Kjæresten flytter inn, er head-fi rednigen....

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Som overskriften sier så flytter min kjæreste inn hos meg i disse dager. Det er en middels stor leilighet som er ca 80m2 med med kun et soverom og ingen mulighet for et lytterom for min del. Jeg har nå begynt å skjønne at musikken fra stereoanlegget mitt må vike for tv titting med TLC´s "Kjolen som sier ja" og diverse pinlige sykdommer programmer, og tv-programmer som omfatter bisarre sex skader og lignende:confused: Hun har altså ikke musikk som en lidenskap.. Jeg slipper jo selvsagt til med stereoanlegget mitt noen ganger men ikke like mye som jeg er vant til. Sitter nå å leser om forskjellige hodetelefoner.. Og må si jeg er mildt forvirret.. Men jeg tror jeg har funnet fram til at Hifiman He-400 kan være et godt valg for meg som liker litt tung rock og metal av type Lacuna Coil og Serenia. Men så har vi AKG som også virker interresante (men tungdrevne??).. Det jeg trenger er gode hodetelefoner som skjermer litt for lyd fra omgivelser, de trenger ikke være helt lydtette. De bør også være relativt lettdrevne da jeg ikke har tenkt å svi av flere tusen på en forsterker. Jeg har tenkt å bruke maks 3 tusen på hodetelefoner og 2-3 tusen på en hodetelefonforsterker.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei. Håper ikke du tar deg nær av dette innlegget, det er kun godt ment.

Hun flytter inn i DIN leilighet og du føler at du må ofre hifi-en. Er du villig til å gjøre det resten av livet også? Evnt til dere får hus ( om det blir ) og måtte da ta opp denne problemstillingen igjen. Du kan fire på en del ting og det skal man i et parforhold synes jeg, men hifi er en ting som jeg synes hun burde godta. Evnt at dere isammen kan kjøpe noe. Der kanskje du velger høyttalere og forsterker så kan hun velge farge ol. Evnt at du tar henne med på valget.

Problemet med å fire på kravet rundt hifi er jo det at gjør du først det, så er det veldig vanskelig å få aksept senere om du vil tilbake til hifi/kino lyd. Er hun glad i deg og hifi/lyd/musikk betyr mye for deg ( som det gjør for meg ) så bør hun kunne godta lyd/hifi i stua.

Jeg synes ikke at du skal fire på det kravet. Om du gør det, sett krav om at du må få ha lyd, da det betyr mye for deg og at det er en del av deg.

Dette er bare vennlig ment. Headfi er helt ok. Prøde det en periode selv, men det er mye som mangler på opplevelsen av musikk. Alt det fysiske blir borte. Man kan jo montere romperister i sofaen/stolen, men det blir ikke det samme. Opplevelsen av lydbilde blir helt annerledes, og jeg savnet romfølelsen, spes dybden i musikken. Oppsettet mitt var forresten Grado ps500 og Musical fidelity M1 headamp. Husker ikke helt hva den headampen het, men den ligger på ca 5000kr.

Et samboer liv er å inngå kompromi,begge veier. IKKE bare slutte å leve, det vil ikke gå bra i lengden.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Huff a meg. Dette er bare trist. Jeg må dele lyttestua med resten av familien og den forbaskede tv'n. Men jeg forlanger min plass og tid til musikklytting. Og jeg får det.

Forsøk med en kompromissløsning da. Headiser blir aldri som høyttalere. Samme hvor gode de er.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Et tips kan være å kjøpe TV til soverommet. Så kan TLC surre å gå der inne.

Final
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Ser at innlegget mitt kan missforståes, Stereoen skal selvsagt ikke selges. Den skal stå og benyttes. Men det jeg ønsker er noen gode hodetelefoner for de kveldene der hun vil se på nevnte tv-program.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når kjæresten flytter inn, blir det nødvendigvis visse endringer. Jeg har hatt min kjæreste/kone i over 40 år nå, og må fortsatt tilpasse meg når det gjelder musikkspilling. Hvor mye jeg spiller, hvor høyt jeg spiller og hva slags musikk jeg spiller. På samme måte som hun må ta visse hensyn i forhold til hva hun kan gjøre. Sånn er det jo bare. Og det er egentlig ganske problemfritt - man tilpasser seg og blir vant til det.

