Digitale avspillere Kjøpe ny DAC, what to do?

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Finnes det noen gode Kina DAC'er med flere optisk inn? Finnes jo knallgode riaa-trinn fra den kanten, så må vel være noe gull å oppdrive rundt DACer også ? :D Kunne gjerne tenkt å prøvd noe annet enn min Hegel Hd11 for morro skuld :)
Tube magic!! ..pluss optisk switch:) ps; noen sier Audio GD er "grå"
Bare husk å oppgradere med bedre og ORIGINALE op amps.
Head fi er bra sted å finne ut av dette.
Grå - den må du utdype? Opplever min Audio GD som utrolig oppløst om det er det du mener ?
Les; "noen sier" ...finnes på noe som heter "Google tester".
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jeg vil anbefale Beresford Caiman MK II, som etter min mening kanskje er den DAC'en som gir mest for pengene.
Den har bra med innganger (2x optisk, 1 Coax, 1 USB), innebygget hodetelefonforsterker og variabel linjeutgang slik at den kan brukes som forforsterker, eller du kan matche lydnivået med f.eks. en platespiller.
Jeg har selv hatt den forrige utgaven, som jeg har sammenlignet med bl.a. Abrahamsen DAC.
Siden det er mulig å matche utgangsnivået helt nøyaktig med andre kilder, kunne jeg og flere andre konstatere at det var umulig å høre forskjell på disse to.
Mye av det som man opplever som forskjeller på DAC'er tror jeg skyldes små forskjeller i utgangsnivået: Høyere = bedre.

Den nye utgaven skal visstnok være en del bedre enn den jeg hadde.
Du finner mye lesestoff om Caiman MK II her: Beresford Banter

Beresford Caiman MK II koster £250 (Ca. 2500,- + moms og frakt) kan kun kjøpes direkte via produsentens hjemmeside: Home
Han (Stanley Beresford) er en hyggelig og serviceminded fyr, som gjerne sender DAC'en som "Sample" for å spare deg for ekstra kostnader hvis du ber han om det.

For øvrig støtter jeg gjerne forslaget om DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dualcore, en fantastisk liten sak som kan "utrette mirakler" med lyden i de fleste stereoanlegg.
Ulempen er få innganger (lølses enkelt med en optisk switch) og høyre pris (Kr 5990,- hos L-Sound): DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core - AV-Kalibrering - Tilbehør


(Edit: Link til L-Sound)
 

geva1

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
35
Antall liker
12
Tester er egentlig ingenting å bry seg om. Jeg kan snakke for meg selv da jeg skulle kjøpe ny dac. F.eks. ga Lydogbilde 6 stjerner til Hegel HD25 (kr. 15000), mens de ga 5 stjerner til Primare Dac30 (kr. 20000). Jeg har testet begge og Hegel sendte jeg tilbake, Dac30 beholdt jeg. Egentlig er jeg sjokkert over å få så mye bedre lyd fra Dac30 kontra HD25 med en prisforskjell på bare kr. 5000,-! Så test selv og velg den som låter best på ditt anlegg!
Ja og nei om å ikke bry seg om tester. Hvis de klarer å få frem hvordan DACene faktisk høres ut og du vet i hvilken retning du vil ha lyden så kan det ha noe for seg. Tror f.eks. jeg har tjent mye på å lese multi IEM review på head-fi i forhold til om jeg skulle prøve meg frem helt tilfeldig. Problemet er at mange testere/skribenter ikke får frem hva som er forskjellen mellom forskjellige produkter.
Veldig vanskelig å få frem hvordan dac'er (++) låter i en tekst, derfor må du bruke ørene dine (ørene er der for en grunn:). For min egen del, hadde jeg kun lest tester så hadde jeg kjøpt Hegel HD25 fordi den fikk jo 6 stjerner. Heldigvis valgte jeg å teste lyden selv. Tester er best hjemme hos degselv.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.774
Antall liker
14.579
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Jeg vil anbefale Arcam irDAC på det varmeste. Kjekk liten sak som låter svært bra til prisen.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.774
Antall liker
14.579
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Gammel tråd, men interessant. Tenker på Dac`er som f.eks Chord Qutest, som leveres med swith-mode veggvorte! Hvorfor gjør de det? Mcru leverer lineær psu til 2000,- :)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Gammel tråd, men interessant. Tenker på Dac`er som f.eks Chord Qutest, som leveres med swith-mode veggvorte! Hvorfor gjør de det? Mcru leverer lineær psu til 2000,- :)
Designer Rob Watts mener det ikke er noen lydmessig fordeler med lineær PSU, ihvertfall på USB-Inngang. Mye av grunnen er galvanisk skille på usb-inngangen.
Ikke overraskende er mange uenige med han.

Dette er mye omdiskutert i tråden om Chord 2Qute på headfi. Står sikkert mye i tråden om Qutest også.

2Qute er forøvrig en knallgod dac. :)


Edit: Fra en anmeldelse av Qutest:

Much like the 2Qute, we don't recommend spending money on an external linear power supply. We found no improvements with the 2Qute and since the Qutest now uses a USB Micro B style input for power we don't see many options available for or improvements from adding external linear power. We do recommend using Chord's supplied "wall wart" which needs 5v and at least 2.1amps. Moon Audio sells extra USB Power supplies if you need a second for another location.
https://blog.moon-audio.com/chord-qutest-review/
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.430
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
2Qute er forøvrig en knallgod dac. :)
Enig! Det hadde vært svært interessant med en hjemmetest av den mot Mytek Brooklyn Dac+. Begge testvinnere. Den ene litt dyrere en den andre men så har den i tillegg flere filtre, MQA, brukbar riia og fjernkontroll.

-BB-
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Blir litt en smakssak om man vil betale for disse tingene. MQA, påslengt riia og til dels filtre er uinteressant for meg, mens det kan være et krav for andre.

Den største ulempen med 2qute var for meg høy gain. Tror den leverer 3 volt. Det er litt heftig, spesielt med lettdrevne høyttalere.

På nye Qutest er denne variabel. Kunne faktisk tenkt meg å prøve den mot min egen AMR. :)
 
Topp Bunn