Kjøreglede - oppskrytt leking

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøreglede er noe som ofte trekkes frem i tråder som handler om biler. Det er et begrep jeg sliter med å forstå. Joda, jeg har oppleved fasinasjonen ved å kjøre fort på en motorvei i en åpen bil, eller å suse rundt på franske skogsveier i tidlige morgetimer for å handle brød og ost, eller finne stemingen ved å nærme seg en storby midt på natten i regnvær, eller kjøre med sommerdekk på nedsnødde fjellveier. Det er jo utvilsomt morro som opplevelser. Men i likhet med mye annet så blir jo dette fort gammelt og kjedelig. Og etter 20-30 minutter med slikt så er det nok for en dag.

Hva er det med timeslange, eller det som verre er bilturer, som fasinerer så voldsomt? Jeg kan knapt forestille meg noe mer traurig enn å måtte kjøre Bergen-Oslo-Bergen på samme dag.

Det praktiske med bilturer er jeg med på, deri gleden av å selv bestemme hvor man skal og muligheten til å befinne seg utenfor allfarvei uten å ha råd til egen sjåfør, eller ha en evneveik drosjemann som selskap.

Jeg har altså ingen kjøreglede. Kjøring er som oppvask, kjedelig men nødvendig hvis man ikke har noe som gjør slikt av seg selv. Men jeg har stor parkeringsglede. For når jeg parkerer er jeg kommet frem dit jeg skal, og det er mye bedre enn å jobbe seg på vei dit gjennom støy, stress, bråk, trafikk og i beste fall med elendig lyd fra en bilstereo som trøst.

Jeg liker å ha bil. Men jeg er glad for hver gang jeg slipper å bruke den til annet enn korte turer.

Biler kan jo være pene, men de er penest når de står nyvasket i ro i en oppkjørsel og ikke halvskitten som del av et støyende trafikkbilde.

Så hva er det som får voksne mennesker til å finne vedvarende glede og fasinasjon i slike transportetapper med motorisert vogn?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
For oss som skrur litt, er det ofte veien, og ikke målet, som er gleden....

Arne K

S

slowmotion

Gjest
Hvis du ikke føler noen glede ved å forflytte deg lands landeveien,
så tviler jeg på at noen kan forklare det for deg....

;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.576
Torget vurderinger
12
Det kalles lidenskap. Har man overhode ingen interesse er det ingen vits. Som med hifi.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.518
Hehehe, der var du før meg ;D "Om det må forklares kommer du aldri til å forstå"

Den "lange" turen på nyfallen snø mellom Hønefoss og Dagali i Integralen var en sann fryd jeg gjerne skulle foretatt både fem og seks ganger. 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Litt enig med trådstarter. Bilkjøring er egentlig utrolig kjedelig i lengden.
Lange strekninger kjører jeg helst alene, rikelig med musikk og full tank. Stopper helst ikke før tanken er nesten tom. Trondheim - Oslo som jeg kjører endel, er gjerne non-stop i fem og en halvtime.

Dog må jeg si at det alltid er en fryd å kjøre the Big Sur (Highway 1). Det nærmeste jeg kommer kjøreglede, og det har ikke noe med doningen å gjøre. Har hatt et snev av samme følelsen i Nord-Norge sommerstid.

O

Omar

Gjest
Nja Yarisen til Modern er litt kul. Skal prøve Renault Clio for å se om det fins noen kule biler i småklassen. Volvo C 30 er neste kandidat. Alfa Romeo hadde vært noe å teste.......i jakten på kjøregleden til en pris som er reachable.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Føler man ikke kjøreglede, ja da har man valgt feil bil mener nå jeg...
Å kjøre en underholdende bil, istedet for et "fornuftig" fremkomstmiddel, er på mange vis som å drikke eller spise noe riktig godt, kontra det å spise ei svett matpakke og drikke lunken kaffe fordi du er skrubbsulten.

Selv har jeg valgt en litt eldre bil med masse kjøreglede, fremfor en nyere "safe" A til B-bil. Det som viser seg over litt tid er jo til allt overmål at min "gammelbil" (90mod.) til tross for noe påkost, faktisk koster meg mindre enn om jeg hadde gått for en nyere bil. Verditapet på bilen min er nermest lik null, så jeg kan med god samvittighet ta en reparasjon eller oppgradering  innimellom.

Nå som veiene er snødekte her i traktene, gir "ekte" Quattro uendelig mye kjøreglede! :) Lyden av den syngende femmeren under panseret er den reneste terapi året rundt. Og når sant skal sies, så har jeg faktisk slått meg til ro med at jeg fra tid til annen må skifte en bryter her og der. I snitt har bilen kostet meg ca 15.000,- i vedlikehold (og oppgraderinger) i året i de tre årene jeg har hatt den og når jeg kjøpte den ga jeg 45.000,- for den, så nå har den en totalkostnad på svimmlende 30.000,- i året. Det er det samme som min siste nybil tapte seg i verdi i halvåret. Den bilen bare virket og tok meg dit jeg skulle, men ga meg ingenting mer. Solgte den med glede og betalte for 3 år utdanning med pengene istedet, samtidig som jeg gjenoppdaget kjøregleden...

I morgen Drar jeg til fjells for å stå litt på ski, og da blir det kanskje en anledning til å slå på dif.sperra i de værste bakkene og føle litt på "UR-kraften". kjenner det sittrer i kroppen bare jeg tenker på det...  ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvis man har en jobb som krever en viss tilstedeværelse og oppmøte, så går en ikke for en "happy-go-lucky"-farkost. Spesielt hvis 100++ mil skal tilbakelegges i løpet av under et døgn. Enten så virker det, eller så står det på et verksted eller grøft. Det siste har ikke livet mitt tid til, dessuten koster det dustepenger.

Vel, lever et halvkjedelig liv med en RAV 4, men den har faktisk ikke kostet mer enn 4-5K i service hvert år. Rent bortsett fra 120-service (hoved) i fjor, som kostet knappe 10K. Da ble det skiftet både det ene og det andre. Til sammenligning, kjørt en kollega av meg et tysk panzerfartøy ned til hjemlandet for å spare samme beløp for lik service. Han om det. .... ::)

På fire år og 100.000++ kjørt, så har jeg hatt en feil. Den oppsto på natta klokka 0300 på vei hjem fra jobb, en telefon på morningen, og bilen var fixet før lunch. Total kostnad på uhyrlige 700 kronasjer. Ting som virker, er for meg nærmere kjøreglede, enn mye annet..................

T

Torget

Gjest
Kan nok aldri forklare Gjestemedlem eller Eros, utfordrigen, gleden eller trangen.

Født med en lidenskap. Eller kall det gjerne en svakhet, det spiller ingen rolle hva dere vil kalle det.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
OivindJ skrev:
Kan nok aldri forklare Gjestemedlem eller Eros, utfordrigen, gleden eller trangen.

Født med en lidenskap. Eller kall det gjerne en svakhet, det spiller ingen rolle hva dere vil kalle det.
Hvis jeg hadde bodd utenfor Oslo sentrum og hatt mer enn to parkeringsplasser som nå, ville det vært rom for en unødvendig dustesportsbil. Er svak for noe så latterlig som 66-69 MGB racing green. Ikke overvettes dyrt, ser bare veldig "morsom" ut. I mitt virkelige liv så klarer jeg stort sett å skille mellom fornuft og små hobbydrømmer. ;)

T

Torget

Gjest
ErosLoveking skrev:
I mitt virkelige liv så klarer jeg stort sett å skille mellom fornuft og små hobbydrømmer. ;)
Bra for deg. Jeg mister vettet, og er villig til å presse grensene, og risikere alt bak rattet. Dine handlinger er fornuftige ,mens mine ikke kan forsvares.

Det er en avhengighet. Jeg har ingen unnskyldninger.

(Skriver dette i fylla, men står nok for hvert ord i morgen uansett)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Føler at jeg blir litt lei meg på vegne av de som ikke forstår kjøreglede men kun benytter bil til A-B kjøring...snufs... :(

Håper man ikke har samme innstilling til andre ting i livet, da blir det kjedelig...å leve på oppbevaring...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
LydMekk skrev:
Føler at jeg blir litt lei meg på vegne av de som ikke forstår kjøreglede men kun benytter bil til A-B kjøring...snufs... :(

Håper man ikke har samme innstilling til andre ting i livet, da blir det kjedelig...å leve på oppbevaring...

Hvis så er tilfelle, så bærer du skylapper. ::)0

Trenger du hjelp i livet, så si ifra. Får linke litt, beklager hvis det ikke er DS eller PF-linker. :p
Og du prøver å si indirekte at du er lei deg på "våre" vegne.

Sov søtt

Det må være mulig å si at Top Gear er et ganske underholdende bilprogram, uten å selge hele sin sjel, og tilbringe resten av sitt jordslige liv med å plukke "bær". sensur

"Lei meg??" blir dessverre ikke overrasket. Seriøst tøft og vanskelig tema det her.....

Personlig har jeg langt mer bekymringer med å skaffe følgende singel, men det er meg.

Og deler av lydmekks definisjon av innstillng til livet har jeg aldri funnet som passende for mitt barn.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.437
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
LydMekk skrev:
Enig. B er dessuten fryktelig oppskrytt. Og hva er egentlig så ille med A?

LydMekk skrev:
Her tar du det helt på kornet. Tenk dere følgende konversasjon:
Q: "Nå, hvordan går det med livet ditt?"
A: "Jo takk, det tar meg fra vuggen til graven."

Kan det bli mer kjedelig?

G

Gjestemedlem

Gjest
coolbiz skrev:
Her tar du det helt på kornet. Tenk dere følgende konversasjon:
Q: "Nå, hvordan går det med livet ditt?"
A: "Jo takk, det tar meg fra vuggen til graven."

Kan det bli mer kjedelig?
Nei, høres ganske trist ut. Og det hjelper lite om likbilen er laget av BMW. ::)

Kjøreglede er vel også noe av det som gjør trafikken mest farlig for dem som skal noen plass og ikke bare er der fordi de ikke har noe bedre å finne på.

En fin bil er vel som en fin sofa. Sikkert bra med "sitteglede" men blir nok litt kjedelig i lengden det også. Eller som barnet som går på tivoli, gøy en stund, men skal man gjøre det hver dag må det da bli traurig.

Hvis kjøreglede gir en slik livskvalitet hvorfor ser da lastebilsjåfører og drosjesjåfører generelt så lite livsbejaende ut?

S

slowmotion

Gjest
Fordi det er jobb for dem, og de gjør det hele dagen enten de vil eller ikke.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.532
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
om du ikke skjønner det selv er det vel neppe noen vits å prøve å forklare det
skjønner egentlig ikke poenget med hele problemstiliingen!?
IMO
Mvh
Leif

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.287
Sted
Nøtterøy
LMC skrev:
om du ikke skjønner det selv er det vel neppe noen vits å prøve å forklare det
skjønner egentlig ikke poenget med hele problemstiliingen!?
IMO
Mvh
Leif
Enig!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg syns det er fint å ha cd-er, men jeg liker ikke å lytte til dem. Jeg kan leve med å lytte til de ti første sekundene av noen låter, men så begynner det å bli kjedelig. Jeg har ingen lytteglede. Jeg har stoppglede. Når cd-en stopper vet jeg at jeg slipper å lytte mer. Kan noen her forklare meg fascinasjonen ved å lytte til musikk?

Birdman

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Tenkte å holde meg unna denne tråden, men klarte ikke å la være ;D

Å spørre hva kjøreglede er, blir som å spørre hva musikkglede er.. Du vil få mange forskjellige svar alt etter hvem du spør og hvilken interesse og opplevelser vedkommende har. I tillegg er temaet omfattende, så å komme med et raskt svar er ikke enkelt.

Mennesker er forskjellige.. F. eks moren min setter ikke like stor pris på fart og spenning som undertegnede. Uansett hvor hardt jeg har prøvd, opplever ikke den samme fysiske kjøregleden som jeg. Så hvis du ikke har det i deg, kan du slutte å lese her!

Teknisk sett så kan en bil sin kjøreglede f. eks deles inn følgende undergrupper:

Chassis
- Balanse
- Fjæring og demping

Styring
- Veifølelse
- Respons
- Kraftreaksjoner

Motor
- Motorlyd
- Gangkarakter
- Motorkarakter
- Gassrespons

Accelerasjon

Girkasse
- Kult å gire
- Clutch

Kjøreglede er ikke kun teknisk men også fysisk. Følelsen av mestring og kontroll! Det skjer noe heftig med kroppen når den opplever kjøreglede og det kan enkelt oppsummeres i kroppens kick den får av adrenalin og endorfiner :) ;D ;D ;D ;D
NB, dette er svært avhengigskapende!

Hvordan du skal oppleve du skal oppleve kjøreglede kommer an på dine preferanser! Først og fremst må finne ut hva du liker.

Her er noen tips for å finne det ut:
- Sitt på i en rallybil med en dyktig fører
- Sitt på i en driftebil med en dyktig fører
- Prøv racingsykkel på bane
- Test gokart. Hvis dette gir mersmak, så lei en Formel 1 bil i Sverige.
- Porsche under kontrolerte former http://www.kallautolodge.com/

En dag under 200 er en dag uten mening ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
John_Harald skrev:

Å spørre hva kjøreglede er, blir som å spørre hva musikkglede er.. Du vil få mange forskjellige svar alt etter hvem du spør og hvilken interesse og opplevelser vedkommende har. I tillegg er temaet omfattende, så å komme med et raskt svar er ikke enkelt.

Mennesker er forskjellige.. F. eks moren min setter ikke like stor pris på fart og spenning som undertegnede. Uansett hvor hardt jeg har prøvd, opplever ikke den samme fysiske kjøregleden som jeg. Så hvis du ikke har det i deg, kan du slutte å lese her!

Teknisk sett så kan en bil sin kjøreglede f. eks deles inn følgende undergrupper:

Chassis
- Balanse
- Fjæring og demping

Styring
- Veifølelse
- Respons
- Kraftreaksjoner

Motor
- Motorlyd
- Gangkarakter
- Motorkarakter
- Gassrespons

Accelerasjon

Girkasse
- Kult å gire
- Clutch
Fint svar, her begynner vi jo å se en analyse av hva som legges i dette begrepet. At forskjellige faktorer vektlegges er jo også noe man se i andre sammenhenger.

Jeg kjøper ikke helt sammenligningen med det å like musikk. Et anlegg brukes ikke til noe annet, med mindre man driver med noe profesonelt som har tilknytning til bruken, mens en bil jo i de fleste tilfeller jo først og fremst er et transportmiddel og ikke et leketøy til underholdning. Trafikken er da ikke egnet som sandkasse for store barn?

Kjøreglede er ikke kun teknisk men også fysisk. Følelsen av mestring og kontroll! Det skjer noe heftig med kroppen når den opplever kjøreglede og det kan enkelt oppsummeres i kroppens kick den får av adrenalin og endorfiner :) ;D ;D ;D ;D

Hvordan du skal oppleve du skal oppleve kjøreglede kommer an på dine preferanser! Først og fremst må finne ut hva du liker.
Jeg ser absolutt fasinasjonen av høy fart og spenning og mesting av noe som beveger seg litt for mye. Har hatt noen kick av å kjøre for fort på veier jeg også.

Men hvorfor er dette da en faktor som så ofte blir trukket frem når folk skal handle transportvogner eller familiebiler, og ikke bare sportsbilen til søndagsbruk?

Likte å kjøre gocart da jeg var liten. Hadde også en Austin Metro en stund, og det er jo nesten en gocart.

Men igjen, hvorfor er slike egenskaper noe som lovprises i transportmidler som skal bevege seg på ofentlige veier og ikke på bedre egnede baner? Bilspill på Playstation eller gocart på bane er da bedre egnet for å få utløp for kjøreglede?

S

slowmotion

Gjest
Kjøreglede kan også bare være det å være på vei .... det behøver ikke nødvendigevis være knyttet til en bestemt biltype.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Å kjøre fort rett frem gir meg ikke noe... Det kan en hver med stor motor klare.. Eller jo, når slike pappagutter i BMW tror de skal kjøre i fra meg i lyskryss og ikke klarer det.. De gir gass flere ganger for å "hisse" meg opp.. Noe jeg ikke gjør, kan jo ikke bli avslørt.. Men de prøver ikke igjen i neste veikryss..

Men det å kjøre fort i svinger, det gir meg ett sikkelig kick..
Mestre bilen, kjenne at bilen takler svingen like bra som en motorsykkel..

Beste opplevelsen var vel da jeg kjørte i passe tempo med bilen full av bagasje, til og med bagasjegrind med en stor bag..
Det kom en motorsykkel bak meg (med passasjer) og jeg kjørte på en vei jeg har leka meg mye på..
I svingene havna motorsykkelen lengre bak.. Tok igjen litt etter svingen.. Men den forsvant etter hvert..
Kan jo tenkes at den som satt bak (nevnte ikke kjønn) bremsa ned en del da..

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Kjøreglede kan også bare være det å være på vei .... det behøver ikke nødvendigevis være knyttet til en bestemt biltype.
Å bevege seg langs en landevei eller like å være for seg selv i en bevegelig bråkete metallboks er jo som du sier like oppnåelig med en hvilken som helst bil med vinduer som er i teknisk godkjent stand.

Men at det er mulig til å bruke en bil til å faktisk kjøre med er da ikke det samme som menes med kjøreglede når dette blir brukt i transportrelaterte fyndord?

S

slowmotion

Gjest
Gjestemedlem skrev:
slowmotion skrev:
Å bevege seg langs en landevei eller like å være for seg selv i en bevegelig bråkete metallboks er jo som du sier like oppnåelig med en hvilken som helst bil med vinduer som er i teknisk godkjent stand.

Men at det er mulig til å bruke en bil til å faktisk kjøre med er da ikke det samme som menes med kjøreglede når dette blir brukt i transportrelaterte fyndord?

Din egen mentale instilling til "kjøreglede" er nok mye viktigere enn bilen og veien.
Hvis man er negativ til "kjøreglede" i utgangspunktet skal det nok mer til for å oppleve det i praksis.

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Din egen mentale instilling til "kjøreglede" er nok mye viktigere enn bilen og veien.
Hvis man er negativ til "kjøreglede" i utgangspunktet skal det nok mer til for å oppleve det i praksis.
Forsåvidt enig med det. Men det hevdes jo ofte at å velge rett bilmerke eller modell gir en kjøreglede. Så hvis jeg ikke i utgangspunktet har så voldsom kjøreglede så skulle jo forkjellen være desto større da med en bil som tilfører tilstrekkelig av stoffet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
"gleden" hadde vært større hvis jeg kunne brukt helikopter om avstanden hadde vært lengere enn 30 km

G

Gjestemedlem

Gjest
miata skrev:
Å kjøre fort rett frem gir meg ikke noe... Det kan en hver med stor motor klare.. Eller jo, når slike pappagutter i BMW tror de skal kjøre i fra meg i lyskryss og ikke klarer det.. De gir gass flere ganger for å "hisse" meg opp.. Noe jeg ikke gjør, kan jo ikke bli avslørt.. Men de prøver ikke igjen i neste veikryss..

Men det å kjøre fort i svinger, det gir meg ett sikkelig kick..
Mestre bilen, kjenne at bilen takler svingen like bra som en motorsykkel..

Beste opplevelsen var vel da jeg kjørte i passe tempo med bilen full av bagasje, til og med bagasjegrind med en stor bag..
Det kom en motorsykkel bak meg (med passasjer) og jeg kjørte på en vei jeg har leka meg mye på..
I svingene havna motorsykkelen lengre bak.. Tok igjen litt etter svingen.. Men den forsvant etter hvert..
Kan jo tenkes at den som satt bak (nevnte ikke kjønn) bremsa ned en del da..

Det er jo forsåvidt gledelig å kunne holde seg på asfalten når veien svinger på seg, og der finnes jo "støttehjul" for den som trenger slikt i form av hard støtdemping, fjæring og lave dekk og slikt.

Jeg er derimot ikke så videre bekymret for at en motorsyklist skulle klare å kjøre fortere enn meg i uoversiktlig terreng.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Kjøreglede er når du med glede ikke bruker bilen som ett transportmiddel...

Så enkelt kan det sies mener jeg.. Det er så mange former for kjøreglede, så mange meninger. Blir som å diskutere hvilken religion som er best.. Kristendom, buddisme, Islam osv..

G

Gjestemedlem

Gjest
miata skrev:
Blir som å diskutere hvilken religion som er best.. Kristendom, buddisme, Islam osv..
Vi er ikke helt fremmed for det heller på OT. ::)

S

slowmotion

Gjest
Gjestemedlem skrev:
slowmotion skrev:
Forsåvidt enig med det. Men det hevdes jo ofte at å velge rett bilmerke eller modell gir en kjøreglede. Så hvis jeg ikke i utgangspunktet har så voldsom kjøreglede så skulle jo forkjellen være desto større da med en bil som tilfører tilstrekkelig av stoffet.
Det er jeg ikke så sikker på ...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
Jeg har tre biler. En 7 seter med 133 hk og vekt på 1600 kg, en kompaktbil på 1100 kg og 75 hk og en toseter med en vekt på 770 kg og 75 hk. To av dem er kun transportmidler og den siste gir kjøreglede i bøtter og spann, selv om den blir frakjørt av det meste. Kjøregled handler om mye mer enn krefter og veiegenskaper. Det er det udefinerbare "it" som bestemmer.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Her hvor jeg bor finnes ikke kjøreglede om du ferdes pr bil. Du kommer bare noen kilometer avgårde, før alt blir rasert... Har dere hørt om bomstasjoner?

Tar jeg en tur på sykkelen derimot, da er det kjøreglede hele veien. ;D

PS: Jeg hater alle og enhver som står bak bomstasjonene her i kommunistnorge.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hamram skrev:
PS: Jeg hater alle og enhver som står bak bomstasjonene her i kommunistnorge.
Kanskje noe for en annen tråd, men bompenger er da det aller minst kommunistiske av noen finansieringsform. Prisippet om at kundene betaler etterhvert som de bruker en tjeneste eller et produkt og ikke forventer at det hele skal finansieres av felleskassen og over skatteseddelen er da i alle høyeste grad ren kapitalistisk filosofi. Bompenger er også det som brukes for å muliggjøre private løsninger på veibygginger i land som går for en større privatisering av slike oppgaver.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
John_Harald skrev:

Chassis
- Balanse
- Fjæring og demping

Styring
- Veifølelse
- Respons
- Kraftreaksjoner

Motor
- Motorlyd
- Gangkarakter
- Motorkarakter
- Gassrespons

Accelerasjon

Girkasse
- Kult å gire
- Clutch
Fint svar, her begynner vi jo å se en analyse av hva som legges i dette begrepet. At forskjellige faktorer vektlegges er jo også noe man se i andre sammenhenger.

Jeg kjøper ikke helt sammenligningen med det å like musikk. Et anlegg brukes ikke til noe annet, med mindre man driver med noe profesonelt som har tilknytning til bruken, mens en bil jo i de fleste tilfeller jo først og fremst er et transportmiddel og ikke et leketøy til underholdning. Trafikken er da ikke egnet som sandkasse for store barn?

Jeg ser absolutt fasinasjonen av høy fart og spenning og mesting av noe som beveger seg litt for mye. Har hatt noen kick av å kjøre for fort på veier jeg også.

Men hvorfor er dette da en faktor som så ofte blir trukket frem når folk skal handle transportvogner eller familiebiler, og ikke bare sportsbilen til søndagsbruk?

Likte å kjøre gocart da jeg var liten. Hadde også en Austin Metro en stund, og det er jo nesten en gocart.

