Digitale avspillere Kjøpe ny DAC, what to do?

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg skal kjøpe ny DAC og det virker som om prisen er på vei ned og "kvaliteten" på vei opp. MAO DACs er ferskvarer. Lurer på den nye Rotel RDD 1580 vejl 5995,- , men bør jeg helt avskrive brukt-markedet? og hvem gir pr i dag mest for pengene? Det jeg trenger er fix balansert ut og AES/EBU inn. Altså ikke USB, FireWire AIR pre-amp mm
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Lydvaliteten på DAC er ikke ferskvare, så eldre DACer låter like bra fremdeles. Det er bare at du i dag får mye bedre lyd for pengene også i de lavere prissjiktene. Bruktmarkedet er derfor et meget godt alternativ.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enig - DACer er ikke lenger ferskvare. 10 år gamle DACer kan låte helt utmerket - men utfordringen er funksjonaliteten. Forbausende mange DACer har fortsatt altfor få digitale innganger av ymse slag - lite tilpasset vår digitale hverdag.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har prøvd mange dacer men bruker fortsatt min 20 år gamle dac :)

mvh
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Det var denne testen av Rotel RDD1580 som gjorde meg usikker. Equipment Reviews: Rotel RDD-1580 Digital-to-Analog Converter Reviewed

Conclusion
The primary reason an audiophile buys an $8,000 DAC rather than an $800 one is because, in theory, the $8,000 DAC delivers better sonics. While I won't dispute that an $8,000 DAC can be a stunningly beautiful object, I'm beginning to wonder if the law of diminishing returns has reduced the sonic differences between three- and four-figure DAC devices to the point where it makes sonic as well as financial sense to buy a new under-$1,000 DAC every couple of years rather than an over-$5,000 DAC every decade. If your current or former state-of-the-art DAC is getting long of tooth, rather than knee-jerk replacing it with another megabuck DAC, you might want to give the Rotel RDD-1580 DAC a try. It will surprise you.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Sikkert ikke noe dårlig kjøp. Jo mindre du betaler jo lettere er det å bli fornøyd.
Dessverre har ikke audio utstyr hatt den store kvalitets utviklingen. Selv om noe er dyrt og låter forskjellig er det ikke nødvendigvis bedre. Forbedringer går mest på tilkoblinger.

Bruker selv en high end DAC som er mer enn 20 år gammel.
Finnes sikkert bedre, men jeg har ikke funnet noen alternativer til en betalbar pris.

Final
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Da er jo spørsmålet greit: Hvilken dac - ny eller gammel - låter best. Og med best menes kvaliteter som likner vinyl.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
WhatHiFi har testet og skrevet omtale av en lang rekke DACer i de fleste prisklasser. Det er en grei plass å lete litt for å se om du kan finne noe som passer. Rotelen over er en av dem.

Ikke nødvendigvis den siste autoritet på ekteltproduktene, men oversikten er fin og det er en grei plass å starte letingen.

DACs | whathifi.com
 
M

MusicBear

Gjest
Dette med at gamle gode dyre DACer låter like godt som dagens nye "super-apparaterurr," er vel kjent, men (syntes jeg) en veldig interessant materie. Med utgangspunkt i hva dette skyldes? Bedre strømforsyninger i slike dyre påkostede apparaturer, vet jeg er en av årsakene.

Men kunne vært veldig interessant om noen som VET mye om dette (ut over å kun forsvare sin egen DAC) hadde gjort seg noen tanker om det her, i form av et innlegg vi ikke-aldeles-superinteresserte-overkunnskapsrike mennesker hadde forstått. Gjerne i form av en ny tråd; Hvorfor låter ofte en gammel DAC bedre enn de nye? eller noe sånt.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Fordi DAC-chipen, hvor utviklingen primært foregår, betyr svært lite for det lydmessige resultatet i forhold til "steinalderteknologier" som det analoge utgangstrinnet, strømforsyning og klokke. DAC-chipen er en rimelig sak i forhold til det som trengs av ting rundt for å få et optimalt resultat og her finnes det ingen spesielle shortcuts.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
WhatHiFi har testet og skrevet omtale av en lang rekke DACer i de fleste prisklasser. Det er en grei plass å lete litt for å se om du kan finne noe som passer. Rotelen over er en av dem.

Ikke nødvendigvis den siste autoritet på ekteltproduktene, men oversikten er fin og det er en grei plass å starte letingen.

DACs | whathifi.com
Flott link! :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
M

MusicBear

Gjest
Jeg ser den marsboer.

Allikevel, det tyter av bra tester/omtaler på div. DACer som eksempelvis Hege HD25 og Arcam irDAC. Alle små-dingser som umulig kan inneholde bra strømforsyninger, eller kan de det?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg ser den marsboer.

Allikevel, det tyter av bra tester/omtaler på div. DACer som eksempelvis Hege HD25 og Arcam irDAC. Alle små-dingser som umulig kan inneholde bra strømforsyninger, eller kan de det?
Ofte er ikke strømforsyningene bra nok. Jeg byttet 12V strømforsyningen på min Arcam Irdac til en fra MCRU. Fikk et løft på lyden da, vi var 2 som blindtestet. Kostet 2500kr, var verdt hver kr.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg ser den marsboer.

Allikevel, det tyter av bra tester/omtaler på div. DACer som eksempelvis Hege HD25 og Arcam irDAC. Alle små-dingser som umulig kan inneholde bra strømforsyninger, eller kan de det?
Disse smådingsene har sjelden diskrete kretser på utgangstrinnet som vanligvis regnes som det ideelle når det kommer til lydkvalitet. Det vil si at det meste plasseres på små integrerte kretser. Dette betyr selvsagt ikke at dette ikke kan låte veldig bra likevel. Strømforsyningene er også ofte av laber kvalitet hvor "godt nok" prinsippet regjerer.

Mitt tips er å gå for disse rimelige DACene dersom du liker lyden! De er absolutt ikke dårlige DACer på noe vis, men mangler nok det siste både lydmessig og målemessig på DACer der man ikke har hatt like stramme tøyler med tanke på "mye for pengene".
 
X

X186841

Gjest
Og så det store spørsmålet ??? Trenger man DSD , ser det kommer flere og flere med dette , men har ikke hørt det selv.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
WhatHiFi har testet og skrevet omtale av en lang rekke DACer i de fleste prisklasser. Det er en grei plass å lete litt for å se om du kan finne noe som passer. Rotelen over er en av dem.

Ikke nødvendigvis den siste autoritet på ekteltproduktene, men oversikten er fin og det er en grei plass å starte letingen.

DACs | whathifi.com
All-DAC-Info har også mye nyttig informasjon.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Takker for alle innspill ! Jeg endte opp med Rotel RDD 1580, så jeg gikk nytt=best veien, men har respekt for alle de gode gamle DACer som fortsatt er verd å lytte på.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
prøv en NOS dac uansett alder og sammenlign med hva du vil....
mvh
Leif
 

rojami

Medlem
Ble medlem
20.01.2011
Innlegg
21
Antall liker
23
Beklager OT, men er det noen som har en formening om hva man kan forlange for en gammel, (ukjent alder), velfungerende og lytefri Doxa 014 Dac som ikke er tuklet med?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
prøv en NOS dac uansett alder og sammenlign med hva du vil....
mvh
Leif
Sjansen for at noen har en ubrukt gammel storhet stående som plutselig blir til salgs er nok minimal. :) (nerdehumor)
 

geva1

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
35
Antall liker
12
Tester er egentlig ingenting å bry seg om. Jeg kan snakke for meg selv da jeg skulle kjøpe ny dac. F.eks. ga Lydogbilde 6 stjerner til Hegel HD25 (kr. 15000), mens de ga 5 stjerner til Primare Dac30 (kr. 20000). Jeg har testet begge og Hegel sendte jeg tilbake, Dac30 beholdt jeg. Egentlig er jeg sjokkert over å få så mye bedre lyd fra Dac30 kontra HD25 med en prisforskjell på bare kr. 5000,-! Så test selv og velg den som låter best på ditt anlegg!
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tester er egentlig ingenting å bry seg om. Jeg kan snakke for meg selv da jeg skulle kjøpe ny dac. F.eks. ga Lydogbilde 6 stjerner til Hegel HD25 (kr. 15000), mens de ga 5 stjerner til Primare Dac30 (kr. 20000). Jeg har testet begge og Hegel sendte jeg tilbake, Dac30 beholdt jeg. Egentlig er jeg sjokkert over å få så mye bedre lyd fra Dac30 kontra HD25 med en prisforskjell på bare kr. 5000,-! Så test selv istedet for å lese tester og velg den som låter best på ditt anlegg!
Helt enig ! Har samme erfaringer selv om jeg endte opp med Audio GD. Det handler om å matche DITT anlegg og ikke anlegget til testeren....
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.519
Antall liker
1.029
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Den har vel problem med hi res (BD) om du ikke bytter dac chip?...og da har jeg hørt at ny chip ikke låter like bra. Den har heller ingen valgbare innganger. Men 500 får du sikkert. 6000 ny. (ref. eldre micromega dac her på sentralen til 1300 som kostet 18000 ny).

.....ellers vil jeg si (litt sent) at Cambridge dacmagic er et sikkert kort for de fleste. Den har alt man trenger, samt god lyd.

Beklager OT, men er det noen som har en formening om hva man kan forlange for en gammel, (ukjent alder), velfungerende og lytefri Doxa 014 Dac som ikke er tuklet med?
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Tester er egentlig ingenting å bry seg om. Jeg kan snakke for meg selv da jeg skulle kjøpe ny dac. F.eks. ga Lydogbilde 6 stjerner til Hegel HD25 (kr. 15000), mens de ga 5 stjerner til Primare Dac30 (kr. 20000). Jeg har testet begge og Hegel sendte jeg tilbake, Dac30 beholdt jeg. Egentlig er jeg sjokkert over å få så mye bedre lyd fra Dac30 kontra HD25 med en prisforskjell på bare kr. 5000,-! Så test selv og velg den som låter best på ditt anlegg!
Ja og nei om å ikke bry seg om tester. Hvis de klarer å få frem hvordan DACene faktisk høres ut og du vet i hvilken retning du vil ha lyden så kan det ha noe for seg. Tror f.eks. jeg har tjent mye på å lese multi IEM review på head-fi i forhold til om jeg skulle prøve meg frem helt tilfeldig. Problemet er at mange testere/skribenter ikke får frem hva som er forskjellen mellom forskjellige produkter.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Finnes det noen gode Kina DAC'er med flere optisk inn? Finnes jo knallgode riaa-trinn fra den kanten, så må vel være noe gull å oppdrive rundt DACer også ? :D Kunne gjerne tenkt å prøvd noe annet enn min Hegel Hd11 for morro skuld :)
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.019
Antall liker
4.082
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Finnes det noen gode Kina DAC'er med flere optisk inn? Finnes jo knallgode riaa-trinn fra den kanten, så må vel være noe gull å oppdrive rundt DACer også ? :D Kunne gjerne tenkt å prøvd noe annet enn min Hegel Hd11 for morro skuld :)
Du har jo Audio-gd, de har svært gode produkter over hele linja :)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Må selvsagt kikkes nærmere på :)
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.519
Antall liker
1.029
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Finnes det noen gode Kina DAC'er med flere optisk inn? Finnes jo knallgode riaa-trinn fra den kanten, så må vel være noe gull å oppdrive rundt DACer også ? :D Kunne gjerne tenkt å prøvd noe annet enn min Hegel Hd11 for morro skuld :)
Tube magic!! ..pluss optisk switch:) ps; noen sier Audio GD er "grå"
Bare husk å oppgradere med bedre og ORIGINALE op amps.
Head fi er bra sted å finne ut av dette.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Finnes det noen gode Kina DAC'er med flere optisk inn? Finnes jo knallgode riaa-trinn fra den kanten, så må vel være noe gull å oppdrive rundt DACer også ? :D Kunne gjerne tenkt å prøvd noe annet enn min Hegel Hd11 for morro skuld :)
Tube magic!! ..pluss optisk switch:) ps; noen sier Audio GD er "grå"
Bare husk å oppgradere med bedre og ORIGINALE op amps.
Head fi er bra sted å finne ut av dette.
Kom på at jeg hadde denne helmanuelle hesslige saken her liggende :D Kjøpt på eBay for hele 48,- og den gjør akkurat det den skal gjøre

m7ZBm1Yw7YNCrzSEzXax-PQ.jpg


Kobla den opp bak HTPC`en, så den er ute av "harms way" også. Så nå er endelig ATV,HDTV koblet separat.Så får jeg prøvd å kjøre X707ES spilleren igjennom DAC`en også :)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Finnes det noen gode Kina DAC'er med flere optisk inn? Finnes jo knallgode riaa-trinn fra den kanten, så må vel være noe gull å oppdrive rundt DACer også ? :D Kunne gjerne tenkt å prøvd noe annet enn min Hegel Hd11 for morro skuld :)
Tube magic!! ..pluss optisk switch:) ps; noen sier Audio GD er "grå"
Bare husk å oppgradere med bedre og ORIGINALE op amps.
Head fi er bra sted å finne ut av dette.
Grå - den må du utdype? Opplever min Audio GD som utrolig oppløst om det er det du mener ?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
DSpeaker, DSP og dac i ett, Suveren value for the money.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Hadde selv en stello Da 100 signature, og denne har med god grunn fått meget gode omtaler i audiopressen. En herlig liten sak!! Byttespøkelset kom selvfølgelig til meg og dermed ble det ny dac her, men disse går for 3000,- for tiden.. Denne vil jeg på det sterkeste anbefale ettersom jeg forstår det sånn at du er ute etter noe rimelig. Les gjerne testen til Fidelity her:)http://www.andervikaudio.no/images/Brukthifi/DA100S/DA100s9624_CDT100WFid_50.pdf

Mvh Jan Arne Nilsen
 
Topp Bunn