Kjæresten flytter inn, er head-fi rednigen....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Når man flytter sammen så må begge tilpasse seg. Hvis ikke kan man bare la vær. I det lange løp så kan det hende kjæresten er mer interessant enn både hifi og musikk.
Det er selvsagt en selvfølge at begge må tilpasse seg. Aldri vært noe tvil om det. Husk at jeg kun ønsket meg et sett OK hodetelefoner å putte på hodet en liten times tid 2-3 ganger i uken.
:)
du signaliserte kompromissvilje fra starten, innen tvil om det.
Men i vår kretser er det ikke helt uvanlig med litt machoromantikk: Den ensomme entusiasten, et glass whisky fra et brenneri ingen andre har hørt om, på hvileløs jakt etter en enda bedre lydgjengivelse ..... Omgitt av 40 hyllemeter med LP-er og en platespiller med PU til en årslønn og gjerne 3 armer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Når man flytter sammen så må begge tilpasse seg. Hvis ikke kan man bare la vær. I det lange løp så kan det hende kjæresten er mer interessant enn både hifi og musikk.
Det er selvsagt en selvfølge at begge må tilpasse seg. Aldri vært noe tvil om det. Husk at jeg kun ønsket meg et sett OK hodetelefoner å putte på hodet en liten times tid 2-3 ganger i uken.
:)
du signaliserte kompromissvilje fra starten, innen tvil om det.
Men i vår kretser er det ikke helt uvanlig med litt machoromantikk: Den ensomme entusiasten, et glass whisky fra et brenneri ingen andre har hørt om, på hvileløs jakt etter en enda bedre lydgjengivelse ..... Omgitt av 40 hyllemeter med LP-er og en platespiller med PU til en årslønn og gjerne 3 armer.
...og på soverommet en real doll ventende i evig taushet. :)
RealDoll - Wikipedia, the free encyclopedia
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Når man flytter sammen så må begge tilpasse seg. Hvis ikke kan man bare la vær. I det lange løp så kan det hende kjæresten er mer interessant enn både hifi og musikk.
Det er selvsagt en selvfølge at begge må tilpasse seg. Aldri vært noe tvil om det. Husk at jeg kun ønsket meg et sett OK hodetelefoner å putte på hodet en liten times tid 2-3 ganger i uken.
:)
du signaliserte kompromissvilje fra starten, innen tvil om det.
Men i vår kretser er det ikke helt uvanlig med litt machoromantikk: Den ensomme entusiasten, et glass whisky fra et brenneri ingen andre har hørt om, på hvileløs jakt etter en enda bedre lydgjengivelse ..... Omgitt av 40 hyllemeter med LP-er og en platespiller med PU til en årslønn og gjerne 3 armer.
...og på soverommet en real doll ventende i evig taushet. :)
RealDoll - Wikipedia, the free encyclopedia
Nettopp
:)
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hva skjedde egentlig?

Noen som fortsatt insisterer på at det var en veldig god idé med stemmerett og
uttalelsesrett i forsamlinger? (Lillefingeren og alt det der.)

Eddie Murphy sa en gang "No pussy is worth 300 million dollars".


 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
PLustelig ble hele diskuskusjonen stygg. Jeg har en fornemmelse over at mange her inne ikke har sett ¨pussy¨ på en stund. Kanskje det hadde vert komisk med en undersøkelse blant audiofile: Hvor mange er egentlig skilt, eller på vei til å bli det. Lukter mye bitterhet her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
PLustelig ble hele diskuskusjonen stygg. Jeg har en fornemmelse over at mange her inne ikke har sett ¨pussy¨ på en stund. Kanskje det hadde vert komisk med en undersøkelse blant audiofile: Hvor mange er egentlig skilt, eller på vei til å bli det. Lukter mye bitterhet her.
Du tror ikke heller det bare er et utslag av menn som tar et standpunkt og sier "NEI" til interiørhelveteundertrykkelsessyndromet som hindrer så mange i å utfolde musikk og hifi-interessen sin, da?

 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Var ikke meningen at tråden skulle bli slik. Men det kom jo ikke akkurat som et sjokk.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Stygt eller ikke stygt. Sannheten er at mange opplever at de mister "den eneste gleden de har", vel å merke i bytte mot en annen. Men mange (hovedsaklig menn) føler seg overkjørt og sitter igjen med følelsen av å ha mistet stemmeretten i sitt eget hjem.