Men igjen, hvorfor er slike egenskaper noe som lovprises i transportmidler som skal bevege seg på ofentlige veier og ikke på bedre egnede baner? Bilspill på Playstation eller gocart på bane er da bedre egnet for å få utløp for kjøreglede?
Det går fint an å kombinere en familiebil til og fra barnehagen, med en sportsbil til søndagsbruk på bane..

http://www.automotorsport.se/tv/?m=15009

Mer kommer senere, nå skal jeg ut å kjøre litt :)

G

Gjestemedlem

Gjest
John_Harald skrev:
Det går fint an å kombinere en familiebil til og fra barnehagen, med en sportsbil til søndagsbruk på bane..

Jo.. den videoen illustrerer jo problemstillingen godt. Noen liker følelsen av den skrapende panikken ved å kjøre med slalomski på tørr asfalt mot møtende trafikk, mens andre ville funnet det mye triveligere å få en tur med den gamle trikken i SF som er med i filmen.

A

atledreier

Gjest
Får bare henge meg på her...

Som det har blitt sagt flere ganger i tråden, må man ha forklart hva kjøreglede er så nytter det ikke. Det har ingenting med hvilket kjøretøy eller hvor man er å gjøre.

Når jeg kjører på landeveien, det er fint vær, tørr asfalt, lite trafikk, veldig gjerne på en vei jeg kjenner godt, DA er det kjøreglede. Det har ingenting med hvor man skal, hvor man har vært eller hvor lang tid det tar. Man bare 'ER'. Alt handler om den neste svingen, den neste innbremsingen, den neste strekka...
Det trenger ikke gå fort heller. Jeg kan nyte en kjøretur i rolig tempo like godt som en frisk tur i heia. Jeg har hatt nydelige turer på svenske og danske snorrette motorveier i vår Touran, og jeg har hatt nydelige turer i min Mazda 323 GTR på svingete fjellveier i godt tempo. Samtidig har jeg hatt nydelige turer i Mazda'en på motorveier, og heftige opplevelser i Touranen på svingete veier i høyt tempo.

Nytelsen ligger i følelsene bilen og turen bringer frem i meg. Det kan være godt å stoppe og ta en pause, men som regel har jeg mest lyst å sette meg i bilen og kjøre videre.

Hvis man setter seg i bilen men eneste hensikt å komme til et annet sted, har man ikke kjøreglede. kanskje man kan få en 'aha'-opplevelse en gang, og finne gleden i å kjøre bil, men mest sannsynlig kan man ikke det. Noen ting kan man ikke lære, og noen ting kan man ikke forstå selv om man blir forklart hva det er av verdens beste lærer...

Og for å kommentere trådtittelen... Den dagen jeg slutter å være leken er den dagen jeg går i grava. Jeg er utrolig glad for at jeg er voksen nok til å tørre å være leken. Det er fullt mulig å leke selv om man er 'voksen'. Det er ikke noe uansvarlig ved å leke. Man kan være verdens mest fornuftige mann/kvinne selv om man er leken. Jeg synes oppriktig synd på dem som har mistet den egenskapen og gaven det er å tørre å leke...

G

Gjestemedlem

Gjest
maverick skrev:
Og for å kommentere trådtittelen... Den dagen jeg slutter å være leken er den dagen jeg går i grava. Jeg er utrolig glad for at jeg er voksen nok til å tørre å være leken. Det er fullt mulig å leke selv om man er 'voksen'. Det er ikke noe uansvarlig ved å leke. Man kan være verdens mest fornuftige mann/kvinne selv om man er leken. Jeg synes oppriktig synd på dem som har mistet den egenskapen og gaven det er å tørre å leke...
Jo, jeg skal ikke være uenig i det. Tar man tilværelsen for høytidig så strafer det seg selv. Men "gå å lek i trafikken" er jo vanligvis ikke ment helt bokstavelig... ::)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
John_Harald skrev:

Jo.. den videoen illustrerer jo problemstillingen godt. Noen liker følelsen av den skrapende panikken ved å kjøre med slalomski på tørr asfalt mot møtende trafikk, mens andre ville funnet det mye triveligere å få en tur med den gamle trikken i SF som er med i filmen.
Beklager Gjestemedlem, filmen starter rett etter den reklamefilmen.. Det du beskriver er en reklamefilm for Audi sin Quattro! Gi den en sjanse til, så vil du se et litt annet poeng ;D

Topp Bunn