Og for å skru ned forventningene: Hodetelefoner er ikke nødvendigvis noen god løsning. Som Retep er inne på i sitt innlegg ovenfor, mister man den fysiske delen av musikken - den som føles på kroppen når man spiller. Men hjemme hos meg var det den isolasjonen som hodetelefonene skapte, som var problemet. Både barn og kone hadde store problemer med å godta den isolasjonen og avstanden som hodetelefonene skapte. Mye spontankommunikasjon som går fløyten når far sitter taus time etter time og spiller høy musikk i hodetelefonene. Man blir rett og slett irriterende utilgjengelig. Fungerte ikke hjemme hos meg i det hele tatt. Greit nok etter leggetid for resten av familien, men ikke mens resten av familien var våken.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Behold anlegget og utvid med headfi er alltid en god løsning.
Og i tillegg utvider man med flere anlegg. Jeg har etterhvert kommet opp i tre stykker, pluss at jeg har et halvt anlegg på lur. Tiloversblevne greier som med letthet kan bli til noe - hvis jeg bare hadde hatt plass til det.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Behold anlegget og utvid med headfi er alltid en god løsning.
Ja er det jeg vil fram til. Men folk er mer interresert i å kommentere andre ting enn det jeg spør om, som er hvilke hodetelefoner som er å anbefale i den prisklassen og til min type musikk.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Du skisserer jo at du synes det er trist at : Jeg har nå begynt å skjønne at musikken fra stereoanlegget mitt må vike for tv titting med TLC´s "Kjolen som sier ja" og diverse pinlige sykdommer programmer, og tv-programmer som omfatter bisarre sex skader og lignende:confused:, derfor får du ikke bare råd om "Head-Fi" :)
Vh
S
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Jeg forventet ikke å bli tatt på ordet til punkt og prikke. Men som sagt, det er bare for de gangene hun sitter klistret til tv skjermen og ser på de programmene jeg kunne tenkt meg noen hodetelefoner.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Ser at du har kommet opp i en situasjon de fleste (hifi)menn kjenner seg igjen i. Dama mi og jeg flyttet sammen, og solgte hvert vårt(hus og leilighet). Hun var fullt klar over hva musikk og hifi betydde for meg, og jeg satt som kriterie at "du kan gjøre som du vil, men høyttalerne står der jeg bestemmer!" Det var ok. I dag står de i følge henne, midt utpå gulvet, men hun aksepterer det, og ikke minst forklarer det til alle som kommer innom! :) Volum er en annen sak, men musikksmaken vår er heldigvis ganske nær hverandre. Hun trakterer også 5000-kroners pick-up`n med omhu!

Dette er egentlig ingen solskinnshistorie, bare et eksempel på at man må stille noen krav. Hodetlf og "kjolen som sier ja" kommer til å gjøre deg gal i løpet av ganske kort tid, så stå på kravene og krev respekt for interessen din!
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.259
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
AKG & Grado er trygge kjøp. Har hatt tlf. fra begge produsenter selv. Ellers finnes det en egen "headfi" tråd, der du sannsynligvis får kvalifiserte råd:).


mvh
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hei. Håper ikke du tar deg nær av dette innlegget, det er kun godt ment.

Dette er bare vennlig ment. Headfi er helt ok. Prøde det en periode selv, men det er mye som mangler på opplevelsen av musikk. Alt det fysiske blir borte. Man kan jo montere romperister i sofaen/stolen, men det blir ikke det samme. Opplevelsen av lydbilde blir helt annerledes, og jeg savnet romfølelsen, spes dybden i musikken. Oppsettet mitt var forresten Grado ps500 og Musical fidelity M1 headamp. Husker ikke helt hva den headampen het, men den ligger på ca 5000kr.

Et samboer liv er å inngå kompromi,begge veier. IKKE bare slutte å leve, det vil ikke gå bra i lengden.
Den fysiske ristingen i møbler og omgivelser fra en eller flere tusenwatts subber kan av naturlige grunner ikke reproduseres av to små 50mm hodetelefondrivere på 50mV, det er praktisk umulig. Alt det andre, romfølelse, dybden m.m. kan fint reproduseres med de riktige hjelpemidlene. Når det klaffer er et sett gode hodetelefonoppsett som å lytte til høyttalere, trykket av lyden er der tilsvarende fra høyttalere, punch og kontantheten i bassen er der som et tungt slør, og crispy detaljer som skjærer gjennom klokkeklart og detaljert. Som i et bra høyttaleroppsett. Den kanskje største forskjellen er at lyden fra hodetelefonene kommer fra 50-90grader fremfor 22-30 som er mer vanlig ved høyttaler lytting, og dette gjør at det høres litt annerledes ut.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hodetelefoner er at bra valg, men ikke hele tiden. Brukte Stax hodetelefoner kan gi mye lyd for pengene.
At du får diverse kommentarer om forholdet til din bedre halvdel skyldes at du skriver morsomt og levende og at mange kjenner seg igjen. Ta det med et smll.

Final;D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
Når du får dame i hus er kanskje trådløse hodetelefoner noe å tenke på. Kjekt når du blir kommandert til "gjør ditt, gjør datt" :)

Kan jo også hende at interessene flytter seg fra TLC/HI-FI til mer felles interesser.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Haha. Det er heldigvis slik at hodetelefoner er enormt bra i dag og kan skape magiske stemninger. Enig i at det skapes en distanse som ikke er helt god i ett parforhold. Lever selv med kone og en unge i en 100m2 leilighet. Det funker pga hodetelefonene. Når dama klaga og naboen kom på døra var det på en måte stopp. Er der i livet at jeg skal ha ett hus med en mancave der jeg kan gjøre som jeg vil. Før det, hodetelefoner til de få timene om kvelden jeg trenger musikk som terapi. Synes hifiman høres ut som en god ide.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Forhandle deg frem til når du kan bruke anlegget og ellers er head-fi ganske så bra erstatning. Uten å vite hva du har fra før er faren at du kan jo ende opp med veldig mye bedre lyd i klokkene enn i anlegget. Bare det å fjerne rommet betyr mye for lyden. Sitter selv på HiFiMAN klokker, så det er bare å glede seg til store musikalske opplevelser. Har før hatt AKG K701/Q701, noe mer klinisk.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Glemte å si at jeg sitter med Bayerdynamic T70 og synes det er vanvittig bra! Lyd og bilde etc har kun ros og ingen ris.(Tester betyr uans lite da det er dine ører) Settet jeg spiller på nå er ikke innspillt, men det føles helt utrolig bra til allround. Lyden er helt fantastisk med tanke på prisen.
De finnes i to typer; ett som du MÅ ha forsterker til og ett par med mindre kabler som kun ligger på 32ohm. Selv forsterker jeg alt. Uansett hva du velger så finnes det skjøter osv til å ha hjemme.Beyerdynamic T 70 | Lyd & Bilde Dette er ett lukket headset som gjør at dama ikke blir forstyrret midt i fettsuginga på tv. Dette gjør at du ikke får samme luftiighet i lydbildet som åpne. Åpne headset gir deg romfølelse og mer ¨jeg sitter foran høytalere¨. Du slipper at dama klager på at du lekker lyd som en sil og at alle andre kan synge med på hva du spiller.
Sennheiser momentum Over ear er noe av det beste jeg har hørt under T70 pris og kanskje på noen områder bedre. Sennheiser hd 650 som er åpne er jo legendarisk. Forsterkere kan ekspertene her inne svare på...
 
Sist redigert:
M

medlem215396

Gjest
Dersom du har tilgang på Get tv/ Loqal på Melhus kan løsningen være å kjøpe en iPad til kjæresten, samt noen hodetelefoner. Med Get appen. kan hun se de programmene hun ønsker, hvor som helst i leiligheten/ huset. I tillegg kjøper du passende hodetelefoner til deg selv. Det blir det fleksibilitet av.
Om du legger til litt av livskunnskapen til Retep og montesi, ja så er du i mål :)
 
Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Som overskriften sier så flytter min kjæreste inn hos meg i disse dager. Det er en middels stor leilighet som er ca 80m2 med med kun et soverom og ingen mulighet for et lytterom for min del. Jeg har nå begynt å skjønne at musikken fra stereoanlegget mitt må vike for tv titting med TLC´s "Kjolen som sier ja" og diverse pinlige sykdommer programmer, og tv-programmer som omfatter bisarre sex skader og lignende:confused: Hun har altså ikke musikk som en lidenskap.. Jeg slipper jo selvsagt til med stereoanlegget mitt noen ganger men ikke like mye som jeg er vant til. Sitter nå å leser om forskjellige hodetelefoner.. Og må si jeg er mildt forvirret.. Men jeg tror jeg har funnet fram til at Hifiman He-400 kan være et godt valg for meg som liker litt tung rock og metal av type Lacuna Coil og Serenia. Men så har vi AKG som også virker interresante (men tungdrevne??).. Det jeg trenger er gode hodetelefoner som skjermer litt for lyd fra omgivelser, de trenger ikke være helt lydtette. De bør også være relativt lettdrevne da jeg ikke har tenkt å svi av flere tusen på en forsterker. Jeg har tenkt å bruke maks 3 tusen på hodetelefoner og 2-3 tusen på en hodetelefonforsterker.
Med det TV-opplegget hadde jeg heller vurdert å kjøpe noe slikt til meg selv:

 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Når kjæresten flytter inn, blir det nødvendigvis visse endringer. Jeg har hatt min kjæreste/kone i over 40 år nå, og må fortsatt tilpasse meg når det gjelder musikkspilling. Hvor mye jeg spiller, hvor høyt jeg spiller og hva slags musikk jeg spiller. På samme måte som hun må ta visse hensyn i forhold til hva hun kan gjøre. Sånn er det jo bare. Og det er egentlig ganske problemfritt - man tilpasser seg og blir vant til det.

Og for å skru ned forventningene: Hodetelefoner er ikke nødvendigvis noen god løsning. Som Retep er inne på i sitt innlegg ovenfor, mister man den fysiske delen av musikken - den som føles på kroppen når man spiller. Men hjemme hos meg var det den isolasjonen som hodetelefonene skapte, som var problemet. Både barn og kone hadde store problemer med å godta den isolasjonen og avstanden som hodetelefonene skapte. Mye spontankommunikasjon som går fløyten når far sitter taus time etter time og spiller høy musikk i hodetelefonene. Man blir rett og slett irriterende utilgjengelig. Fungerte ikke hjemme hos meg i det hele tatt. Greit nok etter leggetid for resten av familien, men ikke mens resten av familien var våken.
Du skal passe på hvor høyt du spiller, hva slags musikk du spiller, når du spiller, og antagelig under et strengt design-regime. I TILLEGG irriterer det familien at du bruker hodetelefoner? Ubegripelig.
 
T

Tittentei

Gjest
Generelt ville jeg lagt mest i hodetelefonene, fordi det er de som har mest å si. Skulle jeg hatt en headamp som var liten og grei, så hadde jeg kjøpt Objective2. Den driver det meste og er nøytral. Kommer på litt over en tusing fra f.eks. Mayflower electronics eller JDS Labs.

HiFiMAN HE-500 går for å være et bedre kjøp enn HE-400. Har hatt HE-400 og de er gode de, men konsensusmessig er de ikke tett på HE-500. Et dønn nøytralt dynamisk alternativ er Sennheiser HD 600, mens et annet, litt mer bassfokusert (ikke bass head-klasse)dynamisk alternativ er Philips Fidelio X1. Disse er vanvittig bra til prisen og krever ikke stor investering i forsterker. Skal du ha mest ut av orthoene eller HD 600, så bør du ha noe som kan levere litt, men mulig du allerede har det i noe av utstyret du har, ellers O2 som sagt.

Problemet med HE-400/HE-500 eller andre åpne hodetelefoner er at du kommer til å høre hva som skjer på skjermen (med mindre du vil skade hørselen din ved å spille høyt) og de rundt deg vil høre hva du lytter til om du sitter relativt nærme. I tillegg veier disse planarene en god del, og for mange blir det litt pes å ha dem på over lengre perioder.

Hvis du ikke er så storkrevende og vil ha et par hodetelefoner som lydisolerer bra, er solide og spiller det meste av musikk veldig bra, så ville jeg vurdert Audio-Technica ATH-M50x. Disse er billigere, men de er vanvittig bra. Ledende innenfor sin prisklasse av lukkede cans, vil jeg si. Liker du mer detaljer og bedre layering i lukkede cans, så har jeg (blitt sponset med) et par Sony MDR-1R (av Sony Canada) som hands down er ekstremt komfortable og gode på layering, detaljer og basskontroll, men mangler litt på lydisolasjon ift. ATH-M50x. Momentum Over ear er også bra, men de har ikke like god lydisolasjon som noen av de to andre.

Du vil aldri klare å isolere ut all lyd utenfor, men langt mer enn med åpne.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Det viktigste er jo å ta din egen musikk med og høre hodetelefoner, da det er så enormt subjektivt hva du liker.

Personlig liker jeg best AKG k551 / 550 i klassen 1000-3000 kr. Mye kvalitetslyd for pengene da du får disse for under 1000 lappen om dagen. Veil pris var engang 3000 kr. De er ikke noe "basshead" hodetelefoner, men spiller med stor bredde og med nøytral gjengivelse.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Denon AH-D5000 til metall og jeg er utrolig fornøyd med lyden i dem. Det er Fostex som har laget dem, så jeg
vet ikke om de høres ut som de nyere Denon modellene. De er halvåpne og lekker lyd inn men ikke ut. Det går greit her siden kona mi pleier å lese bøker på kvelden,
men om det hadde vært irriterende TV-serier hadde jeg absolutt gått for noen lukkede hodetelefoner som isolerer bra. Det er ikke noe
som er så irriterende som tv-lyder når man skal nyte musikk.
 
T

Tittentei

Gjest
Jeg bruker Denon AH-D5000 til metall og jeg er utrolig fornøyd med lyden i dem. Det er Fostex som har laget dem, så jeg
vet ikke om de høres ut som de nyere Denon modellene. De er halvåpne og lekker lyd inn men ikke ut. Det går greit her siden kona mi pleier å lese bøker på kvelden,
men om det hadde vært irriterende TV-serier hadde jeg absolutt gått for noen lukkede hodetelefoner som isolerer bra. Det er ikke noe
som er så irriterende som tv-lyder når man skal nyte musikk.
Har storebroren, Denon AH-D7000, innlegget ditt fikk meg faktisk til å gi dem litt hodetid igjen, og det er knallbra hodetelefoner, virkelig. De nyere modellene fra Denon går for å være annerledes (les: dårligere). Det er som du sier, de isolerer lite inn, men lydkvaliteten er kjempebra og morsom å lytte til, men de koster jo litt.

Bassen i Denon AH-D7000 er den morsomste og mest engasjerende bassen jeg har hørt i noen hodetelefon noen sinne.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Anbefaler Hegel Super og Sennheiser Momentum spiller tøft og er mobilt.

Mistenker at mange av trollkommentarene rundt bytt kjæreste kommer fra folk som er mer glad i anlegget sitt enn folk. (Eller som jeg valgte å ikke skrive "har sin bedre halvdel ytterst på armen")
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Jeg anbefaler ny kjæreste.
Den kunne du spart deg for:)

Til dere andre, takk for gode råd. Jeg har en venn som har et sett Beyerdynamic custom one pro som jeg får låne når han er hjemme fra ferie, virker som en interresant lukket model.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ikke for og kjipe ned, men Sennheiser Momentum er dritgode. Dessuten kommer de i veske som gjør de portable til reise/ferie.
Jeg har endel andre og Momentum er både ørevennlige til det meste av musikk, lettdrevne så de drives lett av en iPhone men vokser kollosalt med en skikkelig forsterker.