For mange gjør ikke dette så mye. Det er tross alt ganske trivelig at kjæresten flytter inn. For andre blir det katastrofalt. Enten for forholdet, eller for seg selv.
Det er ikke så skrekkelig lenge siden jeg leste følgende i A-magasinet:
Halvannet år tidligere hadde paret fått tilslaget på den 72 kvadratmeter store treromsen. De hadde gjort den til sin egen. Lyse flater, med fargerike detaljer. Designvaser. Minimalistisk, men likevel hjemmekoselig.Det eneste som trakk ned, var de store høyttalerne han hadde kommet drassende på da de flyttet inn.
God lyd, måtte hun medgi – Tom Waits låt sjelden bedre enn akkurat hos dem – men hun hadde jo rett: Kassene var altfor dominerende i den lille stuen.
Dette er et lite utdrag fra en lengre sak om selvmord hos relativt unge menn. Jeg er fullt klar over at mange vil anse det som smakløst å trekke frem et så alvorlig tema i denne sammenhengen, men hensikten er rett og slett at man ikke skal undervurdere effekten av å få hobbyen sin pissa på av noen man er ekstremt glad i.
Er man først lidenskapelig opptatt av noe som har vært en viktig del av livet i mange år, så er det ikke spesielt kult dersom man får beskjeden om at "dette er tull, og helt uaktuelt å drive med!", uten at man selv ser at det er en faktisk grunn for det.
Det kan fort bli et ganske trist forhold, dersom det kun er den andre parten som skal ha stemmerett.

Nå er det heldigvis ikke derfor trådstarter har spurt om head-fi, så for hans del er dette langt bedre. Her er det bare snakk om å ta hensyn til hverandre. Det er en helt annen sak. Men basert på hvordan tråden har utviklet seg og naturlig nok sporet av til andre, langt mer alvorlige varianter, føler jeg behov for å trekke frem dette.

Det er jo ikke spesielt sjedent man finner annonser eller spørsmålstråder der det er åpenbart at "noen" har bestemt at ting må selges, og selgeren ender opp sitter igjen med (i beste fall) å spille musikk gjennom en lydplanke på tven.
Sånt er definitivt ikke greit. Og det er nok slike tilstander de fleste ønsker å advare trådstarter mot.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg forstår dette. Mange kjeller/loftstuer som har tatt livet av slik krangling. Det er nok slik. Men med klar kommunikasjon før man flytter sammen og kompromiss. Dama synes final fantasy var kjempegøy og brukte ukesvis foran syvern og åttern. Jeg sovna bare jeg hørte musikken, så jeg dro til Eljøp og kjøpte ett spille tv som hun kunne spille med på soverommet. Det redda den greia. Møtte henne heldigvis på Norsk lydskole (Nå niss) så vi er glad i musikk og lyd begge to. Ser jo her at det er mange som har slitt med kjerringer som skal ha monsterhøytalere ut døra osv og det kan ikke være en lett situasjon. Lyd blir lett en besettelse og en god måte for menn å koble av, få vekk stress og det som måtte plage i hverdagen. Når dette blir tatt vekk så er det helt klart ett kjempeproblem! Noe som også ofte er ett problem er at HIFI er dyrt. Det koster ofte ufattelig mye penger. Å få dama til å forstå dette selv om man i og for seg har romslig økonomi i utgangspunktet kan være vanskelig. Dama vil til syden mens mannen har spart opp til mer rør. Jeg kan derimot ikke spille som jeg vil pga naboer i alle bauer og kanter. Nå selger faktisk den ene naboen og jeg føler meg nesten litt medskyldig. Synd det virker som om mange her inne har hatt de problemene vi diskuterer og at det har gått dårlig for mange her inne synes jeg d ikke er tvil om..Sikkert greit å høre de historiene.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Det mange damer oxo ikke tenker på er at de har faktisk mannen hjemme for han har det fint med det anlegget han liker. Han er ikke hos nabofruen og puler henne i stedet for. :rolleyes:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Du kan få til det også, bare å sette CD spilleren på repeat..:D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
........

Noe som også ofte er ett problem er at HIFI er dyrt. Det koster ofte ufattelig mye penger. Å få dama til å forstå dette selv om man i og for seg har romslig økonomi i utgangspunktet kan være vanskelig. Dama vil til syden mens mannen har spart opp til mer rør.

......
Det som er ufattelig dyrt med hifi, er ikke bokser, rør og slikt, men at hifi på mange måter - p.g.a. lyden - er en ganske eksluderende aktivtet. I den forstand at den som vil slippe unna lyd, ikke har så mange muligheter, hvis man ikke ønsker å forlate hjemmet.

Den ene muligheten er å isolere musikken til et eget hifi-rom. Skal man ha et eget musikkrom på la oss si 15-20 kvm i en leilighet i Oslo-området, koster dette fort både en million eller to i ekstra investering. Tungt å svelge for mange - selv om man kan argumentere for at man får igjen de pengene når man selger leiligheten.

Alternativet er å regulere musikkspillingen. La oss f.eks. si at man lander på at man spiller musikk i stuen 50% av tiden - hvilket kan "oversettes" til at hifi'en legger beslag på halve stuen. Igjen en ganske frisk arealkostnad - avhengig av stuearealet og prisnivået der man bor. Ikke urimelig at det kan bli diskusjoner om slikt.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
........

Noe som også ofte er ett problem er at HIFI er dyrt. Det koster ofte ufattelig mye penger. Å få dama til å forstå dette selv om man i og for seg har romslig økonomi i utgangspunktet kan være vanskelig. Dama vil til syden mens mannen har spart opp til mer rør.

......
Det som er ufattelig dyrt med hifi, er ikke bokser, rør og slikt, men at hifi på mange måter - p.g.a. lyden - er en ganske eksluderende aktivtet. I den forstand at den som vil slippe unna lyd, ikke har så mange muligheter, hvis man ikke ønsker å forlate hjemmet.

Den ene muligheten er å isolere musikken til et eget hifi-rom. Skal man ha et eget musikkrom på la oss si 15-20 kvm i en leilighet i Oslo-området, koster dette fort både en million eller to i ekstra investering. Tungt å svelge for mange - selv om man kan argumentere for at man får igjen de pengene når man selger leiligheten.

Alternativet er å regulere musikkspillingen. La oss f.eks. si at man lander på at man spiller musikk i stuen 50% av tiden - hvilket kan "oversettes" til at hifi'en legger beslag på halve stuen. Igjen en ganske frisk arealkostnad - avhengig av stuearealet og prisnivået der man bor. Ikke urimelig at det kan bli diskusjoner om slikt.
Du har rett i at arealkostnaden kan være høy. Lykken er et stort hus på landet, uten en kone som bryr seg med hva du gjør i ditt dedikerte musikkrom.
Hvorfor absolutt bo i Oslogryta?
Når jeg meldte meg inn på Hifisentralen for 12! år siden, ble jeg anbefalt å skaffe meg et egent rom til hifien. Jeg angrer veldig på at jeg ikke fulgte det rådet med en gang.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.432
Antall liker
17.147
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Et lite sidespor, men..... Er det forresten mulig med flere avsporinger;)

Når to skal bo i- og dele hjem, felles rom og arealer så er det kompromiss, kompromiss og kompromiss som gjelder. Begge parter må vise vilje til å tilpasse seg den andres behov og ønsker.

Men - litt psykologi skader det ikke å bruke. De fleste Hi-Fi relaterte problemene (bortsett fra lyttetid og lyttero) er vel relatert til størrelse på høyttalere og TV.

Så, har du lyst på en 50" så låner du/deponerer du på en 60" og hiver den opp på veggen, men følgende kommentar: Nei, jeg synes den blir litt stor, synes ikke du også? - Vi går for den lille i steden.
Det samme gjelder høyttalere. Når du har funnet "din" høyttaler, så gjør du det på samme måten - låner med noen vesentlige større og plasserer de i stua - og sier klart fra at de kun er på lån et par dager (de må stå i noen dager så hun får vent seg til størrelsen): Men etter et par dager, så sier du igjen noe tilsvarende kommentar: Disse låter absolutt best, men de blir egentlig litt store her i stua synes jeg. Jeg gjør et kompromiss og kjøper de som er mindre i steden:). Når de så plasseres, så vil de virke små og "nusselige" i forhold til de andre hun fortsatt har friskt i minne.

