KJØP-NÅ....!!!

B

bamsemann

Gjest
?? Beklager frekkheten, men dette grenser jo nesten til idioti!! Hvordan kan du skrive den siste setningen??

Tviler ikke et sekund på at dette anlegget spillte fantastisk bra, men hvordan i søte heite ...... kunne du plukke ut hvordan forsterkeren spillte?

Du lytta jo til "pakka", eller?

GFE svarte forresten bra på mine vegne her lengre opp, og bare for å understreke:
Jeg ville ikke kjøpt noe så dyrt uten å ha lytta til det i eget anlegg først!  ;)

R
Hei Roda! Godt nytt år!

Jo du har rett i at man lytter til hele pakka! Helt rett!

Men det er slik at hos nevnte kamerat har jeg vært og lytta uttalige ganger med masse forskjellige produkter putta inn.

Det som var nytt nå var forsterkern og cd spilleren, men vi putta inn en annen cd spiller som vi har hørt der før.

Så derfor kjenner jeg anlegget og rommet godt, og kan derfor plukke tydelig ut forandringen i lyd.

Vi har testa mange kombinasjoner der mange ganger, og fordi jeg kjenner anlegget så godt kan jeg klart si fra om jeg syns Thor var en forbedring eller ikke.

Og jeg må si at Thor gjorde et veldig god jobb, og derfor kan jeg si at jeg opplevde den slik jeg beskrev!

Men hadde jeg vært og lytta på et ukjent anlegg så er jeg helt enig med deg.

Men dette anlegget kjenner jeg like godt som mitt eget!

M.V.H. Bamsemann... :)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Veldig bra Bamsemann!!
Takk for redegjørelse :)

Nå gjelder det bare å ta med en Krell for å sammenligne 8)

Godt nyttår til deg også.

R
 
B

bamsemann

Gjest
Veldig bra Bamsemann!!
Takk for redegjørelse  :)

Nå gjelder det bare å ta med en Krell for å sammenligne  8)

Godt nyttår til deg også.

R
Jeg har ikke hørt Krell, og kan derfor ikke si noe om den er bedre/dårligere enn Thor.

Men jeg mener at mye av det amerikanske utstyret er for dyrt generelt... :)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Men jeg mener at mye av det amerikanske utstyret er for dyrt generelt...  :)
Enig, men bare fordi jeg kun har Norsk, Dansk, Svensk, Kinesisk, Japansk og Australiensk i anlegget ;D
 
S

so

Gjest
ville nok et valg for meg gått i svenskens disfavør. Kunne saktens udype omkring Krell generelt, og den aktuelle spesielt, men lar være, da Schumacher allerede har truffet et valg.
Nei, hvorfor utdype..når det allerede er sagt? ;)

Med over 2600 innlegg, uten å avsløre hvilket oppsett du har( untatt en forkjærlighet for Meridian da),det er jammen imponerende. :)

Utover det er nok den gemene hop programmert til å foretrekke Krell IMO. Når det er sagt var ikke SAT noe særlig i mine ører. Thor er allikevel sikkert en annen konstruksjon og et bra valg.
Lykke til med den. ;)
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Det sier seg jo selv at når noe blir brukt som"verdensreferanse så får jo dette merket ufortjent mye kred og godt rykte.DET mener jeg absolutt Krell nyter godt av.

GFE...Synes du også godt illustrerer det jeg mener.Jeg har ikke anledning til hjemlån før kjøp.Deretter sier du at "magefølelsen"i de fleste tilfeller sier Krell.....
Hvorfor det...????
Jo nettopp fordi det blir brukt som "verdensreferanse"av mange tydligvis og blir nevnt i hytt og gevær uten at produktet deres er nevnt i det hele tatt.Derfor ufortjent og udokumentert mye kred.Og bruki av ett merke generelt som "verdensreferanse" lager nettopp slike magefølelser...
 
B

brand-x

Gjest
Kan ikke se at Hr.Rognlien nevner at Krell`en er naturstridig med en dempefaktor på under 200, som i alle andre henseende er heller dårlig. Stiller meg bak påstanden om at Krell nevnes i bisetninger nesten uansett hva som testes. Kjøp Bladelius
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
M.a.o her er det ikke mange som har lest tråden som er lagt ut i Stereophile , men det kan være det samme, er du fornøyd med Thor så gjerne for meg , har hørt begge deler og foretrakk som sagt Krelle,n , men rakker ikke ned på Thor for det :eek: .

Når det gjelder priser kontra Norge ---- USA har dette med delstats moms å gjøre , Ta f.eks andre Nordiske produkter , de er dyrere i USA alle sammen , Ta f.eks Electrocompaniet,s ECI 4 ( nå ECI 5 ) denne koster nesten dobbelt i USA .

;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Lurer på om Krell hadde fått bedre omtale av noen av dere hvis de hadde vært lagd i f.eks Sverige ? .

Det at valget " kun " falt på Krell 400 XI har noe med økonomi å gjøre , ellers hadde nok valget falt på dyrere Krell utstyr el. som nevnt før Burmester , men valget kunne like gjerne vært Bladeius , Sony , Meridian , Cary , Jeff Rowland , Atc eller annet :p .
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Hvem har rakka ned på Krell...???
Sier at Krell får mye ufortjent kred fordi at Krell blir brukt som en "verdensreferanse"av noen og at Krell nevnes i hytt og gevær uten at artikklen omhandler Krell er med på å bygge oppunder at magefølelse ved f.eks kjøp så har Krell automatisk en liten fordel fordi det er en "verdensreferanse"......
Noen er jo svært så lettpåvirkelig...
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
M.a.o her er det ikke mange som har lest tråden som er lagt ut i Stereophile ,

Har lest den jeg, det var en fin anmeldelse, men den sier ikke så veldig mye om Thor, da ;)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ja , og jeg er en av dem ;D .
Hvem har rakka ned på Krell...???
Sier at Krell får mye ufortjent kred fordi at Krell blir brukt som en "verdensreferanse"av noen og at Krell nevnes i hytt og gevær uten at artikklen omhandler Krell er med på å bygge oppunder at magefølelse ved f.eks kjøp så har Krell automatisk en liten fordel fordi det er en "verdensreferanse"......
Noen er jo svært så lettpåvirkelig...
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hørte forresten på Thor i dag. En meget delikat opplevelse :) Krellen skal virkelig være usedvanlig bra for å forsvare en pris som ligger (ja hvor mye, er det 13k?) såpass mye høyere enn Thor.
 

Juhani100

Fersking
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Heisan

Jeg er ydmyk mht ulik smak når det gjelder lyd. Jeg har prøvd noe, og har denne erfaringen.

Hadde en Krell KAV500i. En vanvittig kontroll i nedre bassområde. Har aldri før eller siden hørt maken. Men faktisk så følte jeg at det manglet smash og slag i det mellomste bassområdet. Dermed så følte jeg at Krellen funket meget bra på jazz og litt annet, men jeg jeg kunne liksom aldri spille f.eks WestLife på fullt trøkk. Da manglet mellombassen som slår deg i magen. Derimot var dypbassen som river litt i kroppen overveldende. Faktisk så endte det med at jeg byttet ut Krellen pga dette. Har nå et Chord anlegg som etter min mening har ingen like når det gjelder holografi, men er ikke så god på å drive diverse høytalere slik som Krellen. Dog klippet Krellen på høytalere CV1215, men ikke på Mirage B1(sjeldne) og Jamo Classic 10. Jeg savner Krellen på en del musikk, men ikke på vanlig popp idet jeg følte klart at Krellen ikke trykket nok i mellombassen, men trykket desto mer i risteområdet, dvs dyp bass.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Da jeg har eid electrocompaniet, meridian, nakamichi, amplifix(bladelius) + flere og samtidig lyttet til både hos venner og hjemme både adyton, sonic frontiers, bryston, consonance + flere er det ikke noen magefølelse som gjorde at mitt valg ble krell kav400xi. Dette er rett og slett den mest vel lydende og samtidig smekreste forsterker jeg har hatt i hus. At denne "lille" forsterkeren med så stor lyd heter krell og faktisk ikke koster mer enn det den gjør er egentlig veldig fint for oss musikk glade med budsjetter vi må holde.


stereo
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Har aldri hatt gleden av å høre Krell forsterkere, men håper at det ikke drøyer så alt for lenge.... Etter innleggene her og etter hva jeg har lest ellers, virker det på meg som at det faktisk er riktig å kunne snakke om en spesifikk Krell lyd. Denne lyden kjennetegnes først og fremst tydligvis av stålkontroll i bassen, og der er visstnok en viss uenighet om hvorvidt dette faktisk er bare av det gode. "Krell ER Krellbass" er mitt hovedinntrykk.

Spørsmålet mitt blir da hvor riktig er det egentlig å benytte Krell som referanseutstyr for journalister. Etter beskrivelsene å dømme så er jo ikke dette akkurat nøytralt utstyr, tvertimot det virker på disse beskrivelsene som om Krell generelt har en meget klart definert egenlyd. Bør ikke større grad av nøytralitet være et mål i slike spesifikke kontekster som journalister jobber innenfor? Et annet spørsmål er jo hva en selv synes er viktig parametere, men det bør jo stå litt på siden av det journalistiske imho.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Ett merke som referanse er noe sprøyt.Dette bidrar til å "legendegjøre"ett merke som det kan flyte lenge på.

At det finnes noe som kan kalles Krell-lyd,ja mulig....Er det så god lyd derimot...????
Og slike "verdensreferanser"som Fidelity bruker Krell til er jo med på å danne en magefølelse på nevnte merke banker alt selv om man kun har lest om merket....
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Joa, kanskje......

Men det vil jo bare være problem for de som kjøper NÅ!
De fleste andre tar seg vel tid til å lytte når titusen'ene skal forlate konto? ;)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Ett merke som referanse er noe sprøyt.Dette bidrar til å "legendegjøre"ett merke som det kan flyte lenge på.

At det finnes noe som kan kalles Krell-lyd,ja mulig....Er det så god lyd derimot...????
Og slike "verdensreferanser"som Fidelity bruker Krell til er jo med på å danne en magefølelse på nevnte merke  banker alt selv om man kun har lest om merket....
Hei,

Synes rett og slett at du er for negativ i forbindelse med det du kaller "verdensreferanser".

Driver du en bransje som tester produkter så må man ha en referanse å teste opp i mot.
Jeg tror neppe at det er slik at han som foretar testene mener at det "referanse utstyret" han selv besitter er det ultimate på markedet, dog skal man forvente at det er bra og han kjenner utstyret meget godt.
Tar man med en sammenligning i siste Fidelity så mener de at den digitale riggen de testet var det beste de har hørt og det var da vitterlig ikke en krell.

At krell leverer god lyd er imidlertid noe alle er klar over, har selv eid en forforsterker fra den produsenten som var en mye bedre match i mitt anlegg kontra en linn klimax som også brukes som "referanse" i enkelte tester.

Synes at man må være flikere å skille hva som ligger under ordet referanse.
Jeg leser mange forskjellige blader, og inntrykket jeg sitter igjen med er ihvertfall ikke at de som tester produkter mener at det de selv sitter med er det "ultimate", men at de etter beste evne bruker et utstyr de er godt kjent med å sammenligne nytt opp i mot.
Ofte da med en hensikt å veilede hvor man får mest igjen for pengene.

Mvh
Geir :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Åhh....DET måtte være et savn..... :p

Hei Roda,

På tide å krype ut av skapet for mitt vedkommende, jeg kjøper også blant annet Westlife og det skal sies at den siste platen har en ganske så god lydkvalitet.
At man liker forskjellig musikk er vel bare av det gode, det kan da ikke være slik at noe ikke er "stuerent"? ;).


Mvh
Geir :)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
At man liker forskjellig musikk er vel bare av det gode, det kan da ikke være slik at noe ikke er "stuerent"? ;)

Joda, men har du hørt "you raise me up" med Brian Kennedy? Da hjelper ikke det om det er aldri så bra lyd......
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Da jeg har eid electrocompaniet, meridian, nakamichi, amplifix(bladelius) + flere og samtidig lyttet til både hos venner og hjemme både adyton, sonic frontiers, bryston, consonance + flere er det ikke noen magefølelse som gjorde at mitt valg ble krell kav400xi. Dette er rett og slett den mest vel lydende og samtidig smekreste  forsterker jeg har hatt i hus. At denne "lille" forsterkeren med så stor lyd heter krell og faktisk ikke koster mer enn det den gjør er egentlig veldig fint for oss musikk glade med budsjetter vi må holde.


stereo

tja, til usa-prisen er den ok.
$2500, ca. 19.000 kr.
her i norge er den kvalmende overpriset, og det finnes flust med saker som er bedre.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Hvor finner jeg en integrert forsterker med det siste i forsterker teknologi med 200W per kanal (8 ohm) og med lignende byggekvalitet i Norge for 30Kkr?. Og som "over hele verden" er kåret til beste forsterker?. Bare det siste sier vel noe om at det er produkter som kanskje kan være verdensreferanser.

Hadde det virkelig hvert en flust med saker som er bedre så hadde jeg ikke hatt denne!!. Herregud!. Hadde ingen planer om å kjøpe denne heller, men takk til OHC for vel menede råd. Som nevnt har jeg aldri opplevd makan til lyd hjemme hos meg.

stereo
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hvor finner jeg en integrert forsterker med det siste i forsterker teknologi med 200W per kanal (8 ohm) og med lignende byggekvalitet i Norge for 30Kkr?. Og som "over hele verden" er kåret til beste forsterker?. Bare det siste sier vel noe om at det er produkter som kanskje kan være verdensreferanser.

Hadde det virkelig hvert en flust med saker som er bedre så hadde jeg ikke hatt denne!!. Herregud!. Hadde ingen planer om å kjøpe denne heller, men takk til OHC for vel menede råd. Som nevnt har jeg aldri opplevd makan til lyd hjemme hos meg.

stereo
jeg kan være med på at kav 400xi (som er bygd i kina) er en testvinner - i sin priskategori på et par usa-lapper.

hva som er bedre?
mye. veldig mye.
du kan starte med en plinius 9200.

http://www.pliniusaudio.com/pro/pro05.htm

koster nesten det dobbelte av krellen i usa.
de to koster omtrent det samme her i norge.
hører du 9200 og kav 400xi opp mot hverandre, vil du vekselvis riste i krampelatter og gråte blod over hvor mye bedre plinius'en er.
en annen ting: ingen edru menneske i andre land enn norge vil finne på å sette den middelmådige krellen opp mot en forsterker av 9200's kaliber.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
GFE....

NEI,NEI....

Man må IKKE ha ett referansemerke.Hvilke andre bransjer bruker det....BMW som "verdensreferanse" i bilbransjen...???
Hitachi i brunevarebrabsjen...???
Grepa i hvitevarebransjen...???

Synes du er litt sneversynt når du ikke ser hvilke problemer en slik bruk kan framkalle.Ett merke brukt som "verdensreferanse" vil jo automatisk oppnå høydarestatus og magefølelse hos mange om at dette er det ultimate man kan ha når det nevnes i utide i artikler og sammenhenger med andre proidukter hele tiden...
Og bruk av ett referansemerke vil veldig enkelt framkalle enten ett hat eller elsk forhold til det merket,enten så synes man det er det beste på planeten(sikkert hos mange som bare har lest om det der merket blir trukket fram hele tiden) og mange vil nok automatisk gi tommelen ned til "verdensreferansen" uansett hvis de har hørt ett apparat fra merket engang og det ikke svarte til de skyhøyue forventningene.Noe som kan skje pga kraftig mismatch eller rom.....
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Stereo....Bladelius mkl ble målt til 196 w pr kanal i 8 ohm.Morten på NAT sier at mkll nok er godt over.
Og jeg får en goood pris fra Morten på NAT,så der har du hvertfall 1 som gir de ytelsene du etterlyser til under 30K.........
Og jeg har vel sjelden hørt om noen som svelger alt for god fisk så let som du....Fordi om gnomene nede på OHFC sier en ting...Er det fasitsvaret og den eneste sannhet....??

WAKE UP MAN......!!!!!!!!!
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Så jeg må altså ikke prøve plinius 9200 mot kav400xi uten å være påvirket??.
Målet mitt er best mulig lyd til akseptable priser. Om produktet da kommer fra Norge, USA, Kina eller hvor som helst og heter hva som helst har derfor mindre betydning.

At det denne gangen ble krellen er fordi den har en fantastisk lydkvalitet.

Krell er jo også et kjent hifi merke med veldig gode resultater.

At journalister og andre som driver med musikk og lyd også mener at kav400xi er noe av det beste i dag, gjør din mening veldig lite verdt. Middelmådig er vel å gå av seg buksa?.

stereo
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Kjenner Bladelius produktene godt og har i noen år hatt fine lytte opplevelser med amplifix og cd-fix. Hadde veldig lyst til og gå for thor og freja, men det ble altså kav400xi og jeg vet jo grunnen til det.

Denne er jo i tillegg også nærmest dokumentert som gjennomført bra. Den har jo også krells miniatyr teknologi med korte signalveier, klasse A hele veien til sluttsteg og er samtidig liten og lekker.

Uannsett så er ikke dette noe å "krige" over da alle gjør sine valg fritt. Det er jo opp til hver enkelt og velge det produktet man ønsker.

stereo
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
en annen ting: ingen edru menneske i andre land enn norge vil finne på å sette den middelmådige krellen opp mot en forsterker av 9200's kaliber.
Mulig det, mulig det.

På en annen side er det neppe noen edru konstruktører hos konkurrentene som har produsert integrererte- og forforsterkere med prosessor-loop/-inngang like lenge som Plinius, og som presterer å gjøre det så klønete at funksjonen i praksis er bortimot ubrukelig.

Men de er sikkert mye dyktigere på alt det andre... 8)


Mvh
Karl Erik
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
stereo...Jeg ville bare få fram at man får generelt bedre forsterkere til prisen av hva KAV 400xi koster.Om det faller deg tungt for brystet så lev med det....

Og hvis du tror KAV 400xi har rein A-klasse drift helt ut når du drar på litt lyd,ja da svelger du ikke bare hva selgere sier ukritisk for god fisk,men da lar du deg simpelthen lure...
 
B

brand-x

Gjest
For å holde denne debatten på et mest mulig saklig objektivt nivå, så er det visse ting jeg ikke forstår ang. Krell`s fantastiske kontroll i det nedre register.
Fakta er: Kav 400 har en dempefaktor på under 200, dette er meget dårlig. Har hørt nevnte Krell på bla. martin logan clarity og det var ikke bra i det hele tatt.
Og i følge Geir OHFC er dette heller ingen god match.
og greit nok alt må matches for optimalt resultat. High fidelity testet denne på støynivå, strømstyrke, maksamper for å finne klippegrense etc etc. som de gjør med alt de tester. Her kan man i det minste finne mest mulig nøytral info istedet for subjektiv synsing. Når det er sagt vil også en BMW`s prestasjoner stå i forhold til bilens tekniske data.
har den 150hk tror jeg neppe den blir "magisk" etter hvem det er som sitter på førerplass. Men det er jo tydligvis en del her som mener Krell`n er naturstridig, med mer kontroll en det den faktisk har. Uansett i denne prisklassen er neppe noe som er så mye dårligere en andre ting. det er vel først å fremst snakk om eierglede og lydsmak.
 
B

bamsemann

Gjest
Har som før sagt ikke hørt krell 400xi, men en kamerat hadde krell 300il, en ganske bra forsterker, men jeg opplevde den som at den hadde dårlig styring av bassen...

Vi testan på mirage om5, og dette funka ikke bra!

Vi fikk faktisk mye bedre resultat med en eci3....
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Hm, med referanse menes vel et produkt (i denne sammenheng) som scorer høyest sammenlagt på forskjellige parametre/ytelser og innehar dem beste egenskapene da i forhold til ca samme pris..

Altså ikke en "best på alt", men mer den gyllende middelvei og kanskje den perfekte allrounder.

Har man spesifikk musikksmak vil man antagelig finne andre forstekere som vil oppfylle ønskene bedre. Vil man bare ha noe som låter generelt bra så pleier referanse-kjøp å være en sikker vei å litt nærmere go'lyden :)

Kanskje det heller burde være en ny referanse for hvert år, slik som med biler, og kanskje det er slik også. Bare vi her oppe i nord ser ut til å henge oss opp i enkelte modeller i flere år...


John Egil

PS : Sikkert like gode begge forsterkerne, men antagelig med forskjellig "krydder" i lyden.

Så føler du for Chinese eller burger fra Mc'rn? ;) Smaksak...
 

jbrurberg

Medlem
Ble medlem
09.11.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Sted
Akershus
Hei...
Jeg ville valgt Burmester Rondo 991 - tror Oslo Hifi Center har fortsatt 1 igjen til 20.000. Ny pris ca 35.000.
Denne har en mellomtone og stemmegjengivelse som er Krellen fullstendig overlegen. Du får også holografi / 3D gjengivelse av lyden som er vesentlig bedre. Har kjøpt denne selv. ;) Hadde over 1 times "session" på Centeret hvor de switchet mellom Krell og Burmester, så jeg fikk sammenliknet godt.
--------------------
Av de 2 du nevner - helt klart Krellen. Ekstremt luftig i toppen, lyden glitrer og har en flyt i bassen som jeg aldri har hørt bedre. Ellers flott kropp - kjøtt på bena og en engasjerende all round lyd. Det jeg har hørt av Bladelius synes jeg nesten er for stramt, presist og nøytralt og sammen med Hegel og Dynaudio som trekker i samme retning, tror jeg det kan bli noe sjel-løst.

Men, og det er et lite men her - og det er at mellomtonen til Krell, - ja den er god - men ikke jævlig god. Du finner andre forsterkere i prisklassen som banker Krellen på det området.

Lykke til.

;)
 
B

brand-x

Gjest
Nå er vi jo desverre konstruert slik at vi gjerne støtter oss til det fagpersonene sier når vi har gjort et valg. Det er nok de færeste av oss som er så selvkritisk at man etter en invistering i denne størelseorden og med Fidelity i ryggen tør å innrømme at dette ikke var helt som forventet. Etter debatten å dømme så er vel heller ingen tvil om hvor stor markedskraft Fidelity og en del av de andre hifi magasiner har. Å kalle det mild "hjernevasking" er vel kanskje å ikke ta for hardt i ? Hr.Rognlien mente vel også at det ikke var helt tilfelle, da noen her påstod at Krell blir overeksponert i Fidelitys tester. For å ha det også sagt, så lurer jeg på om han med å si det får oss lesere til å tro ! javel, hvis han sier det så må vel også det være sant !!!! Underlig er det, for jeg sitter her med de fleste Fidelity foran meg og ser at "BRANNSLOKKINGEN" fra Hr.Rognlien ikke virket på meg i alle fall. Dette er ingen hets mot "KRELLèrn" Rognlien og resten av Fidelity for de gjør en utmerket jobb, men visse ting tror jeg vi lesere kan spares for å tro på. Det er nesten mangel på respekt for de som tross alt kjøper eller abonerer på Fidelity å påstå at de ikke overeksponerer KRELL.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Ekstremt enig brand-x...
jbrurberg...Når det gjelder luft i toppen og mellomtone så er vel du den eneste jeg har hørt av mange som sier ett KAV 400 xi er Thor mkll overlegen.Og siden jeg har Hegel og Dynaudio fra før som du så rett påpeker drar litt mot det nøytrale.......Kanskje det da går litt opp for deg at jeg liker det lydbildet...???
Og lydbildet jeg etterlyser som jeg startet emne med påpeker det samme...
Har fått PM fra en håndfull som skamroser valget mitt med at jeg valgte Thor mkll også.Ikke EN som sier jeg gjorde feil valg.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Her synes jeg minst et par av dere kan roe ned stridshodene deres først som sist. All menneskelig aktivitet er avhengig av visse referansepunkter. Derfor har vi kart, klokker, linjaler, ekkolodd, you name it. Av og til er disse referansepunktene mindre presise, men de benyttes okke som, for å gi en pekpinn om hvor vi står. Det er en fordel, da, å benytte et referansepunkt en relativt stor andel av aktuelle brukere har noen nytte av, eller forhold til.
Biler: Mercedes har bygget seg et image, (brand-buliding, ikke sant) som gir dem visse fortrinn, de benyttes derfor som referanse på saker og ting i de fleste bilblader verden over. Det engelske bilmerket "Bristol" ville ikke fungere like godt i denne sammenhengen, uavhengig av kvalitet og brukerglede. Det er fullstendig irrelevant om Mercedes virkelig er "bedre" eller "dårligere" enn Bristol. Den representerer noe konkret, en generell oppfattelse verden over. Derfor kan den brukes.
Hifi: Krell gjør jobben for oss på lik linje med Mercedes for bilbladene. Det kan diskuteres opp ad stolper og ned ad vegger om Krell er søppel eller underverk, begge deler er sikkert feil, uansett. Men merket har gjort sin "brand-building" i henhold til læreboka, og det er ingen andre merker med like stort og sikkert nedslagsfelt. Det finnes andre merker vi også kan benytte for å si litt om hvor vi står, i Norge for eksempel DP og Elcomp, men disse har lav gjenkjennelse utenfor Norge. Selv om EC er langt fra ukjente.

Men dere får nå bare holde på, om det gir dere glede å hause feneomenet "referanse". Det er ingen mystikk, ingen skjult agenda, ingen påstander involvert i dette. Det er bare for å hjelpe så mange som mulig til å begripe hvor vi står. Så får Schumacher leve med at Krell har større gjenkjennelseseffekt enn forsterkere han selv mener er bedre. Det kan jeg leve med, jeg har ingen overdrevne ideer om Krellens kvalilteter. For meg er den et greit verktøy, hverken mer eller mindre.

Håkon
 
Topp Bunn