil. Anlegget mitt skal riktignok ikke selges, fordi jeg nyter en god CD fra tid til annen.
Det blir så idiotisk med defineringer og variabler at jeg lar vær. Men dette kan helt klart sammenlignes med en som er entusiastisk over at anlegget hans lyder bare såååå fint og prøver å forklare andre hvorfor det er så stas. Og andre som hører på hva entusiasten forteller bare gir et lite "meh, lyden er fin, men skjønner ikke hvorfor du er så gira" svar... Slik vil denne hifi-entusiasten aldri klare å overbevise en ikke-audiofil mann om at anlegget hans til så så mange hundre tusen var verdt det, for da får man "jammen bil skal jo bare ta med deg fra A til B, holder det ikke med en Golf?" eller "jammen anlegg skal jo bare gjengi lyden, du hører jo alt som er på platen på et billigere anlegg også?" svar! På samme måte vil ikke en som finner enorm kjøreglede i å kjøre bil klare å forklare sin pure entusiasme til vanlig ikke-bilofil mann.
Og joda som andre påstår: Kjøreglede har ingenting med en fin bil å gjøre. Jeg får fatterns V70 til disposisjon hele tiden... Det er bil til halv mill. Selv har jeg en slitt MX-5 med nye dempere og brede dekk (og MYE annet smått) og den bilen koster 1/10 av Volvoen men gir meg minst 10 ganger mer kjøreglede...
Men ikke hør på meg, jeg ville heller valgt en natt med drømmebilen på tomme gater enn en natt med den absolutte drømmejenta... Fordi det ene er lidenskap og det andre kun er lyst. Nå får jeg sikkert endel svar med :

slengt på slutten men jeg blåser ganske fint i det, for som jeg har sagt så er denne greia vi føler ganske uforklarlig.
Vedlegger bilde av min bil. I år skal denne byttes ut med en sjelden E30 M3 Sport Evo, for de av oss som vet hva det betyr. Ingen delikatesse, men en morobil fra helvete og beyond!
Best. Hobby. Ever.