Jeg husker den gang jeg kom slepende hjem med mine forrige høyttalere - HF 275 Helios - og samboeren gav et klart uttrykk for at det ikke akkurat var noe hipp-hurra for at de skulle få fast opphold. Så skulle tilfeldighetene ha det til at hun etter et par dager fikk besøk av ei venninne - og hennes første kommentar når hun kom inn i stua var - oi, dritkule høyttalere!
Og da var det slutt på den gnålinga:cool:
 

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Først å fremst får jeg kondolere, og jeg føler med deg. Har hatt samboer noen år nå med samme tv-programlidelser som din samboer har. Jeg har ofte sagt ifra til henne på denne måten: Skru av det søppelet der!! Totalt lavmålt idiot program, se på noe mer informativt for satans skyld... Jeg har oppdaget at problemet med tv-tittingen hennes er kommet for å bli, og til bursdagen fikk jeg et sennheiser headset som funker greit... :p Forresten jeg var på clas ohlson å hørte på et yamaha sett som låt veldig bra, tror det het HPO-500... lykke til

Edit: Må lære meg å lese alle innleggene:) gratulerer med beyerdynamic
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
TV-vanene ser tross alt ut til å være bøygen her, kjoler som sier ja.... Beste rådet er kanskje å fri? Kjole en gang, og så ferdig med det? Går det an å forhandle seg fram til en sånn avtale? Både TV og musikk er aktiviteter som legger beslag på et helt rom. Enten finner man fellesskap i det, eller så må man dele på tiden man 'eier' rommet.

Ellers: Det eneste fornuftige alternativet til to gode menneskeliv i en leilighet er to gode menneskeliv i to leiligheter.

Med et par sånne 'hodetelefoner' er problemet halvveis løst:

:D

stihl_optimeIII_A.png
 
Sist redigert av en moderator:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hun flytter inn i DIN leilighet og du føler at du må ofre hifi-en. Er du villig til å gjøre det resten av livet også? Evnt til dere får hus ( om det blir ) og måtte da ta opp denne problemstillingen igjen. Du kan fire på en del ting og det skal man i et parforhold synes jeg, men hifi er en ting som jeg synes hun burde godta. Evnt at dere isammen kan kjøpe noe. Der kanskje du velger høyttalere og forsterker så kan hun velge farge ol. Evnt at du tar henne med på valget.

Problemet med å fire på kravet rundt hifi er jo det at gjør du først det, så er det veldig vanskelig å få aksept senere om du vil tilbake til hifi/kino lyd. Er hun glad i deg og hifi/lyd/musikk betyr mye for deg ( som det gjør for meg ) så bør hun kunne godta lyd/hifi i stua.

Jeg synes ikke at du skal fire på det kravet. Om du gør det, sett krav om at du må få ha lyd, da det betyr mye for deg og at det er en del av deg.

Dette er bare vennlig ment. Headfi er helt ok. Prøde det en periode selv, men det er mye som mangler på opplevelsen av musikk. Alt det fysiske blir borte. Man kan jo montere romperister i sofaen/stolen, men det blir ikke det samme. Opplevelsen av lydbilde blir helt annerledes, og jeg savnet romfølelsen, spes dybden i musikken. Oppsettet mitt var forresten Grado ps500 og Musical fidelity M1 headamp. Husker ikke helt hva den headampen het, men den ligger på ca 5000kr.

Et samboer liv er å inngå kompromi,begge veier. IKKE bare slutte å leve, det vil ikke gå bra i lengden.
Når man flytter sammen, må man kompromisse og finne løsninger som begge er fornøyd med. Da kan man ikke kreve å få viljen SIN hver gang man er uenige om noe, men må finne frem til løsninger som funker for alle. Trådstarter sier jo ikke at han skal hive ut anlegget, men bare at han ikke får spilt så mye på det som da han bodde alene, og lurer på om head-fi kan være en god idé. Det synes jeg det høres ut som det kan.

Når man blir samboer i en leilighet den ene parten allerede bor i, slutter den i praksis å være dennes, og blir deres. Sånn må det være. jeg ville i alle fall ikke bodd "på nåde" i noen annens leilighet.
 
Topp Bunn