Kit-jakt: bedre enn Exact / alternativ til Thor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner behovet for nye høyttalere, og siden jeg ikke er klar for å gå aktivt med DSP-deling og hele pakken, leter jeg etter et kit. Nei, jeg er ikke i stand til å konstruere et virkelig godt konvensjonelt delefilter.

    De siste 20 årene har jeg hatt et par Eltek Exact (de originale), og disse har sine problemer: forvrengning omkring delefrekvensen, lite bass under 40 Hz, og liten evne til å spille veldig høyt. Men samtidig har de den ekstremt uforvrengte mellomtonen fra Excel-elementene, noe som jeg nødig vil gi slipp på, og en bass som er kontant og fin. Diskanten er vel egentlig ikke så verst heller, tror jeg. Strengt tatt er de latterlig gode på det de er gode på, prisen og alderen (og størrelsen) tatt i betraktning, men burde være lett å overgå under 100 Hz og over 1500 Hz.

    Saken er dermed den at jeg ønsker meg nye høyttalere som er bedre på alle områder: bedre overgang mellom diskant og mellomtone, bedre diskant, bass som går iallfall en halv oktav lenger ned, og samtidig en mellomtone som ikke står noe tilbake for den jeg har. Før i tiden hadde jeg lyst på Dynabel Euforia, men denne er gått ut. Seas Thor virker fristende -- vel å merke i den modifiserte Small Thor-utgaven (den opprinnelige designen har fått mye kjeft).

    Jeg har selvfølgelig sett på hjemmesiden til Troels Gravesen. Jenzen Next-høyttalerne virker ikke så dumme, men jeg vet ikke om mellomtonen er helt på nivå med Excel, og dessuten er de nok i tyngste laget.

    Pris betyr ikke så mye, men jeg vil helst ha noe under (tja?) 70 kg.

    Tips?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Linkwitz LX524? Riktignok dsp og aktiv deling, men oppskrifta er ferdig, så du slipper å fikle.

    Johaø-Kr
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Har du hørt Thor?
    Det har ikke jeg men synes det er merkelig at JD kan ha trått så feil, og i så fall hvorfor ligger de fremdeles blant kit'ne hos Seas?

    Kan det være at "ht-guide Thor" bare er annerledes og ikke nødvendigvis bedre?

    Du har sikkert sett målingen av Thor, og den ser jo ikke så rivende gal ut.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Modding av den originale Thor har en svært omfattende tråd på DIYAudio, - og helt riktig ble det påpekt mangler ved den originale Thor. En av årsakene til nyversjonen er nok at det i tida etter Joe D'Appolitos arbeid har kommet helt nye og svært mye mer nøyaktige beregningsmodeller. JD's design er åpenbart basert på klassisk TL teori, som har vist seg å ha en deil feilaktige forutsetninger. Jeg har sjøl sett maaange ganger på Thor, men tatt i betraktining at det jeg har ikke er så hakkande gale, så har det blitt med tittinga.... for jeg vil ha HORN!!!!!
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Så det er altså transmisjonslina han har bommet på og ikke designet av filteret?
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    De har senket delefrekvensen fra 2,5 til 1,5 KHz. Excel-elementene har noen ganske leie oppbrytningstendenser rundt 5 KHz, og det fører jo til tilsvarende stor annenordens forvrengning ved 2,5.

    (Nei, jeg har ikke hørt noen av Thorene, men kritikken har vært nokså samstemt.)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det husker jeg faktisk ikke, men jeg tror i hovedsak det var kabinettet som var ute av tune....
    Martin J.King var MatLab-guruen som forandret både TL og hornteorien. En del av arbeidet hans finnes her Quarter Wavelength Loudspeaker Design
    men mye av det som opprinnelig lå fritt ute ble flyttet til betalingstjeneste, da kommersielle aktører regelrett stjal matlab-modellene hans.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Martin King er enda "på stumpan".

    Hvis en ønsker å benytte en transmisjonslinje, så kan en laste ned Transmission Line av leonard Audio, som er basert på modellene til Martin King.

    Hvis en ønsker å styre med dette, så er det en diskusjonsgruppe på Yahoo "quarter-wave" som King styrer.

    Johan-Kr
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det noen som vet hvordan Dynabel håndterte denne oppbrytningen?
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    På hjemmesida til SB Acoustics, Www sbacoustics, så er det et kit som heter Rinjani, ser imponerende ut.
    Ville egentlig vurdert aktiv subwoofer til de Eltek Exact som du allerede har. Har selv skjønt at det er vanlig å få med dypbass fra subwoofer for å gjøre lyden mer fullkommen og tøffere, da jeg tror det blir mer imponerende på lave volum med dypbass. Troels gravesen sin subwoofer som er basert på Hypex 4.0 plateforsterker, og et 10" ScanSpeak element ser ganske tøff ut. Med basselement i fronten, og passivt basselement under kassen.
    Delefilter kan være noe forskjellig ser det ut som, da noen prioriterer flere komponenter og bedre kontroll på impedanse variasjoner f.eks. Hvis det er få komponenter som er dyre, så kan det vel hende at lyden blir ganske rett på sak og høres stor ut.
    Madisound har en imponerende 3-veis med 2stk basselement, Scan Speak B 741 heter det. Begynner å bli gjevt med noe slikt iallefall.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    De har senket delefrekvensen fra 2,5 til 1,5 KHz. Excel-elementene har noen ganske leie oppbrytningstendenser rundt 5 KHz, og det fører jo til tilsvarende stor annenordens forvrengning ved 2,5.

    (Nei, jeg har ikke hørt noen av Thorene, men kritikken har vært nokså samstemt.)
    Da er vel spørsmålet hvem som har valgt det minste onde, diskanten er vel egentlig ikke egnet til å dele så lavt.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    På hjemmesida til SB Acoustics, Www sbacoustics, så er det et kit som heter Rinjani, ser imponerende ut.
    Ville egentlig vurdert aktiv subwoofer til de Eltek Exact som du allerede har.
    Rinjani er oppgitt til -3 dB ved 42 Hz, 1 Hz lavere enn Exact. Den kan selvsagt likevel gi en del fyldigere bass, men jeg er ute etter nøytral lyd. Takk for tips, uansett.

    Når det gjelder aktive subwoofere, er det absolutt en mulighet, men jeg nevnte kanskje ikke at én av grunnene til oppgraderingstrangen er at jeg også ønsker penere kabinetter. Denne gangen kan jeg bruke skikkelig verktøy, og har god tid.

    El_mariachi: Euforia hadde delefrekvens på 2400 Hz, men det var også med custom elementer. Jeg ser i samme slengen at det ble advart om høyere forvrengning omkring delefrekvens der også, noe som skulle være ekstra avslørende for forvrengning fra andre komponenter. (Det kan forsåvidt stemme med Exact også -- de hadde noe mikrofonrusk rundt enkelte stemmer da jeg brukte en rimelig Pioneer-forsterker en kort tid tidligere i år, og det forsvant i noen grad da jeg gikk over til NAD C390DD.)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    har litt vanskelig for å tro noe seas kassekit er i nærheten av lx521 uansett bestykning egentlig... iallefall på visse områder
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    image.jpeg


    Hei,fjern kondensatoren på 3,3 så blir de mye snillere å høre på. Prøvde å endre på spolen men det ble ikke bra. Dette var råd fra Øyvind på Eltek
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    har litt vanskelig for å tro noe seas kassekit er i nærheten av lx521 uansett bestykning egentlig... iallefall på visse områder
    Det tror ikke jeg heller. Jeg har mine grunner til at jeg ønsker å fortsette med passive høyttalere inntil videre, og de er mer praktiske enn lydmessige. Om jeg skulle flytte i nærmeste fremtid, vil logistikken bli enklere, om jeg nå skulle selge dem eller ta dem med meg. Og jeg er ærlig talt heller ikke sikker på om LX521 er det rette om jeg vil ha noe som tar seg bedre ut i stuen.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det kan vel hende at du må inngå ikke ubetydelige kompromisser i mellomtonen hvis du ikke vil bruke Excelelementer.

    Når det gjelder elementene i euforia kan jeg ikke forstå at Dynabel kunne bestille et "bedre" element uten de nevnte lytene i og med at samme materiale er benyttet i konen.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke noen av keramikkdriverne fra Accuton på samme nivå? Noen av de mindre Excel-elementene i en treveiskonstruksjon kunne også være aktuelle.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hørt Satori? Hvis man ikke liker mellomtonen på disse " så gå til sykkolog" 😉
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har du lest deg gjennom Thor-tråden på DIYAudio? Svært interessant tråd med sterke innslag av tung ekspertise, - Scottmoose bl.a.....
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Langt fra hele, nei. Det er jo langt over 100 sider, og mer enn én tråd. Men ja, jeg fikk inntrykk av at opptil flere der visse hva de drev med.

    Edit2: Men nå gikk jeg tilbake, og det er denne tråden som gjelder: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/64799-clarity-seas-thor-kit.html
    Det er absolutt verdt å lese den fra starten, om man er interessert i analyser av høyttalerdesign. I første omgang hoppet jeg for mye.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bygget og moddet div høyttalere. Fra mitt ståsted vil jeg på det sterkeste anbefale Troels Gravesen og Jeff Bagby.
    De siste konstruksjene til begge nevnte herremenn har ofte elementer plassert korrekt i forhold til akustisk senter og andre ordens delefiltere. Dette er musikk i mine ører!
    Skal du på dø og liv ha disse metall mellombassene så bør du se på andre diskanter enn Seas. Da må du ha noe som tåler mye lavere delefrekvens.
    Det er også en god del å hente på å simulere de som MLTL i stedet for vanlig bassrefleks. Paul Kittinger er helt rå på det og er svært hjelpsom, han har simulert mange elementer for meg, du finner han over på diy-audio forumet.
    Bare mine 2c:cool:
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    Zaph|Audio
    "...LR4 or an elliptical crossover around 1600 would work great"

    linkwitz delte vel 8" i orion LR4 1.4khz mot millenium, så om seas ikke takler det så spørs det om domer fra andre kilder er noe bedre? spredningsmønteret kan kanskje bli litt funky i nedre del men..
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig KAN du, men ville bare si at om du ønsker lav delefrekvens så ville ikke Seas diskanter stått øverst på ønskelista mi...
    Det ligger masse målinger rundt på nettet. SB acoustics f.eks bør ligge litt lenger opp på lista...
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ved å fjerne den kondisen på 3,3 har du flyttet delefrekvensen for diskanten en bra bit oppover - og også forandret stoppbåndskurven....
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei, fikk en mail vedr. mitt ikke helt korrekte/presise innlegg ovenfor.
    Det jeg mener er at Satori er en svært god kandidat.
    Ref "WVT høyttalere" her på sentralen, pluss Joachim Gerhard, Troels Gravesen, Jeff Bagby, Martin J. King m.fl. som lovpriser elementets egenskaper.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 445490

    Hei,fjern kondensatoren på 3,3 så blir de mye snillere å høre på. Prøvde å endre på spolen men det ble ikke bra. Dette var råd fra Øyvind på Eltek
    Har du et bedre bilde av dette, sliter med å se hva som er skrevet på komponentene.
    Forslag til skjema (Korriger om jeg har lest av feil). Ved å endre spoleverdi L4 fra 0,8 til 0,9mH tones området ca 3-7 kHz ned. Forsøk event.1 mH også. Omvendt (reduksjon av spolen) vil fremheve området.
    Northland.JPG
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg kjenner behovet for nye høyttalere, og siden jeg ikke er klar for å gå aktivt med DSP-deling og hele pakken, leter jeg etter et kit. Nei, jeg er ikke i stand til å konstruere et virkelig godt konvensjonelt delefilter.

    De siste 20 årene har jeg hatt et par Eltek Exact (de originale), og disse har sine problemer: forvrengning omkring delefrekvensen, lite bass under 40 Hz, og liten evne til å spille veldig høyt. Men samtidig har de den ekstremt uforvrengte mellomtonen fra Excel-elementene, noe som jeg nødig vil gi slipp på, og en bass som er kontant og fin. Diskanten er vel egentlig ikke så verst heller, tror jeg. Strengt tatt er de latterlig gode på det de er gode på, prisen og alderen (og størrelsen) tatt i betraktning, men burde være lett å overgå under 100 Hz og over 1500 Hz.

    Saken er dermed den at jeg ønsker meg nye høyttalere som er bedre på alle områder: bedre overgang mellom diskant og mellomtone, bedre diskant, bass som går iallfall en halv oktav lenger ned, og samtidig en mellomtone som ikke står noe tilbake for den jeg har. Før i tiden hadde jeg lyst på Dynabel Euforia, men denne er gått ut. Seas Thor virker fristende -- vel å merke i den modifiserte Small Thor-utgaven (den opprinnelige designen har fått mye kjeft).

    Jeg har selvfølgelig sett på hjemmesiden til Troels Gravesen. Jenzen Next-høyttalerne virker ikke så dumme, men jeg vet ikke om mellomtonen er helt på nivå med Excel, og dessuten er de nok i tyngste laget.

    Pris betyr ikke så mye, men jeg vil helst ha noe under (tja?) 70 kg.

    Tips?
    Forstår ikke helt mye av kritikken her. Ja, de faller fort omkring 40 Hz og Seas-elementet flytter ikke all verdens luftmengder, men at de skal ha problemer/forvrengning i delefrekvensområdet? Oppbrytningen ved 5 kHz er tatt langt ned med en sugektets, og Seas-bassen er vel for øvrig samme som på Euforia.
    Jeg har hatt upmarketutgaven SuperExact siden starten. Til og med fått konstruktøren Frode til å tweake dem enda lengre!
    Super har mer nivå i mellomtonen enn de vanlige, og er enda mer "stille", veloppdragne og og rene. De parkerte fullstendig et par Dynaudio stativhøyttalere til 50 kKr i en test jeg kjørte for noen år siden.
    Har du problemer med Exact, spiller du enten for høyt, liker mer rølp elle har for liten forsterker/ikke god nok signalkilde.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Forstår ikke helt mye av kritikken her. Ja, de faller fort omkring 40 Hz og Seas-elementet flytter ikke all verdens luftmengder, men at de skal ha problemer/forvrengning i delefrekvensområdet? Oppbrytningen ved 5 kHz er tatt langt ned med en sugektets, og Seas-bassen er vel for øvrig samme som på Euforia.
    Jeg har hatt upmarketutgaven SuperExact siden starten. Til og med fått konstruktøren Frode til å tweake dem enda lengre!
    Super har mer nivå i mellomtonen enn de vanlige, og er enda mer "stille", veloppdragne og og rene. De parkerte fullstendig et par Dynaudio stativhøyttalere til 50 kKr i en test jeg kjørte for noen år siden.
    Har du problemer med Exact, spiller du enten for høyt, liker mer rølp elle har for liten forsterker/ikke god nok signalkilde.
    Oppbrytningen ved 5 KHz fører til høyere annenordens forvrengning ved den halve frekvensen, og tilsvarende tredjeordens ved en tredjedel av oppbrytningen. Sugekretsen kan ikke gjøre så fryktelig mye med det, og det er hørbart med et sinussveip. Jeg kan vel ikke akkurat sette fingeren på det når jeg hører på musikk, men.

    Ellers kom det vel tydelig frem at høyttalerne har kvaliteter? Det er jo en grunn til at jeg først ser på andre Excel-høyttalere.

    Har ellers bestilt delefilterkomponenter til den videreutviklede Thor (delefrekvens er 1,9 KHz her, ikke 1,5 som tidligere påstått), og bestiller elementer når jeg bare får fingen ut.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Forstår ikke helt mye av kritikken her. Ja, de faller fort omkring 40 Hz og Seas-elementet flytter ikke all verdens luftmengder, men at de skal ha problemer/forvrengning i delefrekvensområdet? Oppbrytningen ved 5 kHz er tatt langt ned med en sugektets, og Seas-bassen er vel for øvrig samme som på Euforia.
    Jeg har hatt upmarketutgaven SuperExact siden starten. Til og med fått konstruktøren Frode til å tweake dem enda lengre!
    Super har mer nivå i mellomtonen enn de vanlige, og er enda mer "stille", veloppdragne og og rene. De parkerte fullstendig et par Dynaudio stativhøyttalere til 50 kKr i en test jeg kjørte for noen år siden.
    Har du problemer med Exact, spiller du enten for høyt, liker mer rølp elle har for liten forsterker/ikke god nok signalkilde.
    Oppbrytningen ved 5 KHz fører til høyere annenordens forvrengning ved den halve frekvensen, og tilsvarende tredjeordens ved en tredjedel av oppbrytningen. Sugekretsen kan ikke gjøre så fryktelig mye med det, og det er hørbart med et sinussveip. Jeg kan vel ikke akkurat sette fingeren på det når jeg hører på musikk, men.

    Ellers kom det vel tydelig frem at høyttalerne har kvaliteter? Det er jo en grunn til at jeg først ser på andre Excel-høyttalere.

    Har ellers bestilt delefilterkomponenter til den videreutviklede Thor (delefrekvens er 1,9 KHz her, ikke 1,5 som tidligere påstått), og bestiller elementer når jeg bare får fingen ut.
    Tips; behold Exact'ne. Disse basselementene kan ikke skaffes mer, og du fåf ikke mye for Exact. Så kan man bytte om på høyttalere etter forgodtbefinnende eller ha et par dugelige høyttalere til anlegg nummer to.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en tidligerr generasjon av denne, fikk laget at kabinett av TQ Audio i Gøteborg, og satte sammen elementer og delefilter selv
    95¨96 db/m så den spiller fint med en rørforsterker på 5 matt ,samt transistor Klasse A , alt annet jeg har
    DTQWT-mkIII-FLAT

    DTQWT-mkIII-FLAT
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert mange av dere som lurer på hvordan dette gikk, så...

    2017-12-03 20.50.39.jpg
    2017-12-09 19.11.36.jpg


    Ble litt forsinket av at settet ikke var på lager, at Seas hadde sommerferie, at Seas brukte litt tid, og at jeg selv heller ikke har hatt så mye tid -- eller plass, for den saks skyld. Hadde vel håpet å komme i gang med liming av den første høyttaleren denne helgen, men neida.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Slavebass i en transmisjonslinje?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det hadde vært noe (not), fanget ikke at du er igang med en TL.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Denne må jeg følge med på, har selv noe lignende på gang.

    Spennende!
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    Har såvidt begynt å lime de indre oppstiverne med sveitserostmønster. Den ene delen ser slik ut:

    2017-12-17 21.50.36.jpg
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    1
    2017-12-27 21.13.05.jpg


    Alt sammen er 19mm MDF, ett lag, men side- og topplatene har fått frest inn en forsenkning slik at platene er felt inn i hverandre. Jeg har etter hvert kommet frem til at det antakelig ikke var noen god idé, men alt må jo prøves en gang. Tanken var at ujevnheter av typen i hjørnet nede til venstre på bildet likevel ikke vil føre til lekkasjer. Problemet er at det gjerne er årsaken til enkelte slike ujevnheter. Tett blir det vel likevel, og glipene kan fylles med sparkel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn