kjøp av vinyl vasker

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Har forløpig ikke så mange plater, ca rundt 100. Fleste av dem er brukte og trenger seg en sjikkelig vask, og er stort sett brukte plater som blir handlet fremover.
Vurderer 3 alternativer. Spin cleaner (ca 1000kr), Pro-ject vinyl cleaner VC-E (4211kr) og en Okki Nokki (5713kr)
hvor lang tid jeg bruker per plate er ikke viktig, siden jeg har relativ få plater. Så en Spin cleaner har jeg tid å bruke:)
Men blir resultatet merkbart bedre med noen av det 2 andre her?
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Har ikke noen erfaringer med de to siste, men vil anta at de er bedre.
Hvis du skal gå for det første alternativet så foreslår jeg knosti cleaner i steden. Samme prisleie men bedre sveive funksjon.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.430
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
Som tidligere bruker av samtlige av de 3 du nevner så kan jeg opplyse deg om at en Humminguru gjør jobben langt bedre. I tillegg er Humminguru en kompakt og flott sak som du kan ha stående fremme. Det er rett og slett en tabbe å ikke inkludere en HG i denne prosessen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som tidligere bruker av samtlige av de 3 du nevner så kan jeg opplyse deg om at en Humminguru gjør jobben langt bedre. I tillegg er Humminguru en kompakt og flott sak som du kan ha stående fremme. Det er rett og slett en tabbe å ikke inkludere en HG i denne prosessen.

Tiltredes. Kjempetabbe.

Ingen av de nevnte vil være i nærheten av å gjøre en like god jobb, i tillegg til at de tar opp mer plass og være langt mer jobb-intensive.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt en Knosti og angrer litt på at jeg ga den bort. Den er fin når det er "fysisk" møkk (fingeravtrykk, fett etc).
Hvis pris ikke er noe hindring så er jeg svært glad i min Degritter, den gjør jobben sin.

Ideelt sett så burde jeg kjøpt meg en Knosti for de gamle platene jeg har arvet. For de nye platene så er Degritter suveren.
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Som tidligere bruker av samtlige av de 3 du nevner så kan jeg opplyse deg om at en Humminguru gjør jobben langt bedre. I tillegg er Humminguru en kompakt og flott sak som du kan ha stående fremme. Det er rett og slett en tabbe å ikke inkludere en HG i denne prosessen.
Out of stock, for sende en mail å høre når den blir tilgjengelig igjen

hva kom prisen på ferdig levert?
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Visst du klarer deg uten 7" og 10" adapter er den in stock
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tiltredes. Kjempetabbe.

Ingen av de nevnte vil være i nærheten av å gjøre en like god jobb, i tillegg til at de tar opp mer plass og være langt mer jobb-intensive.
Tabbe? Gjør jobben mye bedre?

Jeg tillater meg å ta det med en klype salt. For all del ikke usannsynlig at en ultralydmaskin løsner flere mikropartikler i bunnen av rillene enn en mekanisk støvsugermaskin gjør, men "mye bedre"? Neppe.

Og med en Okki Nokki er en plate vasket på et par minutter. ...Og det faktum at man må tømme vannet tilbake fra tanken og opp i toppen på Humminguru (eller fylle nytt) for hver vask er såpass irriterende for meg at jeg nesten synes det er en dealbreaker. "nesten-automatisk", liksom. ;)

Sikkert flott, for all del, men synes ikke Okki Nokki behøver å avskrives riktig enda.

Det faktum at man MÅ bryte garantien og bruke Isopropanol og photoflo/Zalo i Humminguru for å få tilfredsstillende resultater er heller ikke noe pluss i min bok. (Problemet er at garantien brytes, ikke det i seg selv at man må bruke det, naturligvis.)

...Og: kan man ikke ha Okki Nokki stående fremme? Det er nytt for meg? Bør jeg sette den i skapet? Boden? Kjelleren? Garasjen?

Nå har selvsagt det at jeg allerede har en Okki Nokki litt med synspunktene mine å gjøre, og det kan godt tenkes at jeg hadde valgt HG i dag fremfor den, men jeg synes altså ikke det er helt svart/hvitt likevel.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
men "mye bedre"? Neppe.

Det er nå min erfaring sammenlignet med VPI 16.5, som igjen gjorde en mye bedre jobb enn Knosti/Spin-Clean. Jeg vil si at forskjellen mellom Guruen og VPI er større enn VPI vs Knosti, så jeg mener å ha mine ord i god behold. Det forhindrer selvsagt ikke at andre kan ha andre erfaringer.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har jo ikke testet Humminguru, men opplever at platene blir "helt rene" med Okki Nokki. Men det er selvsagt vanskelig å kvantifisere noe av dette.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg opplevde akkurat det samme med VPI 16.5. Inntil jeg prøvde Guruen for første gang.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Eg har ingenting å tjene på å være uærlig, eg har som sagt Knosti, Pro-Ject VC-S, Humminguru og en tradisjonell UL vasker.
Tusenvis av plater vasket, over 300 med HG.
Vaske resultat : UL > HG > PJ > Kn
Brukervennlighet : HG > PJ > UL > KN
PJ VC-S har eg hatt en som knela etter 50 plater, fikk ny som har fungert bra i 4 år men nå bråker den så ufattelig at en må bruke hørselsvern.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Har forløpig ikke så mange plater, ca rundt 100. Fleste av dem er brukte og trenger seg en sjikkelig vask, og er stort sett brukte plater som blir handlet fremover.
Vurderer 3 alternativer. Spin cleaner (ca 1000kr), Pro-ject vinyl cleaner VC-E (4211kr) og en Okki Nokki (5713kr)
hvor lang tid jeg bruker per plate er ikke viktig, siden jeg har relativ få plater. Så en Spin cleaner har jeg tid å bruke:)
Men blir resultatet merkbart bedre med noen av det 2 andre her?
Har selv Knosti Disco Antistat (tilsvarende Spin cleaner), og denne fungerer bra om man ikke har det travelt. Platene bruker litt tid på å tørke (i det medfølgende stativet), men om du ikke vasker mer enn 10 plater før man tar en pause burde ikke det være noe problem. Billig og grei løsning som fungerer. Det finnes også utallige oppskrifter av renseveske på forumet som man kan benytte seg av når den medfølgende er oppbrukt. Har ikke brukt noen av de andre alternativene, men om/når det blir en oppgardering hos meg, så blir det nok en Humminguru.
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
kjøpte en Knosti Antistat Generation II Plus så jeg får starta vaskingen. For se om det blir en HG etterhvert når det er mulig å bestille igjen
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Hvor er målemafiaen når vi trenger dem ? Jeg vil se kurver , grafer , mikroskopi !
Alle med Parks Audio Puffin har en målefunksjon for støy , knitring. Gir kaeakter A+ til D eller noe. Har kjøpt de fleste platene mine selv originalt, så skitt og knitring er ikke problem, men lurer nå litt på hva en vask kunne gjort.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
guruen min går støtt, gjerne mens jeg kjører wash&play av store bokser...strålende fornøyd
temmelig stillegående...står bare 6m fra lytteposisjon
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Når jeg kommer i gang med vaskingen, må en så klart ha nye inner. Papir eller plast dere bruker?


disse bedre enn papir?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De gjør jobben, men er litt vanskeligere å bruke enn de fra Vinyl Styl som f.eks. Platekompaniet forhandler.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg bytter ut alt "undertøy" med disse når jeg vasker skivene. Om den er mye bedre enn andre vet jeg ikke, men jeg er fornøyd

 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Da bestiller jeg opp en del plast undertøy , er vel ikke lenge før dette også blir ulovleg slik som alt annet i plast emballasje:/
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har diverse varianter, sist ut fra Platekompaniet. Alle gjør jobben og er greie nok. De aller beste kanskje er ikke av plast men rispapir. Alle Ryko platene kom med dem og jeg har tidligere kjøpt tilsvarende uten at jeg husker hvorfra kjøpt slike.

Noen som har et tips til rimelige utbrett yttercover for dobbel LP? Stort sett dem jeg går tom for.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da bestiller jeg opp en del plast undertøy , er vel ikke lenge før dette også blir ulovleg slik som alt annet i plast emballasje:/
Jeg har alltid en 50pakk liggende. Man må passe på skivene sine :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har diverse varianter, sist ut fra Platekompaniet. Alle gjør jobben og er greie nok. De aller beste kanskje er ikke av plast men rispapir. Alle Ryko platene kom med dem og jeg har tidligere kjøpt tilsvarende uten at jeg husker hvorfra kjøpt slike.

Noen som har et tips til rimelige utbrett yttercover for dobbel LP? Stort sett dem jeg går tom for.
Jeg bruker disse. Litt trang å få inn, men da sitter det og de er slitesterke

Ulempen er at jeg synes de er litt vanskelige å se igjennom hvis jeg skal lese tekst på coveret
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Var jo temmelig dyrt. Får stikke innom Apollon og se om de har noe. Like greit å kjøpe 100 stk når en først er igang. Frigjør også en del enkle cover. Dersom de gjør det vanskelig å lese så er poenget ved dem borte. Da kan man like greit ha de i enkelcover.
 
Topp Bunn