Kit-jakt: bedre enn Exact / alternativ til Thor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For å slippe lekkasjer, er oppskriften enkel: Fukt kantene lett og bruk polyuretanlim. Dette skummer opp og tetter helt. Husk å bruke godt med tvinger.

    Bruk engangshansker og klær det ikke er så nøye på. Får du det på huden, får du det ikke helt bort, så restene må slites bort.

    Overskudd på treverk pusses/skrapes bort når det er herdet.

    Johan-Kr
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker kun Polyeuretanlim selv. Fantasisk lim å bygge høyttalere med!
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Polyuretan er brukt, men uten fukting. Den skummer likevel litt, og utvider seg.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Men selvfølgelig: hovedgrunnen til at jeg ville ha den innfellingen, var jo at kantene på høyttaleren også skal avrundes. Om de avrundes akkurat i skjøten, kan resultatet bli ganske pent.

    2017-12-30 22.03.26.jpg
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    HT2 klar til å limes ferdig.

    2018-01-21 15.20.21.jpg


    HT1 har fått et par lag grunning.

    2018-01-21 15.43.41.jpg


    Delefilter.

    2018-01-21 13.40.06.jpg


    Lurer på om jeg skulle legge ned den stående spolen, så den tar mindre plass. Delefilteret skal inn i basen som jeg ikke har laget ennå, og jeg vil ikke at den skal være større enn nødvendig. Høyttalerne er store nok som de er.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Spolene bør stå vinkelrett på hverandre for å unngå interaksjon mellom feltene.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo se på maling tørke mens vi venter på at jeg skal bli ferdig.

    2018-01-27 18.55.49.jpg


    (Begge skal være i samme farge, en supermatt mørk grå. Grunningen er hvit.)
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    2018-02-13 20.41.12.jpg


    Etter mye banning over loddebolten og umulige terminaler er jeg ferdig med den første, tror jeg. Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg om lydkvaliteten, men et sinussveip avslørte at de går dypt, og ingen åpenbare problemer rundt delefrekvensen.

    Ja, jeg burde senket driverne en millimeter mer.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig. Jeg har ikke fått satt dem opp hos meg selv ennå (bygget hos foreldre med større plass), så førsteinntrykket er basert på dårlig plassering og foreldrevennlig musikk. Uansett: de hørtes ikke verst ut. De høres heller ikke så mye ut som Exact, selv om de virker som om de har noen av de samme kvalitetene nedover i mellomtonen. Øvre mellomtone og diskant høres derimot mykere og mer behagelig ut. Trompeten til Miles Davis virket større og ikke fullt så metallisk. Uten at den dermed hørtes ut som noen treblåser.

    Eller forresten: Det aller første inntrykket var at de var litt vel basstunge. Men det gjaldt antakelig bare litt vel basstung musikk.

    Kommer tilbake med mer når jeg har fått spilt dem inn.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    OK, det er skikkelig gode høyttalere. Tonalt sett er de en god del mørkere enn Exact, som man vel kunne forvente, og det er antakelig medvirkende til at de fleste instrumenter har en tydeligere kropp. Minst en halv oktav ekstra bass har selvfølgelig sitt å si der, og noen desibel ekstra volum i de nedre delene av frekvensområdet, men det gjelder også instrumenter uten bassinformasjon, som cymbaler. Diskanten og den øvre mellomtonen er simpelthen bedre.

    I bassen har de en helt annen karakter. Bassrefleks vs transmisjonslinje betyr sikkert mye, men jeg hadde jo aldri hørt en TL-høyttaler før. Bassen er rask og kontant (og relativt uforvrengt), men den kommer ikke med like mye punch som fra Exact. Det kunne være interessant å foreta noen målinger for å finne ut hvorfor. På én plate, John Zorns Filmworks VIII, ble det for mye bass. Her er det en trio med ståbass, cello og fiolin (noen ganger også med pipa og gitar), og det ekstra basstrykket ga innspillingen et mer elektrisk preg. Men så langt har det bare vært den ene innspillingen. Det kan selvfølgelig være noe med høyttalerplasseringen.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Fikk meg en UMIK-1 i dag, og har forsøkt å foreta en måling. Det var litt vanskelig pga kabellengder. Dippen litt over 100 Hz skulle vel tilsi at den olympiske pukkelen ved 50 Hz har noe med rommet å gjøre. Håper jeg. (Hvis ikke betyr det at jeg har gjort noe galt.) Ellers skulle grafen dokumentere at jada, høyttalerne leverer ekte dypbass.

    Skjermdump fra 2018-04-06 19-17-38.jpg


    Og jada, jeg kunne brukt høyere volum.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flott resultat :)
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Skjønner at lyden ble velbalansert og imponerende:cool: Er dette Small Thor med delefilteret Seas MTM Crossover V2?
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Jeg har planer om å teste ut det originale delefilteret i tillegg, men har ikke kommet så langt. Det har kommet et brudd i delefilteret på den venstre høyttaleren, slik at jeg får oppleve en del av oppbrytningen i Excel-mellomtonene, så jeg har god grunn til å teste ut det originale. Pussig nok har feilen ganske liten innvirkning på stereoperspektivet, og er ellers tydeligst på luftige kvinnestemmer. Uansett: jeg har god grunn til å gjøre noe med delefilter, og tenkte å komme med nye målinger og lytterapporter når jeg får gjort det.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvor kommer "Seas MTM Crossover V2" fra?

    EDIT: Fant det
     
    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen mellom D'Appolito delefilter (grønn) og jimangie1973 delefilter (rød):

    Skjermdump fra 2018-12-05 21-31-33.jpg


    D'Appolito med noen desibel ekstra allerede fra før 200 Hz og oppover.

    Førsteinntrykket var at noe var hakkende gale, og det var det også: Jeg hadde koplet diskanten i feil fase på den ene høyttaleren. Andreinntrykket var at lyden ble litt åpnere og luftigere, muligens med mer punch. Kanskje også litt hardere? Men jeg har hatt problemer med at Anita Lane (på Intoxicated Man) kunne høres direkte metallisk ut tidligere, og hun hørtes vel ikke verre ut nå. Forresten høres hun ikke noe bedre ut på minimonitorene jeg bruker som PC-høyttalere heller, så det er vel slik hun er mikset og mastret.

    Jeg aner ikke hvilket jeg foretrekker, så jeg tror ikke jeg kommer til å bytte tilbake.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Flotte høyttalere, kvalitets bygg ser dette ut som. Fint og se at noen fortsatt bygger disse settene.
    Deilig mellomtone på Thor settet.
    Brukt Jimangie delefilteret fra HTguide/diyaudio?
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg brukte opprinnelig Jimangie V2. Kurven over viser forskjellen mellom det og D'Appolito sitt filter. Dippen ved 2 KHz kommer forresten av plasseringen av mikrofonen, som var litt under diskanten, på ca. en meters avstand, men identisk for begge målingene. Jeg var mer nøye på at plassering av høyttalere og mikrofon skulle være identisk fra måling til måling enn at den skulle være korrekt. Jeg er litt overrasket over hvor nært de følger hverandre, tatt i betraktning hvor ulike filterne er.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg sa i post #54 over om at det var kommet et brudd i delefilteret, var nok ikke riktig. Forvrengningene som dukket opp på målinger av den høyre høyttaleren var der fremdeles med nytt filter. Note to self: biwiring er kanskje tull, men biwiringsterminaler gjør diagnostisering mye, mye lettere. Jeg har ikke det, ettersom jeg ville felle terminalene inn i basen. Å koble ut diskanten var derfor noe av et ork, men se her:

    Skjermdump fra 2018-12-08 14-44-55.jpg


    D'Appolito-filteret er jo egentlig ganske fint. På den annen side trenger jeg antakelig en ny diskant.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, dette er definitivt ikke slikt jeg kan for mye om.

    I mitt rom har det egentlig vært bassen som tidvis har blitt for pågående (gigantisk pukkel ved 52 Hz i lytteposisjon), i tillegg til en spike både i forvrengning (sammen med noen pussigheter i respons) fra 2,5 til 5 KHz på venstre høyttaler som jeg tilskrev brudd i delefilteret. En simulering av et slikt brudd i X-Sim ga et veldig lignende resultat. Pussig nok har jeg likevel et ganske solid stereobilde, og det meste høres bra ut. Enkelte veldig luftige kvinnestemmer gjør imidlertid ikke det, og heller ikke fuzzy gitarer à la Pixies sin Surfer Rosa.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt videre lytting og litt mindre stress er jeg egentlig ikke i tvil om at jeg foretrakk Jimangies filter. Men -- dette er ganske flaut -- istedenfor å ha den ene diskanten i feil fase, hadde jeg nå begge. Derav den egentlig litt større dippen med D'Appolito-filteret, noe som ga en veldig høyttaleraktig lyd på menneskestemmer. Gjort riktig er dette filteret relativt snorrett, og viser lite tegn til forvrengning med frisk diskant.

    12-12-V.jpg


    Med syk diskant i høyre høyttaler (den som er målt uten diskant noen poster lenger oppe):

    12-12-H.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn