Høyttalere Kjøpt modifiserte Harbeth P3esr - noen som kjenner til de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Er vel grunnen til de fikk disse skadene ,og som da førte til disse reprasjonene jeg ville vært skeptisk til.om jeg skulle kjøpt noe som var «reparerert»
    Er det kun kosmetisk bakpå og alt annet er urørt så er det vel null stress.. Men personlig ville jeg fått info om dette før jeg skulle kjøpt de , og sjekket delefilter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Tror jeg hadde følt meg lurt hvis ikke selger opplyste om dette før salg.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Huffameg, etter å ha åpna mange høyttalere, og bygga en håndfull, ærlig talt hifi-nevroser på høyt plan her synes jeg:

    Maling eller lakk gjør ingen forskjell, . Sende de til Harbeth? Kjære vene, dette er en helt ordinær kasse ikke en Stradivarius - de er ikke bygd av Harbeth engang. Om det skulle være noe å lure på, så skru av bakplata da vel og ta en sjekk, evt. bilde av delefilteret og send til Harbeth.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Huffameg, etter å ha åpna mange høyttalere, og bygga en håndfull, ærlig talt hifi-nevroser på høyt plan her synes jeg:

    Maling eller lakk gjør ingen forskjell, . Sende de til Harbeth? Kjære vene, dette er en helt ordinær kasse ikke en Stradivarius - de er ikke bygd av Harbeth engang. Om det skulle være noe å lure på, så skru av bakplata da vel og ta en sjekk, evt. bilde av delefilteret og send til Harbeth.
    Tja. Det finnes f.eks. de som mener nitrocelluloselakk er en medvirkende årsak til hvordan enkelte gitarer låter. Og det finnes maling som har dempende egenskaper.
    Ikke at det må utgjøre noen forskjell med maling eller lakk nødvendigvis, men å kategorisk avfeie muligheten virker veldig enkelt.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Saken her er vel om man skal legge ut noe for videresalg på samme nivå som da de ble kjøpt.

    Og må så tenke på hva man kan tape på videresalg fordi første selger er en luring, og ikke kunne sjekke grundig nok selv. , så føler seg lurt..ikke kjøper sin feil det.

    Er jo ikke store kr det er snakk om. Men handler om prinsipp . Det og kunne stole på hva man kjøper err er vesentlig. Uansett kostnad. ?
    Skal man få en: det er ok og lure kjøper om ingen skriver om det kultur så dør hele bruktmarkedet rimelig fort. Mange nok luringer der ute som tror alle andre er idioter.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Tja. Det finnes f.eks. de som mener nitrocelluloselakk er en medvirkende årsak til hvordan enkelte gitarer låter. Og det finnes maling som har dempende egenskaper.
    Jeg spiller klassisk gitar, og det er svært langt unna en høyttalerkonstruksjon, men også her har overflatebehandling i beste fall mikroskopisk betydning. Harbeth kommer i 4-5 ulike typer finér, har de forskjellig lyd også da? Svaret er nei, det er bare hifi-myter og oppspinn. Vis meg en måling som kan avdekke forskjell på overflatebehandling med lakk og maling så skal jeg spise membranen på Seas høyttalerene mine.

    Som teknisk kompetent kan jeg anbefale trådstarter å ta av grillen, se om membranen er skadet? Siden dette er en lukket konstruksjon, trykk så forsiktig bassmembranen innover, beveger den seg bare sakte tilbake er høyttaleren tett, og det skal den være. Og høres den helt fin ut så er den 100% bra, altså minst like bra som ny. Sett så på musikk og kose seg, ta en øl, la hifi-nevroser og tullete myter være uvesentlige.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg spiller klassisk gitar, og det er svært langt unna en høyttalerkonstruksjon, men også her har overflatebehandling i beste fall mikroskopisk betydning. Harbeth kommer i 4-5 ulike typer finér, har de forskjellig lyd også da? Svaret er nei, det er bare hifi-myter og oppspinn. Vis meg en måling som kan avdekke forskjell på overflatebehandling med lakk og maling så skal jeg spise membranen på Seas høyttalerene mine.

    Som teknisk kompetent kan jeg anbefale trådstarter å ta av grillen, se om membranen er skadet? Siden dette er en lukket konstruksjon, trykk så forsiktig bassmembranen innover, beveger den seg bare sakte tilbake er høyttaleren tett, og det skal den være. Og høres den helt fin ut så er den 100% bra, altså minst like bra som ny. Sett så på musikk og kose seg, ta en øl, la hifi-nevroser og tullete myter være uvesentlige.
    Trenger ikke målinger for å høre at f.eks. maling kan dempe vibrasjoner i en ståltralle som har blitt malt med fleksibel polyuretanmaling, men det er jo en veldig populær hersketeknikk å etterspørre målinger på alt mulig.
    Selv spiller jeg el-gitar, men det gjør meg ikke til noen ekspert på hva overflatebehandling har å si for klangen i et instrument. Men det er flere som mener at det absolutt har noe å si. Jeg glemte dessverre å forlange målinger som bevis.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En gitars klangflate (lokket) kan da ikke sammenlignes med ei lita bakplate på en liten 2-veis, ei heller ei ståltralle eller bongotromme.
    Her vil du nok bomme ved en blindtest. Enig med alfe'n.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Jeg spiller klassisk gitar, og det er svært langt unna en høyttalerkonstruksjon, men også her har overflatebehandling i beste fall mikroskopisk betydning. Harbeth kommer i 4-5 ulike typer finér, har de forskjellig lyd også da? Svaret er nei, det er bare hifi-myter og oppspinn. Vis meg en måling som kan avdekke forskjell på overflatebehandling med lakk og maling så skal jeg spise membranen på Seas høyttalerene mine.

    Som teknisk kompetent kan jeg anbefale trådstarter å ta av grillen, se om membranen er skadet? Siden dette er en lukket konstruksjon, trykk så forsiktig bassmembranen innover, beveger den seg bare sakte tilbake er høyttaleren tett, og det skal den være. Og høres den helt fin ut så er den 100% bra, altså minst like bra som ny. Sett så på musikk og kose seg, ta en øl, la hifi-nevroser og tullete myter være uvesentlige.
    Elementene virker helt fine og kassene er tette.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Elementene virker helt fine og kassene er tette.
    Så flott, du kan være 100% sikker på at de er helt gode og at du har gjort et godt bruktkjøp. Dette er flotte høyttalere, og jeg håper at du så raskt som mulig kvitter deg med tvil og frustrasjon, nyt kjøpet ditt slik man skal med god hifi:)
     
    Sist redigert:

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Hehe! Det hadde jeg gjort om ikke min samboer bad meg erstatte de med noen sorte eller hvite. ASAP😬
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Hehe! Det hadde jeg gjort om ikke min samboer bad meg erstatte de med noen sorte eller hvite. ASAP😬
    Lar seg jo veldig enkelt fikse strøkent med rubberspray, så kan du velge farge - og ev legge på klarlakk over hvis du vil ha høyglans istedenfor matt. Gjorde det selv på mine som var i valnøtt (og ikke passet inn 🙄) - men jeg venter på at innredning endres slik at jeg kan ta av rubbersprayen og få tilbake valnøtt istedenfor hvit..
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg ville valgt foliering om jeg var fornøyd med lyden, men ikke fargen.
    Lyden er det som er viktigst, ikke at en må ha matchende farge på høyttalerene til interiøret «i heimen».
    Hadde glatt spandert noen tusenlapper på dette, fremfor å begynne på jakt etter ny høyttaler, med «korrekt farge».
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan farger folie lyden ifht lakk? 😅🤣

    Tror jeg ville valgt foliering om jeg var fornøyd med lyden, men ikke fargen.
    Lyden er det som er viktigst, ikke at en må ha matchende farge på høyttalerene til interiøret «i heimen».
    Hadde glatt spandert noen tusenlapper på dette, fremfor å begynne på jakt etter ny høyttaler, med «korrekt farge».
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    En gitars klangflate (lokket) kan da ikke sammenlignes med ei lita bakplate på en liten 2-veis, ei heller ei ståltralle eller bongotromme.
    Her vil du nok bomme ved en blindtest. Enig med alfe'n.
    Kanskje, kanskje ikke. Poenget er at maling eller lakk kan gjøre en forskjell på klang og ressonnanser, mens noen påstod at det ikke var tilfellet. Jo, maling kan absolutt dempe og påvirke hvordan noe høres ut. Jeg har ikke sagt det nødvendigvis er tilfellet på disse bakplatene, men at man skulle kunne dempe et kabinett med et strøk av en spesiell type maling? Det er vel ikke akkurat helt usannsynlig.

    Uansett, for min del hadde det vært en dealbreaker hvis noen solgte meg høyttalere uten å fortelle at de ikke var originale.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Harbeth sine to minste modeller P3 og M30 har ikke tynne kabinett som de større har. Dem består knoketesten ganske så greit.

    -BB-
    Har et sett m30.1 og de består absolutt ikke knokeresten i noen definisjon av ordet. Men jeg liker de godt:)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tviler sterkt på at lakk eller maling på utsiden av kassen kan ha noe som helst å si, gjør "hva du vil" på utsiden pleier jeg å si til kunder som ønsker å forandre på utseende på sitt piano. Innsiden derimot... Det er noe helt annet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Tviler sterkt på at lakk eller maling på utsiden av kassen kan ha noe som helst å si, gjør "hva du vil" på utsiden pleier jeg å si til kunder som ønsker å forandre på utseende på sitt piano. Innsiden derimot... Det er noe helt annet.
    Mye mulig du har rett. Allikevel påstår flere at lakktype har innvirkning på hvordan en el-gitar låter, og da er det jo kun snakk om utsiden siden de ikke har noe innside å snakke om. Uansett mest en teoretisk problemstilling, men når noen sier "nei, det går ikke an", så... eller forlanger målinger.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du får kreve målinger tilbake, som viser at det ikke kan ha noen som helst betydning.

    Jeg tipper at en Stradivarius eller Guarneri som fikk fjorten lag Bengalakk ville fremstått litt annerledes ut i etterkant...

    Uansett: å si at det ikke kan ha noe å si blir akkurat like idiotisk som å si at det alltid har noe å si.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du får kreve målinger tilbake, som viser at det ikke kan ha noen som helst betydning.

    Jeg tipper at en Stradivarius eller Guarneri som fikk fjorten lag Bengalakk ville fremstått litt annerledes ut i etterkant...

    Uansett: å si at det ikke kan ha noe å si blir akkurat like idiotisk som å si at det alltid har noe å si.
    Så klart, jeg sier ikke "kjør på" til folk som eier steinway eller fazioli..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Yamaha påstår iallfall at et tynnest mulig lag på coatingen er å foretrekke på sine akustiske gitarer. Make of this what you will.

    1633211784726.png


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå koker dere haifaisuppe i verste utgave..... å sammenligne musikkinstrumenter med feks høyttalere er totalt på trynet... glem det..''
    I løpet av de siste ca 40 år utallige haifianevroser falt sammen... stål i forsterkerkabinetter låt forferdelig, plastfolie på kondensatorer låt forferdelig, PVC i alle sammenhenger låt forferdelig...... - lista over dødfødte nevroser er lang som et ondt år...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bakplate på ca 30 x 19cm er festet med 10 skruer på relativt bredt anlegg. Bakplaten er dempet med blygummi hvor igjen delefilteret er montert. Så hvilken klangforskjell kan provoseres frem på bakplaten med et strøk maling? BAK høyttaleren ? Åndenes makt kan ha svaret.
    5.jpg
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Harbeth leverer ikke bare i "trefinish"..
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Anniversary-modellen har andre komp. i delefilter:
    2-xo.jpg
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Ja ser det. Det er enda verre. Men sånn er det med dem fleste, det skal spares på komponenter.
    Er ikke Polyesterkondensatorene til Harbeth noe bra, tenker du? - de har tatt svært bevisste valg - spesielt mtp holdbarhet. Disse er både dyrere og tar mer plass enn små væskefylte kondensatorer - designeren Alan Shaw går gjennom disse vurderingene i detalj på forumet Harbeth User Group. Viser bilder av ulike kondensatorer inkl noen som er sagd opp så vi kan se tverrsnittet. Høyttalerne låter fantastisk, så da klager ikke jeg🙂
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Polyesterkondensatorene til Harbeth noe bra, tenker du? - de har tatt svært bevisste valg - spesielt mtp holdbarhet. Disse er både dyrere og tar mer plass enn små væskefylte kondensatorer - designeren Alan Shaw går gjennom disse vurderingene i detalj på forumet Harbeth User Group. Viser bilder av ulike kondensatorer inkl noen som er sagd opp så vi kan se tverrsnittet. Høyttalerne låter fantastisk, så da klager ikke jeg🙂
    Polyester har vel aldri vert førstevalget i et delefilter. Tviler ikke på at disse ht låter fantastisk og ikke tror jeg at jeg hadde hørt forskjell på disse to typene kondensatorer dem har benyttet heller. Polyester kondensatorer er rimeligere enn polypropylen, og det var det jeg tenkte på når jeg skrev at dem skal spare der det spares kan. Regner med at det er disse kondensatorene dem bruker nå? http://www.claritycap.co.uk/products/custom-products.php
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn