Kjøp uhørt, bare det er dyrt nok .....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å få noens ærlige mening må da visserlig være interessant for endel; brukererfaringer er med på å gi innfallsvinkler som kan være av interesse. Eiere eller tidl eieres ærlige meninger kan sågar være avgjørende for om du i det hele tatt bør vurdere å høre deretter evt kjøpe et produkt. Jeg kan f.eks fortelle deg at mine Denon DL304 passer elendig i Linn-armer (Akito, Ittok og Ekos). Der låter de helt meningsløst kjedelig, antakelig fordi de mekanisk er en total mismatch.
Jeg kan videre f.eks fortelle deg at jeg synes mine Denon DL304 pu'er er elendig bygd, solide som korthus, og tåler knapt at vinden snur. Det burde være av interesse for deg som evt kjøper; behandle de forsiktig.

Om du så sitter på en Ekos og en ustødig hånd, og lurer på å prøve en DL304, så vil det vel være av interesse for deg dette?

Men å spørre noen hvordan de låter i en universell betraktning; det er en helt annen sak; det kan man jo gjerne gjøre, men det forteller neppe særlig om hvordan DU vil like de. Det er noe med å lære å sile informasjon.

Dessuten så sa jeg ikke at det var noe man burde gjøre, jeg sa skal du ha en eiers ÆRLIGE mening om et produkt, warts and all, så spør ham når han har blitt ex-eier... . I det legger jeg at enkelte av oss som eiere gjerne glatter litt over produktenes svake sider mens vi eier og bruker de. Warts & all får du kanskje noen ganger lettest etter at produktet er videresolgt. Lik det eller ei :)

Mvh Vidar P
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg var litt for opphengt i kun lyd. Tenkte ikke på at det fortsatt sitter folk der ute med mekaniske musikkavspillere. :)
Da forstår jeg litt mer.

Vidar
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Dessuten så sa jeg ikke at det var noe man burde gjøre, jeg sa skal du ha en eiers ÆRLIGE mening om et produkt, warts and all, så spør ham når han har blitt ex-eier... . I det legger jeg at enkelte av oss som eiere gjerne glatter litt over produktenes svake sider mens vi eier og bruker de. Warts & all får du kanskje noen ganger lettest etter at produktet er videresolgt. Lik det eller ei :)
Jeg er ikke så sikker på om man får den helt ærlige meningen selv om folk er blitt ex-eiere. Hvis en person skifter ut komponener endel og selger etterhvert som nye anskaffes, så vil den jo utvilsomt skaffe et bedre sammenligningsgrunnlag etterhvert. Men hvis en person som har snakket positivt om produktet sitt når det skulle selges snur etterpå og kritiserer det i skape ordelag så vil jo dette gå ut over personens anseelse og troverdighet. det kan jo hende at personen vil selge noe annet senere også. En annen faktor er at ikke mange liker å vedgå feilkjøp eller kjøp som stiller spørsmål ved om personens vurderingsevner er helt på øverste hylle.

Så jeg tror at folk har et litt tilsvarende forhold til produkter som de har eid som til dem de eier for øyeblikket, om enn ikke så sterkt. Når det kommer til tekniske problemer med utstyret ser det ut til å stille seg anderledes, men når det kommer til de lydmessige egenskapene synest jeg nok at folk farges mye av trangen til å forsvare tidligere valg. I allefall når det kommer til offentligheten slik som her.

Det er vel kanskje dette som gjør at man gjerne har litt større tiltro til vurderinger fra uavhengige skribenter, som anmeldere i hifipressen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sikker er ikke jeg heller. Men mye kan tyde på det. Derav "kanskje lettest". :)

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn