Kjøp av rørforsterker

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Jeg har sett på disse MingDa forsterkerne. Veldig pene å se på, og veldig pene priser. Jeg har allikevel fått høre av flere her på forumet at de ikke er noe å satse på. De skal blandt annet ikke ha peiling på dette med kretser og rør, slik at de rett og slett spiller helt "feil".

Foreløpig har altså de fleste frarådet meg dette merket.

Men det er selvfølgelig interessant å høre flere meninger. Jeg skulle så gjerne tro de var like gode å høre på som de er å se på.......
 
J

justincaz

Gjest
hæ? heh. da får de jaggu poste klagene sine her. ;D
"spiller feil" :eek:
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Beklager :-X At de spiller "feil" har ingen fortalt meg. Derimot har det blitt sagt at de er feilkonstruert og at rørene etter målinger hadde feil spenninger, noe som førte til at lyden, ikke bare på papiret, men også ved lytting ikke var særlig bra. Den testede forsterkeren var en Ming Da MC300. Kanskje vedkomne bare var uheldig med akkurat denne... Når det er sagt, er det noen her som roser merket opp i skyene.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg får kanskje lytte på flere selv. Jeg vet at blandt annet MEIXING(MingDa) MC368-B har fått noen OK anmeldelser rundt om.
 
J

justincaz

Gjest
ampen i neste fidelity er en mingda, har hørt mye på denne og den mindre mc84a.
mc34a er den klart mest musikalske forsterkeren jeg har hørt til under 10.000.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har sett på disse MingDa forsterkerne. Veldig pene å se på, og veldig pene priser. Jeg har allikevel fått høre av flere her på forumet at de ikke er noe å satse på. De skal blandt annet ikke ha peiling på dette med kretser og rør, slik at de rett og slett spiller helt "feil".

Foreløpig har altså de fleste frarådet meg dette merket.

Men det er selvfølgelig interessant å høre flere meninger. Jeg skulle så gjerne tro de var like gode å høre på som de er å se på.......
Jeg har sett eksemplarer som enten har vært beheftet med design feil eller produksjons feil. Og tarfoene har lett for å gå med i dragsuget om et rør går føyka. Slikt blir dyrt.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Det virker ikke som om noen har erfaring fra "New York Sound" her på forumet, så da foretar jeg meg ingenting herfra.

Hvis noen kjenner til andre utenlandske forretninger som selger rørforsterkere billig, tar jeg tipsene imot med takk.
 
N

nb

Gjest
Det er mange harfra som har handlet fra New York Sound, så vidt jeg har skjønt så har det gått greit for alle, kan ikke huske å a hørt noe tull om den butikken, men du kan jo bruke søkefunksjonen litt.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det virker ikke som om noen har erfaring fra "New York Sound" her på forumet, så da foretar jeg meg ingenting herfra.

Hvis noen kjenner til andre utenlandske forretninger som selger rørforsterkere billig, tar jeg tipsene imot med takk.
Selv om du ikke får et svar på et spm. umiddelbart her på sentralen, er det ikke nødvendigvis sånn at du kan dra noen konklusjon basert på det. Det er nok noen av medlemene som overvåker forumet 24/7, men (forhåpentligvis) ikke alle....   ;D

Jeg har jo tidligere i denne tråden henvist deg til NYSound, noe jeg neppe hadde gjort hvis jeg ikke hadde erfaring med dem. Har handlet både fra NYsound og Coem og har positive erfaringer med dem begge. Det tror jeg det er svært mange her på Sentralen som har.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Ok, takk skal dere ha! Med de prisene New York Sound har, er det ingen tvil hvis dere har gode erfaringer.

Jeg skjønner at jeg ikke kan forvente umiddelbar respons, men dette er tredje gangen jeg spør om erfarninger fra New York Sound på dette forumet. Folk har kommet med mange gode svar på andre spørsmål, men altså ingen på dette (inntil nå). :)
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Jeg kjøpte noe kabler fra NYsound for en tid tilbake - det gikk helt smertefritt og kabelen var på døra etter ei uke.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Jeg har hørt flere snakke om viktigheten av "autobias" i en forsterker. Så vidt jeg har forstått, er dette en viktig faktor som kan redusere forvrengningen. Er det noen som kan forklare på en enkel måte hvordan dette fungerer?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Jeg har hørt flere snakke om viktigheten av "autobias" i en forsterker. Så vidt jeg har forstått, er dette en viktig faktor som kan redusere forvrengningen. Er det noen som kan forklare på en enkel måte hvordan dette fungerer?
Autobias kan egentlig være flere ting.
Den enkleste måten er å realisere bias via katodemotstandene, altså at spenningsfallet over disse gjør gitteret negativt i forhold til katoden. Det gir lokal NFB og stabilisering - det holder tomgangsstrømmen i rørene stabil innenfor rimelighetens grenser.
Også trinn med såkalt fixed-bias, altså negativ forsyning til gitteret, kan utstyres med autobias ved hjelp av f eks en servosløyfe. Dette gjør selvfølgelig designet litt mer komplekst, pluss at det gir bedre regulering.

I datablad for utgangsrør finner du ofte typiske data for effekt og forvrenging både ved katodebias (autobias) og fixed bias. Det er ofte ikke stor forskjell på THD, men du kan som regel trekke mer effekt ut av et oppsett med fixed bias.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I datablad for utgangsrør finner du ofte typiske data for effekt og forvrenging både ved katodebias (autobias) og fixed bias. Det er ofte ikke stor forskjell på THD, men du kan som regel trekke mer effekt ut av et oppsett med fixed bias.
Stemmer det. Og årsaken er enkel. Utgangseffekten er avhengig av anodespenningen. Eller mer riktig: Spenningen mellom anode og katode. Benyttes auto bias v.hj.a. katodemotstand, blir spenningen over røret så mye lavere enn det bias spenningen er. Typisk 30-100 volt.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Min umiddelbare tanke jeg fikk da jeg leste det første innlegget i denne strengen var;
Hvorfor i hule starte en innkjøpsprosess i budsjett-klassen med å sette som konstruksjonkrav at det skal være RØR?

Da kan det ihverfall ikke være god lyd  som er målet. Ei heller om kravet omformuleres til at det skal være en forsterker med varm lyd- og det derfor må bli rør.
De jeg har hørt av billlige integrerte rørforsterkere har ikke først og fremst hatt en varm klang som kjennetegn. Et par av de tvert imot. Og jeg mener det er en kardinalfeil å tro at bare det er rør så er det varm klang.
Like dumt som å tro at billige transistorforsterkere nødvendigvis er kalde i klangen.

Hvis investeringstaket ditt,  WilliamPoppy, ligger på 12.000,- for pre + effekt, er jeg enig i at du bør søke blandt de integrerte løsningene. Men jeg er rimelig sikker på at du vil ha størst sannsynlighet for å få et apparat med, for deg, "god lyd" hvis du holder deg til rene transistor konstruksjoner.
Kjøper du rør,
- vil du fort føle trang til å bytte rørene, til noen som er MYE bedre enn de tvilsomme som fulgte med. Nye kostnader.
- Du vil få problemer med klåfingrede barnefingre om/når slike befinner seg i heimen.
- Du vil måtte ta mye større hensyn til forsterkeren når høyttalerne senere skal byttes, ja du innbiller deg vel ikke at du kommer til å beholde de lettdrevne kassene dine i all evighet?
- Du må være forsiktig med plassering, akseptere varmeavgivelsen og den rel. lange "oppvarmingstida" før den "spiller Mussikk", og du skal være forsiktig med hva slags kabler du kobler til og rekkefølgene øvrig utstyr slås på. (Dette gjelder forsåvidt en del transistor greier også)

Du kjøper deg egentlig et sært lite hobbyprosjekt, som egentlig krever både kunnskap og  erfaring og en god del kroner, før du får noe mer igjen for investeringen enn om du kjøper en god og tradisjonell transistorsak. Er varm lyd målet, kan du jo starte med Elektrocompagniets integrerte modeller.

Men, er det de lysende pærene og følelsen av å ha noe som er annerledes, som er det egentlige målet, og at pengene kanskje ikke er så viktig, likevel, ja da er det sikkert mange av de ovenstående råd i strengen, som er verd å følge.
Morty  
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Det var svært.  Det er bra å få slike innspill også.

Jeg ser klart at du har mange gode poeng. Når det gjelder Elektrocompagniet, har jeg faktisk både hørt flere, og hatt  en selv over lengre tid. Er veldig glad i den lyden de greier å gjenskape. Sikkert andre gode transistorer på markedet også. Det vil si, klart det er det!

Jeg er nå i en fase hvor jeg til en viss grad er ganske "formbar", i den forstand at jeg enda ikke har tatt et klart standpunkt til om jeg tilhører rør eller transistorleieren. Jeg er amatør. Heldigvis er dette forumet et godt egnet sted for å finne ut av nettopp slike ting. Her er det mange kvalifiserte folk, med en oppriktig interesse og bred kunnskap om HiFi, du er en av dem Morty, derfor lytter jeg til deg og.

En indikator på at innlegget ditt har noe for seg, er at ingen har tatt til motmæle. Det kan selvfølgelig også være tilfeldig, men det ble ihvertfall en brå slutt på tråden med ditt innlegg.

Når det gjelder meg selv, har jeg en forkjærlighet for å produsere musikk selv (jeg har spilt tangenter med og uten band siden jeg var 7). Da jeg for ca 10 år siden anskaffet meg en Moog (analog synth) og orgel med "Elkotone" forsterker samt at jeg spilte gjennom diverse gitaramper skjedde det noe. Jeg ville ha en musikkformidler i stua som kunne gjenskape denne "organiske" klangkarakteren. Med andre ord, ville jeg ha mer farge enn "ærlighet",  jeg har lenge levd med de tidligere nevnte britiske monitorhøyttalerne, en OK NAD forsterker og noen særdeles gode PLY kabler fra Sverige.
Nå er NADen død, og jeg vil ha noe annet. Rør har jeg alltid ønsket meg. Grunnen til det er vel den samme som at jeg sverger til analoge synther og orgler fremfor de nyere digitale synthene (som kan gjenskape de førstnevnte instrumenter med stor nøyaktighet). Altså den organiske kraften.

Det er selvfølgelig en smakssak, og jeg har et relativt dårlig grunnlag for å uttale meg om rørforsterkere da jeg bare har hørt på en, en gang. Men til gjengjeld ga den meg akkurat det jeg ville ha. Det var til og med en moderat priset Cayin.  

I ditt siste avsnitt Morty, må jeg være ærlig å si at ja, de lysende pærene har en magisk dragning på meg. Derimot er det å ha noe anderledes for meg mindre viktig. Penger har enn så lenge også dessverre noe å si.
Men på bakgrunn av min amatørstatus, har både de ovenstående råd (ditt inkludert) noe å si.

Men så lenge ingen rørfolk har sagt deg imot, blir dine råd stående ganske sterkt.

Kanskje jeg ender opp med en Elektrocompagniet allikevel ;)
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Da begynner det å nærme seg en avgjørelse for meg.
Jeg har nok ikke gitt opp rør helt enda, da denne Cayin A-88T saken om ikke annet har høstet mye ros. Det jeg lurer på nå, er om noen av dere kan forklare den store prisforskjellen mellom disse to utgavene av forsterkeren:

http://www.cayin.com/

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=cyn-2026-01001&formID=0

Den første lenken selger forsterkeren for 2900 euro=
22.692,50kr. Den er oppgitt til 2 x 50 Watt RMS Ultralinear og 2 x 25 Watt RMS Triode

Den andre lenken selger forsterkeren for 1103 dollar= 6883,80kr. Denne er oppgitt til 2×45W u.l og 2×22W t.

Ut over dette er samtlige data helt like.

Er det noen som har peiling på hvordan denne enorme prisforskjellen kan forsvares? Hvis ikke er det virkelig slik at man skal betale nærmere 16000kr for de 5 ekstra wattene?
:eek:
 
N

nb

Gjest
Prisforskjellene mellom Norge og Kina er ENORME. Dønn like produkter selges gjerne for under halve prisen om du importerer de selv. Søk litt på forumet, så finner du info.

Men husk følgende:
- Du må betale 25% moms på produktpris + frakt. Det er IKKE toll på HiFi, det er mange som blander sammen toll og moms
- Produktet er ikke CE-godkjent, noe som i praksis har lite å si, i alle fall helt til huset ditt brenner ned;) Vet ikke hvordan evt forsikringsoppgjør forholder seg til dette uavhengig av om det var det ikke-godkjente produktet som var opphavet til problemet eller ikke.
- Garanti o.l. er nok bare å glemme, men hvor vidt man trenger dette er jo en annen sak. Du skal nok være veldig uheldig før et HiFi-produkt ryker innen et år, og for prisforksjellen kan du jo bare kjøpe en ny...
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg ville gått for en enkel rørpre og et godt transistorsluttrinn. Da får du mest mulig av den varme lyden kombinert med styrke og lite plunder.

Mye bra på bruktsidene.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Jeg ville gått for en enkel rørpre og et godt transistorsluttrinn. Da får du mest mulig av den varme lyden kombinert med styrke og lite plunder.

Mye bra på bruktsidene.
Et godt råd vil jeg si, tatt i betraktning WilliamPoppys ståsted når det gjelder smak og generelle preferanser.

På messa i Horten denne helgen, fikk vi jo høree mye vellyd, etter min mening. Ancient Audio spilte på noe lekkert rørutstyr med 2 x 300 b (tror jeg) pr. kanal.
Av flere kåret som noe av det beste på messa.
Var selv meget fasinert av denne lyden og skjønner hva man snakker om når det gjelder "rørlyd" og mellomtone "magi". Men jeg hørte også en litt rar "gjalling" i høye partier, som ikke helt kan overses...
Men forførende vakkert var det.
Men til saken:
Det var dette med rør pre, ja.
Besøkte standen til HiFi guiden, Arild Berget. Han er jo en evig rør-mann og stilte selvfølgelig med et komplett røropsett på messa.
Dette var det mye omtalte Western Electric settet MINIMAX til 9.900,- pr. enhet.
Jeg fikk med en Preamp hjem for test i OAS, og tror dette kan være en liten "bombe"
Mener den er testet på Positive feedback eller var det 6 Moons?
Kombinasjonen rør pre og en transistor effekt byr også på fordelen av at du bare bytter effekten, den dagen du trenger mer effekt. Levetiden på rørene i en pre er Meeget lang, i forhold til effekt trinnene og varmeutviklingen er akseptabel, også i Juli ;D

Et godt råd kan være å ta kontakt med nettopp Arild Berget/HiFi Guiden i Hamar. Han har masse brukt. Start med en ny MiniMax og hør om han har en brukt og velegnet transistor power, f.eks en Mos-Fet basert en. Da kan du ta deg en tur opp Mjøsa og høre på hele greia, FØR du bestemmer deg.
Som mange årig kunde, kan jeg ihvertfall garantere deg topp service og oppfølging hos denne leverandør. Akkurat som du også får hos NAT, PM Audio, Audio Solution og flere andre med "rørgreier".
Du får gi oss litt feedback når ting begynner å skje.
:D
Lykke til.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Da begynner det å nærme seg en avgjørelse for meg.
Jeg har nok ikke gitt opp rør helt enda, da denne Cayin A-88T saken om ikke annet har høstet mye ros. Det jeg lurer på nå, er om noen av dere kan forklare den store prisforskjellen mellom disse to utgavene av forsterkeren:

http://www.cayin.com/

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=cyn-2026-01001&formID=0

Den første lenken selger forsterkeren for 2900 euro=
22.692,50kr. Den er oppgitt til 2 x 50 Watt RMS Ultralinear og 2 x 25 Watt RMS Triode

Den andre lenken selger forsterkeren for 1103 dollar= 6883,80kr. Denne er oppgitt til  2×45W u.l og 2×22W t.

Ut over dette er samtlige data helt like.

Er det noen som har peiling på hvordan denne enorme prisforskjellen kan forsvares? Hvis ikke er det virkelig slik at man skal betale nærmere 16000kr for de 5 ekstra wattene?
:eek:
Her har vi to muligheter.
En; at det dreier seg om samme fortsterker med forskjellige priser og watt blir oppgitt forskjellig.  Greit nok.  Velg den billigste om du har tillit til levrandoren.
To; at det dreier seg om samme konstruksjon, men to versoner av den, hvor den ene har andre komponenter, bla bedre opt.  dette vil gjore forsterkeren dyrere!
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Bare et tips, sjekk ut Original 16.0 (el34) Den har fått mye god omtale, har utvendig biasjustering og er veldig stilig. koster rundt 6000 kroner hos coemaudio.com
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Da er min Cayin A-88t på vei fra Kina! Min første rørforsterker, men neppe min siste...
Tusen takk for alle gode råd på veien så langt.

Jeg kommer gjerne tilbake med en rapport hvis det er interesse for det.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Da er min Cayin A-88t på vei fra Kina! Min første rørforsterker, men neppe min siste...
Tusen takk for alle gode råd på veien så langt.

Jeg kommer gjerne tilbake med en rapport hvis det er interesse for det.
Selvfølgelig må du det. Og bilder er veldig viktig 8)
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Kjør pakke ut bildeserie pluss førsteinntrykk bildeserie:)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har en Golden tube SE 40 stående i original emballasje. Måtte pakke den ned da jr så dagens lys, og begynte å plukke på den. Den er på + 2*40W, da jeg kjører den med 6L6-rør, som gir litt mer guff!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har en Golden tube SE 40 stående i original emballasje. Måtte pakke den ned da jr så dagens lys, og begynte å plukke på den. Den er på + 2*40W, da jeg kjører den med 6L6-rør, som gir litt mer guff!
Hvor mange 6L6 sitter det i hver kanal? Fire?
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Det ser nok ut til at dette kan ta litt tid. Forsterkeren ble sendt fra "Nysound" umiddelbart etter bestilling, og fra Kina bare noen timer etter. Jeg ble imponert da jeg så at forsterkeren var i Frankfurt allerede dagen etter(!).  Problemet nå er at den ikke ser ut til å ville forlate Tyskland. Pakken har blitt sendt mellom Frankfurt og Køln 4 ganger de to siste dagene...Den finner liksom ikke helt veien nordover med DHL. Håper bare ikke den er helt utslitt etter all reisinga når den ankommer Osloensis Ultima Thule.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Problemet nå er at den ikke ser ut til å ville forlate Tyskland. Pakken har blitt sendt mellom Frankfurt og Køln 4 ganger de to siste dagene...Den finner liksom ikke helt veien nordover med DHL. Håper bare ikke den er helt utslitt etter all reisinga når den ankommer Osloensis Ultima Thule.
Auda, skal se den har fått smaken på Sauerkraut und Bratwurst! Kinesere som forlater hjemlandet etc...
Fra spøk til side - får håpe den snart melder sin ankomst, dagene er ekstra lange når en har varer i transit! (obs: gjelder også Transit).

mvh
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Da var forsterkeren her! 6 dager fra Kina til Oslo er vel ikke helt galt. Jeg tenkte å poste noen bilder, og jeg tok tipset fra "Kjetil R" seriøst. Har bilder fra esken kom inn til den var pakket opp. Problemet mitt er bare at jeg ikke vet hvordan jeg laster opp bildene. Noen som kan forklare meg det? (Burde sikkert ha funnet det ut selv...)
 
N

nicolai

Gjest
Da er min Cayin A-88t på vei fra Kina! Min første rørforsterker, men neppe min siste...
Tusen takk for alle gode råd på veien så langt.

Jeg kommer gjerne tilbake med en rapport hvis det er interesse for det.

Hvilket firma endte du opp med til slutt? Ble det New York Sound? Og gratulerer med ny forsterker. Har selv kjøpt en Spark Tri-88 Signature rørforsterker og har aldri kost meg så mye med musikken som nå :)
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da var forsterkeren her! 6 dager fra Kina til Oslo er vel ikke helt galt. Jeg tenkte å poste noen bilder, og jeg tok tipset fra "Kjetil R" seriøst. Har bilder fra esken kom inn til den var pakket opp. Problemet mitt er bare at jeg ikke vet hvordan jeg laster opp bildene. Noen som kan forklare meg det? (Burde sikkert ha funnet det ut selv...)
Regner med at du klarer å få de inn på PC'en.

Deretter går du til www.photobucket.com, registrerer deg og laster opp bildene. Dette er gratis, enkelt og genialt. Deretter kan du hyperlinke bildene dine til HFS. ;)
 
Topp Bunn