Kjøp uhørt, bare det er dyrt nok .....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.919
Torget vurderinger
24
timc skrev:
Fosse skrev:
Har du belegg for påstandene dine RoDa? Er du sikker på at det er så mye mindre testing i øvre enn i nedre prissjikt?

Finn en tråd her på HFS som motsier han. Jeg har aldri hørt om en eneste. (Før etter at enheten var solgt altså) I ettertid kommer de rareste ting for dagen.


-Tim
Her ramlet jeg av.

Det eneste jeg har påstått er at jeg er i tvil om det er så mye mindre vanlig å teste før kjøp av dyrt enn det er før kjøp av billig. Det er ikke min påstand, så det blir vel ikke jeg som skal stå for "bevisførselen"?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.856
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Roda...

Vi er nok ikke så veldig uenig...og som Roy skriver - så er det ikke alltid så lett å prøve med en shortlist på 2-3-4 komponenter heller. En demo i en butikk med ukjent akustikk, resten av utstyret er ukjent og en selger som står bak deg og tripper gjør at en butikkdemo i mine øyne har svært lite for seg - med et mulig unntak av høytalerkjøp/komplett anlegg!

Ellers har jeg kjøpt mesteparten av utstyret mitt brukt, og da ønsker jeg på ingen måte å låne utstyr jeg ikke har planer om å kjøpe av importør/butikk.

Mvh
OMF
 
K

KindOfBlue

Gjest
Merkelig - så utstyr med klare lydsignaturer blir likere jo dyrere de blir? Da er det vel egentlig unødvendig å prøvelytte i det hele tatt - bare legg pengene på bordet.

He-he. Er vel heller slik at de som smeller av store beløp på hifi gjør det for å ha noe som andre ikke har -- dette er en forståelig og meget menneskelig impuls, slik er vi skrudd sammen. 3-fots syndromet gjelder vel i hifi som på sjøen. Men underlig nok er det oftest de med båter av mer moderat størrelse som er mest utpå.

Man kan jo undre seg over hvordan påstanden ovenfor om at forskjellene blir mindre med prisen harmonerer med følgende sitat fra en annen tråd (om verdens beste cd-spiller.)

De nye spillerne til Wadia har nok en noe annen klangkarakter enn tidligere versjoner av Wadia. Dette kommer nok av at deres tidligere versjoner av det patenterte digitalfilteret Digimaster rullet av toppen for å oppnå korret tids- og fase-respons. Dette er forbedret i de nye versjonene og klangkarakteren er nå mer nøytral. Burmester har alltiid hatt en varm og analogt lydende klang selv om den er mer oppløst og dynamisk enn kanskje de fleste andre jeg nevnte i den kategorien. De nye komponentene til Emm Labs skal visstnok endre sin klangkarakter mot det varme i forhold til tidligere versjoner.
Kanskje det vi burde søke er "verdens beste cd-lytter"?

Cheers!
 
R

Roysen

Gjest
Det jeg snakker om i CD-spiller tråden er små nyanser. Min uttalelse i denne tråden var mer ment som et spørsmål enn som et bastant utsagn.

Mvh
Roysen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
"Verdens beste elektro-lytter" ;D

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal høre før vi kjøper, når alt høres likt ut bare man har romkorreksjon som sørger for flat frekvensrespons. Egentlig bør man la kona velge komponenter, ut i fra form og farge, akkurat som med bil.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Det skjønner jeg jo godt, Valentino. De så jo mye lekrere ut enn de du byttet dem i.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
BT skrev:
"Verdens beste elektro-lytter" ;D
Egentlig bør man la kona velge komponenter, ut i fra form og farge, akkurat som med bil.
Trenger vel ikke kona for det. De færreste tør vel innrømme det, men mange her lar seg bli påvirke og styre kjøp av hifi ut ifra utseende. Bare se på kommentarer i bildetråder rundt omkring. ;)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Dette stemmer ikke med min erfaring.

mvh
KindOfBlue skrev:
Merkelig - så utstyr med klare lydsignaturer blir likere jo dyrere de blir? Da er det vel egentlig unødvendig å prøvelytte i det hele tatt - bare legg pengene på bordet.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Endre Askeland skrev:
Dette stemmer ikke med min erfaring.

mvh
KindOfBlue skrev:
Merkelig - så utstyr med klare lydsignaturer blir likere jo dyrere de blir? Da er det vel egentlig unødvendig å prøvelytte i det hele tatt - bare legg pengene på bordet.
Det er en kommentar til et innlegg lenger oppe i tråden:

Nå er det vel også slik Roda at jo lenger opp i prisskalaen en beveger seg, jo mindre blir forskjellene. Konstruksjonene blir bedre og mer immune mot matchingsproblemer.

Mvh
Roysen
Det er en del flakkende meninger ute og går innen hifi.
 
T

timc

Gjest
Fosse skrev:
timc skrev:
Fosse skrev:
Har du belegg for påstandene dine RoDa? Er du sikker på at det er så mye mindre testing i øvre enn i nedre prissjikt?

Finn en tråd her på HFS som motsier han. Jeg har aldri hørt om en eneste. (Før etter at enheten var solgt altså) I ettertid kommer de rareste ting for dagen.


-Tim
Her ramlet jeg av.

Det eneste jeg har påstått er at jeg er i tvil om det er så mye mindre vanlig å teste før kjøp av dyrt enn det er før kjøp av billig. Det er ikke min påstand, så det blir vel ikke jeg som skal stå for "bevisførselen"?

Hei.

Ser jeg quotet litt lite her. Det var i forhold til posten rett før din jeg mente. Les den så er du nok med igjen :)



-Tim
 

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Innlegg
53
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
Endre Askeland skrev:
Dette stemmer ikke med min erfaring.

mvh
KindOfBlue skrev:
Merkelig - så utstyr med klare lydsignaturer blir likere jo dyrere de blir? Da er det vel egentlig unødvendig å prøvelytte i det hele tatt - bare legg pengene på bordet.
Det er en kommentar til et innlegg lenger oppe i tråden:

Nå er det vel også slik Roda at jo lenger opp i prisskalaen en beveger seg, jo mindre blir forskjellene. Konstruksjonene blir bedre og mer immune mot matchingsproblemer.

Mvh
Roysen
Det er en del flakkende meninger ute og går innen hifi.
Hvis "hi-fi" defineres som hos Wikipedia:
"...high-quality reproduction of sound or images that is very faithful to the original master recording"
må komponenter teoretisk sett ha likere lyd jo bedre de blir. Dette fordi de er mer "faithful to the original" ("fasiten") enn dårligere komponenter....

mao, hvis denne teorien holder vann og dyrt=bra, kan man kjøpe "uhørt bare det er dyrt nok" :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.919
Torget vurderinger
24
Det er vel en ganske sterk forenkling loFi. Du har fortsatt match mellom rom og høyttaler, høyttaler-forsterker, riaa-pickup, pickup-arm og arm-spiller.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Match mellom rom og anlegg handler om høyttalerne. Ingen sier at det ikke er forskjell på høyttalere - det er enorme forskjeller. Så jeg regner med at det ikke er her Roysen mener forskjellene blir borte når man går opp i prisklasse.

Ser man bort fra alle problemer forbundet med vinylavspilling så sitter vi altså igjen med høyttaler/forsterker i følge deg. Men igjen, siden det er enorme forskjeller på høyttalere, så ville jeg konsentrert meg om å finne den som egner seg best til rommet.

kilde/pre/effekt er nok området man ellers bør kikke på - men nå vet vi jo at forskjellene forsvinner med pris, og at matchingproblemer på tilsvarende vis blir borte - i henhold til en autoritet som har visst å forfølge prisparameteret til sitt ytterpunkt.

Nå er det vel også slik Roda at jo lenger opp i prisskalaen en beveger seg, jo mindre blir forskjellene. Konstruksjonene blir bedre og mer immune mot matchingsproblemer.

Mvh
Roysen
Dog skjønner man ved nærlesning at det fortsatt gjenstår forskjeller?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22173.msg422155.html#msg422155
 
R

Roysen

Gjest
Det ble mye styr ut av den uttalelsen min.

Dersom vi skal være helt ærlige så handler vel det meste i den audiofile verden om små nyanser. På lydgjengivende utstyr som er beregnet på massene er forskjellene mye større?

Mvh
Roysen
 
K

kbwh

Gjest
Fosse skrev:
Det er vel en ganske sterk forenkling loFi. Du har fortsatt match mellom rom og høyttaler, høyttaler-forsterker, riaa-pickup, pickup-arm og arm-spiller.
Det er forskjeller i teknologier også. Et eksempel: På papiret skulle en fjott av en ICEpower50ASX2 (20W i 8 ohm) fint drive en Impulse H2. Men den vil ikke funke fordi høyttaleren vil få en frekvensrespons vi tonalitetjunkies ville få en bad trip av. Disse høyttalene trenger en forsterker som gir en annen resulterende frekvensrespons enn hva nevnte B&O ville gi. Gi dem derimot 50x50cm 300B og de synger. :)

Dyr elektronikk kan være enkel å kjøpe uhørt, men også vanskelig. Jeg foretrekker det enkle i så måte, men det er meg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.919
Torget vurderinger
24
Nå var min uttalelse et forsøk på å illustere at det ikke var så enkelt som antydet, ikke et forsøk på å remse opp alle avhengigheter, eller steder hvor det kreves matching.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Virker som om det ikke er noe interesse for å diskutere topicen her? Slik jeg ser det er det vanlig å være veldig nøye og bruke lang tid for å kjøpe seg feks en CD-spiller til 25 000. Det blir diskutert i det vide og brede om mikroskopiske forskjeller og hvor viktig dette kan være. Når spilleren får en ekstra null i prislappen, virker det ikke som om dette er så viktig allikevel. Flere eksempler på at folk her inne har kjøpt meget dyrt utstyr som de ikke engang har hørt. Likevel virker det som om det er en lydmessig innertier. Hva kan dette skyldes?
 
K

kbwh

Gjest
At når prisen er høy nok er det for enkelte kontruksjoners del irrelevante lydmessige forskjeller, slik at man kan la andre faktorer avgjøre?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
En kollega av meg har et par ganger kjøpt en brukt BMW til mange 100k fra Tyskland uprøvd, og dratt ned og hentet den med hjem. Det er sikkert noen små forskjeller mellom bruktbiler, men likevel gjør han altså dette, og påstår han er kjempefornøyd hver gang.

Men hva har det med saken å gjøre? Jo, han stoler på at når han kjøper en av toppmodellene av et kjent merke føler han seg trygg på at det er god kvalitet, og "alle" vet jo at tyskere tar godt vare på bilene sine. Han vet sikkert at han kan få god kvalitet av andre merker også, men BMW er altså hans greie. Han er ikke interessert i å finne ut hva de ørsmå, eller enorme for den saks skyld, forskjellene i forhold til en Audi er. Det er BMW som gjelder.

At enkelte på bilforumet hans mener han heller burde hatt en el-bil eller at en Scoda er minst like bra til en brøkdel av prisen, eller at han bør studere spesifikasjonene nøye i forhold til prisen, ofrer han neppe en tanke.Men selvfølgelig, den må ta seg bra ut på bildene han finner av den på nett.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
BT: Heldigvis har biler en ganske god kvalitetskontroll slik at har man erfaring med en bestemt BMW-modell, kan man med stor sikkerhet vite at en tilsvarende bil vil være lik, forutsatt at det ikke er noe teknisk galt med bilen. Slik sett er ikke sammenligningen relevant fordi jeg ser noen her som kjøper det råeste uten selv å ha hørt produktet.

Valentino skrev:
At når prisen er høy nok er det for enkelte kontruksjoners del irrelevante lydmessige forskjeller, slik at man kan la andre faktorer avgjøre?
Det samme tror jeg.
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
BT: Heldigvis har biler en ganske god kvalitetskontroll slik at har man erfaring med en bestemt BMW-modell, kan man med stor sikkerhet vite at en tilsvarende bil vil være lik, forutsatt at det ikke er noe teknisk galt med bilen. Slik sett er ikke sammenligningen relevant fordi jeg ser noen her som kjøper det råeste uten selv å ha hørt produktet.

Valentino skrev:
At når prisen er høy nok er det for enkelte kontruksjoners del irrelevante lydmessige forskjeller, slik at man kan la andre faktorer avgjøre?
Det samme tror jeg.
Jeg synes egentlig også det var en god analogi, at bilen derimot ikke kjöres på like gode veier er jo en annen sak...

mvh
 
O

om.s

Gjest
ErosLoveking skrev:
BT skrev:
"Verdens beste elektro-lytter" ;D
Egentlig bør man la kona velge komponenter, ut i fra form og farge, akkurat som med bil.
Trenger vel ikke kona for det. De færreste tør vel innrømme det, men mange her lar seg bli påvirke og styre kjøp av hifi ut ifra utseende. Bare se på kommentarer i bildetråder rundt omkring. ;)
Ett frekkt design er vel bare ett pluss etter at lyden er på plass, selv innrömmer jeg gladelig at feelgood faktoren er medvirkende ved innkjöp, men ikke den dominerende faktoren, det er prestandaen...

mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Synes ikke analogien med en importert BMW er god. Det hadde vært mer riktig om jeg feks hadde bestilt en Ferrari selv om jeg aldri har kjørt en.... ;D ;D

Mye tyder på at det er gode biler og at jeg hadde blitt særdeles fornøyd med kjøpet.... Allikevel blir det litt rart om jeg på samme tid hadde forklart stakkars BMW-kjøpere hvor viktig det er med små detaljer som jeg umulig kan kontrollere før kjøpet av denne superbilen.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
God morgen til alle!
Enig i innlegget over!
???
Ja, det lurer jeg veldig på også.
Enten er det vel bare å slette ulovlige eller upassende innlegg, men uansett forklare i stoppeinnlegget hvorfor,det synes jeg må være det riktige å gjøre i slike tilfeller.
Da venter jeg i spenning på en forklaring.
Mvh.KW
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Kan vel være enig med Høvdingen, ble litt vel mye Edge cd-spiller reklame, men den fikset jo Peter selv ved å si at han ikke ville at jeg skulle kjøpe spilleren? ;) Jeg hadde heller ikke tro på at en ubalansert og "billig" spiller ville være i nærheten av dyrere balanserte rigger! ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var vel uansett en ganske uinteressant tråd etterhvert? Verdens beste ditt og datt, vi har ikke kommet så langt her viser det seg :D

O.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Dog skrev:
Det var vel uansett en ganske uinteressant tråd etterhvert? Verdens beste ditt og datt, vi har ikke kommet så langt her viser det seg :D

O.
Enig, og mange av debatantene har jo ikke testet disse værsting riggene fra DCS, Zanden osv...... ::)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg ville ikke hatt Zanden om det smalt. dCS kunne jeg godt lagt øre til.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Deler den Valentino, derimot er jeg litt nysjerrig på denne nye dacen til Meitner og gjengen...

O.
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Greven skrev:
Virker som om det ikke er noe interesse for å diskutere topicen her? Slik jeg ser det er det vanlig å være veldig nøye og bruke lang tid for å kjøpe seg feks en CD-spiller til 25 000. Det blir diskutert i det vide og brede om mikroskopiske forskjeller og hvor viktig dette kan være. Når spilleren får en ekstra null i prislappen, virker det ikke som om dette er så viktig allikevel. Flere eksempler på at folk her inne har kjøpt meget dyrt utstyr som de ikke engang har hørt. Likevel virker det som om det er en lydmessig innertier. Hva kan dette skyldes?
Det er gledelig å lese at i alle fall noen forsto hva jeg forsøkte å si med innlegget mitt.

Akkurat dette er hva jeg vil si.
Selv klarer jeg ikke å høre (og identifisere/beskrive) forskjeller av liten art uten å sammenligne der og da.
Joda, det er mulig å danne seg et bilde av hovedtrekkene i en komponent eller kabel over tid.
Men når man skal sammenligne det med annet og ikke har begge tilgjengelig så byr det på problemer.

R
 
N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Det er gledelig å lese at i alle fall noen forsto hva jeg forsøkte å si med innlegget mitt.

Akkurat dette er hva jeg vil si.
Selv klarer jeg ikke å høre (og identifisere/beskrive) forskjeller av liten art uten å sammenligne der og da.
Joda, det er mulig å danne seg et bilde av hovedtrekkene i en komponent eller kabel over tid.
Men når man skal sammenligne det med annet og ikke har begge tilgjengelig så byr det på problemer.

R
Støtter deg i at det ser ut til at bare man betaler nok, så blir det innertier uansett. Det kan jo være flere grunner til dette - markedet for komponenter i denne klassen er ganske lite, og det ville være vanskeligere å selge videre om man har ytret sin skuffelse på dette forum, da sikkert en ganske stor del av de potensielle kjøperene befinner seg her.

Jeg synes også det er artig at matchen med eksisterende utstyr (som jo er så viktig og vanskelig i alle andre sammenhenger) ser ut til å være topp hele tiden. Om man har brukt tweak X,Y og Z til å tune med komponent A så burde de vel ikke funke så bra når man bytter ut A med B siden A og B jo er så ulike.
 
K

kbwh

Gjest
Valentino skrev:
Jeg ville ikke hatt Zanden om det smalt. dCS kunne jeg godt lagt øre til.
Dog skrev:
Deler den Valentino, derimot er jeg litt nysjerrig på denne nye dacen til Meitner og gjengen...
Enig.
Hvorfor må disse hifisakene til dCS se så himla bling ut tror du? Er det fordi de vet at Montana leverer skapdører?
 
T

timc

Gjest
Det er mote det. Mannfolk går inn i butikken. Ser på boksen. Sikler og sier "Shiiinyyy, i want one" Betaler og går ut :)



Jeg synes også at de gamle så bedre ut (Verdi, Elgar, Delius osv) P8i var også grei.



-Tim
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vidar P skrev:
RoDa skrev:
Er det ikke slående hvor mange som legger ut store summer på utstyr uten å ha hørt det først, og så er det stor lykke og full klaff lydmessig etterpå?
Skal du ha en eiers ÆRLIGE mening om et produkt, warts and all, så spør ham når han har blitt ex-eier... har jeg lært meg. Ikke minst her inne.

Mvh Vidar P
Nå er det vel svært ofte av lydmessig misfornøydhet at man blir ex-eier av et anlegg? Hva er nytteverdien i å spørre etter "sannheten" da?

Vidar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sannheten får man ikke av andre, og det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa "eiers ærlige mening".

Jeg har aldri oppfordret til å utbe "sannheten" om et produkt fra andre; tvert om har jeg alltid oppfordret til å ta andres opplevelser for det de er; ikke for en allmenngyldig sannhet om hvordan det vil bli hos andre.

"Sannheten" er en helt annen ting enn "eiers ærlige mening"; den er flyktig i beste fall; andre kan ikke gi deg sannheten om hvordan du vil like et produkt; og man kommer kun til den ved egen erkjennelse.

Mvh Vidar P
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vidar P skrev:
Sannheten får man ikke av andre, og det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa "eiers ærlige mening".

Jeg har aldri oppfordret til å utbe "sannheten" om et produkt fra andre; tvert om har jeg alltid oppfordret til å ta andres opplevelser for det de er; ikke for en allmenngyldig sannhet om hvordan det vil bli hos andre.

"Sannheten" er en helt annen ting enn "eiers ærlige mening"; den er flyktig i beste fall; andre kan ikke gi deg sannheten om hvordan du vil like et produkt; og man kommer kun til den ved egen erkjennelse.

Mvh Vidar P
Jeg mente "sannhet" i ex-eiers sted altså . ikke sannheten for deg og meg. var bare en annen måte å si "ex-eiers ærlige mening" på. Men uansett, hva er vitsen med å spørre etters noens ærlige mening? Hva har f.eks du oppnådd med det, annet enn å få ex-eiers ærlige mening? Forutsatt at det var et mål å oppnå noe som gagner deg selv, vel og merke.

Vidar
 
Topp Bunn