Head-Fi er forøvrig en redning, en annen måte og lytte på musikk. Jeg digger det og pga min livsituasjon blir det mye av det.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Når man flytter sammen så må begge tilpasse seg. Hvis ikke kan man bare la vær. I det lange løp så kan det hende kjæresten er mer interessant enn både hifi og musikk.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Når man flytter sammen så må begge tilpasse seg. Hvis ikke kan man bare la vær. I det lange løp så kan det hende kjæresten er mer interessant enn både hifi og musikk.
Det er selvsagt en selvfølge at begge må tilpasse seg. Aldri vært noe tvil om det. Husk at jeg kun ønsket meg et sett OK hodetelefoner å putte på hodet en liten times tid 2-3 ganger i uken.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Enig med dem som anbefaler Sennheiser Momentum (around ear fit). De er mobile, og det kan være greit. Isolerer lyd relativt godt. Fungerer strålende med dac/amp Fostex HP-P1 for iphone/ipad. Kombinasjonen har gjort pendling bedre. Hadde tidligere åpne hodetlf til hjemmebruk, men de ga fra seg såpass mye lyd til omgivelsene at de ble lite brukt. Hvis du vil ha litt mer påkostede hodetlf ville jeg lyttet til de lettdrevne Beyerdynamic som ble anbefalt lengre oppe her. Liker i hvert fall lyden av storebror T1, det lille jeg har hørt. Lykke til!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg skal ikke anbefale noen kontret modell av htlf og/eller amp. Dette avhenger av hvilke preferanser du har mht lydkarakteristikk, hva du lytter til, hvilket volum du lytter på osv, men......
... én ting er helt sikkert (og andre har kommentert det tidligere) - glem åpne htlf, du MÅ ha lukkede, og bør prioritere både lekkasje (dvs hvor mye lyd det er for omgivelsene når du spiller på ditt normale lyttenivå) og hvor mye de isolerer (dvs hvor mye lyd fra omgivelsene som høres med htlf på ved lavt lyttevolum).
 
T

Tittentei

Gjest
Ja, det hjelper ikke å gå for åpne hodetelefoner pga den generelt bedre lydkvaliteten i de åpne, når bakgrunnsstøyen forsurer lytteopplevelsen langt mer med dem. Da er gevinsten større ved lukkede cans, helt klart.

Trådstarter: Beyerdynamic sine lukkede har meget god lydisolasjon. I alle fall DT770, men regner med det gjelder de andre lukkede også, siden konstruksjonene er veldig like.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Etterhvert som behov endrer seg kan det faktisk bli en fordel med åpne bokser i tillegg, slik at de gangene fruen IKKE er hjemme, så kan du sitte og spille musikk og allikevel få med deg alt som evt skulle skje rundt deg, som du er forpliktet til å følge med på. Slike behovsendringer kommer vel å merke med ca 9 måneders forsvarsel, så du trenger sannsynligvis ikke å tenke på det akkurat nå.
Så om den tiden kommer, så kjøper du deg et sett fra Stax eller noe lignende i tillegg til det du ender opp med nå. De spiller like mye ut som inn, men de skjermer heller ingenting av lyder på vei inn, så om det er noen som grynter i naborommet, så hører du det selv om du hører musikk eller ser en film på ganske normalt volum.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Siden du liker litt tung rock og metal, ville jeg styrt unna Stax. Dette selv om det ville vært mitt første valg! Har kjøpt Koss Porta Pro til faren min og datteren min. Pappa bruker de i veldig mange timer hver dag og er strålende fornøyd. Innen for budsjettet er det også.
Du tror du har funnet en løsning på problemet ditt, men jeg tror ikke du vil bli fornøyd over tid. Husk på disse ordene når du engang i fremtiden innser hva jeg sa og hvordan du valgte (som en tøffel blendet av kjærlighet) å ikke prioritere dine ønsker, behov og fysisk kunne oppleve en livekonsert hjemme når du ønsker :)

Kunne godt skrevet at en kvinnes plass i hjemmet er tjener i stua, kokk på kjøkkenet og hore i senga, men kun for humoren sin skyld :)
Derfor kommer også anbefalingene fra andre om å finne deg en ny dame!


Lykke til: )
 
Topp Bunn